Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1612
Hallois, sønnen min er ivrig på å samle på steiner. Nå vil han litt videre fra å bare plukke ved strandsonen. Er det noen spesielle steder jeg burde ta han med. Tenkte å kontakte grustak å finne ut om det går an å lete litt der. Har dere noen andre tips? Vi er helt nybegynnere.

Flytt gjerne tråden til rett plass om dette er feil.
Sjekk ut om det er en geopark i nærheten av dere. Kan nok finne mye rart der!
BRAND ∞ STRONG
Har han vært her Naturhistorisk museum ?

for å lære altså, ikke plukke.
Smaragdgruvene i Minnesund, kanskje? Eller fossiljakt i Slemmestad.

Ellers kan dere jo starte med rock tumbling sammen. Masse info om det på youtube.
Travis Bickle
Taxidriver's Avatar
Trådstarter
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Smaragdgruvene i Minnesund, kanskje? Eller fossiljakt i Slemmestad.

Ellers kan dere jo starte med rock tumbling sammen. Masse info om det på youtube.
Vis hele sitatet...
Tenkte å kjøpe en sånn rock tumbler for en stund siden, kanskje jeg bør vurdere det igjen. Er dette noe du har erfaring med?
Nei. Er i samme båt som deg. Bare noe jeg har tenkt på.
Sitat av Taxidriver Vis innlegg
Er det noen spesielle steder jeg burde ta han med. Tenkte å kontakte grustak å finne ut om det går an å lete litt der. Har dere noen andre tips?
Vis hele sitatet...
Det er vanskelig å komme med konkrete tips uten å vite sånn ca. hva slags områder som er aktuelle, men legger ved litt info. som kanskje kan være nyttig for deg.

På denne nettsiden kan du søke etter området du har tenkt å lete i for så å få en oversikt over hva slags mineraler som er funnet i sammenheng med gruvedrift, prospekter osv.

https://www.ngu.no/ er også en veldig god ressurs hvis du er villig til å sette deg litt mer inn i stoffet på forhånd.
Berggrunnskartet kan f.eks. brukes til å finne forkastninger hvor det ofte oppstår krystallisering av mineraler.

Norges mineraler er absolutt å anbefale til ditt formål.
Her finner du ekstremt mye nyttig informasjon - og den er for Bibelen å regne for mineralnerder.
Boken inneholder informasjon om forekomst, funnsteder, historie, kommersiell utnyttelse, om feltet er fredet eller ikke osv.

Facebook-sidene for mineraler er egentlig bare brukbare for identifisering av mineralene du har funnet.
Folk er vanligvis ikke interessert i å dele hvordan man finner mineralene - og ivertfall ikke funnstedene da det kan være snakk om temmelig store verdier dersom man er såpass heldig å finne en lomme med pene krystaller.

Et helt enkelt tips for å finne noe fint er å ta turen ned til sjøen hvor bergveggene er vasket rene for å prøve å finne hydrotermale ganger av f.eks. kvarts, feltspat, granitt, pegmatitt osv.
Her har overmettede løsninger med mineraler kommet opp fra berggrunnen gjennom sprekker i fjellet, blitt nedkjølt og deretter krystallisert seg.

For å gi deg en pekepinn ser det ofte sånn ut (dette bildet er ikke mitt):



På sånne steder kan man finne alt mulig slags mineraler.
Bergkrystaller, røykkvarts, biotitt, og pyritt for å nevne noe av det jeg har funnet i løpet av det siste året.


Et annet tips er å følge nøye med på berg og steiner rundt deg.
Går det en åre med kvarts langs fjellet som forsvinner ned i jorda f.eks. er det lurt å grave litt, vippe opp steiner, sjekke sprekker fulle av jord osv.
Da kan det være gode muligheter for å finne krystaller.
Travis Bickle
Taxidriver's Avatar
Trådstarter
Takk for mange gode tips folkens!
I Skien kan du dra opp til Langgangen og Breiggangen gruver i Gulsetmarka. Her har jeg funnet pyritt, bergkrystaller osv i løsmassene rundt gruvene. Også mye slaggstein som ikke er verdt mye men ser kult ut(grønnlig og glatt).
Sønnen min har lært utrolig mye og funnet mye rart ved hjelp av mindat, kobber, røykkvarra, krystaller og mye anna.