Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 4337
Jeg skal lage et 10mm hull i en 4cm tykk gummikork av typen man bruker til kjemiglass etc. Veldig myk gummi. Må ha hullet så bra som mulig. Har bare en kork, så det må fungere på første forsøk. Prøvd å bore i gummi før, men det blir ikke så fint.

http://bildr.no/thumb/270735.jpeg
Den er lik den største, bare uten hull.

Noen som har erfaring?
Sist endret av Handyman88; 14. oktober 2008 kl. 20:02.
Bruk et 10mm jernrør med veldig tynne vegger.
Hei "Handyman"

JEg ville fremdeles brukt en drill. Korkene er jo ganske harde. Begynn med et lite borr og jobb deg oppover til du blir fornøyd. Tar du deg god tid vil jeg tro det skal bli bra...
Lav hastighet om du bruker drill, ved høy hastighet vil det brenne seg..
Vet ikke hvor hard den korken er, men er den myk nok kan du jo kjøpe en tjukk kanyle på apoteket.
hammer og spiker?
Fryse ned korken før du borrer? jeg vet at det kommer til å utvide seg litt, men vet ikke hvor mye det har å si, eller hvor stor forskjell det blir.
Evt syl, eller kanyle (nålspiss) som forslått før..

har holdt på med de korkene før, kan være vansklig å få hull i den siden den er så elastisk som den er, men som andre sier så er ikke skarpt borr + drill på lav hastighet ett veldig dumt forslag
Hva med å smelte et hull?
Tror å stanse ut hullet er det mest fornuftige hittil. Det vet jeg ihvertfall at fungerer.
Bruk et rør med ytterdiameter som hullet du skal ha. Du må enten lage en spiss på rørkanten, varme det opp så det glir igjennom, eller ha et rør med veldig tynne vegger.
Borre i gummi er nesten umulig....
jeg så en gang et dedikert verktøy til dette, små tynne metallhylser, og ei slags tang/verkstedpresse som skulle presse disse gjennom korken, så jeg vil anta kanyle/tynt-rør metoden er den du bør gå for.

ellers hadde det vel kanskje gått an å kjøle ned korken, for å gjøre den litt hardere før du borrer.
tynt rør og hammer burde vel fungere utmerket?

Men, hvor i alle dager skaffer man så tynne metall rør?
Hvor man skaffer rør? Du mistenker ikke rørleggere for å ha slikt altså?

Ta deg en tur innom næmeste rørleggersjappe og hør om de har en stubb med 10mm kobber e.l. til deg, kapp enden til slik den blir spiss og kjør på...
En kanyle/nålspiss på 10mm/1cm finnes det?

Du kan jo fryse den ned og så bruke 10mm borr på den.
Har du tilgang på søyleborrmaskin så er du sikker på at det blir i vinkel.
Men borrer du for fort, så smelter det vel rundt borret, og du får et større hull enn du vil ha.

Du kan jo se om du får tak i en hulltang med 10mm utstanser, og som har stort nok gap.

Tre på deg en hanske, varm en spiker og så prøve deg fram er kanskje det beste?
Du er redd for det smelter om han borrer for fort, men å varme opp en spiker å kjøre gjennom er helt ok? Jaja...

Om du ikke går for røret, så bruk bor med høy hastighet. Du vil få et mye finere hull ved høy hastighet en ved lav, og er du redd for det smelter (Noe jeg tror det ikke vil gjøre), så har vi den fantastiske oppfinnelsen, kjøleveske.
Very Important Pyrotechnician
RubenE's Avatar
Det å smelte seg forsiktig igjennom gumien kan faktisk være en god idè. Jeg har gjort noe lignende før, og da tok jeg som Grimdoc sa og varmet opp en metallbit av ønsket størrelse og skjærte gjennom gjenstanden som en varm kniv i smør. Når du har gjort dette kan du eventuelt da et drillbit å utvide/justere hullet ditt som du vil.
Sist endret av RubenE; 14. oktober 2008 kl. 22:53.
Sitat av ^V|per^^
Du er redd for det smelter om han borrer for fort, men å varme opp en spiker å kjøre gjennom er helt ok? Jaja...
Vis hele sitatet...
Ja, om han borrer med 10mm borr, og det smelter, da får han ikke ønsket diameter på hullet.
Det får han om han smelter ut hullet med en spiker.
skaff deg en skarp bor, bruk lav omdreiing, bruk salovann, ca 30%salo som smøring\ kjøling.
brukte ofte salovann når jeg skar ut pakninger i tykk gummi, dyppet kniven i salovann, og den skar det som smør, til den ble tørr igjen....dyppet den igjen og fortsatte... lykke til
viss du har tilgang til et trykkeri så gå ditt og spørr om du kan låne hullmaskinen. viss dem har da. det er en drill som borrer hull i bøker osv. prøvde og borre i forskjellige ting når jeg jobbet der, plast . gummi og diverse så det blir nok det beste resultatet iogmed at det er spesielle borr som kan minne om et lite rør