Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 7541
Hei folks! Er det noen her inne som har sett filmen Limitless?

Den omhandler myten om at "man kun bruker 10% av hjernekapasiteten våres". Jeg skal herved prøve å forklare hvorfor jeg tror at myten er sann.

La meg ta som et eksempel en person som hører dårlig. Hvis du tenker over det, så hører ikke personen i prinsipp alle lyder lavere enn andre. H*n har vel generelt sett problem med å skille lyder og toner. Er det ikke dette som i bunn og grunn heter selektiv hørsel?

Jeg brukte kompisen min som prøvekanin og fant ut noe som jeg syntes var litt fascinerende:
Uavhengig av bakgrunnsstøy, lyder omkring osv så hørte han meg kun når jeg hadde store deler/hele oppmerksomheten hans. Jeg må innrømme at kompisen min er litt treig i huet, men nettopp dette fikk meg til å tenke:

Som sagt, til dere som vet det og til de som ikke gjør det, dette er bare en myte. Men her er min teori:

Jeg tror at et menneske, såklart varierende fra person til person, nemlig kun yter mellom 5-15% (eksempelvis) av hjernen, avhengig av alle slags mulige faktorer: Hvor mye man har sovet natten før, hva man har fått i seg av næringsrik/ikke-næringsrik mat (proteiner, karbohydrater osv), alt i fra hvor sunn kroppen er til.. ja, gud vet egentlig. Men dere ser poenget mitt.
Jeg tror også at ethvert forskjellig individ yter en forskjellig prosentandel av hjernen sin.
Ergo, de som regnes som smarte bruker mere av hjernen sin enn de som regnes som.. mindre intelligente.

Dvs, med andre ord, så tror jeg mennesket i bunn og grunn er likt. Det finnes ikke en dum person, eller for den slags skyld en smart person, det er bare to forskjellige mennesker som yter forskjellig av hjernekapasiteten sin. Alle er like smarte.

Grunnen til at jeg nevnte det med kompisen min er fordi jeg tror det har en sammenheng med bl.a konsentrasjonen å gjøre. Dog andre veien også, jo mere du yter, jo mere sammenspent (ikke på en negativ måte) er musklene, hvor kjapp oppfattelse man har av ting osv...



Ikke skyt meg fordi jeg ikke har peiling på hva jeg snakker om, dette er bare tanker og jeg aner ikke helt hvordan jeg skal formulere de på papir..
Men hva er deres meninger om dette?

Peace out
Man blir god til det man øver på. Noen har et større naturtalent enn andre til å kunne bli god.

Når det kommer til hjernen, har alle en mulighet til å bli god innenfor de forskjellige "egenskapene" en hjerne har. Enten det er logisk tenking, hukommelse eller kreativitet. Men det må øves inn.

Dumhet kommer da av mangel på stimuli som øker de egenskapene man trenger for å kunne være "smart".


Så, du har nok noe rett i det du sier. På samme måte blir det korrekt å si "Alle kan bli verdens kjappeste", eller "Alle kan bli verdens beste fotballspiller". Siden vi alle (Nesten i allefall) har 2 bein, 2 armer, hode og kropp, så har vi det samme utgangspunktet.
libra
pearL1337's Avatar
Trådstarter
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Dumhet kommer da av mangel på stimuli som øker de egenskapene man trenger for å kunne være "smart".
Vis hele sitatet...
Show me!
Jeg forsto ikke en dritt av hva du pratet på, og myten om at man bruker bare 10% av hjernen er avlivet. Man bruker 100% av hjernen, det er ingen myte, det er Fakta.
libra
pearL1337's Avatar
Trådstarter
Sitat av Relevant Vis innlegg
Jeg forsto ikke en dritt av hva du pratet på, og myten om at man bruker bare 10% av hjernen er avlivet. Man bruker 100% av hjernen, det er ingen myte, det er Fakta.
Vis hele sitatet...
Har du kilde på dette?
Innleggene til Relevant må man ofte ta med en neve salt!

Søker man litt rundt, så ser man at " Det er umulig å dokumentere nøyaktig hvor mange prosent vi bruker av hjernen" går igjen.

Så det å kalle den påstanden fakta, er litt å ta i
Men hva med underbevistheten? er ikke det på en måte en del av hjernen vi "ikke bruker" mens vi er våkene? altså det vi tenker / ser når vi drømmer er jo ofte ting vi aldri kunne ha forestilt oss i våken tilstand.
selv om alt er "aktivt" på en scan hos en professor fyr, betyr ikke at vi har kontroll på 100% av hjernen til en hver tid. Man må jo kunne tenke på ting på en litt annen måte en bare svart og hvitt, for så skrike MYTH BUSTED!
Sitat av pearL1337 Vis innlegg
Har du kilde på dette?
Vis hele sitatet...
Hjernevev som ikke er i bruk dør. For hvorfor skal kroppen bruke en haug med energi for å drifte et organ, som bare blir brukt 5-10%. Da mye av den energien i maten du spiser går med til å fø og hode varmen til hjernen. Og vi hadde ikke kunne ha utviklet så stor hjerne, hvis vi hadde levd på kun plantekost som en orangutang eller gorilla. Vi hadde simpelt hen ikke fått nok energi til den.

Så jeg spør deg, har du sett noen med 90-95% av hjernevolumet store væskefylte tomrom i hjernen i det siste?

Og kanskje før du gnåler om kilder på gode argumenter mot deg, kanskje du burde rote frem noen kilder selv?
Flott med random synsing. Jeg velger heller å søke internetts visdom:

http://ed.ted.com/lessons/what-perce...hard-e-cytowic
Jeg er en person som kun takler en informasjonskilde om gangen, med selektivt konsentrasjonsområde (dypt fokus på en ting av gangen).
Jeg har en IQ på ca. 125-130 og trekker flere logiske forklaringer enn noen av de jeg omgåes med.

Jeg har venner som takler flere Informasjonskilder på en gang (snakke med noen + følge med på tv osv), men som har langt lavere IQ med ekstremt liten logisk sans.

Så dersom din "teori" stemmer, blir jo dette litt motsigende.
Sist endret av MrCryptical; 15. mai 2014 kl. 05:48.
Sitat av Oyvind89 Vis innlegg
Innleggene til Relevant må man ofte ta med en neve salt!

Søker man litt rundt, så ser man at " Det er umulig å dokumentere nøyaktig hvor mange prosent vi bruker av hjernen" går igjen.

Så det å kalle den påstanden fakta, er litt å ta i
Vis hele sitatet...
Nei, det er fremdeles bevist. Hjernen din er laget av milliarder av nervebaner og div.. For at du skal fungere, så må hele hjernen din sammarbeide. Det er ikke slikt, at hos noen, så er front -lobene i hjernen den eneste funksjonelle delen, og hos andre, så er det en annen del som kun er funksjonell. Det handler om at man ikke klarer å yte 100% av hjernen vår samtidig. Det ville vært alt fra å gjøre alt man har lært samtidig, og føle alle følelsene du har følt, spenne alle muskler i kroppen samtidig, og ha sex, og adrenalin, og dopamin, osv.. alt samtidig. Det går bare ikke, men at vi bare yter 10%? Det er hvertfall bullshit. Det er det bevist at man ikke gjør. Om du scanner hjernen din, så ser man ikke kun en sterk aktivitet i 10% av hjernen, men man ser en medium aktivitet som går over hele hjernen.
Sist endret av Relevant; 15. mai 2014 kl. 08:12.
Sitat av Oyvind89 Vis innlegg
Innleggene til Relevant må man ofte ta med en neve salt!

Søker man litt rundt, så ser man at " Det er umulig å dokumentere nøyaktig hvor mange prosent vi bruker av hjernen" går igjen.

Så det å kalle den påstanden fakta, er litt å ta i
Vis hele sitatet...
Mulig det, for jeg har ikke lest alle hans poster, men her har Relevant helt rett!

Og det samme ser en også i flere forskjellige vevstyper i kroppen.
-)Hva skjer med muskelceller som ikke er i bruk? La oss si en bodybuilder plutselig blir lam fra nakken og ned. Hva skjer? Jo, muskelcellene blir gradvis blir nedbrutt, og omgjort til fett. For da har kroppen mer lettvinn energi til harde tider.
-)Så hvorfor må astronautene trene slik. Der dem bl.a. løper på tredemølle med fjærer eller strikker, som klemmer dem like hardt ned på beltet som jordens gravitasjon på jordoverflaten. Hva er vitsen med dette? Jo for ellers så begynner kroppen å fjerne beinceller "som ikke er i bruk". Dette får da et resultat at astronautene knekker bein mye lettere når dem kommer tilbake til jorden.

Altså kroppen fjerner alt den mener den ikke har brukt for! For igjennom evolusjonen er dem som har mye mere muskler enn en trenger, tapere i dårlige tider. For disse cellene krever mye energi å holde i live. Det samme gjelder beinvev og nervevev (hjerne).
Dette alene skulle være bevis nok, for vi bruker 100% av hjernen hele tiden. Hvis ikke hadde faktisk kroppen bare fjernet hjernevevet, den ikke brukte!
Sitat av pearL1337 Vis innlegg
Show me!
Vis hele sitatet...
Du kan feks lese litt på neuro plasticity/brain plasticity =)
En forutsetning for at intelligens skal kunne utvikle seg i en populasjon gjennom evolusjon, er at det er genbestemte forskjeller i intelligensnivå hos individene i populasjonen. Det betyr at det garantert i alle fall har vært medfødte forskjeller i hjernekapasitet hos mennesker, og det er ingen grunn til å tro at det ikke skulle gjelde i dag også.
Sist endret av Gamgee; 15. mai 2014 kl. 13:14.
Sitat av pearL1337 Vis innlegg
Hei folks! Er det noen her inne som har sett filmen Limitless?

Den omhandler myten om at "man kun bruker 10% av hjernekapasiteten våres". Jeg skal herved prøve å forklare hvorfor jeg tror at myten er sann.

La meg ta som et eksempel en person som hører dårlig. Hvis du tenker over det, så hører ikke personen i prinsipp alle lyder lavere enn andre. H*n har vel generelt sett problem med å skille lyder og toner. Er det ikke dette som i bunn og grunn heter selektiv hørsel?

Jeg brukte kompisen min som prøvekanin og fant ut noe som jeg syntes var litt fascinerende:
Uavhengig av bakgrunnsstøy, lyder omkring osv så hørte han meg kun når jeg hadde store deler/hele oppmerksomheten hans. Jeg må innrømme at kompisen min er litt treig i huet, men nettopp dette fikk meg til å tenke:
Vis hele sitatet...
Her blander du først epler og pærer, deretter svikter sammenhengen mellom årsak og virkning.

Først; dårlig hørsel innebærer som oftest ikke at man hører alt på "lavere volum", men at man hører dårligere på noen frekvenser. Dette kan skyldes en mekanisk skade i øret, ødelagte eller mangelfulle nerver eller hjerneskader. Jeg har selv en nerve- eller hjerneskade som fører til at jeg har redusert hørsel for høye frekvenser. Resultatet er at jeg ikke hører konsonanter, noe som medfører at jeg vil høre at du snakker, men ikke forstå hva du sier.
Hvis jeg i tillegg konsentrerer meg om noe annet vil jeg noen ganger ikke oppfatte at du snakker til meg, men i støyende omgivelser eller hvis du hvisker vil jeg uansett ikke høre lydene.

Dernest, at kompisen din ikke får med seg hva du sier når han følger med på noe annet trenger ikke bety at han ikke bruker hele hjernen sin. Det kan også skyldes at de samme delene av hjernen benyttes til både å høre hva du sier og det han følger med på.
For å ta et banalt eksempel; hjulene på en bil brukes både til å aksellerere og til å bremse. At du ikke kan aksellerere når du bremser skyldes ikke at bilen ikke utnytter hjulene, men at de bare kan utføre en oppgave av gangen.
Mythbusters har en gang testet myten, og den slo an feil. Jeg tenkte at det ikke var en alt for troverdig kilde, og prøvede wikipedia her. Her får du det grundig forklart hvorfor det ikke er mulig at vi bare bruker 10% av hjernen.
Jeg tror ikke det "myten" alltid har vært om er at vi bare bruker en liten "fysisk" del av hjernen. Tror det heller er at vi ikke har kontroll over meste parten av hjernen, sånn som underbevisthet etc.... ( og mennesker liker å forestille seg hva vi kunne ha gjort om vi hadde det.. bøying av metal med hjerne kraft etc) :P for såklart er ikke 90% bare dødt på en scan, tror ingen har trodd noe slikt noen sinne. Det går på hvor mye kontroll vi har over hjernen vår og det tror jeg helt ærlig er en liten del. Meste parten av det som skjer i hjernen vår skjer automatisk uten at vi merker det, eller kan ha kontroll over det. Hjernen er en del av medisinen vi vet veldig lite om, så å fortelle at vi bruker / kontrollerer 100% av hjernen pågrunn av at myhbusters fikk tak i en fyr med scanner, er litt drøyt.
Sist endret av DrOctagon; 15. mai 2014 kl. 16:36.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Om folk her i tråden kunne lest wikipediaartikkelen som Mkvarner linket til kunne vi i det minste være på samme side, i stedet for å gå ut i fra at det er noe sannhet i påstanden som folk flest i tråden her ser ut å argumentere ut i fra.

Opphavet kommer fra et litt spesiellt eksperiment der to psykologer fra Hardvard oppfostret William Sidis med hensikt å stimulere intellekt, som voksen fikk William målt IQen sin til mellom 250–300.
En dårlig forståelse av neurologi på slutten av 1800 - og begynnelsen av 1900-tallet bidro til myten, bl.a. av at vi visste svært lite om funksjonene til flere deler av hjernen (f.eks hjernebarken), man kunne ødelegge disse delen uten å kunne observere noe tydelig reduksjon i mental kapasitet hos pasienten.

Det andre er at påstanden er absurd i den form at flere deler av hjernen har spesifikke oppgaver, man kan ikke kjøre bil samtidig som man regner mattestykker, spiser, har sex og spiller gitar.
Vi bruker hele hjernen vår, bare ikke samtidig.
Sist endret av Dodecha; 15. mai 2014 kl. 16:51.
Hva om en person kunne spille gitar, spise, ha sex, og regne mens han kjørte bil? (hvis du ser bort fra at det hadde vært tungvint rent praktisk) hadde ikke det betydd at han har mer kontroll over hjernen sin enn det vanlige mennesker har? og hva med underbevisthet? som kommer når vi sover? hva med den delen som kontrollerer alle organer? at vi puster? at vi skjelver når vi fryser? at hjerte banker? er mye vi ikke har kontroll over eller forstår den dag idag! problemet med folk er at vi alltid tror at vitenskapen er den fullkommende sannhet den dagen vi lever, sånn som de gjorde på 1800- tallet.

100% av hjernen er aktiv ja.. men hvis vi kan kontrollere 100% vær så snill og bevis det folkens, gi deg selv frysninger, for så å gå inn i underbevistheten din, og når du er ferdig med det, bare slutt å puste uten noen form for hjelp av verktøy! :P
Sist endret av DrOctagon; 15. mai 2014 kl. 17:08. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Her missforstår du, myten var alltid forbundet med at man hadde inaktive deler av hjernen som vi ikke hadde tatt i bruk, ikke en bevisst kontroll over deler av hjernen som er underlagt spesielle funksjoner som pust og hjerterytme.

Det er også feil at vi bruker kun underbevisstheten i søvne, den er aktiv i våken tilstand også.
Sist endret av Dodecha; 15. mai 2014 kl. 17:24.
Tror det heller er myten som er missforstått, av både mennesker her og mythbusters. Som sakt tidligere så tror jeg aldri noen har trodd at 90% av hjernen bare ligger der død uten noen grunn, det myten sansynligvis alltid har vært om er at vi ikke har så stor kontroll over hjernen som vi tror, og om vi hadde det så kanskje vi kunne ha gjort ting vi ikke kan forestille oss.
Kanskje jeg tar feil, men er iværtfall det jeg alltid har tenkt, når jeg har hørt "myten" om at vi kun utnytter en liten del av vår hjerne. (altså at vi har liten kontroll over mesteparten av det som skjer inni hodet vårt)
Hva skal man uansett med å bruke hele hjernen på én gang? Hjernen er delt inn i flere deler med bestemte oppgaver. Du kan jo ikke bruke språksenteret til matematikk, f.eks.

Hvis idéen skulle hatt noe for seg, så måtte det vel være å tvert imot bruke mindre av hjernen - konsentrere seg om noen få deler. Det er vel noe slikt som skjer hos savanter.
Sist endret av Gamgee; 15. mai 2014 kl. 20:42.
Du sier noe der.. Men tenkte mer i duren av å se ting vi vanligvis ikke ser eller tenker over (kontroll over underbevisthet) , eller klare å kontrollere pust / hjertet / muskler til å utføre fysiske oppgaver som virker umurlig.

Men man ikke ikke nekte for at meste parten av det som skjer inni hodet vårt er rett og slett, utenfor vår kontroll!

er som at vi er Windows, og om vi hadde full kontroll så var vi linux :P Slave masters over PCen vår! i hodet vårt skjer mesteparten automatisk, vi har ingenting å si!

så hvis vi hadde kontroll over alt, kanskje vi kunne vite selv hvor vi begynner å få kreft, for så å kjøre antivirus før det blir et problem (aka stikke til sjukehuset) mens nå kjører vi på avast auto piolot mode
Sist endret av DrOctagon; 15. mai 2014 kl. 20:57. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Gamgee Vis innlegg
Hva skal man uansett med å bruke hele hjernen på én gang? Hjernen er delt inn i flere deler med bestemte oppgaver. Du kan jo ikke bruke språksenteret til matematikk, f.eks.

Hvis idéen skulle hatt noe for seg, så måtte det vel være å tvert imot bruke mindre av hjernen. Å konsentrere seg om noen få deler. Det er vel noe slikt som skjer hos savanter.
Vis hele sitatet...
Det finnes visse mennesker - som oftest autister som er diagnotisert med ''Synthesia'' på engelsk. Dette gjør at man kan ta ibruk f.eks bevegelsessenteret i hjernen til å regne ut matematikk, slikt at man kun trenger å ''se'' svaret. Linken til videoen jeg siktet til er her .

Dog jeg tar youtube videoen med en klype salt, men det virker nå troverdig.
Sist endret av Relevant; 15. mai 2014 kl. 21:44. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.