Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  34 10458
Har i det siste fått veldig lyst til å ha et kamera stående i dashbordet som filmer når man kjører. Man kommer jo ofte over snodige ting langs veiene som hadde vært kult å hatt på film. Noen som har anbefalinger?
Ser for meg at det hadde vært greit med et som man enkelt kan slette opptak på underveis eller etter en kjøretur når man vet det ikke er noe man skal ta vare på, er det normalt å ha en sånn funskjon eller fungerer de som et vanlig kamera man må koble til en pc eller gå inn i menyer for å slette opptakene?
Sist endret av tgod; 20. oktober 2012 kl. 15:20.
Jeg har bare erfaring med GoPro! Så det er det eneste jeg kan gi forslag om.
Go pro er ubrukerlig til dette formålet da det er lite plass på og batteritiden er dårlig. Ta og sjekk ut gdx.no de har masse av det du leter etter.
Sitat av Sterol91 Vis innlegg
Go pro er ubrukerlig til dette formålet da det er lite plass på og batteritiden er dårlig. Ta og sjekk ut gdx.no de har masse av det du leter etter.
Vis hele sitatet...
Så du har god erfaring med GoPro 3 altså?

Du velger plassen du er villig til å ha. Har 32gb og det holder lenge til to-tre timers kjøre tur. Og du kan kjøpe battery pack hvis du synes batteri tiden er kort.
Sist endret av Zaloz; 20. oktober 2012 kl. 15:41.
Hvorfor ikke bruke et dedikert bilkamera?

http://i.imgur.com/Blv1y.jpg

Tar opp i 3-4 timers loop, starter når man slår på tenningen og stopper når man slår av.
Sitat av Zaloz Vis innlegg
Så du har god erfaring med GoPro 3 altså?

Du velger plassen du er villig til å ha. Har 32gb og det holder lenge til to-tre timers kjøre tur. Og du kan kjøpe battery pack hvis du synes batteri tiden er kort.
Vis hele sitatet...
Ja har masse erfaring med GoPro. men skal man ha ett dashcam så burde man kjøpe noe som er laget for det, og det er ikke GoPro.
tgod's Avatar
Trådstarter
Sitat av Max_Uflax Vis innlegg
Hvorfor ikke bruke et dedikert bilkamera?

http://i.imgur.com/Blv1y.jpg

Tar opp i 3-4 timers loop, starter når man slår på tenningen og stopper når man slår av.
Vis hele sitatet...
Name that cam! Noe sånt jer er ute etter
Mener å ha sett & hørt om at det finnes noen dedikerte Android Apps som funker som DashCam ( forsøk å søk i Adroid Store etter "DashCam" ).

Så har du en gammel Android mobil så kan jo denne festes på noe samme vis, å strøm henter du via sigarettutaket og en liten USB ladder ... Da har du jo en kanske enkel løsning som funker greit nok, alt etter videokvaliteten på mobilen og hvilken Android versjon du kjører.

Finnes jo dedikerte løsninger, men dette er jo små "servere" med USB kamera ... disse er jo veldig fleksible og konfigurerbare, en du betaler jo der etter.
Kjøp det nye GoPro'et, siiiiiiiiinnsvakt gode greier.
Sitat av tgod Vis innlegg
Name that cam! Noe sånt jer er ute etter
Vis hele sitatet...
BlackVue DR400G-HD

http://www.blackvue.co.kr/en/contents/sub1.asp?idx=7

http://www.amazon.com/BlackVue-DR400.../dp/B00681UKFU
Vil anbefale deg å kjøpe dedikert bilkamera med display. Veldig kjekt med display slik at man kan justere vinkelen greit uten og måtte håpe på det beste. I tillegg kan du se gjennom filmene via kameraet. Jeg har et slikt kamera i bilen, men husker dessverre ikke navnet, men jeg googlet "carcam" og kjøpte det fra en norsk side når jeg kjøpte det.Vil ikke anbefale carcamone, da det har alt for dårlig bildekvalitet etter min mening. Du må også se om du ønsker å ha med nattsyn på kameraet. Det blir litt dyrere, men du kommer fort til å savne det regner jeg med. Kameraet fungerer slik at den tar opp 15 minutters snutter frem til mitt 16 GB sd-kort er fullt. Da sletter den de første og fortsetter å filme, slik at du aldri trenger å ta det med inn for sletting, men kun de gangene det faktisk er noe du vil spare på.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Himmel og hav for noen kjedelige filmer det bli!!
Du skal kjøre rund og vente på att "noe snodige" ting skjer?
Sitat av Ignifer Vis innlegg
Himmel og hav for noen kjedelige filmer det bli!!
Du skal kjøre rund og vente på att "noe snodige" ting skjer?
Vis hele sitatet...
Ikke det som er meningen med det da. Håper jeg..

glem det jeg skrev, leste feil ><
tgod's Avatar
Trådstarter
Sitat av Ignifer Vis innlegg
Himmel og hav for noen kjedelige filmer det bli!!
Du skal kjøre rund og vente på att "noe snodige" ting skjer?
Vis hele sitatet...
Jeg har jo ikke tenkt å lage film av alle bilturene mine? Saken er jo at kameraet bare skal snurre å gå når man kjører så kan man ta vare på et lite klipp hvis man skulle komme over noe. For eksempel om man kjører på noe, er vitne til en kollisjon osv.
Roadhawk bruker jeg.. Den er konge..
Jeg bruker DailyRoads Voyager på telefonen når jeg er ute å kjører.

Eneste er jo da at du må ha holder til telefonen som står i vinduet slik at kameraet ser ut.

For å automatisere litt så bruker jeg Tasker som trigger på at jeg setter inn USB kabelen som da starter alt jeg har på når jeg kjører og slår på bluetooth og mobildata.
Samt slår det av når jeg tar ut kabelen igjen.
Roadhawk har innebygget g-sensor..

Den står i opptak hele tiden, og hvis den trigger noe, vil du ha opptak fra 10 sek før hendelsen, og videre. Samt den spiller over gamle filer automatisk..

Jeg har den i lastebilen, og har allerede filmet en som durte i fronten min 3 ganger i et lyskryss.. den er herlig å ha..
Sitat av Ignifer Vis innlegg
Himmel og hav for noen kjedelige filmer det bli!!
Du skal kjøre rund og vente på att "noe snodige" ting skjer?
Vis hele sitatet...
et kamera i bilen er fint å ha det, veldig populært i Russland for bruk i forsikrings sammenheng og kan komme godt med i rettsaker osv. Da er det ikke lenger ord mot ord, du har bevis om det er motparten som gjorde feil
Sitat av Settoz Vis innlegg
et kamera i bilen er fint å ha det, veldig populært i Russland for bruk i forsikrings sammenheng og kan komme godt med i rettsaker osv. Da er det ikke lenger ord mot ord, du har bevis om det er motparten som gjorde feil
Vis hele sitatet...
aka slik : http://www.liveleak.com/view?i=c12_1349902324

Så det er grunnen til at YT er flust opp av video fra Russiske dashcam opptak
TechMoan har masse reviews av dashcams! Dette er en av de beste han har anmeldt.
Sitat av TurboOlsen Vis innlegg
[...] og har allerede filmet en som durte i fronten min 3 ganger i et lyskryss.. den er herlig å ha..
Vis hele sitatet...
Tre ganger? Under samme hendelse? Forklaring?

Sitat av Mantuz Vis innlegg
aka slik : http://www.liveleak.com/view?i=c12_1349902324

Så det er grunnen til at YT er flust opp av video fra Russiske dashcam opptak
Vis hele sitatet...
Under noen av hendelsene virker det som de slenger seg foran bilen med vilje.. Antagligvis for å få erstatningspenger.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sønn av kongen
Ru11er's Avatar
Har lett i nesten hele dag etter et kamera som er billig, som har GPS/G-Sensor, og som har bra kvalitet.
Fant frem til dette: http://www.buysku.com/wholesale/gs10...p-hdmi-av.html

Testvideo: http://youtu.be/vNxdNCZKEOc?t=4m38s (Slå på 720p)

Noen som har noen kamera som kan toppe dette?
Sitat av Sterol91 Vis innlegg
Ja har masse erfaring med GoPro. men skal man ha ett dashcam så burde man kjøpe noe som er laget for det, og det er ikke GoPro.
Vis hele sitatet...
Med et 64GB SD-kort kan man filme i 720p i godt over ni timer, man kan lade det via USB og feste det på enkelt vis med den medfølgende sugekoppen f.eks.

Jeg ser ikke problematikken i dette.
Faglært idiot
sengetøv's Avatar
Sitat av Knask Vis innlegg
Med et 64GB SD-kort kan man filme i 720p i godt over ni timer, man kan lade det via USB og feste det på enkelt vis med den medfølgende sugekoppen f.eks.

Jeg ser ikke problematikken i dette.
Vis hele sitatet...
Problematikken kan nok være det at GoPro blir litt stort å ha i ruta, og møter du på et rasshøl av en purk får du nok bot.

Ville nok heller anbefale dette, da det er lite og kan enkelt gjemmes bak innerspeilet i bilen
Sønn av kongen
Ru11er's Avatar
Endte opp med å kjøpe dette: http://www.youtube.com/watch?v=O7SqHMNCoAM for 76$ på eBay. ;-)
Sitat av sengetøv Vis innlegg
Problematikken kan nok være det at GoPro blir litt stort å ha i ruta, og møter du på et rasshøl av en purk får du nok bot.

Ville nok heller anbefale dette, da det er lite og kan enkelt gjemmes bak innerspeilet i bilen
Vis hele sitatet...
Bot? Langt i fra. Det ikke ulovlig på noen måter så lenge det ikke hindrer utsynet.
Faglært idiot
sengetøv's Avatar
Sitat av Fuzzybossen Vis innlegg
Bot? Langt i fra. Det ikke ulovlig på noen måter så lenge det ikke hindrer utsynet.
Vis hele sitatet...
Vet om flere som har fått bot for å ha sånne klistremerker der det står "NAF" osv på i frontruta
Man kan i praksis få bot for å ha en gps med sugekopp i frontruta

Har montert kameraet mitt i personbilen nå, oppe bak speilet, så ser meget diskre ut.. bruker Roadhawk DC1
Faglært idiot
sengetøv's Avatar
Veit, men man kan kjøre med solskjermene nede hele tiden uten å få bot

Hvordan er det kameraet TurboOlsen?
God kvalitet på filmene og lett å håndtere?
Sitat av Knask Vis innlegg
Med et 64GB SD-kort kan man filme i 720p i godt over ni timer, man kan lade det via USB og feste det på enkelt vis med den medfølgende sugekoppen f.eks.

Jeg ser ikke problematikken i dette.
Vis hele sitatet...
"Problemet" (luksusproblem) er at dashcams er laget slik at man ikke trenger å røre dem såfremt man ikke må.

De starter/stopper samtidig med bilen og skriver over gamle opptak automagisk.
Opptakene også kuttet i mindre videofiler, typ 15 min.
Derfor trenger man ikke å betale for et SD kort på 64 GB, det holder lenge med 4-16.

Det blir jo knapt en time video men man har jo ikke dashcams for at man skal sitte å se på videoene etterpå.
Hvis man skal det, f.eks. filme en roadtrip og dele turen som timelapse er det jo kongle å bruke GoPro for å filme, men ikke som dedikert dashcam.
Sitat av sengetøv Vis innlegg
Veit, men man kan kjøre med solskjermene nede hele tiden uten å få bot

Hvordan er det kameraet TurboOlsen?
God kvalitet på filmene og lett å håndtere?
Vis hele sitatet...
Kobler til strømmen og det gjør alt selv.. G-sensor i det som registrerer ved smell, eller bråbrems o.l..

Kvaliteten er helt ok, lyden også.. Skal se om jeg kan finne en film å legge ut
▼ ... noen måneder senere ... ▼
En kompis kjøpte nettopp dette, sykt bra bilde egentlig, virker som at han var godt fornøyd
▼ ... over en måned senere ... ▼
Det er jaggu mange kameraer der ute, men noen som har testet dette? http://www.bilkamera.info/produkt/bl...0gw-wifi-32gb/ Det ser dritfett ut. Wifi, WTF