Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1063
Onion Bhaji Master Mason
Kakcoo's Avatar
Donor
Nå begynner det å bli lenge siden sist jeg postet noe i dette underforumet. Jeg har tegnet en kaktus og ble ganske fornøyd med resultatet, så jeg tenkte jeg kunne dele den med dere. Den er tegnet for hånd med med blyant, scannet og fargelagt i Photoshop (det er slik jeg ruller ).

Ris og ros mottas med takk.



Astrophytum Asterias
Trykk på bildet for større versjon

http://dl.dropbox.com/u/23015/Arbeid/Diverse/Kaktus.jpg
Sist endret av Kakcoo; 5. mai 2010 kl. 21:48.
Kjempesøt! Nå har jeg verken erfaring med proff tegning eller photoshop, men synes den var søt som bare det=)
Blir nok bare ros fra meg
hmm. ikke værst
du har ikke en tydelig lyskilde though, og det er litt synd. det ser heller ut som om du har fargelagt for mer volum, og ikke tenkt helt på hvor lyset kom i fra. det er også litt sloppy rundt ved det røde på blomsten. ser du bare har gått over ganske kjapt med en brush hehe. prøv også å gå bort i fra skyggelegging med svart. ser ut som du har gjort det, dog ikke så fryktelig mye.
komposisjonsmessig var det ikke veldig interessant, men veit ikke helt om du egentlig bare øver deg litt og har det moro, enn om du lagde et helt "ferdig produkt" sånn sett da så det er i en setting av noe slag.

men fortsett å lag mer og legg det ut! good stuff!
Veldig stilig! Bra tegnet og fargelagt. Funket bra med den duse bakgrunnen...

Du kunne ikke tenkt deg å delt med oss hvordan man fargelegger scannede tegninger i photoshop?
Har lenge hatt lyst til å lære dette på en skikkelig måte selv, i og med at jeg driver litt med tegning...

Veldig fint all over...
tenkte kanskje jeg kunne svare jeg også om det er greit, selv om det ikke er min tråd.
metoden jeg bruker ihvertfall er at man scanner det, og leker litt med ctrl + L ( levels ) i photoshop for å bare ta bort litt mulig kludder som kanskje havna i gråtoner og sånt. så legger man tegningen på et layer over bakgrunn og bytter den fra normal til multiply ( som du finner over den layer boksen som normalt er i høyre hjørne ). så lager du et layer som du putter da i mellom bakgrunnslayeret. gjerne kall layerne dine ting så du ikke roter deg bort etterhvert om du lager flere.
jeg syns også det er greit å sette en nøytral grå som bakgrunnsfarge, bare fordi hvit av og til sloss litt med fargene man bruker.
Onion Bhaji Master Mason
Kakcoo's Avatar
Trådstarter Donor
Sitat av Shikaru Vis innlegg
hmm. ikke værst
du har ikke en tydelig lyskilde though, og det er litt synd. det ser heller ut som om du har fargelagt for mer volum, og ikke tenkt helt på hvor lyset kom i fra. det er også litt sloppy rundt ved det røde på blomsten. ser du bare har gått over ganske kjapt med en brush hehe. prøv også å gå bort i fra skyggelegging med svart. ser ut som du har gjort det, dog ikke så fryktelig mye.
komposisjonsmessig var det ikke veldig interessant, men veit ikke helt om du egentlig bare øver deg litt og har det moro, enn om du lagde et helt "ferdig produkt" sånn sett da så det er i en setting av noe slag.

men fortsett å lag mer og legg det ut! good stuff!
Vis hele sitatet...
Hei. Takk for fyldig kritikk.
Dette var ment mer som en enkel illustrasjon enn et verk med noen som helst setting eller budskap, annet enn at dette er en slags hyllest til min fascinasjon for kaktuser. Jeg har «safet» den, og valgt en veldig myk belysning. forøvrig driver jeg og øver meg til en opptaksprøve jeg skal på i juni. Jeg må virkelig lære meg å tegne bedre.

Lys/skygge i «realistiske» blyanttegningerer er noe jeg ikke er flink til. Jeg sliter med å lage tydelige linjer/skiller ved å kun bruke ulike valører. Det ser som oftest rotete og ihjeltegnet ut. Jeg finner det mye enklere å jukse, og heller streke opp linjene, men da ender jeg alltid opp med noe som er mer en skisse/illustrasjon enn et realistisk bilde. Jeg har nesten ikke brukt blyant til annet enn skisser og veldig enkle tegninger. Dette er noe jeg ønsker å lære meg.

Foreslår du at jeg skal bruke mørke valører med rikere farger, i stedet for svart, til skyggelegging?

Sitat av G-force Vis innlegg
Veldig stilig! Bra tegnet og fargelagt. Funket bra med den duse bakgrunnen...

Du kunne ikke tenkt deg å delt med oss hvordan man fargelegger scannede tegninger i photoshop?
Har lenge hatt lyst til å lære dette på en skikkelig måte selv, i og med at jeg driver litt med tegning...

Veldig fint all over...
Vis hele sitatet...
Jeg går frem på samme måte som Shikaru. Jeg er veldig glad i å bruke masker for å få skarpe kanter, og for å spare tid på opprydning. Jeg føler også at at det blir enklere å gjøre endringer i ettertid da. Dessuten sparer det meg fra å få musesyken igjen (jeg må virkelig få meg et tegnebrett ).