Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  41 6181
Åh, det er så bra, neida, det vil ikke bli misbrukt, bla bla bla. Vås.

Misbrukte kroppsscanner på kvinnelig medansatt
Er det sketchy å ha kniver på kjøkkenet, bare fordi det i ny og ne klikker for en eller annen tomskalling som stikker ned noen? Så lenge det er en mulighet for å utnytte noe, hva som helst, så finnes det alltid et fehue som kommer til å gjøre det. Gi han sparken, ferdig arbeid. Som jeg mener å ha sagt i en annen tråd, så ser jeg fortsatt ikke problemet med disse scannerene, de gjør hele flyvningsprosessen både mer effektiv og sikker.. på bekosting av hva? At det finnes en mulighet for at noen kan sikte andre steder og se en svart-hvit pupp i stedet? Frihetsberøvelse? Er vi ikke alle født naken i utgangspunktet?
Haha, det måtte jo komme. Ventet på det.

Skanner disse organene innvendig? Kan de se om man har noe i magen?
Kom jo som forventa, som loathsome skrev.. gi han sparken, ferdig arbeid.
Sitat av UncleAndy Vis innlegg
Haha, det måtte jo komme. Ventet på det.

Skanner disse organene innvendig? Kan de se om man har noe i magen?
Vis hele sitatet...
"Scannerne er av typen som tydelig viser passasjerenes kroppsfasong og ble brukt på Heathrow og Manchester flyplass for å avsløre skjulte våpen og eksplosiver i kjølvannet av en mislykket terroraksjon i julen."

Hvis du hadde lest linken.
Sist endret av meitemark; 6. mars 2022 kl. 03:25.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Som loathsome er inne på så må en avveie fordeler og ulemper. Men kva er fordelane med dei scannerane? Du kan jo ha med deg medisiner, så det krever bare en skruppeløs lege som forfalsker resepter, så kan du ta med deg det du vil. Det krever bare en kirurg som skriver at du har medisinsk utstyr i kroppen som gjer at du ikkje kan gå gjennom backscatter-røntgen. Det krever kun litt fantasi å utnytte tax-freesalget for å gå uhindra gjennom scanneren.

Poenget her er at skadepotensialet er til stede, samtidig som eg (og mange andre, som t.d. Bruce Schneier) er sterkt kritisk til nyttepotensialet for denne scanneren. Eg trur rett og slett ikkje den vil bedre sikkerheta en tøddel.
Sist endret av vidarlo; 24. mars 2010 kl. 16:26.
Sitat av AndyCandy Vis innlegg
"Scannerne er av typen som tydelig viser passasjerenes kroppsfasong og ble brukt på Heathrow og Manchester flyplass for å avsløre skjulte våpen og eksplosiver i kjølvannet av en mislykket terroraksjon i julen."

Hvis du hadde lest linken.
Vis hele sitatet...
Så det utelukker at man kan se innvendig? Eller?
Reklamehore
atomet's Avatar
Trådstarter
Forskjellen på å ha kniver på kjøkkenet, loathsome, er at kniver faktisk er nødvendig på et kjøkken, og såvidt jeg vet har vi ingen gode alternativer.

Det finnes derimot alternativer til disse scannerne (f.ex. "seigmann-varianten"), og som slashdot sier - helt reelt sett, hvor mye ekstra sikkerhet gir de egentlig?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av atomet Vis innlegg
Forskjellen på å ha kniver på kjøkkenet, loathsome, er at kniver faktisk er nødvendig på et kjøkken, og såvidt jeg vet har vi ingen gode alternativer.
Vis hele sitatet...
Forøvrig er det der fint mulig å redusere skadepotensialet vesentlig, ved å for eksempel på butte kniver som ikkje går å stikke med, eller lenke dei til veggen om det er et reelt problem.

Imidlertid er terror av en litt anna type aktivitet. Det er ekstremt få terrorister der ute, men ekstremt mange flypassasjerer. Sjølv om du finn på ein måte å plukke terrorister med 99.9% sannsynlighet vil du ende opp med å plukke et par millioner reisande for kvar terrorist du tar. Er det verdt bryet?

Vi aksepterer jo langt større risiko ved å kjøre bil. Og eg er sikker på at alkoholåspåbud hadde hatt langt større betydning for gjennomsnittleg levealder i Noreg enn ei marginal forbedring av flysikkerhet.

Og så har vi bedra flysikkerheta? Ok, da smeller det på forstadstoget. Eller t-banen. Eller næraste buss. Eller et kjøpesenter. Terrorister er ikkje kresne - dei gjer som alle andre økonomiske vurderinger av om det er lønnsomt å bruke ressurser på å angripe fly. Er svaret nei går dei etter neste mål.
etter at han skal ha kommentert en medansatt som gikk gjennom kroppsscanneren ved en feiltakelse.
Vis hele sitatet...
Hadde jeg hatt skjermen foran meg og noe skjer på den, er det jo nesten refleks å se opp.
Å da kunne se en kollega/venn-du-trodde-tok-en-spøk, ville ihvertfall ført til at jeg
ville le litt. Litt uskyldig mobbing når noen driter seg litt ut.

Forøvrig er jeg motstander av kroppsscanner men, denne saken virker veldig oppblåst..
Akkurat hendelsen virker veldig oppblåst, men eneste jeg lurer på er hvor mye stråling kroppen blir utsatt for, og om dem som flyr mye vil få skader av denne strålingen i fremtiden.
Sitat av Inspecta_Deck Vis innlegg
Akkurat hendelsen virker veldig oppblåst, men eneste jeg lurer på er hvor mye stråling kroppen blir utsatt for, og om dem som flyr mye vil få skader av denne strålingen i fremtiden.
Vis hele sitatet...
Kommer nok an på hvem du prater med.
Men, etter all fornuft, nei. Hvem ville vel plassert ut scannere som skader folk?
Det er ikke god reklame ihvertfall.
Det er sant, hehe.
Men MR er jo skadelig i lengden, men det er jo til det beste for personen. Microwaves er jo ikke så bra det heller akkurat =P
Men har ikke hørt noe særlig om dette, virker som folk bryr seg mer om å vise seg naken.
Sitat av Inspecta_Deck Vis innlegg
Akkurat hendelsen virker veldig oppblåst, men eneste jeg lurer på er hvor mye stråling kroppen blir utsatt for, og om dem som flyr mye vil få skader av denne strålingen i fremtiden.
Vis hele sitatet...
Det benyttes EHF-radiobølger med bølgelengde på over en millimeter. Med andre ord under en tiendedel av frekvensen til FIR (Far InfraRed, det lavere IR-båndet som igjen er litt under det frekvensområdet vi hovedsaklig stråler ut i form av varmestråling). Det er ingen fare overhode for ionisering, og strålingen har dermed ingen helseskadelig effekt.

Sitat av Inspecta_Deck
Men MR er jo skadelig i lengden, men det er jo til det beste for personen. Microwaves er jo ikke så bra det heller akkurat =P
Vis hele sitatet...
Nei, ingen av delene er vist å være skadelig.
Sist endret av Provo; 24. mars 2010 kl. 17:38.
Provo: Takker.
Ikke? Sikker på at jeg har sett og hørt mange ganger at det er farlig jeg =P
Men men, jeg "vet" mye som er feil sikkert
Microwaves trenger jeg en forklaring på hvorfor ikke er farlig isåfall. Varmer det ikke opp noen stoffer inne i oss da?

Eller vannet er det vel.
Sitat av Inspecta_Deck Vis innlegg
Microwaves trenger jeg en forklaring på hvorfor ikke er farlig isåfall. Varmer det ikke opp noen stoffer inne i oss da?
Vis hele sitatet...
Det er bare radiobølger, og radiobølger ved såpass lave frekvenser gjør ingen skade ved lave effekter før man kommer så høyt i frekvens at strålingen er ioniserende, noe som skjer et stykke opp på UV-spekteret. Molekyler som er såkalte elektriske dipoler (polariserte molekyler som f.eks. vann) påtrykkes vibrasjoner av mikrobølger, noe som ved høy effekt gjør at du får en merkbar varmeproduksjon. Prosessen kalles dielektrisk oppvarming og har ingen varig effekt på molekylene. Oppvarmingen skjer forresten i overflaten, og ikke innenfra og ut som noen tror.

Uansett er det litt off-topic, ettersom kroppsscannerene ikke bruker mikrobølger, men radiobølger som er enda litt høyere i frekvens. Frekvensen er fortsatt langt under den for synlig lys, så du har ingenting å bekymre deg for rent helsemessig. Personvernmessig, derimot, er det ganske bekymringsverdig. Og jeg tror innhugget i personvernet er urimelig stort i forhold til den preventive effekten scanneren faktisk yter.
Reklamehore
atomet's Avatar
Trådstarter
Sitat av atomet Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Jasså? Hva var feil og vagt?
Reklamehore
atomet's Avatar
Trådstarter
Det er bare radiobølger, og radiobølger ved såpass lave frekvenser gjør ingen skade ved lave effekter før man kommer så høyt i frekvens at strålingen er ioniserende, noe som skjer et stykke opp på UV-spekteret.
Vis hele sitatet...
Det skal absolutt ikke mye effekt til før mikrobølger kan være ganske farlig.

ettersom kroppsscannerene ikke bruker mikrobølger, men radiobølger som er enda litt høyere i frekvens
Vis hele sitatet...
Radiobølger har mye lavere frekvens enn mikrobølger. Vi snakker cm-bølgelengder på mikrobølger, en del meter på radiobølger, mens kroppsscannere såvidt jeg vet ligger i millimeterområdet. http://en.wikipedia.org/wiki/Body_scanner Noe som igjen vil si at det er mye mer energirik stråling enn radio- og mikrobølger.
Sist endret av atomet; 24. mars 2010 kl. 20:55.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av atomet Vis innlegg
Det skal absolutt ikke mye effekt til før mikrobølger kan være ganske farlig.
Vis hele sitatet...
Sorry, men her er du ute og sykler. Korttids eksponering er totalt trygt. Kroppen har ingen problemer med å takle 10-15W varme jevnt fordelt gjennom huda. Det som er farligast med mikrobølger er definitivt auga, som har få eller ingen blodkar i deler av seg, noko som kan føre til at proteina der stivner. Du skal imidlertid opp i høge effekter - ala titalls watt - før det blir problematisk. Med mindre du har radioantenne fokusert på auga da.
Sitat av atomet Vis innlegg

Radiobølger har mye lavere frekvens enn mikrobølger.
Vis hele sitatet...
...Så wlan er ikkje radio da? Fun fact: det elektromagnetiske spekteret er kontinuerlig. Inndelinga har vi menneske gjort, og den er rimelig vilkårlig. Men å ikkje definere mikrobølger som radiobølger er FAR FETCHED!

Sitat av atomet Vis innlegg
Noe som igjen vil si at det er mye mer energirik stråling enn radio- og mikrobølger.
Vis hele sitatet...
...men ei vanleg 60W lyspære har antakeleg effekt på tigangen av det denne scanneren har, og bruker langt høgare effekt, og dertil meir energirik stråling. Så kva er poenget ditt? Det er fortsatt ikkje-ioniserande stråling.

Mikrobølger er forøvrig ofte definert som 300MHz til 300GHz, eller frå 1 meters bølgelengder, til 1 millimeters bølgelengde. Lys er til samanlikning på 3-700 nanometers bølgelengde om ikkje hukommelsen min svikter meg totalt. Altså vanvittig mykje meir energirik stråling enn millimeter-bølgelengdestråling. Ingen av delene er forøvrig ioniserande.

Så sorry, her er du langt ute og sykler, og eg avskriver heile innlegget ditt som svada med mindre du greier å bygge opp under det med kredible kilder.
Sist endret av vidarlo; 24. mars 2010 kl. 21:04.
Reklamehore
atomet's Avatar
Trådstarter
Men vel å merke - jeg tror ikke at dette er farlig (regner med at det er alt for lav intensitet/effekt til det, selv om det sikkert kan være skummelt om effekten blir høy nok), jeg ville bare påpeke at du hadde mye rare feil. Grunnen til at jeg ikke liker det har kun med personvern & liknende å gjøre.
Sitat av atomet Vis innlegg
Det skal absolutt ikke mye effekt til før mikrobølger kan være ganske farlig.
Vis hele sitatet...
Lav og høy effekt er vel strengt tatt rimelig relativt, eller? Det vil kreves en effekt flere størrelsesordener høyere enn den som benyttes i for eksempel wlan, mobiltelefoner, politiradarer og andre typiske mikrobølgeapparater, eller kroppscannere for den saks skyld, for å forårsake noen skade. Som eksempel kan jeg nevne at en kraftig trådløs router har en sendereffekt på 80 mW som sendes ut i alle retninger. Vekter du dette med dempingen som funksjon av avstand, samt den relevante delen av kuleskallet, vil du ende opp med rimelig lav effekt per kvadratmeter, og tilsvarende lav absorbert effekt (størrelsesorden mikrowatt til nanowatt med mindre du omslutter hele antennen). Til sammenlikning vil et stykke materiale som består i det minste delvis av elektriske dipoler, slik som organisk materiale eller vann, i en mikrobølgeovn på full styrke absorbere rundt 1 kilowatt (én milliard ganger mer). Ettersom det eneste resultatet av interaksjon mellom kroppsvev og mikrobølger er varmeavsetting som resultat av absorbert effekt, må du altså absorbere så mye effekt at selve varmeutviklingen fører til skade, og er du i en situasjon hvor du ikke føler en brennende smerte så er du altså ikke i fare.

Sitat av Atomet
Radiobølger har mye lavere frekvens enn mikrobølger. Vi snakker cm-bølgelengder på mikrobølger, en del meter på radiobølger, mens kroppsscannere såvidt jeg vet ligger i millimeterområdet. http://en.wikipedia.org/wiki/Body_scanner Noe som igjen vil si at det er mye mer energirik stråling enn radio- og mikrobølger.
Vis hele sitatet...
Mikrobølger er en type, eller underinndeling av radiobølger. Begrepene radiobølger, lys og elektromagnetisk stråling benyttes ofte om hverandre og betyr egentlig akkurat det samme, selv om en del refererer kun til synlig lys når de snakker om lys, og elektromagnetisk stråling under infrarødt når de snakker om radiobølger.

Vi ingeniører opererer ofte med et mikrobølgebånd fra 1 til 100 Ghz, men egentlig dekker mikrobølger et bølgelengdeområde fra én meter til én millimeter, noe som tilsvarer en frekvens fra 0,3 til 300 GHz. Dette "egentlige", brede mikrobølgespekteret innbefatter underinndelingene UHF (Ultra High Frequency = 0,3 til 3 GHz), SHF (Super High Frequency = 3 til 30 GHz) og EHF (Extremely High Frequency = 30 til 300 GHz), hvor millimeterbåndet til kroppsscannerene ligger i toppsjiktet av sistnevnte underbånd. Til opplysning følger deretter Terrahertz-båndet, FIR (Far IR), MIR (Mid IR), NIR (Near IR), synlig lys, UV-spekteret, røntgen og gammastråler, i rekkefølge av stigende frekvens.

Når du snakker om mer energirik stråling som følge av høyere frekvens, så er det riktig hvis du ser på energien til hvert enkelt foton (gitt av E=h·c/lambda, hvor h er plancks konstant, c er lyshastigheten og lambda er bølgelengden). Den samlede energien er derimot gitt av sendereffekten alene, som en følge av energibevaringsprinsippet (termodynamikkens første lov). Fotonenergien spiller kun en rolle når man snakker om ioniserende stråling, fordi fotonenergien da har oversteget energien som skal til for nettopp å ionisere et atom eller molekyl. Energimengden som skal til ligger på noen få elektronvolt og oppstår ikke før et stykke opp på UV-spekteret.
Reklamehore
atomet's Avatar
Trådstarter
Jeg aner ikke hvor mange watt disse scannerne har slashdot, men jeg vil absolutt regne med at de har mindre enn noe man vil regne som farlig. Generelt regner jeg derimot ikke noen titalls watt som spesielt mye når man snakker om mikrobølger, såvidt jeg kan huske har f.ex. mikrobølgeovnen ute på kjøkkenet her et sted rundt 1000 watts effekt, og selv om jeg ikke aner hvor mye den faktisk dytter ut, så regner jeg med at det ihvertfall blir tresifra.

Og ja, det var spesielt øynene jeg tenkte på, jeg regner faktisk det å bli blind som ganske kjipt.

Det som er vanlig å referere til som radiobølger, er et visst område av det elektromagnetiske spekteret, og det veit jeg at du vet og forstår slashdot (og jeg trodde faktisk bedre om deg også, provo, selv om jeg begynner å tvile). Ja, inndelingen er, som du sier, noe vi mennesker har stått for, ganske vilkårlig, akkurat som f.ex. farger - rødt, blått, grønt, gult. Mener du da også at vi like gjerne kan kalle rødt blått? Sant nok, vi kunne ha gjort det, hvis vi hadde gjort det fra starten av, men det gjorde vi ikke. Vi kunne også fint ha kalt "ild" "ugluk", eller "norge" "brazad", men vi gjorde faktisk ikke det heller. Og provo - å si at "lys" og "elektromagnetisk stråling" ofte blir brukt om hverandre... hva slags skole/studie er det egentlig du går/har gått på? Hadde du brukt disse begrepene så til de grader upresist og i forhold til vanlig forståelse, totalt feil, så tror jeg du ville ha fått en heftig feil i alle fysikkfag jeg har hatt.

Men, for ordens skyld, her er en grov oversikt over hva det er vanlig å kalle de forskjellige delene av det elektromagnetiske spekteret, så vi slipper flere misforståelser:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/c/cf/EM_Spectrum_Properties_edit.svg/500px-EM_Spectrum_Properties_edit.svg.png

Holder det som "kilde"?

Hvorfor jeg skrev det? Bare for å rette opp feilene Provo skrev, spesielt det om at "radiobølger hadde høyere frekvens enn mikrobølger", som er feil samme hvordan man vrir og vender på det. Enten du
a) kaller hele det elektromagnetiske spekteret "radiobølger" - det blir i såfall det samme som å si at "elektromagnetisk stråling har høyere frekvens enn mikrobølger", og det håper jeg virkelig dere ser at blir feil, ellers må jeg si at dere begge to er mye tettere enn jeg trodde.
eller
b) man bruker den mer vanlige betegnelsen, som på illustrasjonen over

Jeg har heller aldri sagt at mikrobølger, lys, e.l. er ioniserende, men siden vi tydeligvis først er i "flisespikkerihjørnet", så kan som kjent f.ex. mikrobølger og infrarød stråling med litt effekt være ganske usunt å utsette kroppen sin for, selv om det ikke er ioniserende, men det er totalt off topic, så jeg skjønner ikke helt hvorfor dere gidder å dra det inn.
Sitat av atomet Vis innlegg
Det som er vanlig å referere til som radiobølger, er et visst område av det elektromagnetiske spekteret, og det veit jeg at du vet og forstår slashdot (og jeg trodde faktisk bedre om deg også, provo, selv om jeg begynner å tvile).
Vis hele sitatet...
Som jeg tidligere har påpekt referer radiobølger generelt til elektromagnetisk stråling med en frekvens lavere enn IR. Tror du ikke på meg?
Sitat av Wikiepida: Radio Waves
Radio waves are a type of electromagnetic radiation with wavelengths in the electromagnetic spectrum longer than infrared light.
Vis hele sitatet...
Sitat av Atomet
Ja, inndelingen er, som du sier, noe vi mennesker har stått for, ganske vilkårlig, akkurat som f.ex. farger - rødt, blått, grønt, gult. Mener du da også at vi like gjerne kan kalle rødt blått? Sant nok, vi kunne ha gjort det, hvis vi hadde gjort det fra starten av, men det gjorde vi ikke. Vi kunne også fint ha kalt "ild" "ugluk", eller "norge" "brazad", men vi gjorde faktisk ikke det heller.
Vis hele sitatet...
Dette er så totalt usaklig at jeg har virkelig ikke ord..

Sitat av Atomet
Og provo - å si at "lys" og "elektromagnetisk stråling" ofte blir brukt om hverandre...
Vis hele sitatet...
Ja..?
Sitat av Wikipedia: Light
Light is electromagnetic radiation, particularly radiation of a wavelength that is visible to the human eye (about 400–700 nm, or perhaps 380–750 nm[1]). In physics, the term light sometimes refers to electromagnetic radiation of any wavelength, whether visible or not.
Vis hele sitatet...

Sitat av Atomet
hva slags skole/studie er det egentlig du går/har gått på? Hadde du brukt disse begrepene så til de grader upresist og i forhold til vanlig forståelse, totalt feil, så tror jeg du ville ha fått en heftig feil i alle fysikkfag jeg har hatt.
Vis hele sitatet...
Siden du spør skal du få svar. Jeg har en treårig utdannelse som elektronikkingeniør hvor jeg gikk ut med karaktersnitt på A. Akkurat nå går jeg det første av to år på en master-påbygging innen samme retning. Jeg har hittil i studieløpet hatt fem fysikkfag, hvorav ett var fullstendig viet til elektromagnetisme, og jeg har fortsatt til gode å få noe annet enn A i fysikk. Jeg har også vært stud.ass. i to fysikkfag. I tillegg har jeg to fag innen RF (radiofrekvens) og trådløs kommunikasjon. Jeg har også vært 6,5 måneder i en skole-/arbeidssituasjon på verdens største fysikklaboratorie, CERN, i Geneve, Sveits.

Så jeg tror ærlig talt jeg skal ha noe så elementært som inndeling av det elektromagnetiske spekteret på stell. Kan jeg få spørre hva din tekniske/naturvitenskaplige bakgrunn er, ettersom du tydeligvis kan dette så mye bedre enn både meg og slashdot som begge er utdannet elektronikkingeniører?

Sitat av Atomet
Men, for ordens skyld, her er en grov oversikt over hva det er vanlig å kalle de forskjellige delene av det elektromagnetiske spekteret, så vi slipper flere misforståelser:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/c/cf/EM_Spectrum_Properties_edit.svg/500px-EM_Spectrum_Properties_edit.svg.png

Holder det som "kilde"?
Vis hele sitatet...
Nei. Enkelt og greit fordi du antok at "radio" nødvendigvis betyr at det er "radio waves" og utelukker at det andre også kan være "radio waves". Saken er at det enten står radio fordi de frekvensene benyttes til radiooverføringer, eller fordi den personen som lagde illustrasjonen tok feil ved å skille ut mikrobølger fra resten av radiobølgene. Les artiklene jeg har sitert fra over hvis du ønsker å øke innsikten din i EM-teori. Jeg kan for øvrig også anbefale innbundet litteratur hvis du skulle ønske fysikklærebøker.

Sitat av Atomet
Hvorfor jeg skrev det? Bare for å rette opp feilene Provo skrev, spesielt det om at "radiobølger hadde høyere frekvens enn mikrobølger", som er feil samme hvordan man vrir og vender på det. Enten du
a) kaller hele det elektromagnetiske spekteret "radiobølger" - det blir i såfall det samme som å si at "elektromagnetisk stråling har høyere frekvens enn mikrobølger", og det håper jeg virkelig dere ser at blir feil, ellers må jeg si at dere begge to er mye tettere enn jeg trodde.
eller
b) man bruker den mer vanlige betegnelsen, som på illustrasjonen over
Vis hele sitatet...
Dette skrev jeg:
Sitat av Provo
Uansett er det litt off-topic, ettersom kroppsscannerene ikke bruker mikrobølger, men radiobølger som er enda litt høyere i frekvens.
Vis hele sitatet...
Altså det benytter ikke radiobølger i mikrobølgeområdet, men radiobølger ved en enda høyere frekvens (sett fra en ingeniørdefinisjon av mikrobølgeområdet).

Sitat av Atomet
Jeg har heller aldri sagt at mikrobølger, lys, e.l. er ioniserende, men siden vi tydeligvis først er i "flisespikkerihjørnet", så kan som kjent f.ex. mikrobølger og infrarød stråling med litt effekt være ganske usunt å utsette kroppen sin for, selv om det ikke er ioniserende, men det er totalt off topic, så jeg skjønner ikke helt hvorfor dere gidder å dra det inn.
Vis hele sitatet...
Det er ikke mer usunt enn varmeutviklingen som dannes av det. Det er med andre ord ikke farligere å varme hendene sine på mikrobølger enn å varme de over en brødrister. Det ble dratt inn fordi Inspecta_Deck lurte på hvorfor mikrobølger ikke er farlig.

Jeg kan jo også nevne at neste gang du sitter og varmer deg på bålet så blir du oppvarmet nettopp av IR-stråling av en betydelig effekt. Sikkert livsfarlig.
Sist endret av Provo; 24. mars 2010 kl. 23:28.
Reklamehore
atomet's Avatar
Trådstarter
In physics, the term light sometimes refers to electromagnetic radiation of any wavelength, whether visible or not.
Vis hele sitatet...
La du merke til ordet "sometimes"? Når du nevner det kan jeg huske å ha sett det brukt slik i en eller annen fysikkbok for ganske mange år siden, men jeg kan love deg at jeg ALDRI har sett eller hørt det brukt på den måten "IRL", og hvis du prøver å bruke det sånn utenfor klasserommet og liknende (akademiske) situasjoner, så kan jeg love deg at INGEN kommer til å forstå hva du mener.

Rødt/blått osv: Ja, jeg vet at det er usaklig. Akkurat som det var tåpelig av slashdot å dra inn navnsettingen på andre deler av dette spekteret. Men navnene er nå engang det de er, det var poenget mitt, og med "radiobølger" vil sannsynligvis over 99,9% av alle du snakker med, selv folk med utdannelse på ganske høyt nivå innenfor feltet (som f.ex. deg og meg - nei, jeg har ikke bare studert reklame, selv om det begynner å bli ti år siden jeg fant ut at reklame var mer min ting enn difflikninger til jeg spøy), umiddelbart forstå det på samme måte som jeg gjorde, og derfor korrigerte deg på. Jeg holder fremdeles en knapp på at du ville ha fått en feil hvis du skrev det på den måten i en eksamen, for det er i beste fall veldig lett å misforstå (og hvis du ikke innrømmer DET, så er du bare vrang).

Jeg vet faktisk ganske godt hva IR-stråling er. Jeg husker ikke helt når jeg lærte det, men jeg mistenker at det var rundt tida da du ble født. Så, hvis du mener det er så ufarlig, foreslår jeg et enkelt eksperiment: Skru på en av platene på komfyren din på full guffe, vent til den blir rødglødende, og se hvor lenge du klarer å holde hånda di på f.ex. 1/2-1cm avstand. Og hvis du mener at mikrobølger er ufarlig, så foreslår jeg at du modder mikrobølgeovnen din litt, så du kan ha hånda di inni der mens den står på full guffe. Jeg sa "med litt effekt", og da snakker jeg naturligvis ikke om å sitte på behagelig avstand fra et bål. Selv om du har begynt på et masterstudie, så er det lov å bruke hodet. Behagelig avstand sier seg selv at er ufarlig. Unnskyld, BURDE si seg selv, men du beviser jo jævelig tydelig at det er mulig å misforstå hvis man virkelig går inn for det.
Sist endret av atomet; 25. mars 2010 kl. 01:50.
Sitat av atomet Vis innlegg
La du merke til ordet "sometimes"? Når du nevner det kan jeg huske å ha sett det brukt slik i en eller annen fysikkbok for ganske mange år siden, men jeg kan love deg at jeg ALDRI har sett eller hørt det brukt på den måten "IRL", og hvis du prøver å bruke det sånn utenfor klasserommet og liknende (akademiske) situasjoner, så kan jeg love deg at INGEN kommer til å forstå hva du mener.
Vis hele sitatet...
Det brukes aktivt av flere professorer på NTNU, og det ble også brukt aktivt av flere fysikere på CERN. I ingeniørsammenhenger er det mer vanlig å si radiobølger, men så og si alle vil skjønne hva du mener hvis du sier lys, selv om begrepet i den betydning hovedsaklig brukes av fysikere. Jeg la for øvrig merke til ordet "sometimes", ja, og det passer i grunn nøyaktig med hva jeg først påsto; det er ikke overdrevet vanlig, men det gjøres. Det passer ikke akkurat like godt med din småfrekke og totale avfeielse av dette som direkte tåpelig.

La meg si det slik: hvis jeg hadde sagt "lys på 2,4 GHz" til en ingeniør eller fysiker, og personen ikke hadde skjønt hva jeg mente, så hadde jeg blitt ekstremt overrasket, om ikke direkte sjokkert.

Det finnes også de som velger å kun kalle EM-stråling med lavere frekvens enn mikrobølger for "radiobølger", som du så av tegningen din, men teknisk sett er ikke dette riktig. Poenget er at begrepene radiobølger, lys og EM-stråling benyttes om hverandre, avhengig av hvilket fagområde du tilhører. Ingeniører forholder seg hovedsaklig til radiobølger som alt under IR, fysikere forholder seg ofte til lys som hele EM-spekteret, mens det etter litt undersøkelser ser ut til at det stort sett er enkelte kosmologer som benytter seg av et skille mellom radiobølger og mikrobølger, selv om dette er veldig uvanlig. Akkurat som at ingeniører stort sett forholder seg til mikrobølgebåndet som et bånd fra 1 til 100 GHz, selv om det strengt teknisk sett går fra 0,3 til 300 GHz.

Jeg har allerede vist til kilder på at radiobølger er alt under IR, og lys kan referere til hele spekteret, så jeg ser ikke at du gjør noe annet enn å gripe etter strå her..

På hva baserer du forresten uttalelsen om at ingen utenfor klasserommet vil forstå at lys kan referere til EM-stråling utenfor spekteret for synlig lys? Din lange erfaring i reklamebransjen, eller din hittil uspesifiserte akademiske bakgrunn som på et eller annet tidspunkt involverte diff.likninger?

Sitat av Atomet
Rødt/blått osv: Ja, jeg vet at det er usaklig. Akkurat som det var tåpelig av slashdot å dra inn navnsettingen på andre deler av dette spekteret. Men navnene er nå engang det de er, det var poenget mitt, og med "radiobølger" vil sannsynligvis over 99,9% av alle du snakker med, selv folk med utdannelse på ganske høyt nivå innenfor feltet (som f.ex. deg og meg - nei, jeg har ikke bare studert reklame, selv om det begynner å bli ti år siden jeg fant ut at reklame var mer min ting enn difflikninger til jeg spøy), umiddelbart forstå det på samme måte som jeg gjorde, og derfor korrigerte deg på.
Vis hele sitatet...
Nei, akkurat den navnsettingen som slashdot dro inn var faktisk høyst relevant, fordi det var akkurat den du påsto var feil! Det var du som mente at radiobølger kun er en beskrivelse for EM-stråling med frekvens lavere enn mikrobølgeområdet, og det er dette vi har fortalt, og vist med kilder, at er feil. Det er øredøvende elementært at mikrobølger er en underinndeling av radiobølger, og hvis en person i bransjen eller akademisk sammenheng hadde forsøkt å småfrekt korrigere meg på dette ville jeg ubehøvlet bedt personen om å pelle seg tilbake til skolebenken. Én ting er å forholde seg til radiobølger som et bånd fra 0 Hz opp til mikrobølger av faglig konsensus, men det er noe helt annet å ikke være klar over at alt opp til IR teknisk sett er radiobølger (enkelte omtaler også hele det elektromagnetiske spekteret for radiobølger). Det er kanskje en grunn til at du fant ut at diff.likninger ikke er noe for deg?

Sitat av Atomet
Jeg holder fremdeles en knapp på at du ville ha fått en feil hvis du skrev det på den måten i en eksamen, for det er i beste fall veldig lett å misforstå (og hvis du ikke innrømmer DET, så er du bare vrang).
Vis hele sitatet...
Du kan jo for eksempel ringe professor Bjørn Ove Fimland på institutt for elektronikk og telekommunikasjon på NTNU, som stadig og konsekvent bruker "lys" som betegnelse på enhver form for EM-stråling. Du kan egentlig i samme slengen ringe hele staben på institutt for fysikk og spørre de hvorvidt man ville fått feil på eksamen ved å omtale EM-stråling i alle frekvenser for lys. Jeg vet svaret og kan basere det på erfaring gjennom forelesninger, litteratur, nettartikler og arbeid med fysikere og andre ingeniører. Du baserer din bastante påstand på at du selv aldri har hørt uttrykket bli brukt på den måten.

Sitat av Atomet
Jeg vet faktisk ganske godt hva IR-stråling er. Jeg husker ikke helt når jeg lærte det, men jeg mistenker at det var rundt tida da du ble født.
Vis hele sitatet...
Du er to år eldre enn meg, Atomet. Er faren din sterkere enn min og, eller? Prøv å holde deg saklig, er du snill - du har ikke mer rett selv om du er frekk.

Sitat av Atomet
Så, hvis du mener det er så ufarlig, foreslår jeg et enkelt eksperiment: Skru på en av platene på komfyren din på full guffe, vent til den blir rødglødende, og se hvor lenge du klarer å holde hånda di på f.ex. 1/2-1cm avstand. Og hvis du mener at mikrobølger er ufarlig, så foreslår jeg at du modder mikrobølgeovnen din litt, så du kan ha hånda di inni der mens den står på full guffe. Jeg sa "med litt effekt", og da snakker jeg naturligvis ikke om å sitte på behagelig avstand fra et bål. Selv om du har begynt på et masterstudie, så er det lov å bruke hodet. Behagelig avstand sier seg selv at er ufarlig. Unnskyld, BURDE si seg selv, men du beviser jo jævelig tydelig at det er mulig å misforstå hvis man virkelig går inn for det.
Vis hele sitatet...
Min påstand var at mikrobølger ikke er farlig ved lave effekter, noe som også gjelder IR. Jeg påpekte videre at hvis du ikke kjenner en brennende smerte er det ikke farlig. Du var i utgangspunktet helt uenig i dette, du fikk påstanden din tilbakevist, og har nå klart å vri dette til at jeg mener at IR-stråling aldri kan være farlig uansett effekt. Du snakker nå om en absorbert effekt på flere hundre watt, noe som etterhvert vil føre til at huden din koker. Jeg finner det også merkverdig at du med "litt effekt" plutselig mener komfyrer og mikrobølgeovner på full guffe, men jeg får gjøre som du ikke gjorde og akseptere at "litt" er relativt.
Sist endret av Provo; 25. mars 2010 kl. 08:09.
Reklamehore
atomet's Avatar
Trådstarter
Hvis du hadde lagt til "på 2,4ghz", så legger du plutselig til ganske mye ekstra informasjon som plutselig endrer ting totalt, og DA vil nok veldig mange flere koble på hva du mener kjapt, men det gjorde du altså ikke.

Jeg påpekte videre at hvis du ikke kjenner en brennende smerte er det ikke farlig. Du var i utgangspunktet helt uenig i dette
Vis hele sitatet...
Kan du ikke finne igjen det der, og vise meg det? Jeg tror du vil slite, for jeg har definitivt ikke sagt det. Jeg tror heller ikke jeg har antydet noe sted at jeg mener noe annet enn at "mye" og "litt" er veldig relative begreper (jeg tror egentlig alle vil være enige om det).

Derimot - å bruke "litt" på den måten jeg gjorde pleier vanligvis å bli forstått som det motsatte, "når man begynner å komme opp i litt effekt" - tror du man snakker om veldig lite effekt, eller ganske mye effekt, da? Men når man snakker om mikrobølger så snakker man vanligvis om litt (unnskyld - la oss slippe flere misforståelser, jeg burde heller si "ganske mye") mer effekt enn man gjør når man snakker om WiFi (selv om WiFi definitivt benytter en frekvens innenfor det man pleier å kalle mikrobølger, og vel tilogmed svært tett på det samme mikrobølgeovner pleier å ligge på), og det skal absolutt ikke mange watt til (da regner jeg naturligvis med avstander som ville være relevante når man går gjennom en slik "scanner", altså sannsynligvis under en halv meter) før det begynner å bli mulig for øynene å ta skade.

"min uspesifiserte akademiske bakgrunn" er høg.ing (nærmere bestemt flyteknikk, så det handlet mer om aero & termodynamikk enn EM-spekteret, og forøvrig har jeg vel nevnt det noen ganger i andre diskusjoner her opp gjennom årene), men graden er altså ikke komplett, siden jeg fant ut at det ikke var min ting, selv om det ikke er så mange vekttall som mangler. Lurer på om jeg har sett noe om UiA eller Kristiansand i profilen din tidligere? I såfall er det faktisk tilogmed samme skole, selv om det het HiA når jeg gikk der. Spydigheter som "Det er kanskje en grunn til at du fant ut at diff.likninger ikke er noe for deg?" kan du bare hoppe over. Det er klart det er en grunn - jeg var rett og slett ikke interessert. Jeg tror jeg hadde stortrives på 30-40-tallet, da det å utvikle fly handlet mer om innovasjon og ideer enn matte, og det var dette litt romantiske "Howard Hughes-bildet" som satt i bakhodet når jeg begynte på den utdannelsen. Derimot har jeg aldri lagt det *helt* fra meg - jeg er fremdeles interessert i prinsippene, teorier, osv, og leser en del om både teoretiske og praktiske problemstillinger, men sovner omtrent hvis jeg må begynne med noen voldsomme utregninger (og uten en skikkelig oppfriskning tror jeg ærlig talt ikke at jeg hadde klart å regne ut nok til å bestå førsteårsmatten på noe ingeniørstudie). Flytter jeg noensinne til et sted hvor jeg har god nok plass, så er det også stor fare for at jeg kommer til å prøve å konstruere et fly - noe et sted mellom ultralight og småfly. Godkjenning be damned.

[COLOR="Red"]--------------------------[/COLOR]

Men - for å prøve å skjære gjennom her - kan vi ikke bare kutte ut alle disse stråmennene og pissekonkurransen? Vi er enige om det viktigste her - disse scannerne er etter all sannsynlighet totalt ufarlige, men vi mener de er sketchy mht personvern. Og selv om det er totalt off topic, så er vi også enige om at hverken IR eller MW-stråling er farlige ved lave effekter, at de kan bli svært ufine ved høyere effekter (så lenge man er nærme nok), og at "litt" og "mye" er (svært) relative begreper.

Det eneste vi egentlig er uenige om, er (riktignok totalt off topic) at jeg mener det (i beste fall) er veldig upresist å kalle all EM-stråling radiobølger, og det er egentlig helt uvesentlig.

Men - jeg tror du vil slippe veldig mange misforståelser hvis du kun bruker "radiobølger" om det området av EM-spekteret som er antydet i illustrasjonen, og "lys" kun når du faktisk mener "synlig lys" - tilogmed IR og UV vil jeg påstå at det vil være lurt å spesifisere. En del misforståelser vil du sikkert slippe hvis du legger til de aktuelle frekvensene eller bølgelengdene, men jeg tør påstå at veldig mange (de fleste) fremdeles vil misforstå det. Sier du "radiobølger på 440nm", så kommer garantert de fleste til å regne med at dette er en frekvens du kan få inn med radioen din, eller kanskje mobilen din eller noe liknende, ikke at det er blått lys, og tilsvarende hvis du sier "lys på 2,4ghz" - da vil helt garantert de aller fleste tro at dette er noe de kan se.

Det er tilogmed godt mulig at jeg tar feil i at du ville fått feil hvis du brukte det sånn i en eksamen (for all del, det er som sagt tett på ti år siden jeg hoppa av). Derimot - legg merke til det jeg sa i forrige post - "og liknende (akademiske) situasjoner". Alle de du refererte til som ville forstå det med en gang, er definitivt i "akademiske situasjoner". Jeg tror faktisk ikke at så veldig mange ellers ville gjøre den koblingen med en gang. Test det gjerne, men jeg tror du burde være forsiktig med å bruke begrepene sånn ovenfor kunder når du kommer ut i jobb. Misforståelser, og enda værre - å få kunder til å føle seg dumme, koster lett både jobber og penger.

...og for den saks skyld - misforståelsespotensialet har vi vel egentlig bevist særdeles klart og tydelig i denne tråden her, så det tror jeg også vi kan være enige om
Sist endret av atomet; 25. mars 2010 kl. 12:47.
http://img.photobucket.com/albums/v651/akflatlander/bodyscanner-2.jpg
Sitat av atomet Vis innlegg
Hvis du hadde lagt til "på 2,4ghz", så legger du plutselig til ganske mye ekstra informasjon som plutselig endrer ting totalt, og DA vil nok veldig mange flere koble på hva du mener kjapt, men det gjorde du altså ikke.
Vis hele sitatet...
Ærlig talt? Hvorfor, og hvordan, skulle jeg gjort det i en enkel opplysende påstand om at begrepet lys kan referere til hele det elektromagnetiske spektrum??

Sitat av Atomet
Kan du ikke finne igjen det der, og vise meg det? Jeg tror du vil slite, for jeg har definitivt ikke sagt det. Jeg tror heller ikke jeg har antydet noe sted at jeg mener noe annet enn at "mye" og "litt" er veldig relative begreper (jeg tror egentlig alle vil være enige om det).
Vis hele sitatet...
Vi kan ta hele dialogen:
Sitat av Provo
Det er bare radiobølger, og radiobølger ved såpass lave frekvenser gjør ingen skade ved lave effekter før man kommer så høyt i frekvens at strålingen er ioniserende, noe som skjer et stykke opp på UV-spekteret.
Vis hele sitatet...
Sitat av Atomet
Mye feil og vagt der provo.
Vis hele sitatet...
Sitat av Provo
Jasså? Hva var feil og vagt?
Vis hele sitatet...
Sitat av Atomet
Det skal absolutt ikke mye effekt til før mikrobølger kan være ganske farlig.
Vis hele sitatet...
Kommentar: Her har du allerede forkastet ideen om at "lav effekt" er et relativt begrep, eventuelt antar at jeg med "lav effekt" sikter til å putte hånden inn i en mikrobølgeovn på 1000 W.
Sitat av Provo
Ettersom det eneste resultatet av interaksjon mellom kroppsvev og mikrobølger er varmeavsetting som resultat av absorbert effekt, må du altså absorbere så mye effekt at selve varmeutviklingen fører til skade, og er du i en situasjon hvor du ikke føler en brennende smerte så er du altså ikke i fare.
Vis hele sitatet...
Du sier deg ikke enig, men kjører på videre:
Sitat av Atomet
Jeg har heller aldri sagt at mikrobølger, lys, e.l. er ioniserende, men siden vi tydeligvis først er i "flisespikkerihjørnet", så kan som kjent f.ex. mikrobølger og infrarød stråling med litt effekt være ganske usunt å utsette kroppen sin for, selv om det ikke er ioniserende, men det er totalt off topic, så jeg skjønner ikke helt hvorfor dere gidder å dra det inn.
Vis hele sitatet...
Sitat av Provo
Det er ikke mer usunt enn varmeutviklingen som dannes av det. Det er med andre ord ikke farligere å varme hendene sine på mikrobølger enn å varme de over en brødrister.
Vis hele sitatet...
Sitat av Atomet
Skru på en av platene på komfyren din på full guffe, vent til den blir rødglødende, og se hvor lenge du klarer å holde hånda di på f.ex. 1/2-1cm avstand. Og hvis du mener at mikrobølger er ufarlig, så foreslår jeg at du modder mikrobølgeovnen din litt, så du kan ha hånda di inni der mens den står på full guffe.
Vis hele sitatet...
Og der var vi over på komfyrer og mikrobølgeovner på full guffe! Ser du at dette blir litt feil? Du har motsagt mitt utsagn om at lav-effekt mikrobølger ikke er farlig, og ender opp med å bruke eksempler med kokeplater på full spiker? Hva er det egentlig du vil frem til?

Sitat av Atomet
Derimot - å bruke "litt" på den måten jeg gjorde pleier vanligvis å bli forstått som det motsatte, "når man begynner å komme opp i litt effekt" - tror du man snakker om veldig lite effekt, eller ganske mye effekt, da? Men når man snakker om mikrobølger så snakker man vanligvis om litt (unnskyld - la oss slippe flere misforståelser, jeg burde heller si "ganske mye") mer effekt enn man gjør når man snakker om WiFi (selv om WiFi definitivt benytter en frekvens innenfor det man pleier å kalle mikrobølger, og vel tilogmed svært tett på det samme mikrobølgeovner pleier å ligge på), og det skal absolutt ikke mange watt til (da regner jeg naturligvis med avstander som ville være relevante når man går gjennom en slik "scanner", altså sannsynligvis under en halv meter) før det begynner å bli mulig for øynene å ta skade.
Vis hele sitatet...
Jeg fatter ikke poenget ditt.. Hva er det du vil? Påpeke at det er farlig å stikke hodet inn i mikroen som et motargument på at Inspecta_Deck ikke behøver å bekymre seg for mikrobølgestråling i husholdningsapparater?

Sitat av Atomet
Lurer på om jeg har sett noe om UiA eller Kristiansand i profilen din tidligere? I såfall er det faktisk tilogmed samme skole, selv om det het HiA når jeg gikk der. Spydigheter som "Det er kanskje en grunn til at du fant ut at diff.likninger ikke er noe for deg?" kan du bare hoppe over.
Vis hele sitatet...
Da har du sett feil, uten at det spiller noen rolle. Angående spydigheter, så var det ikke ment som en spydighet, men som en uspydig kommentar om at det naturvitenskaplige studievalget tydeligvis ikke var noe for deg, og at når du mangler interessen muligens også mangler innsikten. Ellers tror jeg du skal bedrive rimelig intens lobbyvirksomhet før det er jeg, og ikke du, som kommer ut av det som den spydige i denne diskusjonen.

Sitat av Atomet
Men - for å prøve å skjære gjennom her - kan vi ikke bare kutte ut alle disse stråmennene og pissekonkurransen?
Vis hele sitatet...
Vis meg en eneste stråmann jeg har kommet med. Jeg har heller ikke deltatt i denne enmanns pissekonkurransen din, men forholdt meg saklig og kommet med kilder for mine påstander der jeg har ansett det som hensiktsmessig. At du begynner å innse at de opprinnelige påstandene dine ikke holdt vann er ingen unnskyldning for å påstå at jeg har kommet med stråmenn og deltatt i noen pissekonkurranse.

Sitat av Atomet
Det eneste vi egentlig er uenige om, er (riktignok totalt off topic) at jeg mener det (i beste fall) er veldig upresist å kalle all EM-stråling radiobølger, og det er egentlig helt uvesentlig.
Vis hele sitatet...
Så vi er der nå? Hva skjedde med påstandene om at jeg var totalt på jordet, uutdannet, må ha feilet i alle fysikkfagene du har hatt, ville blitt irettesatt av 99,99% av alle med høyere utdanning innen emnet og at ingen ville forstått hva jeg mente, fordi jeg påpekte at mikrobølger er en underinndeling av radiobølger, og at ordet lys kan referere til hele EM-spekteret? Ettersom vi ikke er uenige om det lenger, så kan det vel ikke bety annet enn at du har innsett at dine påstander kanskje ikke var helt korrekte? Og kanskje lært at den diskusjonsstilen kan være litt uheldig?

Sitat av Atomet
Men - jeg tror du vil slippe veldig mange misforståelser hvis du kun bruker "radiobølger" om det området av EM-spekteret som er antydet i illustrasjonen, og "lys" kun når du faktisk mener "synlig lys" - tilogmed IR og UV vil jeg påstå at det vil være lurt å spesifisere. En del misforståelser vil du sikkert slippe hvis du legger til de aktuelle frekvensene eller bølgelengdene, men jeg tør påstå at veldig mange (de fleste) fremdeles vil misforstå det. Sier du "radiobølger på 440nm", så kommer garantert de fleste til å regne med at dette er en frekvens du kan få inn med radioen din, eller kanskje mobilen din eller noe liknende, ikke at det er blått lys, og tilsvarende hvis du sier "lys på 2,4ghz" - da vil helt garantert de aller fleste tro at dette er noe de kan se.
Vis hele sitatet...
Tror du virkelig jeg kommer til å gå bort til fremmede lekmenn og spørre om det kommer nok lys ut av jaktradioen deres? Eller tror du jeg kanskje kan ha evne til å anse hvem jeg snakker med og bruke hensiktsmessige begreper? Jeg skjønner uansett ikke hva du ønsker å oppnå her, ettersom min påstand har vært en enkel opplysning om at lys som sagt kan referere til hele spekteret, ikke at dette er noe alle i hele verden er klar over.

Sitat av Atomet
Det er tilogmed godt mulig at jeg tar feil i at du ville fått feil hvis du brukte det sånn i en eksamen (for all del, det er som sagt tett på ti år siden jeg hoppa av).
Vis hele sitatet...
Det er ikke bare godt mulig, det er absolutt helt garantert sikkert. Noen ekstra kilder, ettersom Wikipedia tydeligvis ikke holdt god nok standard:
http://www.thefreedictionary.com/light definisjon 1 b.
http://www.merriam-webster.com/dictionary/light definisjon 1 c.
http://encarta.msn.com/dictionary_1861696832/light.html definisjon 16.
Er du fornøyd da? Har du nå akseptert at dette stemmer, eller trenger du enda flere kilder?

Sitat av Atomet
Derimot - legg merke til det jeg sa i forrige post - "og liknende (akademiske) situasjoner". Alle de du refererte til som ville forstå det med en gang, er definitivt i "akademiske situasjoner".
Jeg tror faktisk ikke at så veldig mange ellers ville gjøre den koblingen med en gang. Test det gjerne, men jeg tror du burde være forsiktig med å bruke begrepene sånn ovenfor kunder når du kommer ut i jobb. Misforståelser, og enda værre - å få kunder til å føle seg dumme, koster lett både jobber og penger.
Vis hele sitatet...
Hvis jeg trodde at hvermannsen i gata var klar over betydningen av disse begrepene så hadde jeg ærlig talt ikke sett poenget med å komme med en opplysning om det i utgangspunktet.
Reklamehore
atomet's Avatar
Trådstarter
Du er faanmeg totalt håpløs. Enten misforstår du ting med vilje, eller så er du stokk dum. Lykke til når du kommer ut i jobb, håper for din (og firmaets) del at du ikke kommer til å ha noe kundekontakt.
Sist endret av atomet; 25. mars 2010 kl. 15:50.
Sitat av atomet Vis innlegg
Du er faanmeg totalt håpløs. Enten misforstår du ting med vilje, eller så er du stokk dum. Lykke til når du kommer ut i jobb, håper for din (og firmaets) del at du ikke kommer til å ha noe kundekontakt.
Vis hele sitatet...
Nå kjedet jeg meg litt på jobb, og satt meg til å lese gjennom dette her. Du har sett ut til å være den som faktisk misforstod, og lot deg provosere av at din kritikk ikke nådde gjennom. Du tok rett og slett feil, la det da være. Det er kun snakk om noen detaljer dere snakket om hverandre, men jeg ser at Provo faktisk har sitt på det rene.

Det hele handler om DENNE kommentaren, som med noen oppstykkinger i setnignen kunne vært helt unngått:
Sitat av Provo Vis innlegg
Uansett er det litt off-topic, ettersom kroppsscannerene ikke bruker mikrobølger, men radiobølger som er enda litt høyere i frekvens.
Vis hele sitatet...
Sitat av atomet Vis innlegg
Du er faanmeg totalt håpløs. Enten misforstår du ting med vilje, eller så er du stokk dum. Lykke til når du kommer ut i jobb, håper for din (og firmaets) del at du ikke kommer til å ha noe kundekontakt.
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner ikke hvordan en som kommer med utrolig mye dyptgående informasjon på et emne han tydeligvis kan bedre enn de aller fleste, deg inkludert, for å underbygge sine påstander i en diskusjon er totalt håpløs..
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av atomet Vis innlegg
Du er faanmeg totalt håpløs. Enten misforstår du ting med vilje, eller så er du stokk dum. Lykke til når du kommer ut i jobb, håper for din (og firmaets) del at du ikke kommer til å ha noe kundekontakt.
Vis hele sitatet...
Nå får du faen meg se til å oppføre deg. Det var DU som misforstod i utgangspunktet; bare innrøm det og slå deg til ro med det.
Det er direkte flaut å bevitne ditt tafatte forsøk på å ro deg i land, for å så ty til barnsligheter og personangrep når du innser at du ikke klarer det.

Jeg er vant til å se gode foruminnlegg fra deg, men dette er lavmål. Skjerp deg!
Provo og atomet: Takk for mye opplysende informasjon. Forstod jo alt sammen
Føler Atomet skulle forklare det til meg på en litt "enklere" måte. Sånn litt at "det skal ikke så alt for mye til"?
Reklamehore
atomet's Avatar
Trådstarter
Noe som er nettopp et av poengene mine i den forrige litt lengre posten min - hvis jeg misforstår, og jeg kan ihvertfall noen hakk mer enn "mannen i gata", så er det relativt lett å misforstå. Men det er jo tydeligvis også feil at jeg har misforstått. Eller misforstår jeg?

Jeg ser også igjen og igjen at han tillegger meg meninger og utsagn som ikke henger på greip, hvordan kan man foreksempel få
Det skal absolutt ikke mye effekt til før mikrobølger kan være ganske farlig.
Vis hele sitatet...
til å bli
Her har du allerede forkastet ideen om at "lav effekt" er et relativt begrep, eventuelt antar at jeg med "lav effekt" sikter til å putte hånden inn i en mikrobølgeovn på 1000 W.
Vis hele sitatet...
Som Slashdot sier litt lenger oppi her - sannsynligvis snakker vi om noen titalls watt for at mikrobølger skal kunne være skadelig for øynene, og noen titalls watt regner jeg som "absolutt ikke mye" i forhold til 1kw eller deromkring, som er effekter vi gjerne snakker om i forbindelse med begrepet "mikrobølger".

At det er direkte feil sa jeg at jeg muligens tar feil på, men da angriper jo fyren det også.

Når jeg deretter prøver å strekke ut en hånd og slutte fred (påpeker igjen at vi faktisk er enige om det tråden egentlig handler om - at scannerne er svært tvilsomme i forhold til personvern, men ufarlige rent fysisk, resten er TOTALT off topic, uenigheten går egentlig på noe som er totalt irrelevant - om "radiobølger" er upresist og lett å misforstå som han bruker det - noe jeg kanskje vil påstå at tråden har utartet til å bli et godt bevis for...), og den andre prøver å hakke av meg hånda med en øks, da mener jeg man virkelig er håpløs.

Inspecta_Deck: Takk, ja, noe sånt
Sist endret av atomet; 25. mars 2010 kl. 17:45.
Kansje ikke helt topic, men jeg har nyglig fått en metallplate i skuldra. Skal ut å reise på mandag, holder det å bare si ifra til de som oppererer detektorene, at det er der det kommer ifra? Hadde vært litt kjedelig å ende opp med et nei, selvom jeg regner med at det vil holde
Onion Bhaji Master Mason
Kakcoo's Avatar
Donor
Sitat av LoRd Vis innlegg
http://img.photobucket.com/albums/v651/akflatlander/bodyscanner-2.jpg
Vis hele sitatet...
http://dl.dropbox.com/u/23015/Bilder/random/bodyscanner-2.jpg

FTFY
Sitat av atomet Vis innlegg
Sitat av Provo Vis innlegg
Uansett er det litt off-topic, ettersom kroppsscannerene ikke bruker mikrobølger, men radiobølger som er enda litt høyere i frekvens.
Vis hele sitatet...
Radiobølger har mye lavere frekvens enn mikrobølger. Vi snakker cm-bølgelengder på mikrobølger, en del meter på radiobølger, mens kroppsscannere såvidt jeg vet ligger i millimeterområdet. http://en.wikipedia.org/wiki/Body_scanner Noe som igjen vil si at det er mye mer energirik stråling enn radio- og mikrobølger.
Vis hele sitatet...
Ok, der var det bare en misforståelse at Provo sa radiobølger og elektromagentiske bølger om en annen, noe som han mente var vanlig, og det sikkert også er for en del miljøer. FERDIG MED DET.

Så har vi dette med hvor mye effekt som må til for at det skulle være farlig. Atomet, du hevder at Provo sier at du sa noe du ikke gjorde. Les om igjen måten han refererer til sitatene, så ser du at dette med mikrobølgeovnen og hånden inni handlet om det som var sitert UNDER: ergo så hadde du avsporet hele greien ved å komme med det eksempelet. Det er ganske så tydelig at mikrobølgeovner IKKE er noen gyldig billedgjøring av slike kroppsscannere og heller ikke kommer inn i diskusjonen om hvor mye som skal til før det blir skadelig.
Sitat av atomet Vis innlegg
Jeg ser også igjen og igjen at han tillegger meg meninger og utsagn som ikke henger på greip, hvordan kan man foreksempel få
Det skal absolutt ikke mye effekt til før mikrobølger kan være ganske farlig.
Vis hele sitatet...
til å bli
Her har du allerede forkastet ideen om at "lav effekt" er et relativt begrep, eventuelt antar at jeg med "lav effekt" sikter til å putte hånden inn i en mikrobølgeovn på 1000 W.
Vis hele sitatet...
Vis hele sitatet...
Fordi du motsier påstanden om at lav-effekt mikrobølger ikke er skadelig med at det skal "absolutt ikke mye effekt" til for å skade, hvor "absolutt ikke mye effekt" senere viste seg å være rødglødende komfyrer 1/2 til 1 cm unna håndflaten eller å stikke hånden inn i en mikrobølgeovn på full styrke (rundt 1000 W).

Som Slashdot sier litt lenger oppi her - sannsynligvis snakker vi om noen titalls watt for at mikrobølger skal kunne være skadelig for øynene, og noen titalls watt regner jeg som "absolutt ikke mye" i forhold til 1kw eller deromkring, som er effekter vi gjerne snakker om i forbindelse med begrepet "mikrobølger".
Vis hele sitatet...
Du snakker om mikrobølgeeffekter på 1 kW, noe som er et helt spesielt unntak fra vanlig mikrobølgeteknologi. Vi andre snakker om mikrobølgeeffekter i størrelsen mikrowatt eller milliwatt til noen watt, som er det vanlige bruksområdet for mikrobølger (wlan, GSM, radar osv).

Sitat av Atomet
At det er direkte feil sa jeg at jeg muligens tar feil på, men da angriper jo fyren det også.
Vis hele sitatet...
Ja, du var så barmhjertig og strakk deg så langt som å medgi at jeg kanskje ikke ville fått feil på en eksamen, men ettersom jeg som vist tidligere vet at det er riktig gir jeg deg flere kilder å overbevise deg selv med. Hvis du synes det er et angrep, så ville jeg revurdert min egen robusthet.

Sitat av Atomet
Når jeg deretter prøver å strekke ut en hånd og slutte fred (påpeker igjen at vi faktisk er enige om det tråden egentlig handler om - at scannerne er svært tvilsomme i forhold til personvern, men ufarlige rent fysisk, resten er TOTALT off topic, uenigheten går egentlig på noe som er totalt irrelevant - om "radiobølger" er upresist og lett å misforstå som han bruker det - noe jeg kanskje vil påstå at tråden har utartet til å bli et godt bevis for...), og den andre prøver å hakke av meg hånda med en øks, da mener jeg man virkelig er håpløs.
Vis hele sitatet...
Slutte fred!? Ved å beskylde meg for å skape stråmenn og delta i pissekonkurranser?? Rull inn.

Jeg gidder ikke å diskutere mer med deg, Atomet. Jeg har grundig tilbakevist alle de opprinnelige påstandene dine om hva du mente jeg tok feil med, samt tolerert den ene frekkheten etter den andre. Og nå begynner du å stakkarsliggjøre deg selv oppå det hele og sutre over at det er jeg som har angrepet deg? Da har jeg ærlig talt mer fornuftige ting å bruke tid på.
Spørsmålet om hva som er mye eller lite effekt er jo ikke lett for "oss vanlige folk". Slash klarte jo hoste opp 10-15w, men om det er mye eller lite? Hvem bestemmer det?

Jeg forstår at atomet tenkte at det ikke skulle mye effekt til før det ble skadelig. Det er for oss som ikke følger med på bruken av microbølger ganske lett å anta at vi snakker om watt og ikke mikro- og miliwatt. Det var derfor dumt at atomet prøvde å arrestere provo, da det viste seg å være vanlig praksis å ikke bruke så høy effekt. Med andre ord helt ufarlig. Bare dumt det gikk så forpult langt.

edit: Se også at jeg bare gjentar det som atomet også prøvde å si i sin "oppklaring" over. Dette gjør jeg for at dette må bare ta slutt med en gang.
Sist endret av Matthiesen; 25. mars 2010 kl. 18:29.
Reklamehore
atomet's Avatar
Trådstarter
Sitat av Matthiesen Vis innlegg
Det hele handler om DENNE kommentaren, som med noen oppstykkinger i setnignen kunne vært helt unngått:....
Vis hele sitatet...
Matthisen: Det er AKKURAT det jeg snakker om fra begynnelsen av. Den setningen der er, som den står, vag eller feil. Sånn som den står, så må man vel nå regne som veldig klart bevist at den er veldig lett å misforså, altså "vag". En mulighet for å gjøre den mer presis hadde f.ex. vært å droppe "radio":

"...ettersom kroppsscannerene ikke bruker mikrobølger, men bølger som er litt høyere i frekvens...".

Ved å si radiobølger, så bruker man plutselig et begrep som det nå ganske klart bevist var lett å misforstå, siden dette begrepet vanligvis benyttes om området som har LAVERE frekvens/HØYERE bølgelengde enn mikrobølger.

"feil"-delen var tydeligvis en misforståelse, siden både "lav effekt" og "ikke mye" helt korrekt er veldig relative begreper. Jeg anser noen titalls watt som relativt lite i den sammenhengen jeg oppfatter at det spørres om, provo anser det tydeligvis som mye. Riktignok snakker provo selv om husholdningsapparater...
Jeg fatter ikke poenget ditt.. Hva er det du vil? Påpeke at det er farlig å stikke hodet inn i mikroen som et motargument på at Inspecta_Deck ikke behøver å bekymre seg for mikrobølgestråling i husholdningsapparater?
Vis hele sitatet...
...og det eneste jeg pleier å omtale som "husholdningsapparat" hjemme hos meg som bruker mikrobølger, er en mikrobølgeovn. Da syns jeg ikke at det er så rart å gå ut fra 1kw som "normal" effekt. I alle fall - igjen veldig lett å misforstå hvilke effekter vi snakker om, med andre ord "vagt", hvilket var den opprinnelige innsigelsen min på provos uttalelse.

Grunnen til at jeg kom med hånda-i-mikrobølgeovn og hånda-over-plata-eksemplene, var dette utsagnet her, som jeg også oppfatter som det første spydige utsagnet i tråden:
Jeg kan jo også nevne at neste gang du sitter og varmer deg på bålet så blir du oppvarmet nettopp av IR-stråling av en betydelig effekt. Sikkert livsfarlig
Vis hele sitatet...
Så at den posten var vag, eller lett å misforstå, kan jeg virkelig ikke forstå at noen kan si seg uenig i.

Kanskje grunnen til at du og slashdot ikke ser problemet nettopp er at dere har såpass mye utdannelse innenfor feltet, provo? Ting som er soleklare og enkle å forstå for noen med mye kunnskap om et felt, kan lett bli veldig uklare for andre hvis man ikke passer veldig nøye på hvilke begreper man bruker, og det tror jeg du (og vi alle sammen, for den saks skyld) gjør lurt i å ta til deg.

...og den første som nevner f.ex. wlan er slashdot, når han svarer på en av mine poster etter at jeg har "korrigert" provo. GSM og radar tror den føste som nevner her er deg nå på slutten her, provo, så hvis det er den slags bruk du snakker om, bør du nesten nevne det, ellers er det ganske tydelig at det er lett å misforstå hva som menes med "mikrobølger".

...og enda en grunn til at disse fordømte scannerne er sketchy er jo tydeligvis at de fører til idiotiske krangler og misforståelser.

(beklager - mange tillegg her nå, ser at du har nevnt radar og mobiler tidligere også, men fremdeles etter at misforståelsen hadde oppstått)
Kroppscanner blir en historie snart tror jeg!