Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1817
Jeg tenkte å kjøpe meg 1 stk 64 gb MicroSD minnekort til min Samsung S4, men etter å ha lest >5 produktanmeldelser hvor minnebrikken til vedkomne plutselig har sluttet å virke så begynner jeg å bli skeptisk.

Er det trygt å bruke MicroSD til lagring av viktige ting? Tenker for eksempel på bilder, dokumenter, og lignende. Ser at disse problemene gjelder for minnebrikker fra forskjellige produsenter også.
Det enkle svaret - nei microSD er ikke veldig trygt.

Har selv hatt microSD som plutselig ikke virker lengre. Så jeg bruker de kun til film, serier og musikk nå. Bilder, apper melding etc går på telefonens minne.

Med en annen telefon jeg hadde så var det faktisk ikke selve kortet som streiket, det var mobilen som ikke klarte lese kortet.
Når en fiklet med kortet, trykte litt på det og dro det ut/inn et par ganger så virket det en stund. Og plutselig så var kortet ikke detektert lengre. Ny fikling.

Og dette er jo ikke bare for meg, det er hundrevis om ikke tusenvis av innlegg rundt forbi av brukere som har opplevd akkurat de samme tinga. En annen ting er jo at det er så mye mye fake kort i omløp av selv seriøse bedrifter risikerer å få inn fake SDkort som ser ekte ut, har korrekt emballasje og likevel er fake.

Alt som er viktig for deg bør være på telefon, og ta ofte backup til pc evt. cloud.
Sist endret av frtoretang; 8. juli 2014 kl. 01:15.
Bruker MicroSD + usb adapter for installering av operativsystemer.

Har ikke opplevd noen problemer med det, men der er nok fordi jeg skifter ut innholdet svært ofte og bruker den ikke til langtidslagring.

Bruker det i hovedsag fordi det er billig.

Vant nylig et 32 GB kort på ebay til rundt 30 spenn inkl. frakt... og adapterne koster ca. 5 kroner inkl. frakt.
Jeg bruker microSD i mange sammenhenger og har heldigvis ikke hatt noen problemer så langt. Tror ikke det er så mye mer problemer med microSD i forhold til andre lagringsenheter.

Alle former for lagringsenheter kan gå i stykker, så det viktige er å alltid ha backup av viktige filer uansett hvor de er lagret.
Sitat av GABAergic Vis innlegg
Er det trygt å bruke MicroSD til lagring av viktige ting?
Vis hele sitatet...
Det finnes ingenting du kan bruke til å trygt lagre data på, i en enkel kopi. Derfor har man backup
Sitat av Turbolego Vis innlegg
Bruker MicroSD + usb adapter for installering av operativsystemer.

Har ikke opplevd noen problemer med det, men der er nok fordi jeg skifter ut innholdet svært ofte og bruker den ikke til langtidslagring.

Bruker det i hovedsag fordi det er billig.

Vant nylig et 32 GB kort på ebay til rundt 30 spenn inkl. frakt... og adapterne koster ca. 5 kroner inkl. frakt.
Vis hele sitatet...

Nja jeg tenkte i samme baner og har forsøkt opptil flere adaptere. Konklusjonen min er likevel at microSD er mest for gøy. Aldri vært borti et lagringsmedie som failer så ofte.

Om du ofte bruker det hvorfor ikke slenge på noen få kroner ekstra og kjøpe en usb-drive av kjent merke? Da får du ofte både bedre hastighet og veldig mye større sikkerhet.
All about the money
JaxMackey@420's Avatar
34 4
Jeg har ett 4 år gammel MicroSD 1gb som jeg har brukt il og ha viktige tekstdokumenter for det meste på..
Og det har aldri svikta meg..

Også har jeg ett som er maks ett år gammelt på 24gb som jeg bruker til og ''back up''e bilder, etc
Og det har heller aldri svikta meg..

Tar godt vare på de, og når man fjerner de fra pc'n så fjern measkinvare trygt som med en USB eller en Hardisk..
Alle problemene med microSD var vel også en av grunnene til at apper ikke lengre får tilgang til microSD i Andriod KitKat?

For all del, bruk gjerne microSD om dere ønsker. Men kjør da en form for backup av backupen. Feks til dropbox el.
Blir litt dumt den dagen også du mister viktige bilder/videoer/dokumenter.
Hovedgrunnen til at Google dreper microSD kort er at de er et helvete for utviklere da mye kan gå galt ettersom at om appen lagrer noe på mSD og det blir tatt ut så vil ikke brukerne forstå hvorfor appen ikke fungerer som den skal.
MicroSD er ikke noe mindre trygg enn andre tilsvarende lagringsmedier. Du bør uansett alltid gå ut i fra at ingen lagringsmedier er 100% trygge og ta backup, enten til sky eller annet fysisk medium.
Ingen lagringsmedier er 100% trygge, hvis du har noe du ikke vil miste må du ha separat backup uansett.
Like trygt som en minnepenn eller HDD. Har du tingene dine på ett medie spiller det ingen rolle hvor "trygt" du vil ha det. Vil du ha det trygt har du backup og kopier på andre lagringsmedier også.