Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  75 18214
Nå er tiltalen mot Breivik sluppet, og som man kan lese i den er det brutale greier som har tatt livet av folka der. Hvordan er det mulig at noen som dette er i live.



http://www.mediafire.com/?qz81vtx34ckktst

Der er hele tiltalen usensurert.


Noen som har noen meninger om denne tiltalen?
Der var den lekket ja.
Lekket? Trodde den var publisert på DB.no for noen timer siden..
Er det noen som orker og oversette det til norsk? AKA, hvor mange år, hva som kommer til å skje med ABB osv?
Fy flate. Dette er stygg lesing. Dette er herved en advarsel til alle freaks.
fuckd up (titegn)
Fucked up, men jeg fikk vite det jeg ville vite, om de jeg ville vite ting om
Bare jeg som fikk varsel om infisert script gikk inn?
Sitat av Tryllestav Vis innlegg
Bare jeg som fikk varsel om infisert script gikk inn?
Vis hele sitatet...
Fikk ingen varsel, og smartscreenfilteret i Windows 8 reagerer på det meste..
Noen som kan sende meg denne filen? Linken fungerer ikke lengre
Funka fint hos meg. Linken altså. Men er det noe spessielt med dette dokumentet i forhold til hva offentligheten har sluppet?
Sitat av nissenisse Vis innlegg
Noen som kan sende meg denne filen? Linken fungerer ikke lengre
Vis hele sitatet...
skype navn?
Den ble lekket til pressen, som sensurerte detaljene om hvor folk ble skutt osv. Denne er helt usensurert.
Nvm, siden kom opp igjen
Sitat av murloc Vis innlegg
Funka fint hos meg. Linken altså. Men er det noe spessielt med dette dokumentet i forhold til hva offentligheten har sluppet?
Vis hele sitatet...
Aviser som VG og Dagbladet har sluppet en liste med navn, og hvor de ble funnet. Denne inneholder også informasjon om hvordan de ble drept.
Sitat av blyanten Vis innlegg
Den ble lekket til pressen, som sensurerte detaljene om hvor folk ble skutt osv. Denne er helt usensurert.
Vis hele sitatet...
Tiltalen ble ikke «lekket» til pressen, den ble utlevert av påtalemyndigheten usensurert. Det var pressens eget valg å sensurere den(som de fleste norske media har gjort), eller å utlevere den i sin helhet, som nå altså har skjedd.
Sitat av blyanten Vis innlegg
Den ble lekket til pressen, som sensurerte detaljene om hvor folk ble skutt osv. Denne er helt usensurert.
Vis hele sitatet...
Jo det er greit. Men ble den "lekket", noe som indikerer en utro tjener. Eller ble den sluppet, noe som indikerer en tilregnet handling fra det offentlige.

Jah, da svart mhyre på det jeg spurte om mens jeg skrev.
Sist endret av murloc; 7. mars 2012 kl. 22:56.
Mente ikke at den var "lekket" den mening da, men postet bare den usensurerte så folk kunne få se hvor jævlig store skader som har skjedd utpå der.


Men noen som har noen meninger om hva som skjer videre med ABB osv?
Sitat av olaPola Vis innlegg
Lekket? Trodde den var publisert på DB.no for noen timer siden..
Er det noen som orker og oversette det til norsk? AKA, hvor mange år, hva som kommer til å skje med ABB osv?
Vis hele sitatet...
Jeg regner med han kommer til å bli idømt 21 års forvaring og mest sannsynlig aldri slippe ut av fengsel.
Etter at det har blitt avsagt dom i tingretten kan partene velge å anke til lagmannsretten, og det kan kanskje også bli aktuelt å anke direkte til høyesterett (siden dette er en sak man ikke har rettspraksis på i Norge).

Edit:
Forvaring betyr at han i praksis kan bli fengslet resten av livet, for straffen kan forlenges med inntil 5 år hver gang han skal slippes ut.

Edit2:
Hvis han slipper ut etter bare noen år vil nok mange miste tilliten til rettsystemet, så påtalemyndighetene har vel egentlig ikke noe særlig valg når det kommer til straffeutmåling.
Sist endret av drittunge; 7. mars 2012 kl. 23:09.
Sitat av Five0-Five0 Vis innlegg
Mente ikke at den var "lekket" den mening da, men postet bare den usensurerte så folk kunne få se hvor jævlig store skader som har skjedd utpå der.


Men noen som har noen meninger om hva som skjer videre med ABB osv?
Vis hele sitatet...
Tvunget behandling og straffens strengeste straff. 21 års forvaring. Dette står i klartekst i avisene og tiltalene. Om dette blir resultatet etter en domsavsigelse kan vel neppe noen av oss mene så mye mer om. Ikke annet en grunnløs synsing i alle fall.
*insert tittel her*
Jeg ser det på kin esisk...
Denne rapporten er vell i grunn hemmelig? Ser at det er sporings-nummer i dokumentet.
Sitat av Five0-Five0 Vis innlegg
Mente ikke at den var "lekket" den mening da, men postet bare den usensurerte så folk kunne få se hvor jævlig store skader som har skjedd utpå der.


Men noen som har noen meninger om hva som skjer videre med ABB osv?
Vis hele sitatet...
Det er litt vanskelig å vite, de psykiaterne må gjøre seg ferdige med vurderingen av ABB først... Om han skulle bli tillregnelig så blir det vel 21 år +forvaring ville jeg tro...
Dårlig formulert av meg - mente at tiltalen ble utlevert til pressen, som selv valgte å sensurere den (Vær Varsom-plakaten).

Hvis jeg ikke ser en nettavis som har lagt den ut usensurert, er det en journalist som har "lekket" den usensurert til en person, som igjen har spredt den videre.

Hvordan fikk forresten du, trådstarter, tak i dokumentet?
Sist endret av blyanten; 7. mars 2012 kl. 23:11.
Sitat av Lily Bowen Vis innlegg
Fy flate. Dette er stygg lesing. Dette er herved en advarsel til alle freaks.
Vis hele sitatet...
Stygg lesning er det, men det kommer ikke akkurat veldig overraskende på heller.
Det er jo klart at det oppstår stygge skader og alvorlige komplikasjoner når mennesker utsettes for skudd som er ment for å drepe, samt svært kraftige eksplosjoner.
Sitat av drittunge Vis innlegg
Jeg regner med han kommer til å bli idømt 21 års forvaring og mest sannsynlig aldri slippe ut av fengsel.
Etter at det har blitt avsagt dom i tingretten kan partene velge å anke til lagmannsretten, og det kan kanskje også bli aktuelt å anke direkte til høyesterett (siden dette er en sak man ikke har rettspraksis på i Norge).
Vis hele sitatet...
En forvaringsdom er nok relativt usannsynlig slik saken ligger nå. Påtalemyndigheten ber om tvungent psykisk helsevern på grunn av at tiltalte var utilregnelig i gjerningsøyeblikkene, slik den første sakkyndigrapporten tilsa og Rettsmedisinsk kommisjon sa seg enige i.

Retten kjenner for øyeblikket kun disse uttalelsene, og med mindre den nye sakkyndigrapporten sier noe annet, og rettsmedisinsk kommisjon sier seg enig i den også (hvilket er å anse som usannsynlig), skal det nok mye til for at han blir kjent tilregnelig og straffedømt som sådan.
Sist endret av Snillorg; 7. mars 2012 kl. 23:12.
Sitat av blyanten Vis innlegg
Dårlig formulert av meg - mente at tiltalen ble utlevert til pressen, som selv valgte å sensurere den (Vær Varsom-plakaten).

Hvis jeg ikke ser en nettavis som har lagt den ut usensurert, er det en journalist som har "lekket" den usensurert til en person, som igjen har spredt den videre.

Hvordan fikk forresten du, trådstarter, tak i dokumentet?
Vis hele sitatet...
Trådstarter fant den antaglig via google.
politiken.dk har lagt den opp på nettsiden sin, men den er ikke publisert via noen
artikler.
Det kan være at google har crawlet en filserver?
https://www.google.no/search?q=Titalebeslutning%202207

edit: Samme signatur i begge PDF filene, både den som trådstarter la ut, og den som ligger på politiken.dk sin server.
Sist endret av Blazer; 7. mars 2012 kl. 23:18.
Sitat av Knask Vis innlegg
Stygg lesning er det, men det kommer ikke akkurat veldig overraskende på heller.
Det er jo klart at det oppstår stygge skader og alvorlige komplikasjoner når mennesker utsettes for skudd som er ment for å drepe, samt svært kraftige eksplosjoner.
Vis hele sitatet...
Jeg forventet selvsagt ikke noe annet. Men realiteten av styggheten i det slo meg veldig da jeg leste hvordan noen av mine venner ble henrettet. Eller bare det faktum at det står "Ola Nordmann født 1995 skutt i nakken" bak så altformange.
Sist endret av Lily Bowen; 7. mars 2012 kl. 23:18.
Det er noe annet å lese fakta og detaljer, enn mediekjøret. Stakkars folk.

Men når man leser noe som dette vitner det vell om at denne mannen ikke har noe å gjøre utenfor murene, pysikisk syk eller ei. IMO
Drøyt. Han må jo ha vært utrolig god til å skyte, sinnsykt mange headshots...
Sitat av CountDrugula Vis innlegg
Drøyt. Han må jo ha vært utrolig god til å skyte, sinnsykt mange headshots...
Vis hele sitatet...
Eller at han skjøt dem etter at de lå nede. Henrettelse altså.
Sitat av murloc Vis innlegg
Eller at han skjøt dem etter at de lå nede. Henrettelse altså.
Vis hele sitatet...
Det kan nok stemme.
Sitat av CountDrugula Vis innlegg
Drøyt. Han må jo ha vært utrolig god til å skyte, sinnsykt mange headshots...
Vis hele sitatet...
Ikke nødvendigvis.

Det er godt mulig at hoveddelen av hodeskuddene har oppstått i det han har skutt livredde ungdommer som har gjemt seg rundt forbi og dermed har blitt fullstendig overrumplet uten fluktmuligheter eller har blitt paralysert av frykt.
F.eks. de som lå/satt døde ved vannkanten.

Edit: For sent ute.
Sist endret av Knask; 7. mars 2012 kl. 23:28.
Sitat av CountDrugula Vis innlegg
Drøyt. Han må jo ha vært utrolig god til å skyte, sinnsykt mange headshots...
Vis hele sitatet...
Hvis han gikk for å drepe hver person, å ikke bare skade (han gikk jo på kloss hold og henrettet personer) så vil jeg si at han er ganske dårlig til å skyte. Hvis du leser så ser du at det er veldig mange skudd i føtter og armer, som ikke vil påføre noen dødelig skade i seg selv, bortsett fra forblødning.
Jeg fikk en klump i halsen av å flese dette.. Alle bildene man får i hode :-/
Skjønner virkelig ikke vitsen med å diskutere om han er god å skyte eller ikke. Å få til hva Breivik gjorde kan neppe være spessielt skyteteknisk vanskelig med minimal våpentrening. Å være i stand til å gjøre det er derimot noe helt annet.
Person nr. 86 i tiltalen er med i Brennpunkt som gikk på Nrk i går kveld. Ligger ute hos Nrk på nett.
Enig, regner med det var mye panikk ute og gikk. Får et bilde av tiltalen om at han hadde "god" tid der, så ikke ut som han hadde stresset. og han skadet/drept over 80 stk i følge tiltalen bare på utøya.
Sist endret av Five0-Five0; 7. mars 2012 kl. 23:41.
Hvor mye penger kan de som overlevde forvente seg?
Mangler et offer på drapslisten... Er denne ekte? Merkelig om de "glemmer" en...
8+69 er vell 77, og det korrekte antall drepte er også 77.
Sitat av nikita Vis innlegg
Mangler et offer på drapslisten... Er denne ekte? Merkelig om de "glemmer" en...
Vis hele sitatet...
Det er mange offer som ikke er med i tiltalen. At et drapsoffer mangler er litt merkelig, men det er nok grunner til det. Vil tro de ikke glemmer noen i en slik sak.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Lite hyggelig lesning, men samtidig somewhat interessant.
Drøyt. Leste akkurat gjennom dokumentet. Fant en stakkar fra egen slekt der. Var ikke klar over at han var et offer en gang
Aah, shit. må være jævlig for venner og kjente som ikke vet hvordan kompisen døde og lese dette. går utfra at familie og nærmeste kjerne har fått vite alt som står i tiltalen.
Kjente det stakk inni meg når jeg leste navnet.. Håper jævelen vil råtne for evig tid i totalt isolat!
Wesley Snipes, bitch
Snipes's Avatar
To på Utøya som døde av drukning og/eller fallskader, kan hende at disse ikke er nevnt i tiltalen. Har ikke rukket å lese gjennom hele enda, så kan ikke si det for sikkert.
Sitat av Snipes Vis innlegg
To på Utøya som døde av drukning og/eller fallskader, kan hende at disse ikke er nevnt i tiltalen. Har ikke rukket å lese gjennom hele enda, så kan ikke si det for sikkert.
Vis hele sitatet...
De er nevnt de og.
Hvor stor sjangs er det at han slipper ut ? Med tanke på det skrudde rettsystemet vi har her i norge
Jeg kan lage tittel?
Takub's Avatar
Sitat av Srbija Vis innlegg
Hvor stor sjangs er det at han slipper ut ? Med tanke på det skrudde rettsystemet vi har her i norge
Vis hele sitatet...
Vel jeg så Harald Stabell har svart på en del gode spørsmål, blant annet ditt. Han mente at det ikke er mulig eller lovlig å garantere at han ikke slipper ut, men det vil kun skje dersom han ikke lenger er en risiko for samfunnet. Hva gjelder straffeutmåling, blir det nok forvaring som i praksis kan bety livsvarig fengsel, eller tvunget psykisk helsevern (teknisk sett ikke en "straff"). Sånn jeg har forstått det vil han etter et eventuelt opphold på psykiatrisk bli overført til fengsel.
Jeg mener også at noen har uttalt seg på ABBs vegne at han ville ha gjort det igjen - men, ingen kilder så ta det med litt salt.

Jeg tror uansett det fort går 21 år, og kanskje lenger, før det blir aktuelt å vurdere om han er til å løslates.

For tiden er han dog ikke dømt, så det er vanskelig (for en lekperson som meg) å si hva som kan skje.
Sist endret av Takub; 8. mars 2012 kl. 03:49.
Strek lesning, men slutten på et kapittel som jeg har ventet lenge på å avslutte. Er trist å lese om hvor vennene dine ble drept, men gir også en slutt på rykter og mange spørsmål. Hvil i fred!