Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  30 7251
I går satt jeg opp ett partytelt i hagen, da det er fint vær og godt å sitte ute å pilse i teltet, i dag kom naboen og sa at jeg måtte fjerne teltet fordi han mente det sjenerte, jeg ba han reise til hell...

da sa han at han skulle sette advokat på meg, jeg svarte at det for du bare gjøre for jeg kan ha hva jeg vil i hagen min! uten at jeg kan noen lovverk om dette!

noen som vet om han kan få truet meg til å fjerne dette ? , selv vil jeg feste meg selv med kjetting til teltet fremfor å rive det ned!
Cheez Doodles
Osteper's Avatar
Står det veldig nærme huset eller eiendommen hans da?
Med mindre du har plassert det nærmest oppetter husveggen hans kan jeg ikke forstå hva problemet hans er
Sist endret av Osteper; 24. mars 2012 kl. 19:47.
Skal vel gå bra så lenge høyden på teltet ikke er mer enn avstanden fra teltet og til naboens eiendom. Er det ikke slik det virker?
Player
Notoneofthem's Avatar
Trådstarter
Sitat av v1ruZ Vis innlegg
Står det veldig nærme huset eller eiendommen hans da?
Med mindre du har plassert det nærmest oppetter husveggen hans kan jeg ikke forstå hva problemet hans er
Vis hele sitatet...
står inntil grensa på eindommen hans
Wow, høres ut som en skikkelig kjip nabo.. Du kan ta det ned, og holde det mot han neste gang han setter opp noe i hagen sin.
Hadde heller tatt igjen med samme mynt en annen gang enn å krangle over det nå.
Player
Notoneofthem's Avatar
Trådstarter
siden det er eneste stedet gresset er flatt
(° ͜ʖ °)
Zyke's Avatar
Så lenge det ikke er på hans eiendom, eller til fare/ulempe for naboen har han ingen rett til å klage. (Granneloven)
Er du medlem av huseierens landsforbund eller liknende? Vil tippe de kan gi deg en juridisk pekepinn. Personlig hadde jeg gitt f, inntil brevet fra advokaten kom... Og evt. tatt det videre med egen advokat.
Player
Notoneofthem's Avatar
Trådstarter
Sitat av Zyke Vis innlegg
Så lenge det ikke er på hans eiendom, eller til fare/ulempe for naboen har han ingen rett til å klage. (Granneloven)
Vis hele sitatet...
eneste er at det står inntil grensa hans, har ikke bråket eller noe sånt.
Skal du ha teltet der permanent, eller bare i helgen?

Hvis du skal fjerne det igjen så ser jeg ikke helt problemet.
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
I går satt jeg opp ett partytelt i hagen, da det er fint vær og godt å sitte ute å pilse i teltet, i dag kom naboen og sa at jeg måtte fjerne teltet fordi han mente det sjenerte, jeg ba han reise til hell...

da sa han at han skulle sette advokat på meg, jeg svarte at det for du bare gjøre for jeg kan ha hva jeg vil i hagen min! uten at jeg kan noen lovverk om dette!

noen som vet om han kan få truet meg til å fjerne dette ? , selv vil jeg feste meg selv med kjetting til teltet fremfor å rive det ned!
Vis hele sitatet...
Nei vet du hva... Den naboen din er den største idioten jeg har vært borte i. partytelt i DIN hage har da for faen ikke han noe med i det hele tatt. La han få høre så det griner etter!
Sitat av Patricia Vis innlegg
Nei vet du hva... Den naboen din er den største idioten jeg har vært borte i. partytelt i DIN hage har da for faen ikke han noe med i det hele tatt. La han få høre så det griner etter!
Vis hele sitatet...
Uttaler du deg på bakgrunn av hva du vet om lovverket eller på bakgrunn av hvordan du tror det fungerer?
Player
Notoneofthem's Avatar
Trådstarter
Sitat av 3RD Vis innlegg
Skal du ha teltet der permanent, eller bare i helgen?

Hvis du skal fjerne det igjen så ser jeg ikke helt problemet.
Vis hele sitatet...
tenkte å ha det helt til det blir for kaldt
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
eneste er at det står inntil grensa hans, har ikke bråket eller noe sånt.
Vis hele sitatet...
Naboloven §2 , er ikke bare å sette opp noe helt inntil grensa til naboen!, hvertfall ikke. hvis det skal stå der i langt tid, hadde du vært naboen min ville teltet plutselig tatt fyr om natta!
Sitat av MyDarkSide Vis innlegg
Naboloven §2 , er ikke bare å sette opp noe helt inntil grensa til naboen!, hvertfall ikke. hvis det skal stå der i langt tid, hadde du vært naboen min ville teltet plutselig tatt fyr om natta!
Vis hele sitatet...
Fordi det er lov til å sette fyr på en annen persons eiendom?
Nå er det vel sånn at gjerder har kun lov å ha en maks høyde på 2m, alt over krever tillatelse og viss og vass. Vil kanskje tro at hvis du har satt teltet helt på grensen din, så går det under samme prinsippet? Blir vel mest synsing fra meg her...
Sitat av prenix Vis innlegg
Fordi det er lov til å sette fyr på en annen persons eiendom?
Vis hele sitatet...
he he ok, jeg hadde nok bare sugd tak i han å fysisk fått han til å fjerne det, siden flammeme fort kan spre seg
Player
Notoneofthem's Avatar
Trådstarter
Sitat av sgt_coke Vis innlegg
Foreslår en Donald vs. Jensen nabokrangel
Vis hele sitatet...
skal love deg at krigen starter hvis jeg må fjerne teltet mitt
Hva du tror du vet? eller har du kunnskap om de relevante lovene?
Hadde vært kjekt med noen linker til lovdata f.eks
Sist endret av Sonic; 24. mars 2012 kl. 23:35.
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
skal love deg at krigen starter hvis jeg må fjerne teltet mitt
Vis hele sitatet...
Den krigen kommer du til å tape.

Det er en ting om den skulle ha stått der en helg. Da kunne du sikkert ha spurt naboen først og, noe som er vanlig høflighet.

Men å la det stå tett inntil nabogrensen helt til høsten uten å ha avtalt det med naboen er å be om trøbbel. Spesielt hvis du hindrer hans utsikt eller adgang til sol o.l.
Player
Notoneofthem's Avatar
Trådstarter
Sitat av Fuzzybossen Vis innlegg
Den krigen kommer du til å tape.

Det er en ting om den skulle ha stått der en helg. Da kunne du sikkert ha spurt naboen først og, noe som er vanlig høflighet.

Men å la det stå tett inntil nabogrensen helt til høsten uten å ha avtalt det med naboen er å be om trøbbel. Spesielt hvis du hindrer hans utsikt eller adgang til sol o.l.
Vis hele sitatet...
har du noe lovverk og sikte til da ?
Avstand til grense er irrelevant i slike saker da det bare gjelder tiltak som er søknadspliktige.

Det som derimot er av betydning i denne saken er om trådstarter har satt i gang noe som "urimelig eller uturvande er til skade eller ulempe på naboeeiendommen". jmf. lov av 16. 06 1961 nr. 15 om rettshøve mellom granner § 2 første ledd.

Denne bestemmelen vil først og fremst komme til anvendelse dersom partyteltet skjemmer for utsikten.
Andre forhold som i nyere tid er blitt mer og mer viktig er om de endrede forholdende på klagers naboeiendom skaper "forurensning" som støy.

Før jeg ber trådstarter jekke seg ned et par hakk og lære seg noe så elementært som normal folkeskikk (Dersom han ba naboen dra til helvette) så bør han sette seg inn i et generelt prinsipp om negativ avgrensing av den faktiske eiendomsrett. (Det betyr at man faktisk ikke kan utnytte mer av sin eiendom enn det som ligger innenfor gitte eksisterende regler som håndheves av styringsmaktene).

Avstand til grense er irrelevant i slike saker da det bare gjelder tiltak som er søknadspliktige.

Det som derimot er av betydning i denne saken er om trådstarter har satt i gang noe som "urimelig eller uturvande er til skade eller ulempe på naboeeiendommen". jmf. lov av 16. 06 1961 nr. 15 om rettshøve mellom granner § 2 første ledd.

Denne bestemmelen vil først og fremst komme til anvendelse dersom partyteltet skjemmer for utsikten.
Andre forhold som i nyere tid er blitt mer og mer viktig er om de endrede forholdende på klagers naboeiendom skaper "forurensning" som støy.

Før jeg ber trådstarter jekke seg ned et par hakk og lære seg noe så elementært som normal folkeskikk (Dersom han ba naboen dra til helvette) så bør han sette seg inn i et generelt prinsipp om negativ avgrensing av den faktiske eiendomsrett. (Det betyr at man faktisk ikke kan utnytte mer av sin eiendom enn det som ligger innenfor gitte eksisterende regler som håndheves av styringsmaktene).
Diskuter saken over noen pils i partyteltet ditt, så skal du se at han liker det til slutt.
Player
Notoneofthem's Avatar
Trådstarter
Sitat av PederAas Vis innlegg
Avstand til grense er irrelevant i slike saker da det bare gjelder tiltak som er søknadspliktige.

Det som derimot er av betydning i denne saken er om trådstarter har satt i gang noe som "urimelig eller uturvande er til skade eller ulempe på naboeeiendommen". jmf. lov av 16. 06 1961 nr. 15 om rettshøve mellom granner § 2 første ledd.

Denne bestemmelen vil først og fremst komme til anvendelse dersom partyteltet skjemmer for utsikten.
Andre forhold som i nyere tid er blitt mer og mer viktig er om de endrede forholdende på klagers naboeiendom skaper "forurensning" som støy.

Før jeg ber trådstarter jekke seg ned et par hakk og lære seg noe så elementært som normal folkeskikk (Dersom han ba naboen dra til helvette) så bør han sette seg inn i et generelt prinsipp om negativ avgrensing av den faktiske eiendomsrett. (Det betyr at man faktisk ikke kan utnytte mer av sin eiendom enn det som ligger innenfor gitte eksisterende regler som håndheves av styringsmaktene).

Avstand til grense er irrelevant i slike saker da det bare gjelder tiltak som er søknadspliktige.

Det som derimot er av betydning i denne saken er om trådstarter har satt i gang noe som "urimelig eller uturvande er til skade eller ulempe på naboeeiendommen". jmf. lov av 16. 06 1961 nr. 15 om rettshøve mellom granner § 2 første ledd.

Denne bestemmelen vil først og fremst komme til anvendelse dersom partyteltet skjemmer for utsikten.
Andre forhold som i nyere tid er blitt mer og mer viktig er om de endrede forholdende på klagers naboeiendom skaper "forurensning" som støy.

Før jeg ber trådstarter jekke seg ned et par hakk og lære seg noe så elementært som normal folkeskikk (Dersom han ba naboen dra til helvette) så bør han sette seg inn i et generelt prinsipp om negativ avgrensing av den faktiske eiendomsrett. (Det betyr at man faktisk ikke kan utnytte mer av sin eiendom enn det som ligger innenfor gitte eksisterende regler som håndheves av styringsmaktene).
Vis hele sitatet...
vel når jeg kom hjem så kom han løpenes inn i hagen min å skreik på en ufin måte at jeg fikk se å rive ned teltet. derfor ba jeg han reise til helv...

når noen er ufine mot meg er jeg dessverre ufin tilbake, hadde han spurt pent hadde jeg svart pent!
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
vel når jeg kom hjem så kom han løpenes inn i hagen min å skreik på en ufin måte at jeg fikk se å rive ned teltet. derfor ba jeg han reise til helv...

når noen er ufine mot meg er jeg dessverre ufin tilbake, hadde han spurt pent hadde jeg svart pent!
Vis hele sitatet...
Ser den - Men husk til en senere anledning at å forholde seg rolig og sindig ovenfor slike som denne naboen både irriterer han grenseløst og i tillegg ikke gir han en fordel i en evnt fremtidig rettergang.

Dommeren bryr seg fint lite om "hvem som kastet første sten"...
Ha partyteltet på plass...vent til det kommer noe reaksjoner fra det offentlige, hvis ikke, og naboen er en lei plage, så anmelder du han for å være innpåsliten slik at det slår tilbake på ham...

eller, hvis dumå pakke ned så setter du opp en trampoline og ber han synes hva som er best av en trampoline og partytelt
Sitat av Fuzzybossen Vis innlegg
Den krigen kommer du til å tape.

Det er en ting om den skulle ha stått der en helg. Da kunne du sikkert ha spurt naboen først og, noe som er vanlig høflighet.

Men å la det stå tett inntil nabogrensen helt til høsten uten å ha avtalt det med naboen er å be om trøbbel. Spesielt hvis du hindrer hans utsikt eller adgang til sol o.l.
Vis hele sitatet...
Jeg er enig.
Jeg ville ført en fin og grei samtale med naboen din Ang hvor du kan eventuelt sette det slik at det er greit for begge parter.
Selv om du mener at naboen er en spydig drittsekk så er dere begge såpass voksne at det er muligheter for en rolig diskusjon.
Player
Notoneofthem's Avatar
Trådstarter
Sitat av Bunker Vis innlegg
Ha partyteltet på plass...vent til det kommer noe reaksjoner fra det offentlige, hvis ikke, og naboen er en lei plage, så anmelder du han for å være innpåsliten slik at det slår tilbake på ham...

eller, hvis dumå pakke ned så setter du opp en trampoline og ber han synes hva som er best av en trampoline og partytelt
Vis hele sitatet...
tja da må jeg jo betale en hel haug med unger for å gidde å hoppe på trampolina... og jeg vil ha partyteltet mitt, litt av sjarmen når det er sol
som en aktiv kverulant føler jeg faktisk litt med naboen.
men om jeg skal sette meg inn i din situasjon, og du skulle bare ha hatt teltet der i en liten stund, hadde jeg hatt veldig stor forståelse for hva du mener.
Men om du har planer om og ha det der helt til høsten/vinteren, må jeg nesten ta i party med den ukule naboen din.
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Hva med å plane ut noe av tomta? Det er kanskje for bratt til det...
Player
Notoneofthem's Avatar
Trådstarter
Sitat av kmt94 Vis innlegg
Hva med å plane ut noe av tomta? Det er kanskje for bratt til det...
Vis hele sitatet...
kunne jo gjort det, men det betyr jo masse arbeid istedefor å ta en pils i partyteltet mitt