Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 2334
Heisann!

Jeg vet at lekser osv ikke er lov å diskutere her, men det er ikke derfor jeg kom hit nå!

Jeg merker at etter skolen begynte (vg3), så sliter jeg veldig med å fokusere på det jeg leser, og faktisk huske det.

Jeg kan lese noe helt vanlig, og da går det rett inn, og rett ut.

Så det jeg lurer på, er det noen som har noen gode metoder å faktisk huske det man leser, eller en annerledes metode å lære på ?

Hva gjør foreksempel du når du sitter i timen og blir bedt om å lese / pugger til prøver?

Samme gjelder lydbok, jeg klarer ikke å snappe de viktige tingene..
Jeg kjenner til problemet ditt. Har selv store problemer med å følge med på når noen snakker på en lydbok eller en CD.

Studieteknikk er noe som må prøves og feiles. Jeg har funnet at det å lese et kapittel, skrive et eget sammendrag av kapittelet, og så gå til neste, fungerer meget godt!
IT-Konsulent
Bruskork1's Avatar
Trådstarter
Hmm.. Ikke dumt, skal prøve det der en gang!

Må bare få legge til at jeg har ikke blitt diagnosert ADHD eller en diagnose som inneholder kosentrasjonsvansker, så diagnoser kan dere holde utenfor.
Trening, og nok søvn hjelper hjernen til å fungere optimalt. Mat selvfølgelig også.

Om du sliter med ord og mindre tekster, så kan du lage deg egne huskeregler.
Bare for å ta et eksempel fra vårt kjære norske forsvar ang. våpenregler:

1. Ta eller overta aldri et våpen, ditt eget eller andres, uten straks å forvisse deg om våpenet er ladd eller ikke!
2: Legg eller sett aldri fra deg et ladd våpen!
3: Sikt eller pek aldri på noen, våpenet ladd eller ikke! Eneste unntak er på instruktørens ordre eller i strid!
4: Tro aldri at et sikret våpen kan behandles som om det ikke er ladd!
5: Husk at våpenet har stor gjennomslagskraft helt ut til 3500-400 meter, og kan drepe selv på dette hold!
6: Vådeskudd er unødvendig! Det finnes ingen unnskyldning!
Trine Lise Suger Tiss Hos Vegard

(På forhånd unnskyld til alle som heter Trine eller Lise her inne på freak!)
Sist endret av mhans161; 28. september 2011 kl. 16:49.
http://www.akademika.no/search/apach.../Studieteknikk

Hei! Trenger ikke ha en diagnose for å føle at læringsmetoden som blir brukt, ikke gir deg utbytte/er vanskelig å følge med på . Det siste du vil, er kanskje å lese bøker om studieteknikk. Men det har hjulpet meg veldig!! De koster ikke så mye (mange under hundrelappen). Anbefaler dette veldig. Da ser du hva som funker for deg og kan til og med hinte litt til lærer om det? Lykke til!
Vil anbefale Derren Brown sin Tricks of the Mind. Den består av flere deler og en av de er relevant i ditt tilfelle - memory. Der går han igjennom forskjellige puggeteknikker og måter man kan forbedre hukommelsen ved enkle metoder.
Husker dette var et problem for meg, men var på en forelesning om memoteknikker, og for min del så har det hjulpet mye.

Skal prøve å forklare det:

Vi ble bedt om å huske tilbake til et hus, eller lignende som vi ikke har vært i på lang tid. Det viser seg nemlig at vi husker veldig godt hvordan man kommer seg rundt i de forskjellige rommene på plasser man gjerne bare har vært en gang. (Gjerne huset du har vokst opp i)

Når vi har valgt et sted, er det på tide å lage en reiserute gjennom denne plassen. F. eks:
Inngangsdør, gang, bad, kjøkken, stue, trapp osv, men det viktige å tenke på er hvordan du naturlig vil bevege deg gjennom dette stedet. Du skal altså visualisere en reiserute gjennom stedet du har valgt. Det er fordi at rekkefølgen er vesentlig.

Neste steg er å danne nøkkelord av informasjonen du skal huske. Kan ta et eksempel med den kalde krigen. Her har du f. eks Marshallplanen, Cuba krisen, NATO osv. som viktige nøkkelord for det temaet.

Neste steg er da å lage assosiasjoner til disse nøkkelordene. F. eks kan Marshallplanen = marshmallows, Cubakrisen = rubiks kube osv. Det som er viktig er at du kan visualisere assosiasjonene i hodet, altså gjerne knytte det opp mot ting. Ta gjerne det første som "popper" opp i hodet, da det sannsynligvs er mer en bra nok.

Det neste du gjør er å ta disse objektene(eller assosiasjonene) og plassere dem i denne reiseruten, og visualisere assosiasjonen i det første rommet osv. F. eks: foran ingangsdøra så visualiserer du en pose med marshmallows, i gangen så ligger det en rubiks kube, osv.

Siste steg er da å repetere denne reiseruten i hodet noen ganger, og jeg skal love deg at det sitter! (Kan vel si, jo mer du repeterer, jo lettere er det å huske)

Så er det bare å gå gjennom reiseruta di et par ganger, så bør det nok sitte.

For å ta et eksempel med de ti største landene i verden basert på størrelse (dette er da min reiserute, og assosiasjoner jeg har til det):

1. Inngangen -> en russ som synger chikelake
2. Bad1 -> en gås som går rundt
3. kjellerstue -> mikke mus som surrer rundt
4. Soverom1 -> kinakål
5. stue -> En kopp med kaffe
6. kjøkken -> en kenguru som hopper rundt
7. soverom2 -> en indianer som skyter med pil og bue
8. bad2 -> Maradonna som, ja du kan vel tenke deg hva han gjør :P
9. soverom3 -> en kasse
10. soverom4 -> et talglys som brenner

Forklaring:
1. Russland
2. Canada (tenker da på Canada gåsa)
3. USA (Disney er jo veldig amerikansk)
4. Kina
5. Brasil (produserer i hvertfall en god del kaffe der)
6. Australia
7. India
8. Argentina (Maradonna er jo en kjent kar herfra)
9. Kasakhstan
10. Algerie (teit assosiasjon, men det funker)

For å oppsumere det:
  1. Lære - skjønne stoffet
  2. Nøkkelord - danne nøkkelord ut av stoffet
  3. Assosiasjoner - assosiere nøkkelord
  4. Visualisere - se for deg assosiasjonene i reiseruten
  5. Repetere

Håper dette hjelper, lykke til!
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Er det noen som har noen rågode tips til huskeregler vedrørende teori klasse B? Skal ta den på mandag, får bestått på prove.no hver gang (betalversjon) men føler meg fortsatt veldig usikker når det gjelder the real deal som jeg skal ta på mandag.

(sorry for å bumpe gammel tråd, men mener det er bedre enn å starte ny tråd, da det finnes flere liknende allerede.)
Gig
Naturlig Talentløs
Gig's Avatar
Sitat av Bruskork1 Vis innlegg
Jeg merker at etter skolen begynte (vg3), så sliter jeg veldig med å fokusere på det jeg leser, og faktisk huske det.
Vis hele sitatet...
Dette er faktisk et seriøst svar, men du har vel ikke oppdaget cannabis?
Du kan jo prøve ut Brain Workshop sin Dual'N'Back, helt gratis og vitenskapelig bevist at det fungerer. Den øker din flytende intelligens, og korttidshukommelsen.
Memo-teknikken funker ikke så bra for de fleste fag for min del (med mindre det er rene puggefag der rekkefølger feks er viktige). Jeg er mer fan av å lage tankekart for å representere sammenhenger. Da er jeg sikker på at jeg forstår disse mens jeg tegner, i tillegg til at jeg aktiviserer den visuelle delen av hjernen. Når jeg så sitter på eksamen kan jeg enkelt se for meg hvordan tankekartet så ut sånn ca, og ofte hvor mange punkter jeg skal ha på hvert tema (siden jeg husker hvor mange armer de ulike boksene hadde).