Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1013
Hei!

Trenger litt noobish hjelp her. Naboen har en trådløs router som gir de to bærbare pcene nett, men de har nå fått en stasjonær i tillegg. For å få nett til denne er det jo vel bare å koble en nettverkskabel til èn av routerns ledige porter, men NEI. Mottar nettverksinformasjon, men den ser ut til å være mangelfull(mottar ikke DNS?).

Da er vel feilen i routern og dens innstillinger? Prøvde å gå inn på den via 192.168.0.1 som skulle være adressen, men nei, fikk ikke kontakt Jeg er litt grønn på dette, så hjelp? Fikk også opplyst at dem ikke hadde passord lengre til den routern, men det må da gå ann å gjøre noe med
mulig jeg er dum her, men har du ikke 2 uttak til internetten? routeren sitter vel i ett modem, og den sitter igjen i en veggkontakt? jeg har ihvertfall en spiltter med 2 uttak..

eller så kan du kjøpe ett trådløst nettverkskort til å feste i usb på den stasjonære, hvis du vil ha den på trådløs også?
Du er ikke dum, men fiberleverandøren gir kun 1 uttak til internett. Her hjemme har jeg en 24p switch som sørger for at alle mine pcer får nett Trådløsroutern(husker ikke merke) hos naboen har 4 porter, så det skal da gå ann å få nett på en stasjonær via kabel i èn av disse?
ahh, fiber ja, sånn fikk jeg også - idag faktisk, men den er ikke skrudd på da tar vel ett par dager det ogsp

men vi har den boksen nede, og stasjonære oppe, vi løste dette med og kjøpe trådløst nettverkskort til denne stasjonære pc`en. men denne stasjonære brukes ikke så altfor mye, men i forhold til den linjen vi hadde fra telenor før, som vi har i veggen får vi faktisk sterkere linje via den trådløse... mener jeg å huske
Okei, men det var da litt offtopic da! Trenger svar på hvordan jeg kan få nett på en stasjonær pc ved hjelp av en nettverkskabel tilkoblet trådløsroutern. Må den stasjonære kanskje ha en WEP-nøkkel, evt. er det kræsj i nettverksinnstillingene(siden det ser ut som at den stasjonære ikke mottar dns når jeg forsøker).
Mottar du IP-adresse og default gateway?
I egenskapene for TCP/IP, har du satt det opp slik at du mottar DNS-serveradresse automatisk??
Visst ikke, gjør det og visst det ikke funker prøv å sette DNS-server manuellt.
ja, ble litt OT men det skal gå, jeg prøvde nå, med en annen bærbar og putte den i den trådløse routeren av merket D-link, måtte ikke gjøre noen ting, koblet seg automatisk på
1. Sjekk om det er satt statisk ip på PC-en
2. Reset Routeren (liten knapp bak, hold den inne i ca 8 sekunder og dra ut strømmen)
3. Er kabelen hel? test på en av de bærbare feks..
4. Åssen router er det?
Problem løst. Lot pcen motta IP-adresse automatisk, men skrev inn DNS-adressene. Vips