Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 2937
Det er et nokså spesielt spørsmål jeg har gått rundt å grubla litt på i det siste. De kan verken høre eller lese, så hvilket språk tenker de med døvblinde med? Eller tenker de i det hele tatt? hmm...
Meget godt poeng :P

Tenker igrunn ofte på dette selv, men kommer aldri til noe svar.

Så, deres eget språk der de uttrykker enkle ting som gladhet, sinne, misfornøyd o.l ?
FøkkAlt's Avatar
Trådstarter
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Meget godt poeng :P

Tenker igrunn ofte på dette selv, men kommer aldri til noe svar.

Så, deres eget språk der de uttrykker enkle ting som gladhet, sinne, misfornøyd o.l ?
Vis hele sitatet...
Men de kan ikke høre eller se? Hvordan kan de da være så glade, misfornøyde osv? Tror ikke en døvblind mann hadde blitt særlig såra eller lei seg av at en mann hadde skriki: "DU ER STYGG!", til personen. Men ser poenget ditt. Men de har jo dette språket kun for seg selv, så hvordan vet vi om personen er sur eller glad?
Hvordan vet en baby at den er sur eller glad?

Går i prinsippet ut på det samme..


Tar man å slår til en døvblind person, så vil man jo kunne føle smerte, og dermed også bli sur.
Og lukter noe vondt, så vil man være misfornøyd.
Lukter noe godt, eller at man sitter ekstremt behagelig, så vil man kunne være glad.

Enkelte ting er "bygd inn" i kroppen vår, som f.eks det å smile når vi føler lykke. Babyer gjør det fra de blir født.
Sist endret av Blackkoz; 21. juni 2010 kl. 00:16.
FøkkAlt's Avatar
Trådstarter
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Hvordan vet en baby at den er sur eller glad?

Går i prinsippet ut på det samme..


Tar man å slår til en døvblind person, så vil man jo kunne føle smerte, og dermed også bli sur.
Og lukter noe vondt, så vil man være misfornøyd.
Lukter noe godt, eller at man sitter ekstremt behagelig, så vil man kunne være glad.

Enkelte ting er "bygd inn" i kroppen vår, som f.eks det å smile når vi føler lykke. Babyer gjør det fra de blir født.
Vis hele sitatet...
Hva hvis vedkommende vil si noe da? Som f.eks:"Oi! Dette var god kebab!"
Kanskje personen sier: "Æsj! Jævla drittvann!" eller bare "hambalalalalalalala!"
Sitat av FøkkAlt Vis innlegg
Hva hvis vedkommende vil si noe da? Som f.eks:"Oi! Dette var god kebab!"
Kanskje personen sier: "Æsj! Jævla drittvann!" eller bare "hambalalalalalalala!"
Vis hele sitatet...
blir uttrykklese av følelser gjennom å bare ytre lyder uten noen språklig mening. man forstår det uansett, om personen sier "nam, god kebab!" eller "mmmmmm, ahh"
Ta en titt på denne videoen, de lager noen lyder og smiler: Family - Deaf Blind Triplets
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
En premiss du forutsetter her, som du kanskje bør revurdere: Tenker man på et bestemt språk i det hele tatt?
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Sitat av FøkkAlt Vis innlegg
Det er et nokså spesielt spørsmål jeg har gått rundt å grubla litt på i det siste. De kan verken høre eller lese, så hvilket språk tenker de med døvblinde med? Eller tenker de i det hele tatt? hmm...
Vis hele sitatet...
tanker er jo selvfølgelig ikke synonymt med språk.

hverken jeg eller du tenker i ord og setninger, men ettersom menneskelig kommunikasjon er så sterkt preget av språk i dagens tid, så er det naturlig å "tenke setninger" ganske ofte.

det kalles følelser, og man trenger ikke ord for å definere dem for enselv.
Sist endret av somnium; 21. juni 2010 kl. 00:49.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Jeg vil påstå at "grunnleggende tanker" er noe man kan komme ganske langt med - selv om man ikke nødvendigvis kan formulere dem. Jeg tviler på at folk som ikke har fått noen eksponering for språk bruker noe språk. (Hvor skulle dette kommet fra?) Jeg tror også de kan tenke helt på linje med resten av oss.

Det er fullt mulig å tenke på forskjellige språk og da synes jeg det følger logisk at tanker også er uavhengig av språk, men at de like fullt som regel går "gjennom" et språk fordi de da blir mer konkrete, lettfattelige, systematiserte og bedre egnet for kommunikasjon.

Edit: og hvis denne posten gir null mening, gimme a break og gi meg noen timers søvn.
Sist endret av robhol; 21. juni 2010 kl. 00:55.
Kan det hende at de både ser og hører ting når de drømmer?
Som nevnt vil man vel tenke mer instinktivt. På hvilket språk tenker katten din når den lukter på en blomst?
Tanker er jo noe helt annet enn språk, jeg tenker ihvertfall mye uten at det er konkrete ord knyttet til det. Antagelig er tankene preget av de sanseinntrykkene de opplever, ihvertfall er mine tanker det.

Døvblinde har forøvrig språk. Man bruker et slags tegnspråk der man lager tegn med fingrene mens den andre personen kjenner på handa di. Helen Keller er en relativt kjent døvblind person, en del kjenner til fortellingen hennes om hvordan ho til slutt en dag skjønte sammenhengen mellom tegnene som folk prøvde å lære henne, og selve gjenstandene de stod for. Hun løp rundt og ville vite hva alt hette etterpå.

Hun har også skrevet en selvbiografi som du kanskje ville syns var interessant. Hun ble riktignok ikke født døvblind, men ble det da hun var rundt to år eller noe.

Dessuten bruker de så klart blindeskrift, den er jo taktilt basert den (skriver ved å punche hull). Kan se for meg det er vanskelig forstå/formidle følelser og andre abstrakte konsepter, man tar vel utgangspunkt i ansiktsuttrykk og slikt (lar vedkommende ta på ansiktet ditt og forteller hva de ulike tingene heter) og bruker anledninger som byr seg ("nå er du "sinna"")
FøkkAlt's Avatar
Trådstarter
Du tenker jo f.eks: "Nå vil jeg sitte!" Og du tenker jo på hva du skal si til den fine dama foran deg. Jeg tenker litt mer på "sånn tenking"!
Du tenker ikke nødvendigvis "Nå vil jeg sitte" ved bruk av ord, nei. Selvfølgelig tenker du i setninger ganske ofte, men jeg tror man kommer ganske langt uten dem også.
Sitat av FøkkAlt Vis innlegg
Du tenker jo f.eks: "Nå vil jeg sitte!" Og du tenker jo på hva du skal si til den fine dama foran deg. Jeg tenker litt mer på "sånn tenking"!
Vis hele sitatet...
Du gjorde ikke det da du var barn... De fleste foreldre kjenner til toåringer og treåringer som skriker og sparker og slår fordi det er noe de vil, men ikke greier å kommunisere det til de voksne. De har en klar oppfatning av hva det er de tenker, men de har ikke ordene for å formidle det.
Hva kan de tenke på om de ikke har sett eller hørt noe i det hele tatt? Noen nevner at de kan lukte, men går det ann å tenke lukter? Hva er en lukt for dem? De kan jo ikke assosiere lukter med noe annet enn nettopp den lukten.
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Sitat av randoom Vis innlegg
Tanker er jo noe helt annet enn språk, jeg tenker ihvertfall mye uten at det er konkrete ord knyttet til det. Antagelig er tankene preget av de sanseinntrykkene de opplever, ihvertfall er mine tanker det.
Vis hele sitatet...
Språk/tale er bare en av mange måter å formidle tanker på, og har strengt tatt ingenting med tankene i seg selv å gjøre.

Sitat av randoom Vis innlegg
Du gjorde ikke det da du var barn... De fleste foreldre kjenner til toåringer og treåringer som skriker og sparker og slår fordi det er noe de vil, men ikke greier å kommunisere det til de voksne. De har en klar oppfatning av hva det er de tenker, men de har ikke ordene for å formidle det.
Vis hele sitatet...
Det er nok de samme tankene som går gjennom hodet på et barn som vil sitte og på en voksen person som vil sitte. Det er bare mangelen på språklige egenskaper hos barnet som gjør at det benytter seg av den eneste formen for kommunikasjon det kan, skrike og slå med armer og bein. At man gjerne tenker "språklig" har nok mer med at det forenkler eventuell viderefomidling av tankene.

Misforstå meg rett, vi er nok helt enige! :-)

Sitat av hallayoyo Vis innlegg
Hva kan de tenke på om de ikke har sett eller hørt noe i det hele tatt? Noen nevner at de kan lukte, men går det ann å tenke lukter? Hva er en lukt for dem? De kan jo ikke assosiere lukter med noe annet enn nettopp den lukten.
Vis hele sitatet...
Les alt over.
Sist endret av Deezire; 21. juni 2010 kl. 02:55.
Onion Bhaji Master Mason
Kakcoo's Avatar
Donor
Man trenger ikke språk for å tenke tanker som «Jeg har lyst på nugatti på brødskiva» og «jeg håper det blir fint vær i morgen», men det blir vanskelig å danne seg lengre, mer abstrakte tankerekker, hvor dusinvis av argumenter og fakta må veies opp mot hverandre, uten språk.

Nå sier jeg ikke at talespråk er nødvendig for konseptualisering av ideer, men at det er viktig å ta utgangspunkt i et systematisk sett med symboler, måtte det være seg talespråk, ideogrammer, punktskrift eller tegnspråk. Uten systematikk, blir det bare en sky med løse forestillinger.

Så lenge en døvblind er i stand til å tilegne seg informasjon gjennom f.eks. punktskrift, ser jeg ikke problemet med at vedkommende kan nå samme intellektuelle nivå som hvemsomhelst.

Edit: Svar til OP: Dette er bare gjetting fra min side, men en døvblind tenker antakelig i punktskrift. Med fingertuppene istedet for tungen, altså.
Jeg har jobbet med døvblinde. Som nevnt over her kan de jo lese - blindeskrift.
Det som ikke er nevnt er at alle døvblinde jeg har nevnt snakker en spesiell type tegnspråk, så de har ord å tenke med selv om de blir annerledes enn våre.
Noen har også lært seg å prate tilnærmet normalt.
Tror dette kan være ganske relevant. Utrolig hva et menneske kan få til.

http://en.wikipedia.org/wiki/Helen_Keller
▼ ... noen uker senere ... ▼
FøkkAlt's Avatar
Trådstarter
Sitat av VinumSabbathi Vis innlegg
Tror dette kan være ganske relevant. Utrolig hva et menneske kan få til.

http://en.wikipedia.org/wiki/Helen_Keller
Vis hele sitatet...
Men hvordan lærer hun engelsk? :-| Hu verken hører eller leser det. Braille(Blindeskrift/punkskrift) er jo bare masse prikker. Nokså utrolig vis hu lærer seg engelsk mellom punkter som ligger på en planke etc.
Sitat av Turbolego Vis innlegg
Ta en titt på denne videoen, de lager noen lyder og smiler: Family - Deaf Blind Triplets
Vis hele sitatet...


Hva hjelper det når de ikke kan høre eller se hverandre ?