Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 931
Satt her idag og ville lage meg en bootstick med assortert utvalg programvare på.
Alt fra memtest og seatools til W7 installfiler osv.


Sist gang jeg gjorde noe slik er en 16-17 år siden da vi satt og skrev egne autoexec.bat filer og hadde de vi trengte på disketter..
Men etter årevis uten å ha brukt alle de gamle doskommandoene ol så har de dessverre gått i glemmeboken.


Trenger derfor litt hjelp til å få kicket dette igang :-)

Btw: Finnes det et verktøy for som jeg kan lage det jeg trenger i windows?

Takk
http://www.pendrivelinux.com/yumi-mu...t-usb-creator/
Fin fint verktøy for dette formålet tror jeg.
Sitat av rolls Vis innlegg
http://www.pendrivelinux.com/yumi-mu...t-usb-creator/
Fin fint verktøy for dette formålet tror jeg.
Vis hele sitatet...
Ser ut til å kunne fungere glimrende dette. Skal teste det ut senere.

I mellomtiden kom med flere forslag :-) Kan ikke skade

Kikket litt kjapt på YUMI. Ser ut for å være et glimrende verktøy, men ikke helt til det jeg vil lage meg.
Etter det jeg ser så er det en liste på masse forskjellige OS osv men der ser det ut til å stoppe. (Forutsatt at jeg ikke har bommet/oversett noe).



Det jeg kunne tenkt meg er et slags menysystem som jeg da oppdaterer med de programmene jeg vil ha innpå sticken.

Edit..

Kikket litt kjapt på YUMI. Ser ut for å være et glimrende verktøy, men ikke helt til det jeg vil lage meg.
Etter det jeg ser så er det en liste på masse forskjellige OS osv men der ser det ut til å stoppe. (Forutsatt at jeg ikke har bommet/oversett noe).



Det jeg kunne tenkt meg er et slags menysystem som jeg da oppdaterer med de programmene jeg vil ha innpå sticken.
http://portableapps.com/ er kanskje litt i din gate de har veldig mange programer, litt usikker på hvilke diagnoseverktøy de har tilgjenglig, men sjekk det ut
Sitat av ex-adrin Vis innlegg
http://portableapps.com/ er kanskje litt i din gate de har veldig mange programer, litt usikker på hvilke diagnoseverktøy de har tilgjenglig, men sjekk det ut
Vis hele sitatet...

Vil ikke dette være hvis du vil ta med deg programmer ol mellom flere PC-er?

Jeg vil kunne stikke en USB i PC-en, boote opp fra den og f.eks installere Windows 7, kjøre memtest eller teste en HDD med seatools osv.
Trenger ikke være en ferdig fiks, Programmene osv kan jeg legge til, men trenger resten
ahh, ultimate boot disk er kansje mer egnet da, og så kjøre 2partisjoner på usb, en med os og en med UBD. og lager til en boot loader som kjører før, slik at du kan velge mulighetene for partisjon 1 eller 2
Sitat av ex-adrin Vis innlegg
ahh, ultimate boot disk er kansje mer egnet da, og så kjøre 2partisjoner på usb, en med os og en med UBD. og lager til en boot loader som kjører før, slik at du kan velge mulighetene for partisjon 1 eller 2
Vis hele sitatet...

Får tenke å prøve meg litt frem. Vet hvordan jeg vil ha det men husker ikke hvordan jeg lagde det :-)
Men ikke en dum ide dette så skal prøve det så snart jeg får sjansen til å sette meg ned med det
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Jeg har alltid brukt diskpart i cmd, har en liten uoversiktlig og slitsom kodesnutt i batch (hastverk for kamerat) som gjør prosessen, man trenger kun å kopiere filene til minnepennen når den er ferdig.

SPOILER ALERT! Vis spoiler
@echo off
color 2
title ##DISK FORMAT##
:a
echo >diskpart.txt LIST DISK
diskpart /s diskpart.txt
set /p Disk=Skriv disk NR:



if "%Disk%"=="0" goto :b
if "%Disk%"=="1" goto :b
if "%Disk%"=="2" goto :b
if "%Disk%"=="3" goto :b
if "%Disk%"=="4" goto :b
if "%Disk%"=="5" goto :b
if "%Disk%"=="6" goto :b
if "%Disk%"=="7" goto :b
if "%Disk%"=="8" goto :b
if "%Disk%"=="9" goto :b


:b
cls
SET /P ANSWER=Formatere disk %disk%? (J/N)?
if /i {%ANSWER%}=={j} (goto :ja)
if /i {%ANSWER%}=={ja} (goto :ja)
goto :no


:ja
echo Disk %disk% vil bli formatert
goto format



:no
echo ERROR %disk% er ikke valid!

pause

:format
cls

echo >> diskpart.txt sel disk %disk%

echo >> diskpart.txt clean

echo >> diskpart.txt create par primary

echo >> diskpart.txt sel par 1

echo >> diskpart.txt active

echo >> diskpart.txt format fs=ntfs quick override
echo >> diskpart.txt assign
echo >> diskpart.txt exit
diskpart /s diskpart.txt

cls
echo Ferdig med disk %disk%!
del diskpart.txt
pause
exit










Sitat av Fleff Vis innlegg
Jeg har alltid brukt diskpart i cmd, har en liten uoversiktlig og slitsom kodesnutt i batch (hastverk for kamerat) som gjør prosessen, man trenger kun å kopiere filene til minnepennen når den er ferdig.

SPOILER ALERT! Vis spoiler
@echo off
color 2
title ##DISK FORMAT##
:a
echo >diskpart.txt LIST DISK
diskpart /s diskpart.txt
set /p Disk=Skriv disk NR:



if "%Disk%"=="0" goto :b
if "%Disk%"=="1" goto :b
if "%Disk%"=="2" goto :b
if "%Disk%"=="3" goto :b
if "%Disk%"=="4" goto :b
if "%Disk%"=="5" goto :b
if "%Disk%"=="6" goto :b
if "%Disk%"=="7" goto :b
if "%Disk%"=="8" goto :b
if "%Disk%"=="9" goto :b


:b
cls
SET /P ANSWER=Formatere disk %disk%? (J/N)?
if /i {%ANSWER%}=={j} (goto :ja)
if /i {%ANSWER%}=={ja} (goto :ja)
goto :no


:ja
echo Disk %disk% vil bli formatert
goto format



:no
echo ERROR %disk% er ikke valid!

pause

:format
cls

echo >> diskpart.txt sel disk %disk%

echo >> diskpart.txt clean

echo >> diskpart.txt create par primary

echo >> diskpart.txt sel par 1

echo >> diskpart.txt active

echo >> diskpart.txt format fs=ntfs quick override
echo >> diskpart.txt assign
echo >> diskpart.txt exit
diskpart /s diskpart.txt

cls
echo Ferdig med disk %disk%!
del diskpart.txt
pause
exit










Vis hele sitatet...


Må si at hukkommelsen min begynner å rasle når jeg leser igjennom dette.
Men du har vel ikke til til å gjøre det litt mer oversiktlig for meg.
Litt mer steg for steg?

Takk
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Jeg er ikke god på batch eller guider, så jeg la til kommentarer på kodene, sett at du vet litt hvordan batch fungerer fra før. Håper det hjelper.
SPOILER ALERT! Vis spoiler

@echo off &REM Skrur av slik at kommandoene ikke vises i vinduet, kun for syns skyld.

color 2 &REM Fargen på teksten, i dette tilfelle; "Matrix" grønn.

del diskpart.txt
title ##DISK FORMAT## &REM Ganske selvforklarendes, tittel på vinduet.

:Start &REM Dette er starten av en kodesnutt, vi kaller denne :Start, slik at vi kan komme til denne senere.

cls &REM Denne fjerner tidligere tekst fra skjermen, litt lettere å lese.

echo >diskpart.txt LIST DISK &REM Denne lagrer et txt dokument med innholdet LIST DISK(Som er en kommando til diskpart som lister opp alle diskene på systemet)

diskpart /s diskpart.txt &REM Denne kjører diskpart-kommandoene fra txt filen, i dette tilfellet lister den opp diskene for brukeren

set /p Disk=Skriv disk NR: &REM Her gir vi brukeren et valg om hvilken disk, valget blir parameteren %disk%


echo %Disk% | findstr /r "\<[0-99][0-99]*\>">nul &REM Denne koden sjekker om parameteren (%Disk%) er mellom 0-99
if errorlevel 1 (
goto :Error &REM Hvis vi får er feil på det, (ikke mellom 0-99) så går den til en feilkode som vi ser senere.
)








:Valg
cls
SET /P ANSWER=Formatere disk "%Disk%"? (J/N)? &REM Her spør vi om det er greit å formatere %disk%
if /i {%ANSWER%}=={j} (goto :format)
if /i {%ANSWER%}=={ja} (goto :format) &REM Hvis det er greit fortsetter vi, hvis ikke går vi til :start
if /i {%ANSWER%}=={nei} (goto :Start)
if /i {%ANSWER%}=={n} (goto :Start)
goto :Error &REM Hvis vi får et valg utenom det vi har listet går vi til feilmeldingen igjen.








:Error &REM Her er feilmeldingen vi gir om noe er galt.
cls
echo ERROR enten er ikke disk "%disk%" valid! Eller har det oppstått en ukjent feil!

pause &REM Denne gjør at du må trykke en tast for å fortsette, greit om brukeren skal få tid til å lese noe.
goto :Start

:format
cls








echo Disk "%disk%" vil bli formatert &REM Her konstanterer vi at disk nr X blir formatert.

echo >> diskpart.txt sel disk %disk% &REM Velger disken vi valgte tidligere.

echo >> diskpart.txt clean &REM Renser den

echo >> diskpart.txt create par primary &REM Lager primær-partisjon

echo >> diskpart.txt sel par 1 &REM Velger partisjon nr 1

echo >> diskpart.txt active &REM Gjør disken aktiv

echo >> diskpart.txt format fs=ntfs quick override &REM Hurtigformaterer disken med filsystemet NTFS.

echo >> diskpart.txt assign &REM Tildeler stasjonen en bokstav

echo >> diskpart.txt exit &REM Lukker diskpart når alt dette er gjort.

diskpart /s diskpart.txt &REM Utfører selve kommandoene.

cls
echo Ferdig med disk %disk%!
del diskpart.txt &REM Rydder opp etter oss, fjerner txt filen vi har brukt til kommandoene.
pause
exit













Edit: Formateringen på teksten ble litt på trynet, men du forstår det nok
http://pastebin.com/HAND0166
Sist endret av Fleff; 22. oktober 2012 kl. 22:09.
Noe ala Hiren`s Boot CD du er på utkikk etter ?

Den har jo en lang rekke program og verktøy som lar deg gjøre di mest fantastiske ting når div. uhell er ute.

Finnes jo div. BartPE miljø som lar deg lage dine egene versjoner og oppsett med di programmene som du føler er nødvendig for deg. Alt i et enkelt Windows GUI miljø slik at du slipper å huske div. commands etc. til ja gudene vite hvor mange program.
Sitat av Mantuz Vis innlegg
Noe ala Hiren`s Boot CD du er på utkikk etter ?

Den har jo en lang rekke program og verktøy som lar deg gjøre di mest fantastiske ting når div. uhell er ute.

Finnes jo div. BartPE miljø som lar deg lage dine egene versjoner og oppsett med di programmene som du føler er nødvendig for deg. Alt i et enkelt Windows GUI miljø slik at du slipper å huske div. commands etc. til ja gudene vite hvor mange program.
Vis hele sitatet...
Jo Hiren`s ville fungert til det meste. Men siden det bare er et fåtall av programmene jeg kommer til å bruke så vil jeg heller lage egen. I tillegg så vil jeg ha et par OS installasjonsmuligheter direkte fra sticken.

Sitat av Fleff Vis innlegg
Jeg er ikke god på batch eller guider, så jeg la til kommentarer på kodene, sett at du vet litt hvordan batch fungerer fra før. Håper det hjelper.
SPOILER ALERT! Vis spoiler

@echo off &REM Skrur av slik at kommandoene ikke vises i vinduet, kun for syns skyld.

color 2 &REM Fargen på teksten, i dette tilfelle; "Matrix" grønn.

del diskpart.txt
title ##DISK FORMAT## &REM Ganske selvforklarendes, tittel på vinduet.

:Start &REM Dette er starten av en kodesnutt, vi kaller denne :Start, slik at vi kan komme til denne senere.

cls &REM Denne fjerner tidligere tekst fra skjermen, litt lettere å lese.

echo >diskpart.txt LIST DISK &REM Denne lagrer et txt dokument med innholdet LIST DISK(Som er en kommando til diskpart som lister opp alle diskene på systemet)

diskpart /s diskpart.txt &REM Denne kjører diskpart-kommandoene fra txt filen, i dette tilfellet lister den opp diskene for brukeren

set /p Disk=Skriv disk NR: &REM Her gir vi brukeren et valg om hvilken disk, valget blir parameteren %disk%


echo %Disk% | findstr /r "\<[0-99][0-99]*\>">nul &REM Denne koden sjekker om parameteren (%Disk%) er mellom 0-99
if errorlevel 1 (
goto :Error &REM Hvis vi får er feil på det, (ikke mellom 0-99) så går den til en feilkode som vi ser senere.
)








:Valg
cls
SET /P ANSWER=Formatere disk "%Disk%"? (J/N)? &REM Her spør vi om det er greit å formatere %disk%
if /i {%ANSWER%}=={j} (goto :format)
if /i {%ANSWER%}=={ja} (goto :format) &REM Hvis det er greit fortsetter vi, hvis ikke går vi til :start
if /i {%ANSWER%}=={nei} (goto :Start)
if /i {%ANSWER%}=={n} (goto :Start)
goto :Error &REM Hvis vi får et valg utenom det vi har listet går vi til feilmeldingen igjen.








:Error &REM Her er feilmeldingen vi gir om noe er galt.
cls
echo ERROR enten er ikke disk "%disk%" valid! Eller har det oppstått en ukjent feil!

pause &REM Denne gjør at du må trykke en tast for å fortsette, greit om brukeren skal få tid til å lese noe.
goto :Start

:format
cls








echo Disk "%disk%" vil bli formatert &REM Her konstanterer vi at disk nr X blir formatert.

echo >> diskpart.txt sel disk %disk% &REM Velger disken vi valgte tidligere.

echo >> diskpart.txt clean &REM Renser den

echo >> diskpart.txt create par primary &REM Lager primær-partisjon

echo >> diskpart.txt sel par 1 &REM Velger partisjon nr 1

echo >> diskpart.txt active &REM Gjør disken aktiv

echo >> diskpart.txt format fs=ntfs quick override &REM Hurtigformaterer disken med filsystemet NTFS.

echo >> diskpart.txt assign &REM Tildeler stasjonen en bokstav

echo >> diskpart.txt exit &REM Lukker diskpart når alt dette er gjort.

diskpart /s diskpart.txt &REM Utfører selve kommandoene.

cls
echo Ferdig med disk %disk%!
del diskpart.txt &REM Rydder opp etter oss, fjerner txt filen vi har brukt til kommandoene.
pause
exit













Edit: Formateringen på teksten ble litt på trynet, men du forstår det nok
http://pastebin.com/HAND0166
Vis hele sitatet...

Ser veldig bra ut dette.. Må få satt meg ned å prøve meg litt frem og tilbake :-) Takk