Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 938
Heisann, er i skrivende stund i diskusjon ang. det tittelen beskriver på facebook av alle steder(er ikke noe annet og gjøre der)
Men så lurte jeg litt på, jeg satt det litt på spissen og sa at i USA, hvis du kommer til et privat sykehus uten gyldig forsikring eller slikt så blir du sendt hjem selv om skadene er akkute.

Jeg vet ikke om det er sant, noen som kan avbekrefte\bekrefte det?
(Nå er det såklart ikke praksis for ambulansepersonel og sende folk til disse sykehusene vell da)

Torsken wrote
at 1:41pm on December 7th, 2007
Arbeiderpartiet<3:P
Delete

Stéphane Holmière (Lycée Français René Cassin) wrote
at 6:51pm on December 7th, 2007
ingen bedre måte å sørge for at du får mindre penger og dårligere skole på nei
Message

Torsken wrote
at 8:42pm yesterday
Men da får iallefall alle den muligheten. Bedre med en OK skolegang for alle enn en super skole for de priviligerte
Delete

Stéphane Holmière (Lycée Français René Cassin) wrote
at 1:41pm
Bedre at de som fortjener det får noe enn at de som klarer å få seg selv stemplet som en ''svak gruppe'' stjeler fra andres inntekt
Message

Torsken wrote
at 3:31pm
Fortjener Kjell Inge Røkke og hans barn mer en en feks firebarns mor som sliter med økonomien bare fordi han er velstående og har gjort det bra?

Eller ta barna til en som dreit i skolegangen og jobber på Kiwi, fortjener barna dårlig skolegang og helsetjenester av den grunn?
Delete

Stéphane Holmière (Lycée Français René Cassin) wrote
at 4:12pm
Han fortjener det ikke mer enn andre, men han har nok penger til å kjøpe bedre tjenester for seg selv og sin familie. De som jobber på kiwi er ikke onde, men de har ikke nok opptjent til å plasere barna på bedre skoler eller på bedre sykehus. De som har gjort det bra er ikke skyld i at noen andre gjør det dårligere, og de skal ikke straffes for det. Hvis de har gjort det bra skal de ha rett til å få høste fruktene av arbeidet, med andre ord kjøpe bedre tjenester til seg selv eller sine barn.

Og hvis du ser på en annen måte så har ikke folk lyst til å jobbe hardt, og i hvert fall ikke hvis de ikke får lov til å nyte det de har jobbet for. Tar man bort gevinsten ved å jobbe hardere så vil til slutt ingen jobbe lenger.

Den største feilen ved sosialdemokratiet som sitter dypt i alle vestlige land ikludert det siste frie landet Usa, er at folk som jobber hardere ikke får igjen mer, men blir tvunget til å gi bort det de tjener for ''the common good''
Message

Torsken wrote
at 4:42pm
Jeg er uenig, jeg synes ikke det er "straff" og måtte betale litt mer i skatt fordi du har vært tjener bra og lever et ellers velstående liv, det tross alt ikke så mye at du havner på nivå med kassadama på Kiwi hvis du har en veldig bra betalt jobb, det er bare snakk om litt mer, en prosent andel.

Det med at folk ikke får lyst til og jobbe, det er litt sånn som når folk sier de ikke gidder og kildesortere fordi "det havner i samma plass til slutt uansett", mer rettferdigjøring enn et argument.
Men det er også litt sanhet i det, for noen, så er det de får i trygd for lite, spessielt for folk voksne som har andre munner og mate.
Vi har tross alt kommet så langt i utviklingen vår at vi burde kunne gi et verdig liv til barn i Norge om ikke annet, selv om det svir litt på pungen, likevell er det mange barn som lever under fattigdomsgrensen.
Delete

Torsken wrote
at 4:43pm
Men, det og leve på trygda fordi du ikke gidder jobbe er patetisk, jeg synes det burde dedikeres mer penger til og skaffe personene en jobb enn og brødfø dem.

Men når det kommer til feilen i sosialdemokratiet, så får vi bare være enige i og være uenige
Delete

Stéphane Holmière (Lycée Français René Cassin) wrote
at 4:53pm
Ja selvfølgelig kan man være uenig, men hvis man er uenig med retten til å jobbe og tjene mer utifra det man jobber så er man også uenig i den rasjonelle ideen om at menneskene er skapt som individer forskjellige i inntereser, produktivet og kunnskap. Hvis man er uenig så er man også uenig i at disse individene har som mål i livet å gjøre seg selv og individene han/hun er glad i lykkelige. Hvis man går utifra det kollektivistiske idealet om at alle må passe på alle andre og er ansvarlige for alt som skjer med dem så er det rett at staten påtar seg oppgaver som trygd, sosialstøtte, sykehus, skoler, støtte til bedrifter osv..
Da har jeg et spørsmål, hvis det norske sosialdemokratiet fungerer så bra i praksiss og ide, som alle hevder, hvorfor er det da så mange fattige? hvorfor klager alle på skoler og lærere? hvorfor klager alle på sykehus?
Message

Stéphane Holmière (Lycée Français René Cassin) wrote
at 4:54pm
Det er et bra sitat fra en amerikansk liberalist som lyder : '' Leave the federal government in charge of the Sahara for 5 years, and there will soon be a lack of sand corns'' eller noe i den duren, uansett prinsippet er at staten ikke klarer å styre noe med en god nok kvalitet, og samme hvor mye penger sosialistene hevder man må stjele fra folket så vil det aldri bli nok. FOr uten de rike og middelklassen og stjele fra så vil aldri sosialdemokratiet ha nok penger.. noe de heller ikke har nå.
Message

Stéphane Holmière (Lycée Français René Cassin) wrote
at 4:54pm
her snakker vi praksis igjen, det viktigste er ideologien.. men det er for meg
Message

Torsken wrote
at 5:23pm
Grunnen til at folk klager, fordi vi har det så fordømt bra i Norge, selv om VG liker og slå opp sjokknyheter om hvor forferdelig skolesystemet, helsevesenet og lærere er.
Og hvem har sagt sosialdemokratiet fungerer så jævelig bra?
Det er ikke enten eller, det fungerer ganske bra, men det har rom for forbedring.
Og hvis det lever så mange i fattigdom nå, hva tror du skjer hvis vi privatiserer og kapitaliserer Norge, DA vill vi se en enorm stigning i fattigdom, og ja, en økning i kvalitet for på skolesystemet, for NOEN.

Det at vi er skapts som individer med like muligheter som i det står i grunnloven i til USA, forutsetter ikke det at alle ii det minste får en mulighet?,
Mange i USA som blir født inn i fatigdom, lever i fattigdom og dør i fattigdom, mens mange blir født med en sølvskje i munnen.

Go kaptalism!
Delete

Stéphane Holmière (Lycée Français René Cassin) wrote
at 5:23pm
Kapitalisme fører ikke til økt fattigdom og selv om den hadde gjort det så hadde fortsatt kapitalismen vært den eneste rasjonelle ideologien fordi den medfører ikke selvoppofrelse og kollektivisme..

Forresten, om kapitalisme fungerer er vanskelig å vite for kapitalismen har nesten aldri bare blitt prøvd ut, kun for noen århundrer siden i Usa. Og da fungerte det uten noen problemer i motsetning til blandingsøkonomien i Norge
Message

Stéphane Holmière (Lycée Français René Cassin) wrote
at 5:26pm
Hva snakker du om mann?? Hvordan skal noen tjene på private bedrifter hvis ingen har råd til det? Og det med at folk ikke får akkutbehandlig er bare piss, for det gjør de, noe jeg egentlig er i mot. Og Michael Moore? hvorfor hører ingen på Ayn Rand elelr folkene bak the great global warming swindle?
Og nei vi er ikke heldige som lever her, og når jeg får meg mitt forretningsimperium så flytter jeg til østeuropa hvor jeg slipper å betale skatt for stygge jævler som nekter jobbe
Message

Torsken wrote
at 5:30pm
Selv hvor godt vi får det i Norge, vill vi alltid klage.
Det ligger i vår natur.
Men vi kan jo ta USA som et eksempel, hvordan fungerer "kapitalismen" der?
Den gjør ikke det, helsevesenet er korrupt som helvette, folk med vanlig jobber har ikke råd til medisiner, kommer du til et bra sykehuset med en kniv i brystet uten gyldig forikring så blir du sendt ut igjen

Når vi sammenligner Norske skoler med skoler i utlandet, så blir vi sammenlginet med elite skoler, faktisk så er skolegangen i Norge ganske bra.
Michael More har jo tatt for seg akkurat dette, Amerika Vs andre vestlige land, her er delen om Norge som ikke kom på filmen: http://www.youtube.com/watch?v=YxLag-EXiZk
(Anbefaler alle som leser og se den)

Ja, vi er virkelig heldige som lever i Sosialdemokratiet Norge
Delete

Torsken wrote
at 5:37pm
Du sier selv at Norge er veldig sosialdemokratisk, det er hard facts.
Og vi kan diskutere så lenge vi vill, men saken er at det fungerer, og det fungerer bra*

*rom for forbedring
Delete

Stéphane Holmière (Lycée Français René Cassin) wrote
at 5:40pm
Ja rommet for forbedring er at vi får bort sosialdemokratiet, men alle som ikke jobber eller tigger på gater er jævlig fornøyde men det. Og er ikke lett for noen å være hvite rike og menn, jeg er solidarisk... med Røkke for han er undertrykt i Norge
Vis hele sitatet...
Sist endret av torsken; 9. desember 2007 kl. 17:59.
Ja jeg kan avkrefte dette. Det er en føderal lov som sier at alle sykehus er pålagt å håndtere akutte skader. For enkelte sykehus er dette en enorm ekstrakostnad da de ikke får noen statlige subsidier for å dekke dette.

Om kapitalisme og fattigdom: http://www.capitalism.org/faq/poverty.htm

Fun fact: Det har aldri vært sult, altså hungersnød i en demokratisk, kapitalistisk samfunn.

Fun fact2: To demokratiske, kapitalistiske land har aldri vært i krig.

Obvious fact: De kapitalistiske landene er rikere og scorer best på FNs Human Development Index. En kan med andre ord påstå med mye empiri bak seg at det ikke er en ujevn fordeling av ressurser i verden - men en ulik fordeling av kapitalisme som skaper forskjellene.
Sist endret av Santiago; 9. desember 2007 kl. 18:11.
Torsken wrote
at 6:11pm
"Og nei vi er ikke heldige som lever her"
"jeg er solidarisk... med Røkke"
"...er at vi får bort sosial demokratiet, men alle som ikke jobber eller tigger på gater er jævlig fornøyde med det"

3 gode grunner til at jeg ikke gidder og skrive et utdypende svar
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke den mest vellærte på emnet, men det er utrolig interresangt likevell
Så funfacts og inlegg er hjertelig velkommene, slå dere løs
Sist endret av torsken; 9. desember 2007 kl. 18:15.
Sitat av french guy
Og hvis du ser på en annen måte så har ikke folk lyst til å jobbe hardt, og i hvert fall ikke hvis de ikke får lov til å nyte det de har jobbet for. Tar man bort gevinsten ved å jobbe hardere så vil til slutt ingen jobbe lenger.

Den største feilen ved sosialdemokratiet som sitter dypt i alle vestlige land ikludert det siste frie landet Usa, er at folk som jobber hardere ikke får igjen mer, men blir tvunget til å gi bort det de tjener for ''the common good''
Message
Vis hele sitatet...
Hater sånne argument for at de rike skal få tilgang til bedre goder fordi det er de som har "arbeidet hardt her i livet".
Men fakta er at du ikke nødvendigvis blir rik av hardt arbeid. En fyr kan jobbe hardt hele grunnskolen og VGS, studere videre på universitet, og til slutt ta doktorgrad i matematikk når han har levd i 35 år. Han kan så bli professor på et univeristet selv, og tjene greit med penger og like jobben sin. Likevel kan noen tjene mer på å feste seg gjennom ungdomstiden, investere i et par akjser, og jappe seg rik over natten.
Det er ikke nødvendigvis noen sammenheng mellom hardt arbeid og penger.
Sitat av Santiago
Ja jeg kan avkrefte dette. Det er en føderal lov som sier at alle sykehus er pålagt å håndtere akutte skader. For enkelte sykehus er dette en enorm ekstrakostnad da de ikke får noen statlige subsidier for å dekke dette.

Om kapitalisme og fattigdom: http://www.capitalism.org/faq/poverty.htm

Fun fact: Det har aldri vært sult, altså hungersnød i en demokratisk, kapitalistisk samfunn.

Fun fact2: To demokratiske, kapitalistiske land har aldri vært i krig.

Obvious fact: De kapitalistiske landene er rikere og scorer best på FNs Human Development Index. En kan med andre ord påstå med mye empiri bak seg at det ikke er en ujevn fordeling av ressurser i verden - men en ulik fordeling av kapitalisme som skaper forskjellene.
Vis hele sitatet...
Å herre gud det du sa sist er det mest høl i huet jeg noen, og jeg mener noen gang har hørt. Det sier mer om hva du definerer som kapitalisme en hva kapitalisme er. Her skal jeg finne på noen fun facts.

Fun fact. Det har ikke vært en gang i historien at etter en kommunistisk revulosjon at et land har hatt en økonomisk nedsving.

Fun fact2: To kommunistiske diktaturer har aldri vært i krig med mindre det ene har drivi folkemord

Fun fact3: Et land som er selværklert kommunistisk har aldri ærklert krig.

Fun fact4: Alle kommunistiske diktatorer har veldig god råd

Fun fact5: Sudag er et veldig fattig land og de er ikke kommunistiske

Fun fact6: Kommunister lager veldig gode sigarer

Fun fact6: Cuba er rikere en de fleste kapitalistiske land som ikke er i Vest-europa eller er Nord-Amerika.

Dermed kan vi fastlå at bensinprisene er veldig gode i kommunistiske land og at det ikke er en ujevn deling av ressursene (noe som det egentli er 100% enighet om blandt alle faglærte som ikke har gått på BI) men ujevn fordeling av kommunisme som er problemet på denne kloden.
Sist endret av Propaganda; 9. desember 2007 kl. 22:01.
Sitat av Santiago
Obvious fact: De kapitalistiske landene er rikere og scorer best på FNs Human Development Index. En kan med andre ord påstå med mye empiri bak seg at det ikke er en ujevn fordeling av ressurser i verden - men en ulik fordeling av kapitalisme som skaper forskjellene.
Vis hele sitatet...
Øh... Eller man kan si at kapitalismen skaper ujevn fordeling. Gjennom feks utnyttelse av andre for egen vinning.

Kapitalisme dreier seg ikke om en lik fordeling av ressursene! Det er ikke dèt kapitalismen står for. Kapital-isme. Det er kapitalen som gjelder. Ifølge de flotte kapital-isme-teoriene skal den angivelige usynlige hånd sørge for at alle tjener på systemet. Det er fine eventyr, litt som bibelen, men det viser seg å ikke funke i praksis. I praksis fører frie tøyler til kapitalen til at kapitalen vil ha mer mer mer, på bekostning av alt annet. Historien har da vist det før.

Noen ganger lurer jeg på om man kan kalle kapitalistiske land for demokratiske? Er det et demokrati når staten er tuftet på den kapitalistiske ideologi, hvilket betyr økonomiske interesser før sosiale, menneskelige, miljømessige osv, hvilket betyr at de med mest penger bestemmer mest også...?
Er det demokrati når industrieierne kan stemme hver dag (med pengene sine) mens "vi andre" kan stemme hvert 4. år?

.
Sell a man a fish he eats for a day, teach a man to fish and you've ruined a wonderful business opportunity. - Karl Marx om kapitalisme
I Europa levde folk under føydalsystemet fram til den industrielle revolusjon gjorde at kongen måtte dele mer av sin makt med de adelige. Tidligere hadde det vært slik at adelsmenn bodde på store gods, mens vanlige folk bodde i skur på jordene rundt og måtte gi fra seg nesten alt de produserte til de adelige, som igjen betalte skatt til kongen.

Da den industrielle revolusjon kom, begynte de adelige jordeierne å gjerde inn eiendommene sine og jaget de som bodde der inn til byen. I byen hadde de bygget fabrikker, og her ble folk satt til å jobbe. Forholdene var så grusomme at det er vanskelig å tenke seg. Barnearbeid var normen, arbeidstiden var uendelig, sykdom og død var en del av hverdagen.

Siden foreldrene jobbet hele dagen på fabrikken laget man skoler for barna. Målet med skolegangen var å gjøre barna velegnet for monotont fabrikkarbeid ved å lære dem at kunnskap er kjedelig (jf. byer i belgia). Dette var noe ganske annet enn overklassens privatskoler.

I det hele tatt var dette industrislaveriet så uutholdelig at folk til slutt begynte å organisere seg og streike for å kreve bedre forhold. Dette var en risikabel aktivitet som ble slått hardt ned på i begynnelsen, men som etterhvert spredde seg til det vi i dag kaller arbeiderbevegelsen, og bar frukter i form av lønnsforhandlinger, trygdeordninger, rett til høyere utdanning, og resten av velferdsstaten.

Hvis høyresiden hadde fått viljen sin ville ikke vanlige folk hatt lov til å studere! Høyresiden har alltid vært overklassens forgreining i politikken. Folk som kommer med det oppgulpet vi ser gjentatt over her skjønner ikke konsekvensen av hva de snakker om. Ikke hør på dem!
Sitat av hampus
Hvis høyresiden hadde fått viljen sin ville ikke vanlige folk hatt lov til å studere! Høyresiden har alltid vært overklassens forgreining i politikken. Folk som kommer med det oppgulpet vi ser gjentatt over her skjønner ikke konsekvensen av hva de snakker om. Ikke hør på dem!
Vis hele sitatet...
Interesant at store deler av overklassen faktisk stemmer på partier på venstresiden da..
Sitat av Propaganda
Å herre gud det du sa sist er det mest høl i huet jeg noen, og jeg mener noen gang har hørt.

Fun fact4: Alle kommunistiske diktatorer har veldig god råd
Fun fact6: Kommunister lager veldig gode sigarer

Dermed kan vi fastlå at bensinprisene er veldig gode i kommunistiske land.
Vis hele sitatet...
Vel det er jo veldig interessante teorier det her. Men jeg tviler på at disse argumentene taler så veldig i din favør

Sjekk ut http://video.google.com/videoplay?do...arch&plindex=1