Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 769
Tidligere troll
auarn's Avatar
32 1
Har tenkt å gå igjennom låtene mine på soundcloud å forbedre dem. Skulle gjerne hatt litt feedback på hva som kan gjøres bedre. Her er en låt som egentlig kan representere alle ti jeg har lagt ut: http://soundcloud.com/auarn/fattig

Tips mottas med takk!
Tror det er en bra låt , men klarer ikke høre noe tydelig i lydbildet.
Samt slagverket hørtes rotete ut, men det kan og være pga lydbildet.
Den må mikses. Og sånn som den er nå høres det ut som du bare har dytta på en kompressor med altfor kraftig ratio og threshold istedenfor å mastre den skikkelig.

Ellers så tror eg du har et bra utgangspunkt
(Er gitaren loopet?)
Den må mikses ordentlig, ja. Det høres ut som du har panorert forskjellige deler av slagverket helt tilfeldig til høyre og venstre, noe som forstyrret lydbildet og dro fokuset vekk fra vokalen. Trommene er også mikset veldig dårlig, hører såvidt snare'en, og hats/crash tar opp alt for mye plass.

Ellers enig med det BarBeats sa om mastering. Det skal ikkje mer til enn å bruke et preset i det programmet du recorder med, men aller først må låta mikses sånn at du får fram alle momentene i lydbildet.

Ellers har du en behagelig stemme og er flink til å synge, du har absolutt et bra utgangspunkt.

*Edit: Du burde postet tråden din på musikkforumet i stedet for skryteplassen, forresten. Det er alltid større sjangse for å få mer konstruktiv kritikk om man poster tråden på det rette stedet. Just a heads up til neste gang. Velkommen til Freak.no btw!
Sist endret av Eplebit; 29. januar 2013 kl. 01:22. Grunn: La til noe, fikset skriveleif
Tidligere troll
auarn's Avatar
Trådstarter
32 1
Takk for tilbakemeldinger!
Skal ta å sette meg ned å gå igjennom låtene på nytt. Fjerne kompressorer og slikt, finnpusse på hvert spor og prøve å mastre ting skikkelig.
Har faktisk ikke brukt panorering i det hele tatt, det meste er vel "auto"
Gitaren er ikke loopet, alt er spilt inn i ett bortsett fra trommene.
Om du sier at du ikke har brukt panorering vil eg virkelig anbefale deg at du prøver det. Det hjelper og på selve miksen
Tidligere troll
auarn's Avatar
Trådstarter
32 1
Skal begynne å bruke litt mere tid på å pusse på lyden heretter. Innser jo nå at det har mye å si på sluttresultat.
Jeg tror mye ligger i at hvis man sitter med en låt for lenge, blir man liksom "lydblind".
Veldig bra å få tilbakemeldinger på hva som kan forbedres da!
Sist endret av auarn; 29. januar 2013 kl. 13:46. Grunn: skrivefeil
Sitat av auarn Vis innlegg
Jeg tror mye ligger i at hvis man sitter med en låt for lenge, blir man liksom "lydblind".
Vis hele sitatet...
Dette er et trist faktum. Det hjelper ofte å ta en pause, spise noe digg mat og høre på noe annet av musikk / se en film. Det er det eg pleier å gjøre når eg føler at eg har hørt meg blind på mitt eget arbeid, hvertfall!

Lykke til, og husk å poste det ferdige resultatet!
Og studer Eq teknikk (Det er det viktigste en kan lære seg om en vil lære seg å lage klar og tydelig lyd, i første omgang)
http://www.youtube.com/watch?v=7HjYskicZRw
Denne var helt random, men har fått gode tilbakemeldinger så regner med den er lett å forstå.
Når du forstår eq blir alt mye bedre
Eksporter alle instrumenter og elementer hver for seg i 24bit 44.1kHz, og send de til meg på
Skal gjøre et forsøk på miks og master.
Tidligere troll
auarn's Avatar
Trådstarter
32 1
Det kan jeg gjøre, men jeg vil spille inn vokal + bass på nytt. Eksperimenterte med en liten basscombo på denne låten som gjorde at det kom en klikke/klirre lyd på bassen. Vokalen kan jeg synge inn bedre.
Er bortreist og skal bygge om PC'n, men kan få d sendt om en ukes tid.