Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 6740
Hallo.

Trenger litt hjelp til å sjekke opp noen lover og regler for meg. Jeg er desverre ikke så flink til dette selv.

Mitt spørsmål:

* Kan spisesteder som MCdonalds og Burgerking stenge toalettene sine etter klokken 00:00 I helgene ?

Jeg jobber veldig ofte til sent på kvelden og da pleier jeg som regel å avslutte dagen med å kjøpe fastfood. Problemet er at du da må i de fleste tilfeller på toalettet etter maten.. Ettersom det er veldig lite koselig å sette seg på nattbussen hjem når du er dritetrengt så har jeg tenkt å sende inn en klage. Ettersom jeg ikke kan tenke meg at Mcdonals og burgerking har hjemmel for å låse dassene på kveldstid.

Er det ikke slik at alle som selger mat og drikke skal ha toaletter til kundene?
For dere som tar dere tid til å lete dette frem for meg, så blir jeg veldig glad for det.
Har macdonalds åpent til 00:00?!
Kan ikke se for meg at de ikke skal ha lov til det. Ikke alle som selger mat er pålagt å ha noe toalett, hva med pølseboder og lignende?
De som driver stedet kan nok gjør hva de vil med toalettet.
Sitat av PerPerPerPer Vis innlegg
Har macdonalds åpent til 00:00?!
Vis hele sitatet...
Lokale McDonald's:

Fredag 10.00-04.00
Lørdag 10.00-04.00

Edit: Vet ikke om det er sånn over hele landet, men er nå det i Tønsberg.
Sist endret av Daybreak; 26. februar 2012 kl. 21:32.
Visste ikke at det stod i lovverket at et sted som serverer mat er lovpålagt å tilby toalett - bare tenk på "gatekjøkken" som serverer ut vindu?
macdonalds er vel mer resturant enn gatekjøkken vil jeg tro. Her har de kode på dassdøren, så står koden på kvitteringen du får etter å ha handlet.
Er kanskje noe med at dersom man har serveringsplasser så skal det være toalett? Eller?
Sitat av Skateward Vis innlegg
Lokale McDonald's:

Fredag 10.00-04.00
Lørdag 10.00-04.00

Edit: Vet ikke om det er sånn over hele landet, men er nå det i Tønsberg.
Vis hele sitatet...

Dette er riktig

Sitat av mr.roundtree Vis innlegg
macdonalds er vel mer resturant enn gatekjøkken vil jeg tro. Her har de kode på dassdøren, så står koden på kvitteringen du får etter å ha handlet.
Vis hele sitatet...

Dette er det samme som jeg tenker.
Jeg regner med at Mcdonalds faller under kategorien " resturant " og ikke
" Gatekjøkken "
Jeg regner med at alle resturanter er pålagt kunde toalett på samme måte som alle ansatte skal ha tilgang på eget.

PÅ kvitteringen står det riktignok en dass-kode men fikk beskjed om at det var stengt for kvelden. Noe som i grunn gjør meg litt forbanna ettersom det da er ingen steder å gå på do -.-
Dette er pga. at etter et klokkeslett så er ikke mcdonalds lenger resturant men bare et lite gatekjøkken. Du har egentlig ikke lov å sitte å spise maten din der, bare handle den. Det er fordi de ikke får tillatelse.
http://www.helsebiblioteket.no/Samfu...teder.5225.cms

”Etter TEK § 10-32 utløses det ikke nødvendigvis noe krav om at det skal være et toalett tilknyttet små spisesteder eller lignende. Det er kun dersom man planlegger å oppføre et toalett i tilknytning til en bygning med tilgjengelighet for publikum, at det oppstår ytterligere krav til utforming, tilrettelegging for funksjonshemmede m.v.

Det vesentlige i nærværende sak er at et serveringssted vil være et sted der arbeidstakere utfører arbeid. TEK § 10-32 annet ledd poengterer at ”I arbeidsbygninger skal det være atskilte toaletter for damer og herrer. Et tilstrekkelig antall, minst ett, skal være utformet og tilrettelagt for orienteirngs- og bevegelseshemmede &” . Det viktige er at det finnes et toalett som arbeidstakeren kan benytte i arbeidstiden. Ifølge Statens bygningstekniske etat følges ikke kravet om at det må være atskilte dame- og herretoaletter slavisk så lenge det finnes et toalett som arbeidstakeren kan benytte seg av. I denne forbindelse blir også lov om arbeidervern og arbeidsmiljø m.v. av 4. februar 1977 aktuell.

Det ovennevnte innebærer at det ikke kan oppstilles minstekrav til hva som kreves av toaletter for å etablere små spisesteder. Det vil heller ikke i seg selv være avgrensningen av hva som er ”et lite spisested” som blir avgjørende for om toalett må oppføres i det aktuelle lokalet.”


Ser ut som det er bare ansatte som har krav på tilgang til toalett så lenge de er på jobb.
Sist endret av mr.roundtree; 26. februar 2012 kl. 21:54. Grunn: link
Mc Donalds mat smaker jo bare papp. Ikke nok med det, men du får sikkert 1500 kcal i et måltid som du eter der. Ikke blir du mett av maten, men feit.

Burger King har vel i det minste åpne toaletter, eller den lokale kebab-sjappa?
Sitat av stagg Vis innlegg
Mc Donalds mat smaker jo bare papp. Ikke nok med det, men du får sikkert 1500 kcal i et måltid som du eter der. Ikke blir du mett av maten, men feit.

Burger King har vel i det minste åpne toaletter, eller den lokale kebab-sjappa?
Vis hele sitatet...

Tror du jeg hadde spist på mcdonalds hvis jeg hadde delt de samme meningene som deg ang smaken på maten?

Er ikke nødvendigvis alle som blir smell-feit av å spise hurtigmat. Enkelte personer ( som meg ) har veldig kraftig forbrenning og derfor må spise mye mat for å ikke bli tyn som en flis..

"Mc Donalds mat smaker jo bare papp. Ikke nok med det, men du får sikkert 1500 kcal i et måltid som du eter der. Ikke blir du mett av maten, men feit."

Ikke nok med at jeg blir irritert over ditt innlegg, men jeg får faktisk kraftig kløe i rassen også !

Blir helt feil av deg å gi råd om mat og helse når du ikke kjenner helsetilstanden til personen...
Sitat av stagg Vis innlegg
Mc Donalds mat smaker jo bare papp. Ikke nok med det, men du får sikkert 1500 kcal i et måltid som du eter der. Ikke blir du mett av maten, men feit.

Burger King har vel i det minste åpne toaletter, eller den lokale kebab-sjappa?
Vis hele sitatet...
Tull. Vanlig meny inneholder ikke 1500 kcal. Selvfølgelig kan man spise over 1500 kcal på MC, med det er vel opp til hver enkelt å overspise.

Hvorfor blir du ikke mett? Spiser man 1500 kcal på MC er det noe galt med deg om du ikke blir mett.

Hvis du synes det smaker papp har du nok spist innpakningen også.
Sitat av stagg Vis innlegg
Mc Donalds mat smaker jo bare papp. Ikke nok med det, men du får sikkert 1500 kcal i et måltid som du eter der. Ikke blir du mett av maten, men feit.

Burger King har vel i det minste åpne toaletter, eller den lokale kebab-sjappa?
Vis hele sitatet...
du har tydligvis ikke spist papp før. papp er tørt og seigt. jeg kan ikke beskrive smaken på papp men den ligner ikke i det heletatt på chipsen eller burgeren på Mc Donalds. cheese burgeren på mc'ern er ikke tørr, og heller ikke seig. jeg synes den er saftig og mør/lett og tygge. chipsen kan jeg ikke utale meg noe serlig om men jeg vet at den ikke smaker papp. anbefaler deg og ha litt peiling på hva du skriver før du trykker på den fine knappen der det står: ''send inn svar''

On Topic:
jeg har ikke lagt merke til at Mc Donalds har stengt dassene kl: 00:00 men har blitt mektig irritert når jeg ikke har fått meg inn på dassen uten og kjøpe mat/drikke først. jeg bor i ei bygd i langtvekkistan så jeg er vant til at jeg kan urinere omtrent hvor/når jeg vill så at de stengte dassene i byen sjokkerte meg litt.
Hvis du absolutt må "blæssa ti bælgen" etter et slikt måltid, hva med å heller kjøpe noe som er lettere som mest sannsynlig ikke fører til at du må drite, for så å kjøpe med noe du kan spise når du omsider kommer hjem?
Du dør ikke av å vente en time ekstra.
Sist endret av Kaput; 27. februar 2012 kl. 00:01.