Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 6446
Hei!
De fleste vet nok hva sats er. Gjær, sukker og vann som skal destilleres.
ALLE vet hva VANN er, ikke sant?
Ja, jeg lurer på..
Hvis jeg har en plastbrenner, og en dyppvarmer...

Etanol blir fremstilt ved 78.4 grader, og i de fleste guider står det at jeg ikke trenger så høy temperatur, bare sånn 40-50 grader. Dette stiller jeg meg skeptisk til.

Og det er et annet spørsmål, HVA skjer hvis jeg setter temperaturen til 95 grader, og ikke 78.4? Vil det da bli et bedre produkt, eller vil det skje noe annet?
Setter du temperaturen til 95 grader så vil mest sannsynligvis dunken din blåse seg opp, lokket poppe av. Med så lite reflux, eller kjøling av dampen tilbake til væskeform så vil en temperatur på 95 grader forårsake en veldig mye dannelse av sprit og vann damp, som til slutt gjør at det blir for mye trykk i plastbrenneren din.

Plastbrenneren er helt tett om jeg ikke husker feil? En varmer opp en bøtte med sats, som fordamper, og kondenserer tilbake til væskeform som renner ned på sidene av bøtten.

I og med at det er såpass lite kjøling inni en plastbrenner, med tanke på det skal både koke og kondensere inni bøtten, så må ikke temperaturen være så altfor høy. Alkoholen vil fordampe på 40-50 grader også, men mye tregere. 78,4 grader er bare kokepunktet til alkohol, fordamper jo selvsagt lenge før det.

Hvis det regner en dag, men er opplett neste dag så vil vannet være borte fra asfalten.
Det fordamper sakte men sikkert, selv om asfalten ikke har vært i nærheten av kokepunktet til vann som er 100 grader

PS: Dette med at det skal fordampe i innetbøtta, og kondensere på ytterbøtta. Dersom du vil ha sterkere sprit med en plastbrenner, så kan du f.eks brenne i kjøligere omgivelser. Si at du har en plastbrenner ute om vinteren, så vil du ha 40-50 grader i innetbøtta, men kansje 2-3 grader som treffer veggen på ytterbøtta. Om sommeren så vil det gå dårligere, i og med at temperaturen rundt ytterbøtta er mye høyere.

anbefaler deg å lese litt på www.brygging.net
Sist endret av b1rken; 7. oktober 2008 kl. 21:00.
Plastbrenneren er ikke tett, med en gjærlås.
Og jeg hadde tenkt å sette selveste bøtta i fryseren, det er bare satsen som blir varmet opp.

Edit: MED en gjærlås, slippes luften ut.
Ok. Men du får en relativt lav prosent på alkoholen dersom du kjører en plastbrenner som normalt. Skal du guffe temperaturen opp til 95 grader, så tror jeg bare du vil få svakere sprit, men kansje raskere brenning. Skal ikke si det sikkert, men når du kjører en plastbrenner normalt så er dampen en blanding som er anriket av både alkohol og vann. Kjører du 95 grader så vil nok dampen være enda mer anriket av vann enn den ville vært enn viss du kjørte på normal temp
Takk;D *Forlenger til 10 tegn -_-*
Er som birken sier.
Når man brenner med f.eks spiralbrenneren setter man ikke temperaturen på 97grader, når satsen kommer opp til 97 grader betyr det at alkoholen har fordampet og man kan avslutte brenningen.
Skjønner, takk!
er du sikker på at det blir fremstilt ved 78.4, høres altfor mye ut spør du meg, går jo ann og lage vin som står i romtemperatur, er riktig nok ikke så mye prosent, men er etanol, 78.4 tror jeg forøvrig er kokepunkt..
Det er ikke det det er snakk om. For at satsen skal gjøre ut sukkeret til etanol så skal temperaturen være rundt 20-35. Over 37 tror jeg det er så dør gjæren.

Men saken her er at han har laget en sats på si 18 % alkohol, som han skal destillere til 40-50% ved hjelp av en plastbrenner.
Takk for svar
Sitat av b1rken
Det er ikke det det er snakk om. For at satsen skal gjøre ut sukkeret til etanol så skal temperaturen være rundt 20-35. Over 37 tror jeg det er så dør gjæren.

Men saken her er at han har laget en sats på si 18 % alkohol, som han skal destillere til 40-50% ved hjelp av en plastbrenner.
Vis hele sitatet...
ja hva er det jeg skriver a? han skriver at etanol dannes ved 78.4 grader, jeg påpekte at det er da det fordamper, skjønner ikke helt problemet.
<33: Selv om ikke trådstarter ikke uttrykte seg helt korrekt, var det absolutt ikke noe problem å skjønne hva han mente. Det er lov å tenke litt...

Etanol kan fremstilles på flere måter, i løsemiddelindustrien gjøres det ved etylenhydrering. Etanol til rus lages vanligvis ved gjæring. Gjæringsprosessen kan foregå i et spekter av temperaturer fra rundt frysepunktet til blandingen og opp til rundt 35⁰C avhengig av hvilken gjær som er brukt. Ved gjæring får man vanskelig etanolkonsentrasjoner over 18% da høye konsentrasjoner dreper gjæren. For å få høyere konsentrasjoner enn dette må man destillere.

Destillasjon foregår vanligvis ved at man varmer opp blandingen til kokepunktet for det stoffet man vil ha ut. Det som damper av før kokepunktet er nådd, og etter at kokepunktet er oversteget bør man da ikke ta med.

En annen måte å "destillere" på er å varme opp blandingen bare litt (eller ikke i det hele tatt, men det er ofte ikke særlig effektivt), for så å la det fordampe. Siden, i dette tilfellet etanol, fordamper raskere enn vann, vil produktet du får av å la satsen stå på 40- 45⁰C ha en høyere konsentrasjon enn satsen.

Skal man ha 95.6% etanolkonsentrasjon, som er det høyeste man kan få ved destillasjon, da dette blandingsforholdet har lavere kokepunkt enn ren etanol, er det viktig at man destillerer ved korrekt temperatur, 78.4⁰C.

Jeg vet at jeg nå har svart på mye mer enn trådstarter spør om, men jeg håper posten min kan avklare en del usikkerheter som har kommet frem i løpet av tråden.

Edit: Plastbrenneren har jeg minimalt med kjennskap til så hva som skjer i ditt tilfelle med akkurat den aner jeg ikke. Jeg håper derimot at jeg har avklart de kjemisk relaterte spørsmålene du stiller.
Sist endret av Aurdal; 8. oktober 2008 kl. 23:52.
Hva er problemet ditt? skjønner godt hva han mener? Når han skriver at han tror etanol blir til ved 78.4 celsius og han mener at 40-50 grader er for lite siden det er hva en plastbrenner pleier å ligge på mht temperatur, så forklarer jeg han svaret på spørsmålet hans at etanol FORDAMPER ved 78.4 og ikke dannes.. som det jeg kunne dra ut ifra hans tråd var det det han lurte på, da han synts 40-50 grader var for lite, noe det ikke er