Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 1828
Har fått en purring fra vernepliktsverket om "Melding om innrullering". Det er et sånt brev hvor du skal registrere deg på www.norge.no/minside og svare og vise at du er informert om at du blir kalt inn til sesjon om 2 år. Er en stund siden jeg fikk purring, og har rett og slett ikke hatt tid eller ikke orket å svare på det. Er det noe de kan gjøre egentlig, hvis jeg unnlater å svare eller har brukt for lang tid? Det er vel ikke like alvorlig som å ikke komme på sesjon, så de kan jo ikke gjøre noe spesielt som å sende meg til siviltjeneste eller fengsle meg? Bare litt nysgjerrig
Sist endret av chanique; 12. oktober 2008 kl. 23:52.
De kan neppe gjøre noe med deg, men det som kan skje er at militærpolitiet banker på døra di og får deg til å skrive under. Jeg vet ikke helt, men det er vel samme greia med å ikke betale en faktura..?

Eller kanskje:

Du har ikke meldt fra om at du har mottatt brevet, dette betyr at du er uvitende om to år, men du blir innkalt likevel
Vel, du kan få alt fra bøter for å ikke møte på sesjon, ettersom at du er vernepliktig. Ved videre nekt om å møte på sesjon kan du ende opp i fengsel fra 3måneder til 2år.
kilde:
http://www.pluto.no/Doogie/Ga/huset/...c/konsesj.html
chanique's Avatar
Trådstarter
89 9
Sitat av MuMFy
Vel, du kan få alt fra bøter for å ikke møte på sesjon, ettersom at du er vernepliktig. Ved videre nekt om å møte på sesjon kan du ende opp i fengsel fra 3måneder til 2år.
kilde:
http://www.pluto.no/Doogie/Ga/huset/...c/konsesj.html
Vis hele sitatet...
Er ikke sesjon jeg snakker om da, men takk for at du svaret anyways, hehe
For det første vil ikke militærpolitiet komme og banke på noen dør, Militærpoliti har kun myndighet over militært personell (og det blir man ikke før innrykksdagen).

Svarer man ikke på brev om innrullering, innkallelse til sesjon eller innkallelse til førstegangstjeneste vil man få purring, så rekommandert brev og i verste fall blir man politianmeldt. Det skjer også fra tid til annen at Politiet drar hjem til vedkommende enten for å overlevere brev personlig og bevitne at unnasluntreren skriver unna eller for å hente personen og dra ræva hans ned på sesjon. Flaut for den det gjelder men alltid like morsomt for alle andre
Jeg glemte å svare/registrere meg da jeg fikk varsel om innrullering. For en uke siden fikk jeg brev i posten om innkalling til Sesjon Så tror ikke de gjør noe særlig ut av det, gjorde ihvertfall ikke det med meg.
chanique's Avatar
Trådstarter
89 9
Takk for svar folkenz
Svarte aldri på svarslipper jeg skulle sende tilbake til VPV, ble innkalt til sesjon og jeg dro dit uten noe videre stress. Venta et år og fikk beskjed om at jeg var for tjukk (for dårlig helseprofil blabla), så jeg fikk fritak.
Sist endret av thomasw; 13. oktober 2008 kl. 06:53.
Fikk samme purrebrevet. Har ikke svart enda. Sto noe om at jeg måtte bruke pinkodene jeg fikk fra skatteetaten, men kan ikke komme på å ha fått noe sånt ? Uansett så bestilte jeg meg et nytt skattekort hvor jeg regner med at jeg får gyldige pinkoder. Noen som vet om det er samme pinkoder man får til skattekortet som skal brukes til dette?
Jeg svarte heller aldri, av samme grunn som reedhelvet. Ble likevel innkalt, dro på sesjon og alt gikk fint.
chanique's Avatar
Trådstarter
89 9
Hehe, sikkert samme som skjer med meg
Valgfri brukertittel?
Eplefisk's Avatar
Jeg kan ikke engang huske at jeg fikk et sånt brev jeg. Dro på sesjon og ble sent til indre Troms et år uansett. Går nok bra
Jeg har enda ikke svart. Kan jeg bli straffet vist jeg bare driter i det?
Går det på vitnemålet?
Sist endret av Apu; 13. oktober 2008 kl. 09:45.
chanique's Avatar
Trådstarter
89 9
Les de forrige innleggene, Apu
Her var det mye bullshit, som vanlig.

Ca. halvparten, eller litt mer, svarer på innkallelsen til sesjon. Det er null konsekvenser på å ikke svare på slippen som jeg vet om, i alle fall innkallelsen til sesjon. Møter du ikke på sesjon så vil sesjonsfolkene ringe rundt og sjekke hvorfor du ikke kom, og gi deg en ny tid. Skulker du videre da ringer de og advarer deg. I verste fall kan politiet bli innkoblet, og ja, de kan komme hjem å hente deg på døren. Det er straffbart å ikke møte på sesjon, og å lure seg unna førstegangstjeneste, men det er mange som ikke svarer på innkallelsen. Alle bør selvfølgelig svar, den er jo tross alt gratis å sende inn, og da blir alle fornøyde. I min tid sendte vi bare inn en svarslipp. Koder får dere på skattetaten om dere ikke har, veldig greit å ha dem liggende uansett til f.eks. studielån og registrering i brreg.
Sist endret av bobbo; 13. oktober 2008 kl. 10:01.
Mener purken kan komme å hente deg hvis du nekter å møte opp, hvis du ikke har en gyldig god grunn til å unnlate å møte opp.
Så jeg trenger egentlig ikke å sende inn ?