Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1255
Asusen min ga fra seg en heftig røyk-sky og stank under bruk.
i sjokk skudde jeg den av og tok ut laderen, som pluggen var smeltet ned til metallet.
prøvde deretter å skru den på mens den gikk på batteri og der var det ingen problemer.

De siste innstillingene jeg endret var careless: force antall prosessorer i forsøket om å tweeke en dualcore.
er det mulig å fikse? (type bytte svidde komponenter?)
den røyka kun når adapter var tilkoblet. kortsluttet lade-krets?
Sist endret av TFlow; 10. mai 2012 kl. 15:22.
Av beste sort!
Kålroten's Avatar
Trooor du kanskje skal kontakte utsalgsstedet og spørre om garantien fortsatt gjelder, jeg!
TFlow's Avatar
Trådstarter
10 1
Den er nok akkurat over 3 år gammel dessverre. så det hjelper dårlig :7
Sitat av TFlow Vis innlegg
Den er nok akkurat over 3 år gammel dessverre. så det hjelper dårlig :7
Vis hele sitatet...
Det er 5 års reklamasjonsrett på bærebare pc'er.

Reklamasjonsretten er selve grunnfjellet i forbrukerkjøpsloven når det gjelder å sikre deg som forbruker mot mangelfulle varer. En vare er mangelfull dersom den ikke er som selger har opplyst at den skal være. Den er også mangelfull dersom den ikke har den levetid som er forventet av produktet, forutsatt normal slitasje og at det ikke er gjort noen brukerfeil. Reklamasjonsretten er enten 2 eller 5 år. Dersom en vare antas å ha en levetid vesentlig lengre enn 2 år, er reklamasjonsretten 5 år. Det er 5 års reklamsjonsrett på bærbare PC'er. Husk å reklamere innen 2 måneder fra feilen ble oppdaget.

Enkelt forklart: Slutter din bærbare PC å virke, eller det oppstår plagsomme feil som ikke skyldes unormal eller feilaktig bruk, har du innen 5 år fra kjøpsdato rett til følgende:
Vis hele sitatet...
http://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=535176
Sist endret av Dice; 10. mai 2012 kl. 19:40.
Er reklamasjonsrett og garanti samme ting?

For når jeg kjøpte min laptop nylig sto det på nettstedet at det var 2 års garanti på laptopen.
lefsespiser
lefze's Avatar
Garanti er en garanti produsenten gir for produktet, og reklamasjonsrett er en lovpålagt rett man har på at elektroniske duppeditter skal vare i 5 år med normal bruk.
Sitat av lefze Vis innlegg
Garanti er en garanti produsenten gir for produktet, og reklamasjonsrett er en lovpålagt rett man har på at elektroniske duppeditter skal vare i 5 år med normal bruk.
Vis hele sitatet...
Hmm.. Har en gammel laptop hvor den ene vifta tok kveld. Kjøpt for 2 år siden. Da er det vel bare å sende den inn da?
Gig
Naturlig Talentløs
Gig's Avatar
Garanti er en trygghet produsenten gir deg, de garanterer at apparatet vil virke i de to årene.
Reklamasjon er derimot den forventede tiden et produkt skal vare i norge, 2 eller 5 år. hva som skal vare hvor lenge stadfestes som regel ved skjønn, en bil burde vare 5 år, mens en brødrister til 99 spenn er ikke forventet å vare lenger enn til 2 år.

Når du selv modifiserer komponenter i et produkt (les. overklokker, lodder om, endrer på produktets opprinnelige tilstand, så mister du garantien produsenten gir deg. reklamasjonsretten kan også forsvinne så lenge du modifiserer produktet utover det som det i utgangspunktet var ment for.

Jeg kan ha misforstått og du mente at du bare ville se hvor mange prossesser prossessoren din klarte, da vil dette gå under reklamasjon så lenge du ikke har forandret noe fysisk selv.
Oppgitt Freak
Seaturtle5's Avatar
som jeg har opplevd er ofte garantien på lader og batteri og reklamasjonen er på selve pcen (har en craptop av en acer)
The Nerdrager
Det var nok ett brudd på kontakten til laderen. Det var nok ikke batteriet vil jeg tro. Hadde samme problemet en gang, og da fant jeg ut at det var et lite brudd på gummien rundt.
TFlow's Avatar
Trådstarter
10 1
Sitat av Rediver Vis innlegg
Det var nok ett brudd på kontakten til laderen. Det var nok ikke batteriet vil jeg tro. Hadde samme problemet en gang, og da fant jeg ut at det var et lite brudd på gummien rundt.
Vis hele sitatet...
jeg misstenkte at det kunne være noe med laderen. den var trossalt en billig 3. parts multi lader.. (men riktig mengde volt og ampere..)

vil teste med en annen lader, evt. plugg. før det går i noen annen retning.