Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  38 5719
Håper alle ikke er så naive å trur på at amsterdam skal banne turistkjøp av hasj. Dette er noe som har blitt diskutert før og er kun et planlagt stunt eller hva du ska kalle det. Propaganda for at de skal tjene enda mere penger.

Hvis de går ut og sier at de skal stenge for turistene, hva skjer da? Jo, alle hasjiser som ikke har vært i amsterdam enda får noia for å ikke oppleve Amsterdam. Eller de som har vært før reiser for å oppleve Amsterdam en "siste" gang. Og mange flere reiser enn vanligvis. Staten tjener millioner!

Leste noe om at det var ikke snakk om å innføre regelen før i 2015. Du skal se i 2015 så sier de ja i 2020 osv.

Amsterdam tjener milliarder på turister som reiser til Amsterdam. Trur dere at de plutselig vil kvitte seg med disse milliærdene? Tvert om

For de som har vært i Amsterdam så finns det ingen tvil om at staten har et liberalt syn på det meste. En liten løgn er ingenting for å spe litt på statskassa.


Vil med dette bare fjerne all snakk om turistbann osv. Slutt å tru på alt staten(uansett hvilket land) sier og begynn å bruk hodet.
Tviler på at dem er så utspekulerte, men effekten av diskutere dette vil helt klart bare få fler turister til å komme så de tjener på det.
Det er nok sant, Amsterdam kommer neppe til å gjøre slik at bare de som bor i nederland får benyttet seg av coffeshopsa.
Da dette faktisk er noe de tjener vanvittig med penger på, vil det på en måte bli som å skyte seg selv i foten.
Er det noe som står i sentrum for enhver stat, så er det nettopp å tjene penger, enten gjennom å lure en hel verden, eller la folket drekke seg ihjel! Samma det vel, bare pengene ruller inn. Penger, penger, penger, koste hva faen det vil!!

På den andre siden, så kan det jo faktisk hende, men det er heller tvilsomt. Så dumme er de da ikke, er de?
Såpekoker av rang
Herre så lei folk som bor der må være av snørrunger fra scandinavia.
Rykte om et slikt forbud er ikke noen scam. Tvert imot så mener jeg og huske at Nederland hadde seriøse planer om å forby salg til turister, men at dette ble oppgitt på grunn av signaler fra EU om at et slikt forbud ville være i strid med Article 45 TFEU som spesifikt forbyr forskjellsbehandling mellom egne og andre EU lands borgere.

( Husker dog ikke kilden til denne påstanden i farten. )
Sitat av monoid Vis innlegg
Herre så lei folk som bor der må være av snørrunger fra scandinavia.
Vis hele sitatet...
Hehe litt som campingvogntyskere her i Norge?
Det er ikke i hovedsak turister som reiser til Amsterdam de har noe i mot. Det er folk som reiser rett over grensa fra fks tyskland jevnlig.

Var selv i Nederland en stund i år da jeg har venner som er født og oppvokst der, og forslaget hadde blitt nedstemt i blant annet Amsterdam. Borgermesteren i Amsterdam var visst en av de største motstanderne.

Det det er snakk om nå er visst å gjøre loven slik at "fylkene" eller hva man kan kalle det selv bestemmer slike ting. Det kan da for eksempel være ulovelig for turister å kjøpe det i coffe-shops ved grensen, men ikke ulovlig i Amsterdam.

Det å tro at dette er en stor konspirasjon blir litt søkt.
Sitat av Detectable Vis innlegg
Hehe litt som campingvogntyskere her i Norge?
Vis hele sitatet...
Nei, tyske campingvognere er 10x værre. Vi er i hvertfall ikke gjerrige når vi er i Amster
Sitat av Yayoisking Vis innlegg
Nei, tyske campingvognere er 10x værre. Vi er i hvertfall ikke gjerrige når vi er i Amster
Vis hele sitatet...
Muligens fordi at for en nordmann i Amsterdam er prisene omtrent like de vi er vandt til hjemme, mens for en tysker i Norge er prisene nokså mye høyere en hva de er i hjemlandet...
Sist endret av mandelbrot; 15. september 2011 kl. 09:15.
Sitat av monoid Vis innlegg
Herre så lei folk som bor der må være av snørrunger fra scandinavia.
Vis hele sitatet...
Sånn som jeg har forstått det er det engelskmenn det klages mest på. Når jeg har vært i Amsterdam og overhørt klaging har det alltid vært de som har vært nevnt, aldri hørt noe spesifikt negativt om personer fra skandinavia.
Robe and wizard hat
bakkus's Avatar
Forslaget var et reelt forslag, og oppe til drøfting på høyeste nivå.
Initiativtagerne til dette var grensebyer som Maastricht og andre som har store problemed med det det ser som "narkoturisme" fra Tyskland og andre naboland. Mao ungdommer som krysser grensen, kjøper på seg et ansenlig lager, og så smugler inn i sine hjemland.

Forslaget møtte dog motstand fra f eks Amsterdam, og ble til slutt erklært lovstridig, idet det ikke er tillatt å diskriminere kjøp av varer etter menneskers nasjonalitet.

Dette hadde tatt deg mye kortere tids googling enn det det tok deg å starte tråden.
Det kan være som du sier, de kan være et innleid PR-byrå som har satt i gang debatten og spytter inn ny info og holder saken gående. Perfekt og enkel måte å tjene penger på
Sitat av Kongen Vis innlegg
Rykte om et slikt forbud er ikke noen scam. Tvert imot så mener jeg og huske at Nederland hadde seriøse planer om å forby salg til turister, men at dette ble oppgitt på grunn av signaler fra EU om at et slikt forbud ville være i strid med Article 45 TFEU som spesifikt forbyr forskjellsbehandling mellom egne og andre EU lands borgere.

( Husker dog ikke kilden til denne påstanden i farten. )
Vis hele sitatet...
Leste det selv, var også snakk om å legge ned deler av red light for å "piffe" opp stemplet amsterdam har, de vil bli kjent for noe mer enn bare hasj røyking og horer.
Sitat av monoid Vis innlegg
Herre så lei folk som bor der må være av snørrunger fra scandinavia.
Vis hele sitatet...
Amsterdam er en skitten by og nattlivet er drevet av rå kynisme og råttne mennesker. Jeg tror nok innbyggerene i byen er litt mer opptatt av å få bukt med all kriminaliteten og de mer harde drogene... Tror nok skandinavere som er på fylla ikke en gang dreiser innom tankebanen til innbyggerene der. Engelskmenn ja.

Om du tror turister er et stort problem for innbyggerene der nede så bør du ta deg en titt på de virkelige problemene byen har.
Enig det Naturgrønn.. Ble vel spurt om kokain hvertfall 100 ganger i løpet av en dag. Var ganske sprøtt når jeg hadde spist trøffler og gikk ute på gata der i min egen verden også kommer det helt random folk og hvisker: coca, cocain, inn i øret ditt på hvert gate hjørne, føltes som om jeg var omringet av dealere som pusha for harde livet. Trodde til slutt at absolutt alle i gata var dealere :P
Og det hær har du kilder på, eller er det bare en liten spekulasjon?
Sitat av bakkus Vis innlegg
Forslaget var et reelt forslag, og oppe til drøfting på høyeste nivå.
Initiativtagerne til dette var grensebyer som Maastricht og andre som har store problemed med det det ser som "narkoturisme" fra Tyskland og andre naboland. Mao ungdommer som krysser grensen, kjøper på seg et ansenlig lager, og så smugler inn i sine hjemland.

Forslaget møtte dog motstand fra f eks Amsterdam, og ble til slutt erklært lovstridig, idet det ikke er tillatt å diskriminere kjøp av varer etter menneskers nasjonalitet.

Dette hadde tatt deg mye kortere tids googling enn det det tok deg å starte tråden.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig var det et "reelt" forslag på papiret. Trur nada på det! Du tror visst på alt du leser. De med makt i nederland prater litt med ordføreren i Maastrich i lobbyen. De er allerede klar over at det er diskriminerende i følge loven, men likevel tar de dette opp vel viten om at det er lovstridig og skaper en sak av det. Verre er det ikke! Lett måte å tjene penger på

Sitat av DrPerception Vis innlegg
Tviler på at dem er så utspekulerte, men effekten av diskutere dette vil helt klart bare få fler turister til å komme så de tjener på det.
Vis hele sitatet...
Utspekulert?

På papiret i Nederland er ikke hasj lovelig. Likevel "Tolerer" politiet dette som de sier.

I sentrum av Amsterdam ligger det et horestrøk der staten egentlig er halikken som aksepterer det og motar skatt fra "arbeiderne"

Hva er mest utspekulert?
Knowledge is key
Dudew8's Avatar
jeg tror deg selv om du ikke viser til noen kilder, for det høres ganske sannsynlig ut, og jeg var nettopp i amster for 1-2 mnd siden og vi fikk kjøpt uten problem..
Chrox: Kan jeg anbefale deg Nyhetsspeilet? Her tror jeg du - og alle andre konspirasjonsteoretikere - vil finne mye nyttig informasjon!
Sitat av chrox Vis innlegg
Selvfølgelig var det et "reelt" forslag på papiret. Trur nada på det! Du tror visst på alt du leser. De med makt i nederland prater litt med ordføreren i Maastrich i lobbyen. De er allerede klar over at det er diskriminerende i følge loven, men likevel tar de dette opp vel viten om at det er lovstridig og skaper en sak av det. Verre er det ikke! Lett måte å tjene penger på



Utspekulert?

På papiret i Nederland er ikke hasj lovelig. Likevel "Tolerer" politiet dette som de sier.

I sentrum av Amsterdam ligger det et horestrøk der staten egentlig er halikken som aksepterer det og motar skatt fra "arbeiderne"

Hva er mest utspekulert?
Vis hele sitatet...
Visst du synes det er utspekulert å prøve å få bukt med ulovligheter ved å synliggjøre dem og begrense skadeomfanget må jeg si meg helt enig..
Sitat av mandelbrot Vis innlegg
Chrox: Kan jeg anbefale deg Nyhetsspeilet? Her tror jeg du - og alle andre konspirasjonsteoretikere - vil finne mye nyttig informasjon!
Vis hele sitatet...
Haha. Morsom du :P Bruker å se der, leser overalt.. Dog jeg tror mange av de som skriver der er psykiatri pasienter.

Lobbyvirksomhet for å tjene penger er ingen konspirasjon. Folk gjør de utroligste ting for å tjene penger. Og som sagt nederland har et meget liberalt syn på lover og regler.
▼ ... noen uker senere ... ▼
http://www.dagbladet.no/2011/10/08/n...tika/18506330/

Først forbud mot salg, nå noe annet.

Hva blir det neste? Kanskje det ender opp med at alle hasjiser blir sendt til månen?
Sitat av chrox Vis innlegg
Selvfølgelig var det et "reelt" forslag på papiret. Trur nada på det! Du tror visst på alt du leser. De med makt i nederland prater litt med ordføreren i Maastrich i lobbyen. De er allerede klar over at det er diskriminerende i følge loven, men likevel tar de dette opp vel viten om at det er lovstridig og skaper en sak av det. Verre er det ikke! Lett måte å tjene penger på



Utspekulert?

På papiret i Nederland er ikke hasj lovelig. Likevel "Tolerer" politiet dette som de sier.

I sentrum av Amsterdam ligger det et horestrøk der staten egentlig er halikken som aksepterer det og motar skatt fra "arbeiderne"

Hva er mest utspekulert?
Vis hele sitatet...

Har tar du nok desverre feil. Fakta er at flere grense"fylker" allerede har stengt alle sine coffe-shops, og det er sterke krefter innad i Nederland som ønsker å stramme inn når det kommer til cannabis. Kort sagt er høyresiden i politikken pådrivere for debattene som nå foregår, forslaget om medlemsskap, forslaget om å la fylker totalt forby coffeshops, og forslagene som forbyr coffeshops i mindre enn 250 m fra skoler (noe som skal være et landsdekkende krav, og vil bety slutten for godt over 50 % av alle coffeshops i byer). At noen ønsker hasj-turismen til livs er ingen scam, men jeg kan være enig i at det foreløpig ikke har bidratt til annet enn økt turisme og publisitet.

Forøvrig; http://www.vg.no/nyheter/utenriks/ar...artid=10030818
ArbeidsledigProletar
Sitat av zhpongl Vis innlegg
Det er nok sant, Amsterdam kommer neppe til å gjøre slik at bare de som bor i nederland får benyttet seg av coffeshopsa.
Da dette faktisk er noe de tjener vanvittig med penger på, vil det på en måte bli som å skyte seg selv i foten.
Er det noe som står i sentrum for enhver stat, så er det nettopp å tjene penger, enten gjennom å lure en hel verden, eller la folket drekke seg ihjel! Samma det vel, bare pengene ruller inn. Penger, penger, penger, koste hva faen det vil!!

På den andre siden, så kan det jo faktisk hende, men det er heller tvilsomt. Så dumme er de da ikke, er de?
Vis hele sitatet...
Coffeeshops er ikke SÅ sjukt lukrative, å jobbe i en er værtfall dårlig betalt.


Sitat av monoid Vis innlegg
Herre så lei folk som bor der må være av snørrunger fra scandinavia.
Vis hele sitatet...
Vel, skandinaviere, spesielt nordmenn er kjent for å være litt brautende og grådige... Bruker bong ja, mest mulig ut av skjiten.
Men værst av alle er engelskmenn, de trenger jo bare ta toget over for en fyllerølpetur. Kjent for å være fulle og å røyke på gata, gjerne underage, tigger randoms for å handle for dem f.eks.

Så "vi" har ikke så ille rykte.
Nordmenn mellom 16-25 som drar på partytur, om det er Ibiza eller Amsterdam gir generelt et dårlig inntrykk hos befolkningen de ferier hos. (ikke alle selvfølgelig, men de fleste)
Nordmenn har en dårlg drkkekultur. Rølp rølp rølp.

Trøndere derimot, da braker alltid helvette løs. Vi har ikke noe håp. Karsken har tatt oss for lenge siden.
Sitat av emphi Vis innlegg
Har tar du nok desverre feil. Fakta er at flere grense"fylker" allerede har stengt alle sine coffe-shops, og det er sterke krefter innad i Nederland som ønsker å stramme inn når det kommer til cannabis. Kort sagt er høyresiden i politikken pådrivere for debattene som nå foregår, forslaget om medlemsskap, forslaget om å la fylker totalt forby coffeshops, og forslagene som forbyr coffeshops i mindre enn 250 m fra skoler (noe som skal være et landsdekkende krav, og vil bety slutten for godt over 50 % av alle coffeshops i byer). At noen ønsker hasj-turismen til livs er ingen scam, men jeg kan være enig i at det foreløpig ikke har bidratt til annet enn økt turisme og publisitet.

Forøvrig; http://www.vg.no/nyheter/utenriks/ar...artid=10030818
Vis hele sitatet...
Ja du kan sikkert lese deg til den infoen der. Fakta? Fakta fra Nederland ja. Det er ikke nødvendigvis fakta. Finnes helt sikkert noen som vil forby turistbann ja. Men de som sitter på toppen vil nok helt sikkert ikke miste sin inntekt.

Bare quoter enn jeg så skrev på dagbladet.no, ikke en sikker kilde. Men tror han 100%

"er du på trynet ? Jeg var i amsterdam for 1 uke siden, Fikk kjøpt og kost meg på alle coffeshopa jeg var på. Det med atter turister ikke skal få handler cannabis i nederland er bare propaganda bullshit for og skremme stonerne , Fikk høre det selv av eierne av coffeshops plus amsterdam sin befolkning. Marijuana er og kommer til og være lovlig i Amsterdam i en god stund til"
Amsterdam var opp skryt synes jeg. å hvere blir de vel
Sitat av chrox Vis innlegg
Ja du kan sikkert lese deg til den infoen der. Fakta? Fakta fra Nederland ja. Det er ikke nødvendigvis fakta. Finnes helt sikkert noen som vil forby turistbann ja. Men de som sitter på toppen vil nok helt sikkert ikke miste sin inntekt.

Bare quoter enn jeg så skrev på dagbladet.no, ikke en sikker kilde. Men tror han 100%

"er du på trynet ? Jeg var i amsterdam for 1 uke siden, Fikk kjøpt og kost meg på alle coffeshopa jeg var på. Det med atter turister ikke skal få handler cannabis i nederland er bare propaganda bullshit for og skremme stonerne , Fikk høre det selv av eierne av coffeshops plus amsterdam sin befolkning. Marijuana er og kommer til og være lovlig i Amsterdam i en god stund til"
Vis hele sitatet...
En del coffeshops nær grensen som er blitt stengt for turister osv. Ikke Amsterdam! Spesielt grensen ved Tyskland.
Nei, det blir ikke innført. Gammelt nytt, dere røyker for mye.

http://freak.no/forum/showthread.php?t=194838
Sitat av Chronic420 Vis innlegg
En del coffeshops nær grensen som er blitt stengt for turister osv. Ikke Amsterdam! Spesielt grensen ved Tyskland.
Vis hele sitatet...
Det kan godt være. Men så er da topicen om Amsterdam. Det kommer nok mest av all smuglingen ved grensen. Disse coffeshoppene er bare en dråpe i havet i forhold til Amsterdam
coffeeshop-eiere er kreative og finner løsninger for å unngå lover og regler. som f.eks da røykeloven der kom. kommer aldri til å være noe pes å få kjøpt det man vil uansett hva lovene sier.

det er en gangske godt etablert handel/kultur også, det ville hatt mye negative konsekvenser å innføre restriksjoner.
Artig at chrox blir henvendt til nyhetsspeilet med engang han har en teori eller noe sånt, noen ganger lurer jeg på om de selv er litt syke, som med engang sier nyhetsspeilet, du trenger bare og si konsp HAHA du er syk, gå på nyhetsspeilet.no du med de andre "galingene".
Sitat av monoid Vis innlegg
Herre så lei folk som bor der må være av snørrunger fra scandinavia.
Vis hele sitatet...
Ja, like lei som jeg er av innvandrere som kommer hit å nyter av velferdsstaten "min" ...
Sitat av FlipMcFlop Vis innlegg
coffeeshop-eiere er kreative og finner løsninger for å unngå lover og regler. som f.eks da røykeloven der kom. kommer aldri til å være noe pes å få kjøpt det man vil uansett hva lovene sier.

det er en gangske godt etablert handel/kultur også, det ville hatt mye negative konsekvenser å innføre restriksjoner.
Vis hele sitatet...
Røykeloven blir ikke oppfulgt i det hele tatt. Hver eneste coffeeshop jeg var på sa dem alltid, " skal du røyke med tobakk må du stå der borte, andre siden av shoppen". Eller så hadde de en kjeller eller trapp opp til ett annet rom.

Så har vi ID-sjekken med pass, ikke veldig ofte jeg ble spurt og jeg var 18 år gammel.
ArbeidsledigProletar
Sitat av ZionRoad Vis innlegg
Røykeloven blir ikke oppfulgt i det hele tatt. Hver eneste coffeeshop jeg var på sa dem alltid, " skal du røyke med tobakk må du stå der borte, andre siden av shoppen". Eller så hadde de en kjeller eller trapp opp til ett annet rom.

Så har vi ID-sjekken med pass, ikke veldig ofte jeg ble spurt og jeg var 18 år gammel.
Vis hele sitatet...
ID-sjekken er de strenge på etter min erfaring, tobakken trenger du ikke spørre om engang, er generelt sett bare å ikke være litt diskré med den.
Testet ikke om de var strenge på tobakk når jeg var der, men de fleste store coffeeshopsa hadde jo egne røykerom hvis du skulle røyke sigg. Tok du en liten mengde oppi jayen var det derimot ikke så farlig, selv om jeg skal innrømme at jeg var jævla diskre de første gangene jeg putta sigg i en joint!
Til dere som har vært der nede...

Hva er prisene på disse coffeshoppene sånn ca?

Er det lov og ta med seg noe ut fra disse, eller må alt røykes der inne?
5-15euro per gram.
er lov å ta det med seg.
ArbeidsledigProletar
Jess, herlig typo der
selvfølgelig skal det stå at så lenge man er diskré med tobakken er det ingen coffeeshops som gidder å kicke på det.