Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 3460
Fant ingen andre plasser å poste dette, men jeg tenker på å lage min egen E85 til neste banesesong.
Har en spiralbrenner som brenner rimelig bra 95.6% ca. Det jeg lurer på er hvor mye prosent må etanolen i e85 være?
E85 er jo 15% Blyfri Bensin blanda med 85% Etanol. I tillegg er det en rimeligere måte å lage satsen på når det ikke skal drikkes etterpå?
Reinert med beine !
griped's Avatar
er billigere for deg å bare kjøpe E85
Etter prinsippet skal det jo gå ann å lage alkohol av alt som har fruktose eller sukrose (sukker) i seg! Så du kan jo eventuelt ta epler som du puler oppi en stor bøtte sammen med en skvett vann. Etter en stund vil dette begynne å gjære og det vil bli laget alkohol, så er det bare å sile ut eple restene og brenne vesken som inneholder alkohol.

EDIT: Mente "putter oppi" ikke "puler oppi", vetta faen hva jeg tenkte på :P
Etanolen må nok være på 100%, noe som blir umulig å få til med en vanlig spiralbrenner.
Høres ut som mye slit for lite utbytte, med mindre du setter sats i større mengder.

Gjør det rimeligst mulig ved å bruke potet og tørr/fersk gjær, hør gjerne med din lokale bonde om han ikke har ei kasse potet du kan få overta billig/gratis

Sitat av legalize_it Vis innlegg
Etanolen må nok være på 100%, noe som blir umulig å få til med en vanlig spiralbrenner.
Vis hele sitatet...
Etanolen kan umulig være 100%, ca 4% fordamper i kontakt med luft.

å blande 15% bensin i 95% blir å fungere i prinsipp
Sitat av Xzip Vis innlegg
Etter prinsippet skal det jo gå ann å lage alkohol av alt som har fruktose eller sukrose (sukker) i seg! Så du kan jo eventuelt ta epler som du puler oppi en stor bøtte sammen med en skvett vann. Etter en stund vil dette begynne å gjære og det vil bli laget alkohol, så er det bare å sile ut eple restene og brenne vesken som inneholder alkohol.

EDIT: Mente "putter oppi" ikke "puler oppi", vetta faen hva jeg tenkte på :P
Vis hele sitatet...
Sats i satsen kan da umulig skade? :P
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av juped Vis innlegg
Etanolen kan umulig være 100%, ca 4% fordamper i kontakt med luft.
Vis hele sitatet...
Nei. Ved 95% har du oppnåd ei likevekt der det fordamper like mykje vatn som etanol, og ergo får du det ikkje sterkare under normalt trykk.

Du kan endre trykket, eller tilsettje stoff som flytter likevektspunktet - t.d. benzen. Av praktiske årsaker er ikkje benzen anbefalt i sprit du skal drikke, men neppe et problem til dette formålet...

I tillegg til sprit antar eg imidlertid at oljeselskapa bruker litt ymse tilsettingsstoff for å flytte tennpunkt og liknande parametrar til rett plass i forhold til vanleg bensin, så det er neppe heilt så enkelt som å blande bensin og sprit. Eg ville iallefall ikkje brukt det på ein bil som hadde verdi over nokon tusenlapper...

Forøvrig får du antakeleg kjøpt industrietanol langt billigere enn du er i stand til å produsere den.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av juped Vis innlegg
Etanolen kan umulig være 100%, ca 4% fordamper i kontakt med luft.
Vis hele sitatet...
Kan ikke tilføye noe særlig til det slashdot har skrevet, men hvis du har 100% etanol, med 0% vann, og 4% av etanolen fordamper... Da sitter du igjen med 96% i mengde, av fortsatt 100% etanol
Eller har jeg gått glipp av noe veldig viktig?

Men dere som vet, hvis man vakumdestillerer til oppnådde 100%, og lar det stå, vil det raskt trekke til seg fuktighet fra lufta?
Sist endret av Up; 5. november 2010 kl. 21:34.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Raskt og raskt. Jeg kan ikke svare noe nøyaktig på det, men vannfri etanol oppbevares tett lukket fordi det trekker til seg fuktighet fra lufta, ja.

For å få vannfri etanol fra azeotropen (95,6 %) kan man destillere på nytt over kalsiumoksid eller muligens kaliumkarbonat. Evt. bruke benzen som slashdot nevner, men den prosessen er mer komplisert og benzen bør man unngå når man kan.
Jeg har lest et sted at E85 trenger ganske mye justeringer både på motor og justeringer av tilsetningsstoffer i blandingen for at motoren skal gå skikkelig... E50 går mye lettere og kan brukes umodifisert i bensinmotorer... Når det komme til hjemmelaget EXX så var det E50 de anbefalte på den siden... Jeg klarte ikke å finne tilbake til den i kveld...
Sist endret av Pyrotecnican; 6. november 2010 kl. 00:56.
Trådstarter
2 0
Tuninga er ikke problem har bygd en turbo konvertert civic som kjører 247whp nå men siden ethanol har en mye bedre kjøleeffekt så kan du kjøre høyere turbotrykk uten å få tenningsbank altså mer power. Så dette blir ikke noe "umodifisert" jeg er klar over jeg ikke bare kan hive det på tanken å kjøre. Alt mappes i Hondata med A/F måler. Takk for mange gode svar tingen er det at jeg kan jo brenne spriten på råtten frukt og poteter å siden jeg bor på landet er ikke dette umulig å få tak i. Da vil det jo bli billig?!? Planen var at hvis dette var mulig å sette et par store satser i vinter å brenne frem noe "banebensin" selv til sommeren =)
Sist endret av Alli; 6. november 2010 kl. 08:59.
Sitat av Alli Vis innlegg
Tuninga er ikke problem har bygd en turbo konvertert civic som kjører 247whp nå men siden ethanol har en mye bedre kjøleeffekt så kan du kjøre høyere turbotrykk uten å få tenningsbank altså mer power. Så dette blir ikke noe "umodifisert" jeg er klar over jeg ikke bare kan hive det på tanken å kjøre. Alt mappes i Hondata med A/F måler. Takk for mange gode svar tingen er det at jeg kan jo brenne spriten på råtten frukt og poteter å siden jeg bor på landet er ikke dette umulig å få tak i. Da vil det jo bli billig?!? Planen var at hvis dette var mulig å sette et par store satser i vinter å brenne frem noe "banebensin" selv til sommeren =)
Vis hele sitatet...
Vel det jeg leste om var en mini motorsykkel de testet på og den lagde rare lyder med E85. Den sveiv alikevel, og de gjorde ett eller annet med motoren og så forsvant lyden... E50 var ikke et problem i det hele tatt...
Reinert med beine !
griped's Avatar
om fabrikkene som lager dette tilsetter 95,6% etanol eller 100% vet jeg ikke. Men de siste 4 prosentene trur jeg ikke du vil merke så mye til. brenn som fan og prøv en tank kontra den kjøpt E85'n. Men for å si det sånn, uansett hvordan du gjør det vil det blir lettere og billigere å bare kjøpe E85 mtp arbeidstimer, fordi spiralbrenner trenger vedlikehold, snakker erfaring
Very Important Pyrotechnician
Må nok si meg enig med de andre har, kjøp ferdig E85, da vet du at du får 104 oktan. Jeg vet i allefall ikke hvilket oktantall du får hvis du blander 15% 98 eller 95 okt med etanol. Muligens blir det høyere enn 104, men du bør uansett finne det ut, ellers kan det bli dyrt
Sitat av juped Vis innlegg
å blande 15% bensin i 95% blir å fungere i prinsipp
Vis hele sitatet...
Er det noe bensin ikke liker å blande seg med så er det vann. Så det blir ingen e85 hvis det finnes noe vann i etanolen.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Er det noe bensin ikke liker å blande seg med så er det vann. Så det blir ingen e85 hvis det finnes noe vann i etanolen.
Vis hele sitatet...
Vel, det kan jo være én måte å få ut vannet på med mindre hele etanol/vannblandingen legger seg under bensinen. Jeg tenkte at etanolen blandet seg i bensinen og la vannet igjen under... Så kan du bruke en stor trakt eller noe til å separere ut laget med vann sett at du lager noen titalls liter på en gang slik at skillet blir klart og tydelig... Da burde ikke der være vanskelig å lage? Nå er jeg ikke sikker om etanolen forblir i løsning med vannet, og dermed uløselig, men syns det ville være rart om ikke etanolen prøvde å utlingne kosentrasjonen, osmose eller diffusjon tror jeg det kalltes...
Sist endret av Pyrotecnican; 7. november 2010 kl. 00:06.
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Etanol er blandbart med vann og bensin, derav mulig bruk som kondensfjerner.
Reinert med beine !
griped's Avatar
vet hvertfall at de galnigene som lager drikkesprit av E85 heller i mye vann slik at etanolsen blader seg inn i vannet og skiller seg bra bensinen før de tapper det underste laget med vann/etanol.

Men for all del ikke vær så dum å gjør dette, det er mange giftstoffer som finnes i binsen blandt annet benzen og det er ikke blitt gjort noen forskning som kan påvise ingen stoffer fra bensinen blir med i vann/etanol blandingen.