Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 2080
Hei.

Er akkurat ferdig med grunnkurset i dykking her i Bergen. Så lurer rett og slett om det er noen andre som har kurset å kunne tenke seg å dra på en dykkertur. Jeg er sertifisert til 20m og er helt grønn sånn at det er sagt
Kanskje litt off-topic men kunne du forklart litt om dette dykke kurset som du er ferdig med? Og kanskje litt om hvor mye penger du har spyttet inn i diverse utstyr ?

Har lenge ønsket å dykke ettersom det virker spennende og kanskje litt skremmende. Har lest litt om diverse kurs fra " Nemo " dykkesenter , men har aldri fått fingen ut :/
Jeg kan anbefale studentklubben SUB. 4-5 dykk i uka og du kan låne alt av utstyr gratis (ikke drakt (75kr) og abc utstyr(må ha selv)). Virkelig en flott mulighet til å dykke på de beste dykkestedene og med de beste dykkerne bergen har å tilby for en billig penge. Du trenger ikke være student for å bli med.

Utdrag fra hjemmesiden:
SUB-BSI, Studentenes Undervannsklubb i Bergen er en av Norges største og eldste dykkerklubber. Vi er en aktiv klubb og organiserer normalt 4 dykketurer hver uke.

Alle medlemmer med godkjent sertifikat kan låne klubbens utstyr. Deltagere på klubbdykk har førsteprioritet til utstyret. Utstyret må leveres tilbake senest på neste klubbdykk. Hvis utstyret skal disponeres i mer enn 3 dager må man søke styret om dette.
Vis hele sitatet...
http://sub.uib.no/
Kom til Os da, her holder jeg til! Jeg dykker ca. 2 ganger i uken sammen med kompiser og har hatt OWD i 1 år nå Bare å gi en lyd vist du er interessert
Sist endret av Xzip; 31. januar 2012 kl. 22:52.
Sitat av nissenisse Vis innlegg
Kanskje litt off-topic men kunne du forklart litt om dette dykke kurset som du er ferdig med? Og kanskje litt om hvor mye penger du har spyttet inn i diverse utstyr ?

Har lenge ønsket å dykke ettersom det virker spennende og kanskje litt skremmende. Har lest litt om diverse kurs fra " Nemo " dykkesenter , men har aldri fått fingen ut :/
Vis hele sitatet...
I SUB kan du også ta grunnkurs ++. Det er litt dyrere, men du slipper dog kjøpepress på utstyr (mersalg er hva mange dykkesentere drar inn mye penger på) og du blir utdannet langs ikke-kommersielle linjer av folk som er genuint interessert i at du får best mulig utdannelse (sier ei at kommersielle dykkesentere ikke er det, det har jeg ingen formening om). + at du får gratis medlemskap i klubben i 1 år De holder kurs om ikke lenge.
Medlem
murloc's Avatar
Trådstarter
Sitat av nissenisse Vis innlegg
Kanskje litt off-topic men kunne du forklart litt om dette dykke kurset som du er ferdig med? Og kanskje litt om hvor mye penger du har spyttet inn i diverse utstyr ?

Har lenge ønsket å dykke ettersom det virker spennende og kanskje litt skremmende. Har lest litt om diverse kurs fra " Nemo " dykkesenter , men har aldri fått fingen ut :/
Vis hele sitatet...
Joda.

Jeg har gått et kurs som varer 7-8 dager. Dette tok jeg på nemo dykkesenter i Gravdal. Kurset i seg selv kostet bare 450. Men med alt du trenger for kurset er det ca 3000. Jeg kjøpte utstyr via en avtale som sikrer meg retten til å levere utstyr tilbake etter 8 mnd. Hvis jeg ønsker kan jeg kjøpe utstyret for det resterende beløpet. Dette koster 450 i mnd. Totalt har jeg brukt ca 27000 på utstyr. Men dette kan du selvsagt også leie, men det ER bedre å dykke med eget utstyr.

Kan anbefale Nemo dykkesenter, de er flinke. Men husk jeg har bare erfaring fra ett senter, så jeg vet ikke hvordan de sammenligner med andre.

Dykking var så sykt mye bedre enn hva jeg forestilte meg. Det er skremmende for noen, men det handler mest om å føle deg sikker på utstyr og det å ikke dykke utover evne.


Sitat av fanteri Vis innlegg
Jeg kan anbefale studentklubben SUB. 4-5 dykk i uka og du kan låne alt av utstyr gratis (ikke drakt (75kr) og abc utstyr(må ha selv)). Virkelig en flott mulighet til å dykke på de beste dykkestedene og med de beste dykkerne bergen har å tilby for en billig penge. Du trenger ikke være student for å bli med.

Utdrag fra hjemmesiden:

http://sub.uib.no/
Vis hele sitatet...
Jeg skal selv bli medlem av SUB. Innbiller meg at de er en god del billigere på det meste. Men mest av fordi de tilbyr plass til utstyr.

Jeg har hørt at leieutstyret til SUB er litt ymse. Men dette kan like greit være bare tull.

Sitat av fanteri Vis innlegg
I SUB kan du også ta grunnkurs ++. Det er litt dyrere, men du slipper dog kjøpepress på utstyr (mersalg er hva mange dykkesentere drar inn mye penger på) og du blir utdannet langs ikke-kommersielle linjer av folk som er genuint interessert i at du får best mulig utdannelse (sier ei at kommersielle dykkesentere ikke er det, det har jeg ingen formening om). + at du får gratis medlemskap i klubben i 1 år De holder kurs om ikke lenge.
Vis hele sitatet...
Du har rett i at det er litt kjøpepress. Men egentlig mye mindre enn jeg forventet. Jeg sjekket opp litt priser på ditt og datt. Nemo er ikke de billigste. Men heller ikke de dyreste. De som er innom Nemo(ansatte) er veldig engasjerte. Det som solgte meg var tilbakeleveringsavtalen og avbetalingsplanen.


Xzip: Du skal slett ikke se bort ifra at jeg gjør det Tar da kansje med meg en dykker buddy (eller buddine som blir mer rett)
Men det som er med en sånn "nybgeynner" pakke er at du fort ser hvilke begrensninger den har. Startet selv med en sånn pakke tok ca 6mnd før jeg fikk lyst til å prøve et dobbelt sett. Da var bcd for liten. Så begynte jeg å sikte meg inn på teknisk dykking så da måtte jeg få limt på lommer på drakta. svømmeføttene var av type splittfins så de måtte byttes ut med jet fins.
Før man går til innkjøp av utstyr snakk med andre som har erfaring og som ikke tjener en kr på det du kjøper.

Men nok off topic. Synd jeg bor i oslo hvis ikke så hadde jeg vært med på dykketreff. Men kan jo si i fra neste gang jeg skal nedover. Evt kan dere jo gi en lyd hvis dere har tenkt dere til oslo.
Dette hørtes jo kjempekjekt ut! Dessverre har jeg brukket ankel og gips opp til kneet,
hvis dette skjer en gang til om 8uker+ er jeg med
Selv har jeg yrkesdykker kl. 1 og open water padi.
Medlem
murloc's Avatar
Trådstarter
Sitat av Putas Vis innlegg
Men det som er med en sånn "nybgeynner" pakke er at du fort ser hvilke begrensninger den har. Startet selv med en sånn pakke tok ca 6mnd før jeg fikk lyst til å prøve et dobbelt sett. Da var bcd for liten. Så begynte jeg å sikte meg inn på teknisk dykking så da måtte jeg få limt på lommer på drakta. svømmeføttene var av type splittfins så de måtte byttes ut med jet fins.
Før man går til innkjøp av utstyr snakk med andre som har erfaring og som ikke tjener en kr på det du kjøper.

Men nok off topic. Synd jeg bor i oslo hvis ikke så hadde jeg vært med på dykketreff. Men kan jo si i fra neste gang jeg skal nedover. Evt kan dere jo gi en lyd hvis dere har tenkt dere til oslo.
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke kjøpt den billigste pakken, men en som er ca midt på treet. Men jeg er svært klar over at dersom jeg virkelig blir bitt av basillen så må jeg koste på noen kroner. Men jeg følte at å investere 50k+ før jeg vet hvor mye jeg blir å dykke.
Ser den. Men blir du førstbitt så ruller kr fort. Selv sitter jeg i mexico akuratt nå og har svidd av noen lapper på cave kurs.
Men opplevelsen du sitter igjenn med veier opp for pengene du bruker.
▼ ... over en måned senere ... ▼
hei!

Som erfaren dykker, kan jeg si at dykking ikke er for alle. for mange vil adrenalinoppsamlingen som kommer i kroppen ved det store trykket bli for stort og man kan få noe som kalles hypoteknofrasale kramper. dette i seg selv er ikke dødelig, men i sammenheng med at man er under vann og kan risikere å spytte ut munnstykket, kan det få fatale konsekvenser. hadde jeg vært deg ville jeg leid meg dykkerutstyr og lagt meg i ett badebasseng, eller eventuelt et badekar. da er omgivelsene såpass trygge at om man får et anfall, vil man ha muligheten til å avbryte umiddelbart.

men for all del, hvis det viser seg at du er en av de få som takler addrenalinet i kroppen er jo dykking en (ekstrem)sport som er veldig morsom, med unntak av de gangene utstyret svikter og man må svømme 30-40 meter rett til overflaten uten luft...

mvh frillan
Sist endret av Frillan; 26. mars 2012 kl. 18:55.
Medlem
murloc's Avatar
Trådstarter
Sitat av Frillan Vis innlegg
hei!

Som erfaren dykker, kan jeg si at dykking ikke er for alle. for mange vil adrenalinoppsamlingen som kommer i kroppen ved det store trykket bli for stort og man kan få noe som kalles hypoteknofrasale kramper. dette i seg selv er ikke dødelig, men i sammenheng med at man er under vann og kan risikere å spytte ut munnstykket, kan det få fatale konsekvenser. hadde jeg vært deg ville jeg leid meg dykkerutstyr og lagt meg i ett badebasseng, eller eventuelt et badekar. da er omgivelsene såpass trygge at om man får et anfall, vil man ha muligheten til å avbryte umiddelbart.

men for all del, hvis det viser seg at du er en av de få som takler addrenalinet i kroppen er jo dykking en (ekstrem)sport som er veldig morsom, med unntak av de gangene utstyret svikter og man må svømme 30-40 meter rett til overflaten uten luft...

mvh frillan
Vis hele sitatet...
Dette har jeg faktisk ikke hørt om verken i dykkerklubben eller på kurs. Men det skal sies at alle kurssteder jeg vet om foretar første dykk(eller flere) i et ganske grunt basseng for å sjekke hvordan folk reagerer på å puste under vann i kontrollerte omgivelser. Det du skriver er kansje noe av grunnen til dette?
Skulle gjerne blitt med, men jeg bor i Trondheim! Om det derimot noen som kunne tenke seg å dykke i trondheimsområdet vet jeg om flere plasser som jeg har dykket ved! PM om det er ønskelig!
Aldri hørt om noe adrenalinoppsamling. Men nei dykking er ikke for alle. En del klubber kan kjøre prøvedykk der du får prøve deg i et basseng feks før du prøver deg på et grunnkurs. Grunnkurs er også lagt opp sånn at du begynner i det små for å bli kjent med utstyret og omgivelsene. Føler du deg trygg i vannet, og ikke får lett panikk så skal nok dykking gå bra.

@corlex
Skal en tur opp til Trondheim til sommeren kunne vært gøy å få noen tips og kanskje en guide. Skal også innom lygnstøylvannet på vei opp fra Oslo.
Medlem
murloc's Avatar
Trådstarter
Sitat av Putas Vis innlegg
Skal en tur opp til Trondheim til sommeren kunne vært gøy å få noen tips og kanskje en guide. Skal også innom lygnstøylvannet på vei opp fra Oslo.
Vis hele sitatet...
Har du dykket noe før i innsjøer o.l? Er det noe å se på? sikt? Har litt lyst å teste dette, men vil være sikker på at det er noe å se før man drar med seg flere titalls kilo utstyr på fjellet :P
Har ikke dykket der før men skal vist være bra. Det er en seter fra 1908 sånn ca som ble oversvømt etter et steinras som er målet å se. Søk på Google etter bilder og film lygnstøylvatnet.
Medlem
murloc's Avatar
Trådstarter
Ohh, har hørt om det vannet ja, skal visst være sykt tøft! Du får komme med rapport om du stikker dit da
Sist endret av murloc; 26. mars 2012 kl. 20:29.
Kommer nok en film
Sitat av Putas Vis innlegg
@corlex
Skal en tur opp til Trondheim til sommeren kunne vært gøy å få noen tips og kanskje en guide. Skal også innom lygnstøylvannet på vei opp fra Oslo.
Vis hele sitatet...
Kan sikkert være behjelpelig med det, men det kommer helt ann på når det evt blir.. Skal til utlandet i tre uker i sommer for å dykke i minst en av de! Når er det du tenker på å ta turen?
Blir i juli, husker ikke helt datoen men er sånn ca midt i juli.
Jeg er vel tilbake i Norge i midten av juli, og jeg regner med at jeg da har fått svar på om jeg skal fortsette på NTNU eller om jeg flytter til Oslo eller Bergen for videre skolegang. Så vi må heller se på det da! Ellers pleier jeg å dykke omtrent hver helg her i Trondheim... Så om andre har lyst til å dykke er det bare å si fra!

Sitat av Frillan Vis innlegg
hei!

Som erfaren dykker, kan jeg si at dykking ikke er for alle. for mange vil adrenalinoppsamlingen som kommer i kroppen ved det store trykket bli for stort og man kan få noe som kalles hypoteknofrasale kramper. dette i seg selv er ikke dødelig, men i sammenheng med at man er under vann og kan risikere å spytte ut munnstykket, kan det få fatale konsekvenser. hadde jeg vært deg ville jeg leid meg dykkerutstyr og lagt meg i ett badebasseng, eller eventuelt et badekar. da er omgivelsene såpass trygge at om man får et anfall, vil man ha muligheten til å avbryte umiddelbart.

men for all del, hvis det viser seg at du er en av de få som takler addrenalinet i kroppen er jo dykking en (ekstrem)sport som er veldig morsom, med unntak av de gangene utstyret svikter og man må svømme 30-40 meter rett til overflaten uten luft...

mvh frillan
Vis hele sitatet...
Jeg ville vel heller sagt at når man dykker så blir det en nitrogenoppsamling i kroppen, som denne(kroppen) ikke klarer å kvitte seg med når man dykker i like stor grad som på overflaten. Og man er derfor avhengig av at man ikke overstiger bunntiden (så lenge man holder på med sportsdykking) for å unngå trykkfallsyke.

Det nærmeste som kan være med å fremprovosere kramper(etter egne erfaringer) er kulde, lite trening av forskjellige muskelgrupper, urolighet(stress forbundet med å puste hurtig).
Man vil få et bedre dykk ved å være avslappet i de omgivelsene man oppholder seg i. Være trygg på seg selv, og buddy og utstyret.

I tillegg er det som regel ikke utstyret som svikter, men mennesket. Når man dykker i nordiske farvann (spesielt på vinterstid) er det viktig å ha utstyr som tåler denne påkjenningen (mtp. kulde)

Har selv ikke hørt om hva du nevner, og kunne heller ikke finne noe når jeg googlet dette med relevans. Når jeg skal utvide dykkersertifikatet mitt skal jeg ta det i badekaret mitt hjemme! Haha! Utstyret mitt får nesten ikke plass i et badekar engang, i tillegg skal det vann og en person oppi der. Nei, beklager, men tror nok ikke du har dykket noe særlig. Nå skal jeg være forsiktig med å påstå noe, da jeg vet at det hersker en god del subjektive meninger fra dykker til dykker, og det viktigste er å henvende seg til primærkildene og lage seg sine egne meninger ut fra det!