Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 2023
Hej, jeg tænker der nok er nogen der vil blive lidt sure på mig over at skrive noget der praktisk talt ikke har med den ''sjove'' del af kemi at gøre, men alligevel nyttige.

Her idag fandt jeg ud af at mælk ikke styrker ens knogler, men svaggører dem, eftersom mælk har en syrlig pH værdi, og eftersom CaCO3 er god til at neutralisere syrer, vil kroppen tage CaCO3 fra knoglerne, og gøre dem svagere. Statistikker viser også at i de lande der drikkes mest mælk, er der flest tilfælde af knoglebrud årligt.
Desuden optages næsten intet af kalken i mælk af kroppen.

Udover mit ønske om at gøre folk bevidste om denne fakta som næsten ingen faktisk ved, så vil jeg lige spørge: Hvis man spiser rent kalk, altså kridt (CaCO3) vil det så styrke ens knogler? eller ville CaO være bedre? ved godt det er en smule mere relateret til biologi men også lidt med kemi at gøre, da CaCO3 skal tiltrække endnu mere CaCO3, og tænkte der er en chance for en af jer ved noget om den slags (:

Desuden har jeg hørt noget om en vis sprøjte af ''kalkprotein'' der bruges i Bundeswehr's (det tyske melitær) jægerkorps af lægerne til at hele brækkede knogler? har søgt efter det men ikke nogen resultater jeg umiddelbart kunne bruge, en insprøjtning af det skulle efter sigende kunne få et brækket håndled helet i løbet af 3 uger?? :O

Men anyways, beklager hvis det ikke hører på forummet.
Når du bestrider et temmelig etablert og akseptert faktum bør du nesten backe det opp med noen kilder.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Antiswattt Vis innlegg
H
Her idag fandt jeg ud af at mælk ikke styrker ens knogler, men svaggører dem, eftersom mælk har en syrlig pH værdi, og eftersom CaCO3 er god til at neutralisere syrer, vil kroppen tage CaCO3 fra knoglerne, og gøre dem svagere.
Vis hele sitatet...
Korleis veit du at kroppen vil ta CaCO3 frå knoklane for å nøytralisere syrer? At knokler inneheld gode bufferstoffer vil ikkje sei at syre svekker dei, med mindre du spyler dei med syre. Det finst mange andre bufferar i kroppen.
Sitat av Antiswattt Vis innlegg

Her idag fandt jeg ud af at mælk ikke styrker ens knogler, men svaggører dem, eftersom mælk har en syrlig pH værdi, og eftersom CaCO3 er god til at neutralisere syrer, vil kroppen tage CaCO3 fra knoglerne, og gøre dem svagere.
Vis hele sitatet...
Hva med homeostase? Med mindre du lider av alvorlige sykdommer som Sjøgrens-syndrom eller har nyresvikt, vil all overflødig syre fra mat/drikke bli filtrert og/eller sekrert til tubulus-systemet og ekskrert som en del av urinen. Siden friske individer har stor overkapasitet i nyrefunksjon ville jeg tro at du skal ha i deg ganske enorme mengder syre før nyrene ikke klarer å kvitte seg med overskuddet. Ganske sikker på at en ville merke sterke symptomer på magesår og gastroøsofageal refluks før det gikk så langt.

Ved distal renal tubulær acidose vil en kunne oppleve demineralisering av knokler, men da dette skjer uansett om en drikker 3 glass melk daglig eller ikke. Det dannes betydelig mer syre i kroppen enn det som kan finnes i noen glass melk (jeg sier ikke at det ikke vil hjelpe å kutte på syreinntak ved denne lidelsen, bare at de fleste typer acidose skyldes kroppen selv, eller toksiner som toluen eller etanol).
Sist endret av Vargas; 17. mai 2012 kl. 23:06.
Antiswattt's Avatar
Trådstarter
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Når du bestrider et temmelig etablert og akseptert faktum bør du nesten backe det opp med noen kilder.
Vis hele sitatet...
Ja, det er engelsk, men det forstår i vel (;

http://saveourbones.com/alert-new-st...y-harms-bones/

kan se i er enige om ikke at tro på det, som er forståeligt nok, vil også mene der skal en del til før at ens knogler bruges til neutralisering, men det mener dem på siden ikke??
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Antiswattt Vis innlegg
Ja, det er engelsk, men det forstår i vel (;

http://saveourbones.com/alert-new-st...y-harms-bones/

kan se i er enige om ikke at tro på det, som er forståeligt nok, vil også mene der skal en del til før at ens knogler bruges til neutralisering, men det mener dem på siden ikke??
Vis hele sitatet...
Det der er ikkje ei truverdig kjelde. Det er ei nettside som promoterer et kommersielt produkt, med pseudovitenskapleg tåkeprat. Tolkningene er også ikkje heilt reinhårige:
“These data do not support the hypothesis that higher consumption of milk or other food sources of calcium by adult women protects against hip or forearm fractures.” (Source: Feskanich D, Willett WC, Stampfer MJ, Colditz GA. Milk, dietary calcium, and bone fractures in women: a 12-year prospective study. American Journal of Public Health. 1997).
Vis hele sitatet...
Det støtter ikkje hypotesa, men det motbeviser den ikkje heller. Ei god metastudie bør vere grundigare enn det markedsføringsformatet den nettsida du viser til har. Og uansett så er forklaringsmekanismen din svært lite plausibel, ettersom vi ikkje spyler knokler med mjølk.
Siden du linket til heter jo faktisk "Save our bones", noe sier meg at de ikke er helt nøytrale i saken
Her var det mange ting å ta tak i....

Here’s how it happens. Like all animal protein, milk acidifies the body pH which in turn triggers a biological correction. You see, calcium is an excellent acid neutralizer and the biggest storage of calcium in the body is – you guessed it… in the bones. So the very same calcium that our bones need to stay strong is utilized to neutralize the acidifying effect of milk. Once calcium is pulled out of the bones, it leaves the body via the urine, so that the surprising net result after this is an actual calcium deficit.
Vis hele sitatet...
Dette var en forklaringsmodell som jeg ikke klarer å svelge helt.
Hvis inntak av aminosyrer senker pH i blodet, fikser homeostasen hos friske mennesker dette enkelt ved å øke sekresjon av protoner til nyretubuli, og ved å øke respirasjonsraten (fjerne CO2 fra kroppen -> likevektene til blod-bufferlikningene (karbonsyre) skiftes slik at protoner fjernes fra blodet. Det var vel det Slashdot sa tidligere; det finnes nok av buffersystemer man kan bruke).

Å ta kalsium fra knokler og "sende det" ut i blodet ville ikke gjøre noe som helst, ettersom Ca2+ ikke kan nøytralisere syre på egen hånd... Siden kroppens primære buffersystemer baserer seg på nyrer og karbonsyre/lunger, ser jeg ingen plausibel mekanisme for at kalsium i bein skulle være kroppens hovedmetode for å kvitte seg med syre i blodet.

Det foregår riktignok en konstant mineralisering/demineralisering av knoklene, men med friske nyrer og høyt nok D-vitamin-inntak burde nyrene klare å reabsorbere til og med økte mengder kalsium. Hovedårsaken til hypokalsemi er at nyrene ikke klarer å reabsorbere kalsium, og dette skyldes mangel på vitamin D, samt tilstanden hypoparatyreose.

Det finnes også gode studier som kan bekrefte at det er godt opptak av kalsium fra melk.

Jeg vil gjerne se en mer omfattende og mer vitenskapelig mekanisme for de funn som metastudiet du linket til fant. Jeg har vansker for å klare å plausibelt kunne bekrefte den forklaringsmekanismen de har foreslått. Korrelasjon medfører ikke kausalitet, noe jeg kommer tilbake til under her:

And the 12 year long Harvard Nurses’ Health Study found that those who consumed the most calcium from dairy foods broke more bones than those who rarely drank milk. This is a broad study based on 77,761 women aged 34 through 59 years of age.

In the authors’ own words:

“These data do not support the hypothesis that higher consumption of milk or other food sources of calcium by adult women protects against hip or forearm fractures.” (Source: Feskanich D, Willett WC, Stampfer MJ, Colditz GA. Milk, dietary calcium, and bone fractures in women: a 12-year prospective study. American Journal of Public Health. 1997).
Vis hele sitatet...
Gode studier tar alltid med i betraktning at det kan være andre forklaringer på de fenomener de observerte. Det er mulig at de kvinnene som tidligere har blitt diagnostisert med enten kalsium-mangel, svakhet i knokler, eller har en arvelig predisposisjon for slike skader "desperat" vil begynne å drikke masse melk for å prøve å fikse en livslang skade. Slike skader kan ta mange år å fikse, hvis det i det hele tatt er mulig å fikse i så sen alder.
Antiswattt's Avatar
Trådstarter
Sitat av Vargas Vis innlegg
Her var det mange ting å ta tak i....



Dette var en forklaringsmodell som jeg ikke klarer å svelge helt.
Hvis inntak av aminosyrer senker pH i blodet, fikser homeostasen hos friske mennesker dette enkelt ved å øke sekresjon av protoner til nyretubuli, og ved å øke respirasjonsraten (fjerne CO2 fra kroppen -> likevektene til blod-bufferlikningene (karbonsyre) skiftes slik at protoner fjernes fra blodet. Det var vel det Slashdot sa tidligere; det finnes nok av buffersystemer man kan bruke).

Å ta kalsium fra knokler og "sende det" ut i blodet ville ikke gjøre noe som helst, ettersom Ca2+ ikke kan nøytralisere syre på egen hånd... Siden kroppens primære buffersystemer baserer seg på nyrer og karbonsyre/lunger, ser jeg ingen plausibel mekanisme for at kalsium i bein skulle være kroppens hovedmetode for å kvitte seg med syre i blodet.

Det foregår riktignok en konstant mineralisering/demineralisering av knoklene, men med friske nyrer og høyt nok D-vitamin-inntak burde nyrene klare å reabsorbere til og med økte mengder kalsium. Hovedårsaken til hypokalsemi er at nyrene ikke klarer å reabsorbere kalsium, og dette skyldes mangel på vitamin D, samt tilstanden hypoparatyreose.

Det finnes også gode studier som kan bekrefte at det er godt opptak av kalsium fra melk.

Jeg vil gjerne se en mer omfattende og mer vitenskapelig mekanisme for de funn som metastudiet du linket til fant. Jeg har vansker for å klare å plausibelt kunne bekrefte den forklaringsmekanismen de har foreslått. Korrelasjon medfører ikke kausalitet, noe jeg kommer tilbake til under her:



Gode studier tar alltid med i betraktning at det kan være andre forklaringer på de fenomener de observerte. Det er mulig at de kvinnene som tidligere har blitt diagnostisert med enten kalsium-mangel, svakhet i knokler, eller har en arvelig predisposisjon for slike skader "desperat" vil begynne å drikke masse melk for å prøve å fikse en livslang skade. Slike skader kan ta mange år å fikse, hvis det i det hele tatt er mulig å fikse i så sen alder.
Vis hele sitatet...
nej, logisk set ville jeg heller ikke se knoglerne som den mest logiske kilde til at neutralisere syrer med, eftersom det jo kan ende med at man bliver invalid (:

syntes det er noget frygteligt rod at de også reklamerer for alternative produkter, da de jo et eller andet sted ikke burde som igen kan skabe tvivl om deres troværdighed.. S:??

i danmark hører man konstant om psykiatere der får penge for at rådgive flere end nødvendigt unge til at tage piller mod ADHD, for at jo selvfølgelig tjene lidt ekstra, for det er en millionindustri, hvis ikke MILLIARD industri, også i danmark har jeg hørt om ''Arla'' (et mejeri selskab) har bestukket kostdiætister med store summer penge for at anbefale at drikke mælk.

Jeg er splittet, men tror jeg holder mig til at mælk alligevel gør noget godt for ens krop, for man drikker jo masser af cola med både citronsyre og H2CO3 (svag syre, ved det godt) men det har man aldrig hørt noget om?

Tusind tak for alle svarene