Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 1249
Hei

Jeg går førsteklasse på VGS, Service og samferdsel.
Neste år har jeg tenkt å gå IKT-service fag... men tredje året har jeg tenkt til og gå påbygging så jeg kan gå videre og bli noe med høyere utdanning...

Jeg har sett på utdanning i forsvaret siden det er "gratis", men når jeg leser litt på nettsiden dems så skjønner jeg ingenting om hva som er kravet for og komme inn på en utdanning som kan peke mot data/ikt sivil ingeniør.

Med andre ord er det noen som kan forklare om jeg kan bli ingeinør.
Fint om noen slenger inn noe erfaring eller alt av informasjon.

Takker på forhånd!

mvh
Kristoffer
Opptakskrav FIH
For å søke deg inn på FIH må du ha generell studiekompetanse med fordypning i matte eller fysikk (3MX/3MNN og 2FY) fra videregående eller tilsvarende realkompetanse.

Bestått forkurs for ingeniørutdanningen eller eksamen fra teknisk fagskole er alternative opptakskriterier.

er ikke så vansklig å finne egentlig FHI = Forsvarets ingeniør høyskole
Du må kort sagt ha hatt realfagsmatte og fysikk i 2. og 3. året på VGS for å komme inn på Forsvarets Ingeniør Høyskole.
Ring til VPV og si de skal sende brosjyrer til deg, da får du et par brosjyrer i posten der det står forklart hva det er og hva som kreves.
Sitat av KristofferA
men tredje året har jeg tenkt til og gå påbygging så jeg kan gå videre og bli noe med høyere utdanning...
Vis hele sitatet...
Hører rykter om at allmenn påbygging snart skal gå over 2år.
menne siden jeg da må og kommer til og gå påbygging så kommer jeg ikke inn siden jeg ikker får 3MX og 3MN og 2FY?

eller er det noe jeg kan gjøre for å fortsatt komme inn?
Sitat av KristofferA
menne siden jeg da må og kommer til og gå påbygging så kommer jeg ikke inn siden jeg ikker får 3MX og 3MN og 2FY?

eller er det noe jeg kan gjøre for å fortsatt komme inn?
Vis hele sitatet...
Ikke på din studielinje, selv om du tar påbygg. Du kan ta førsteåret om igjen på studieforberedene og forsette på studiespesialisering, vet ikke om det går ann å bytte fra Service og samferdsel førsteåret til Studiespesialiserende andre året.
Du kan ta 3MX og 2FY som privatist, eller på sonans etterpå. Privatistveien er veldig krevende, privatgymnas er ganske dyrt...
Eventuelt forkurs istedet, som var et alternativ. Det gikk jeg ifjor, går nå på høyskole (ingeniørutdanning). Riktignok ikke i forsvaret, men de samme reglene gjelder.
Så det er ingen måte og bli ingenør uten og starte på nytt eller eller gå privat

eller

er det bare i forsvarets vei jeg ikke kan bli det?

hva er forskjellen på 2mx og 3mx?
Sist endret av KristofferA; 6. oktober 2008 kl. 15:43.
3mx er vel bare et nivå "høyere" enn 2mx vil jeg tro?

Hva mener du med "å starte på nytt"? Jeg har feks. foreslått forkurs, noe som går over ett år.
Sitat av Archj
3mx er vel bare et nivå "høyere" enn 2mx vil jeg tro?

Hva mener du med "å starte på nytt"? Jeg har feks. foreslått forkurs, noe som går over ett år.
Vis hele sitatet...


Hvordan fungerer dette forkurset?

På et år så går du igjennom 1,2 og 3MX samt 1 og 2FY, that's it. eller er det mer innviklet?
"Forkurset er beregnet for de som ikke har tilstrekkelig teoretisk bakgrunn fra videregående skole, eller som ikke har de nødvendige eksamener i realfagene matematikk og fysikk. Forkurset er 1-årig, og inneholder fagene matematikk, fysikk, kjemi, norsk, samfunnsfag og engelsk.

Med bestått eksamen fra forkurs kan du konkurrere om plassene innenfor de kvoter som er satt av til søkere med forkurs. Selv om du ikke skulle ha poeng nok til komme inn innenfor disse kvotene, kan du konkurrere om studieplass utenom kvoten på linje med andre søkere.

Eksamen fra forkurs kvalifiserer for opptak til all ingeniørutdanning. Du behøver således ikke nødvendigvis fortsette dine ingeniørstudier hos oss selv om du har gjennomgått forkurset i Oslo. "

Første treff på google forkurs. Det er lov å lete litt selv...
Sitat av KristofferA
hva er forskjellen på 2mx og 3mx?
Vis hele sitatet...
Forskjellen er ikke noe, for ingen av dem fins mer. Ihvertfall der jeg går på skole har vi fått beskjed om at det er slutt på det. Nå er det enten R eller S matte i 2. og 3. klasse, R er da matten du får på realfag.
Sitat av Xasma
Forskjellen er ikke noe, for ingen av dem fins mer. Ihvertfall der jeg går på skole har vi fått beskjed om at det er slutt på det. Nå er det enten R eller S matte i 2. og 3. klasse, R er da matten du får på realfag.
Vis hele sitatet...
du får da også s matte på realfag. Det er ofte valgfag andre året på vgs.
Gamle systemet var i alle fall slik:
3MX krever 2MX og er det høyeste du kommer på VGS.
3MZ tilsvarer 2MX, men krever 2MZ så det må tas over 2 år.

Vanlig ingeniør-krav er 3MX + 2FY, men dette varierer litt. Medisisn krever f.eks. kjemi.
Skal nok greie å ta 3MX + 2FY som privatist fortsatt.. kjenner noen som skal ta 2FY nå til jul.

Kan nevnes at om du tar 2FY som privatist, så er det muntlig.

For min del er muntlig 100 ganger lettere enn skriftlig, og er vanskelig å stryke, med mindre man ikke kan NOE som helst. Jeg bulshitta til meg en 4'er i 2FY muntlig eksamen.