Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1365
Det eg undrer på er kor mykje tjener flyselskapet på kver passasjer, og då tenker eg ikkje på dei som kjøper billetter til nokre kroner bare så flyet blir fult.

Eg skal til tyrkia no i haustferien. Fly reisen tar 4 timer, bilett prisen er rundt 3000. Flyet er eit boeing 737 og det er da sikkert plass til rundt 160 passasjerer.

Søkte litt på nettet og fant ut at eit 737-800 bruker ca 3000 liter bensin i timen, men dette har sikkert møkje og gjøra med vekt og forsjellige 737 typar.

kva er då minsteprisen dei kan ta uten at dei taper eller tjener på det?
og ein ting til, kor rik må ein vera for og ha råd til og ha eit privatfly?
Tja... Norwegian har en setekostnad pr kilometer på rundt 0,55


Så da kan du jo finne fram kalkulatoren og regne ut sjølv..
Sitat av moyd
Tja... Norwegian har en setekostnad pr kilometer på rundt 0,55


Så da kan du jo finne fram kalkulatoren og regne ut sjølv..
Vis hele sitatet...
Nå aner jeg ikke hvorvidt Norwegian har forskjellige fly, men prinsippet du nevner gjelder ikke pr. flyselskap, men pr. flytype.

Jeg så en oversikt over dette på et fly en gang. Mulig det finnes på nettet. Søkeord k/m passenger fuel aircraft types osv.
Forsjellige fly har overasskande lik setekostnad.. Større fly - fleire seter, men også høgare fuelkostnader, vedlikeholdskostnader og ikke minst kapitalkostnader.

Hvordan flyselskapet drives har nok langt mer innvirkning på seteprisen en flytypen.
så det vil sei flyselkapet som flyr til tyrkia frå bergen tjener 750 per passasjer tur retur. ganger dette med 160 får dei 120000.
blir bra det vist dei har to kansje tre turer til dagen.

Kansje eg skulle startet flyselskap...
Sitat av northpower
så det vil sei flyselkapet som flyr til tyrkia frå bergen tjener 750 per passasjer tur retur. ganger dette med 160 får dei 120000.
blir bra det vist dei har to kansje tre turer til dagen.

Kansje eg skulle startet flyselskap...
Vis hele sitatet...
Er nok større skjanse for at det er 750 kr pr. vei og ikke tur retur.
Freak Trooper
Joey's Avatar
Er de 750 kr utenom lønn til ansatte, vedlikehold av flyet, leie av gate(engelsk) på flyplass osv?
Sitat av Joey
Er de 750 kr utenom lønn til ansatte, vedlikehold av flyet, leie av gate(engelsk) på flyplass osv?
Vis hele sitatet...
vil tro det, gjorde bare eit over slag ut fra dei 0,55 kr/km fra norwegian
Fant et fint dokument om dette.
http://www.civils.org.za/Portals/0/p...vol48_n2_a.pdf

Dette er dog på engelsk og tar hensyn til amerikanske drivstoffpriser. Jeg vet ikke helt hvor mye dette har å si.
ut i fra infoen fra frenor sin link ville ein tur på 3000km tur retur til 3000 bli eit taps projekt. 55øre km/pass. passer bedre
charterturer er vel sponset fra andre hold også. Hoteller som betaler grovt for å få gjester bl.a.. Ikke vær redd for at flyselskapene ikke tjener penger, det er en grunn for at det finnes så mange av dem.

Er forsåvidt ikke vanlig 95 blyfri dem fyller på flyene sine heller.
i tillegg så er det jo noen fly som er sponset av andre firmaer, mot at de får reklamere på flyet...