Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 2552
Jeg fikk tak i et skolebevis (videregående skole) fra en 2 år eldre slektning, og det ligner nok til å fungere.
Så lurte jeg på om jeg får bot/dokumentforfalskning hvis jeg blir tatt for det?

Har lest mye om det, og de fleste skriver at man ikke kan få dokumentforfalskning for å bruke andre personer sin legitimasjon. Det som er med skolebevis derimot er jo at det egentlig ikke er gyldig legitimasjon, så kan jeg bli tatt for å gi butikkdama falsk leg??

Noen butikker vet jo om reglene og sier at det ikke er gyldig legitimasjon, men de fleste vet ikke om akkurat det.
Har vært nært på å bli busta et par ganger, men har kommet meg unna med å vite fødselsdatoen til korteieren.
Blir det nesten det samme som å ha en post-it lapp der det står "Jeg er 18 år!", sånn straffemessig sett?

Er forresten bare snakk om å kjøpe pils og snus på dagligvarebutikken..
Vet ikkje noe om spørsmålet ditt, men reagerte på at du slapp unna ved å vite fødselsdatoen til korteieren.. Dette er vel en selvfølge at du må kunne hvis du i det hele tatt skal prøve å bruke det? Du må kunne nesten all skriftlig informasjon på kortet, og skal du prøve deg på noen utesteder (som ikkje vil gå med falskt/ekte skolebevis), må du kunne stjernetegnet til vedkommende også..
Det går under dokumentforfalskning...Skjedde iallefall med en kompis på et utested! Vil tro at det gjelder litt samme regler, ang salg av øl/tobakk!
Det er jo bare tull. Selfølgelig får du bot for det. Det blir ikke det samme som et post-it lapp fordi dette er et offentlig dokument. Du tar noen andre sin ID og bruker den. Uansett om det på papiret er lovlig eller ikke kan jeg love deg at snuten driter lange baner i det hvis de skulle fakke deg.

På en annen side er sjangsene for at de faktisk buster deg minimale. Skulle du komme opp i trøbbel bare skjeller du dama ut, truer med å saksøke hu får å ha fornærmet en kunde og greier. Så legger du ut om hvor dårlig det ser ut på CVen at hu blei sparka av jobben fordi hu fikk en dom om at hu fornærma en kunde. Onkelen din er overhode ikke advokat, men faren din har råd til en god en. Og faren din finner deg overhode ikke i sånnt bullshitt!

Sitat av Coldfire
skal du prøve deg på noen utesteder (som ikkje vil gå med falskt/ekte skolebevis), må du kunne stjernetegnet til vedkommende også..
Vis hele sitatet...
1. Pubber og lignene vil som regel slippe deg inn med skolebevis. Snakker av egen erfaring her
2. Stjernetegnet ditt? Shit, det kan jeg ikke med ekte dato engang
Dersom de har sluppet deg inn på en pub, så starter og få "second thought" - og deretter anmelder deg for dokumentforfalskning kommer til å gå på en helvetes smell. Da du kan anmelde dem tilbake for skjenking av mindreårige. (JA, du kan det - fordi du ikke hadde godkjent legitmiasjon.)
Sitat av Restyle
Dersom de har sluppet deg inn på en pub, så starter og få "second thought" - og deretter anmelder deg for dokumentforfalskning kommer til å gå på en helvetes smell. Da du kan anmelde dem tilbake for skjenking av mindreårige. (JA, du kan det - fordi du ikke hadde godkjent legitmiasjon.)
Vis hele sitatet...
Sellfølgelig kan du annmelde dem for det. Og nettopp derfor vil de ikke skjekke deg andre gang i utgangspunktet. Folk er jo ikke så dumme

Forøvrig: En kamerat av meg tok seg en øl på Pepes i byen når han var 15-16. Han hadde helskjegg allerede så tidlig. Men når han skulle få regninga spurte servitøren om legitimasjon. Da truet han 200kr ut av vedkommende. Høres jævlig ut som en historie jeg finner på for å understreke argumentet mitt, men jeg lover. Har jo ingen grunn til å understreke det siden du sikkert var enig i utgangspunktet
Sist endret av Propaganda; 23. april 2008 kl. 23:39.
Godt mulig det. Har selv en i klassen (17) som går rett inn på polet å kjøper sprit.
Skjegg gjør nytta det.
en venn av meg ble tatt på rema på majorstuen, han hadde et skole bevis som det stod at han var 18 (gikk bare å spurte på kontoret om et nytt skolebevis, og damen på kontoret bare lurte på fødselsdatoen som han sa var to år før den han egentlig hadde) og et annet det sto at han var 16 på. når han kom i kassen viste han det hvor det stod at han var 18 på men når det kom en sivil politi vakt bort viste han det hvor det stod at han var 16 på. men siden rema 100 på majorstuen er oslos mest overvåkde butikk klarte de å se på overvåknings kameraene at det stod at han var 18 på det han viste.

han fikk en stor bot og en prikk på rulle bladet=(
Straffbart

Ungdommene som blir tatt med falsk legitimsjon låner ofte legitimasjonskort fra eldre venner for å komme seg inn på 18-årsgrense.

- Det kan virke som om at det har vært en alminnelig oppfatning at det ikke skjer noe dersom de låner bevis av noen andre.

Utlåneren kan også straffes

Et samarbeid mellom dørvaktene gjør at politiet får tak i mange som jukser på alderen.

Da er det ikke bare den som blir tatt med falsk identitet som får svi, også utlåneren kan bli straffet.

- De som låner ut kortet sitt kan også bli straffet fordi de medvirker til en straffbar handling, sier politiførstebetjent Wenche Helle ved ungdomsseksjonen ved Hordaland politidistrikt.
Bot eller forelegg

Når en blir tatt med falsk legitimasjon havner en i strafferegisteret.

Straffen blir ofte bot eller forelegg, men svien kan bli enda verre.

Hindret i utenlandsturer

Juksing på alderen kan nemlig vise seg å straffe seg på lengre sikt.

Ved å bli tatt med falsk legitimasjon får personen dette på rullebladet, og det kan skape hinder for ham ved en senere anledning.

- I verste fall kan et ikke plettfritt rulleblad bety at en ikke får visum når en skal på utenlandstur.
Sist endret av Dvergen; 26. april 2008 kl. 03:11.
Lett å tenke seg til at det å gi seg ut for å være en annen person, er straffbart. Uansett hvilken type offentlig dokumentasjon en må gi. Nå vet jeg i hvert fall at offentlige skoler, som kommunale skoler; videregående, ungdomsskolen osv. vil gå under denne betegnelsen.

Det er ikke langt i fra almenn fornuft å forså at gir man seg ut for å være en annen, er dette selvsagt straffbart.

Sitat av Dvergen
Straffbart

Ungdommene som blir tatt med falsk legitimsjon låner ofte legitimasjonskort fra eldre venner for å komme seg inn på 18-årsgrense.

- Det kan virke som om at det har vært en alminnelig oppfatning at det ikke skjer noe dersom de låner bevis av noen andre.

Utlåneren kan også straffes

Et samarbeid mellom dørvaktene gjør at politiet får tak i mange som jukser på alderen.

Da er det ikke bare den som blir tatt med falsk identitet som får svi, også utlåneren kan bli straffet.

- De som låner ut kortet sitt kan også bli straffet fordi de medvirker til en straffbar handling, sier politiførstebetjent Wenche Helle ved ungdomsseksjonen ved Hordaland politidistrikt.
Bot eller forelegg

Når en blir tatt med falsk legitimasjon havner en i strafferegisteret.

Straffen blir ofte bot eller forelegg, men svien kan bli enda verre.

Hindret i utenlandsturer

Juksing på alderen kan nemlig vise seg å straffe seg på lengre sikt.

Ved å bli tatt med falsk legitimasjon får personen dette på rullebladet, og det kan skape hinder for ham ved en senere anledning.

- I verste fall kan et ikke plettfritt rulleblad bety at en ikke får visum når en skal på utenlandstur.
Vis hele sitatet...
Kilde på dette: http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/n...d/4740807.html

nytter ikke å kopiere rett fra internet, for å gi det ut som sitt eget, hvis det var det du tenkte.