Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  35 6118
Jeg har dårlig greie på giftstoffer. Hva kan dette være? Eneste som sies er at stoffet skal ha vært flytende.
Tja hva kan være så innmari farlig og flytende?
Hydrogenfluorid?
Sitat av noiapingvinen Vis innlegg
Jeg har dårlig greie på giftstoffer. Hva kan dette være? Eneste som sies er at stoffet skal ha vært flytende.
Vis hele sitatet...
Det kan nesten være hva som helst, bare at det er (svært) giftig.
Det kan også være noe løst i vann eller et annet løsemiddel.
Første som jeg kommer på er vel 100mg konsentrert nikotin til esigaretter.
Første jeg tenkte på var ricin, at noen hadde sett breaking bad. Men jeg aner ikke
Sitat av Dysleki Vis innlegg
Første som jeg kommer på er vel 100mg konsentrert nikotin til esigaretter.
Vis hele sitatet...
100mg nikotinbase er neppe noe særlig styr rundt. Mikser selv og har faktisk sølt på fingrene flere ganger. Men hadde det vært ren nikotin, altså 1000mg/ml hadde det vært en helt annen story
Sitat av Jerna Vis innlegg
Første jeg tenkte på var ricin, at noen hadde sett breaking bad. Men jeg aner ikke
Vis hele sitatet...
Politiet uttalte at det var snakk om et stoff hvor symptomene på forgiftningen kan starte noen timer etter eksponering og det stemmer godt med ricin.
Har ikke anelse om hva det kan være, men etter hva jeg forstod hadde politiet allerede på tirsdag fått info om dette. Hvorfor ble det ikke gjort noe da? Også forstod jeg det som noe kjemisk de hadde fremstilt selv. Ut fra det som står på VG.
Er spent på hva det viser seg å være.

Med tanke på omstendighetene, at det skal ha vært inne i en leilighet med flere folk tilstede så tenker jeg jo umiddelbart at det sikkert er snakk om drugs. Hvis det stemmer så er det muligens ett potent RC som de har prøvd å blande ut for å kunne dosere det enklere.

Kjenner dog ikke til noen drugs som tas opp via huden bare man søler litt.
Førstefiskevasker
Barte-Sam's Avatar
Kanskje dimetylkvikksølv? (C2H6Hg)
Sitat av Barte-Sam Vis innlegg
Kanskje dimetylkvikksølv? (C2H6Hg)
Vis hele sitatet...
Er det det som stoffet som trenger rett gjennom vanlige lab-handsker?

Leste om en kjemi-forsker i Amerika som eksperimenterte med dette på 70-tallet og uvørent nok bare brukte vanlige lab-handsker. Døde i kreft måneder etterpå
Tenker også Dimetylkvikksølv. Passer beskrivelsen mtp alvoret media viser til, samt alt verneutstyret dem bruker.
Førstefiskevasker
Barte-Sam's Avatar
Sitat av sinsenkrysset Vis innlegg
Er det det som stoffet som trenger rett gjennom vanlige lab-handsker?
måneder etterpå
Vis hele sitatet...
Det stemmer. Her er en video som forteller om hendelsen i detalj: https://www.youtube.com/watch?v=NJ7M01jV058
Sitat av Jerna Vis innlegg
Første jeg tenkte på var ricin, at noen hadde sett breaking bad. Men jeg aner ikke
Vis hele sitatet...
Husker det når du sier det, kan fort være! Hvis jeg husker riktig virket det i serien «lett» å lage, men antar at man hadde hørt om flere lignende episoder hvis det var tilfelle. Blir interessant å se hva saken dreier seg om, så jo ganske dramatisk ut på bilder
For oss som har null peiling på dette.

Er det slik at bare ved og innhalere det/få det på seg, så kan man dø? Verre enn fentanyl?

Sitat av Jerna Vis innlegg
Første jeg tenkte på var ricin, at noen hadde sett breaking bad. Men jeg aner ikke
Vis hele sitatet...
Ser flere sier det er ricin på jodel. Jævlig skummelt da. Hvorfor bruker noen det? Er vel for og skade andre, eller?
Sist endret av klattus; 8. juni 2023 kl. 23:36. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av klattus Vis innlegg
For oss som har null peiling på dette.

Er det slik at bare ved og innhalere det/få det på seg, så kan man dø? Verre enn fentanyl?
Vis hele sitatet...
Snakker du om dimetylkvikksølv så opptrer det ikke som luftpartikler ved normal temperatur og trykk.

men "får du det på deg" så dør man i løpet av noen måneder ja-selv av bare en dråpe.

Men vi vet jo ikke hva som har skjedd i oslo-kan jo være noe helt annet stoff.
Sitat av sinsenkrysset Vis innlegg
Snakker du om dimetylkvikksølv så opptrer det ikke som luftpartikler ved normal temperatur og trykk.

men "får du det på deg" så dør man i løpet av noen måneder ja-selv av bare en dråpe.

Men vi vet jo ikke hva som har skjedd i oslo-kan jo være noe helt annet stoff.
Vis hele sitatet...
"Alle" sier ricin nå, både på document.no og jodel. Men man er jo aldri 100% sikker.

Hvorfor bruker noen et slikt stoff hjemme? Hva er formålet?
Sitat av klattus Vis innlegg
"Alle" sier ricin nå, både på document.no og jodel. Men man er jo aldri 100% sikker.

Hvorfor bruker noen et slikt stoff hjemme? Hva er formålet?
Vis hele sitatet...
Terror, mord?

evt. bare en usedvanlig dum tenåring med morbide interesser, men jeg tviler litt på det da kjemi krever noen hjerneceller.
Sitat av Hans Høyhet Vis innlegg
Terror, mord?

evt. bare en usedvanlig dum tenåring med morbide interesser, men jeg tviler litt på det da kjemi krever noen hjerneceller.
Vis hele sitatet...
Tja, vil ikke si det krever så mye hjerneceller. Men skal ikke gå inn på hvordan man kan fremstille slikt.

Dette har skjedd før og ettersom prosessen er forholdsvis enkel, så var ricin det første jeg tenkte også.
BRAND ∞ STRONG
Kid alene hjemme, ble terrorist?
Her må foreldrene på banen.
Førstefiskevasker
Barte-Sam's Avatar
Sitat VG
– Tenåringen som er siktet i saken, ble avhørt av politiet i natt. Det tyder på at han har produsert det farlige giftstoffet på egen hånd.
Vis hele sitatet...
Pun intended?
morkakespisende
Sitat av Barte-Sam Vis innlegg
Pun intended?
Vis hele sitatet...
Det tok et øyeblikk, men jeg setter pris på det.
Sitat av Odd Vis innlegg
Tja, vil ikke si det krever så mye hjerneceller. Men skal ikke gå inn på hvordan man kan fremstille slikt.

Dette har skjedd før og ettersom prosessen er forholdsvis enkel, så var ricin det første jeg tenkte også.
Vis hele sitatet...
Flisespikkeri, men du kan ikke å syntesere ricin, ikke denne ungen heller. Hadde du klart det hadde du vært en særdeles flink organisk kjemiker med et laboratorium.

Du ekstraherer ferdig ricin fra en kilde og eventuelt konsentrerer det, en prosess som er omtrent enklere enn å lage hjemmebrent.
Sist endret av Expialidocious; 9. juni 2023 kl. 12:11.
Sitat av Expialidocious Vis innlegg
Flisespikkeri, men du kan ikke å syntesere ricin, ikke denne ungen heller. Hadde du klart det hadde du vært en særdeles flink organisk kjemiker med et laboratorium.

Du ekstraherer ferdig ricin fra en kilde og eventuelt konsentrerer det, en prosess som er omtrent enklere enn å lage hjemmebrent.
Vis hele sitatet...
Hva var formålet hans med ricin mon tro? Finnes det en annen grunn en at han hadde intensjoner om og skade andre?
Sist endret av klattus; 9. juni 2023 kl. 13:30.
Sitat av klattus Vis innlegg
Hva var formålet hans med ricin mon tro? Finnes det en annen grunn en at han hadde intensjoner om og skade andre?
Vis hele sitatet...
Inte vet jag, kanskje han skulle drepe dealeren som bøffa han, kanskje faren slår mora, kanskje den lokale presten tafset på han som liten og nå skal han hevne seg, eller så har han merkelige interesser og ville se om han kunne isolere/konsentrere stoffet.

Enn så lenge så kan vi bare spekulere.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Fint at PST er på banen, i hvert fall, selv om det er på en junifredag.
Førstefiskevasker
Barte-Sam's Avatar
Sitat av robhol Vis innlegg
Fint at PST er på banen, i hvert fall, selv om det er på en junifredag.
Vis hele sitatet...
Og jeg som trodde PST tok tidlig helg.
Står nå "Opplysninger til VG: Tenåring på Bøler lagde giftstoffet ricin" en gutt som har sett for mye på Breaking Bad tenker jeg
Førstefiskevasker
Barte-Sam's Avatar
Vedkommende påstår at han ikke laget stoffet for å skade andre. Hvorfor i helvete lager man dette stoffet da?
morkakespisende
Sitat av Barte-Sam Vis innlegg
Vedkommende påstår at han ikke laget stoffet for å skade andre. Hvorfor i helvete lager man dette stoffet da?
Vis hele sitatet...
Morbid nysgjerrighet eller "jeg kan noe ikke du kan"? Det er jo hevdet bare i denne tråden at "ungen" ikke kan fremstille ricin--så han har jo allerede overgått all forventning.

Minner meg litt om gutten som lagde en atomreaktor i hagen et eller annet sted i USA.
Sist endret av supranaut; 10. juni 2023 kl. 00:50. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av supranaut Vis innlegg
Minner meg litt om gutten som lagde en atomreaktor i hagen et eller annet sted i USA.
Vis hele sitatet...
Liten 12min doku om fyren her
The Nuclear Boy Scout
Obligatorisk tittel
kamelia's Avatar
Sitat av DrDeath Vis innlegg
Er spent på hva det viser seg å være.

Med tanke på omstendighetene, at det skal ha vært inne i en leilighet med flere folk tilstede så tenker jeg jo umiddelbart at det sikkert er snakk om drugs. Hvis det stemmer så er det muligens ett potent RC som de har prøvd å blande ut for å kunne dosere det enklere.

Kjenner dog ikke til noen drugs som tas opp via huden bare man søler litt.
Vis hele sitatet...
Carfentanil
Alle norske medier nå skriver at det er snakk om ricin. Gutten har også innrømmet dette, i følge politiadvokaten.
Sist endret av Lignumvitae; 10. juni 2023 kl. 15:22. Grunn: språkvask
Sitat av kamelia Vis innlegg
Carfentanil
Vis hele sitatet...
https://www.sciencedirect.com/scienc...87233319307167

Ingen av fentanylene har noe særlig opptak gjennom hud. Jeg vet det finnes fentanyl plaster, men det blir noe annet enn å få litt på huden.
Sitat av supranaut Vis innlegg

Minner meg litt om gutten som lagde en atomreaktor i hagen et eller annet sted i USA.
Vis hele sitatet...
Lurer på om den gutten ble inspirert av dette
https://en.wikipedia.org/wiki/Chicag...ld_reactor.jpg

Ser primitivt ut det å

Stigen i bildet går opp til en stav som noen klatret opp til-ved å føre den in manuelt og ut kunne de visst styre kjede-reaksjonen
Sist endret av sinsenkrysset; 10. juni 2023 kl. 19:49.