Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 2305
I dag så og hørte jeg den sterkeste kvinnen jeg har møtt.
Hun kommer fra Vest-Sahara, en ekte sahwrabikvinne.
Foredraget hun holdt på skolen vår var en øyneåpner av dimensjoner.
Jeg gjengir deler av det, fordi hun ba oss om å informere andre.

Jeg begynner med å gjenfortelle noen av hennes egne erfaringer.
Hun studerer ved ett Marokkansk Universitet.
Ikke bare blir hun trakassert og behandlet som mindreverdig av store deler av
elevene og personalet(de marokkanske), hun blir også urettferdig vurdert i fagene, akkurat som alle sahwrabier.
Forresten er det langt i fra alltid hun har tilgang til skolens fasiliteter.
Hun er nemlig menneskerettighetsaktivist, riktignok av den fredelige typen, men det spiller tydeligvis liten rolle.
Hun har tilbrakt mye tid i fengsler (av helt annen standard enn de man finner i Norge).
Myndighetene tauer inn alle sahwrabistudentene (også de som ikke deltar) når det forekommer
fredelige demonstrasjoner. Det er lett å lage fiksjonelle lovbrudd for disse, da de helt enkelt blir torturert
til de underskriver en tilståelse på det lovbruddet myndighetene har funnet det for godt å anklage de for.

Torturmetodene består bl.a. av gjentatte slag på diverse steder av kroppen, elektrisk sjokk,
voldtekt/trusler om voldtekt, brenning, syre på hud og andre bestialske metoder.
En metode som var ny for meg; den tiltalte legges i et stort kar med vann,
så blir han/hun slått i hodet med en eller annen form for håndholdt slagvåpen.
I frykt for å bli slått dykker personen under vannet.
Når man må opp for å trekke pusten (ja, du gjettet det) så blir vedkommende slått i hodet/ansiktet igjen.
Dette gjentas til personen er nesten livløs.

Under en demonstrasjon ved deres universitet brøt Marokkanske politistyrker seg inn på campus.
De omringet studentene og kastet tåregass mot dem. I situasjonen som fulgte ble flere sahwrabi-studenter
alvorlig skadd. En venninne av foredragsholderen mistet sitt høyre øye som følge av gjentatte slag mot ansiktet.
Bildene vi fikk se av henne og andre var mildt sagt opprørende.
Det har også vært flere dødsfall pågrunn av overivrige torturister.

Hun er i Norge nå, for å fortelle sin og sitt folks historie.
I mellomtiden har Politiet stormet huset hennes og fengslet hele familien.
Hennes Mor, og hennes fjorten år gamle lillesøster (broren soner en femårs dom,
ifølge marokkanske myndigheter begrunnet bombeplanting og deltakelse i voldelige demonstrasjoner).
Det er særdeles lite hyggelig å tenke seg hennes situasjon, kanskje særlig når man tenker på forholdene i fengslene.
Hun var ikke gråtkvalt ett sekund, ikke engang da hun sa at hun var klar for å gjøre det ultimate offer for sitt land,
om det skulle komme til det. Det er dessverre en overhengende mulighet
for at en hjemreise kan bli fatal i hennes tilfelle.

Bruddstykker av forhistorien
I 1975 erobret Marokko områdene i Vest-Sahara.
Situasjonen er (og har vært i over tretti år) kritisk for urbefolkningen.
De blir diskriminert, trakassert, torturert og ikke minst; totalt kontrollert
av enorme marokkanske politistyrker. Menneskerettigheter blir overtrådt på daglig basis.
Den internasjonale domstolen i Haag har for lenge siden besluttet at Marokko
ikke har noen rettigheter eller relevante bånd til disse okkuperte områdene.

Urbefolkningen (sahwrabiene) ønsker å opprette en egen stat, og forvalte sine egne naturressurser
(hovedsaklig fisk og fosfor). I stedet lever de i flyktningleirer i ørkenen, uten tilstrekkelig tilgang
på mat, klær og vann.

Journalister har ikke tilgang til de okkuperte områdene.
Om noen blir oppdaget mens de tar bilder av noe som helst som inkluderer politiet
(og alt inkluderer politi i disse områdene, det er flere politimenn enn vanlige borgere)
blir tauet inn på politistasjonen, hvor de blir avhørt i timesvis, før kameraer blir beslaglagt,
og journalisten utvist fra landet.

Historiebøkene de gir til barn og studenter, både i Marokko og i Vest-Sahara inneholder
rekonstruerte fakta om Marokkos såkalte rettigheter til områdene.
Det er en kvalmende hjernevasking av ett helt folk.

Norges rolle

Skal jeg ikke si så mye om, men i bunn og grunn går det ut på at vi støtter Marokkos urettmessige okkupasjon,
samt deres ulovelige utnyttelse av Vest-Saharas naturressurser gjennom flere store selskaper som investerer og tjener penger på situasjonen der nede. Utenriksdepartementet fraråder nå Norske selskap å investere i områdene, men det er altså ikke ulovlig (om enn aldri så uetisk).

Media har ignorert denne situasjonen, dette folket i over tretti år.
Norske bedrifter spytter velvillig ut midler og utstyr i blodige, korrupte Marokkanske hender.
I mellomtiden sitter ett helt folk å venter i ørkenen, og drømmer om å få landet sitt tilbake.
Sist endret av miles; 13. november 2007 kl. 02:59.
Joda, det der suger, og det er meget lite vi kan gjøre med det.

Hun har helt sikkert hatt det ille, og hun er helt sikkert ikke den eneste, men hva kan vi gjøre for og stoppe det?

Slik som jeg forstår det har de opprettet en politistat der urbefolkningen ikke har noen rettigheter, og utenforstående ikke får komme og se, eller dokumentere, høres for meg ut som om noen har drete på draget, men i stedenfor og indrømme feil, så bare holder de situasjonen i sjakk ved og ikke slippe noen inn eller ut?

Pluss at de tjener gode penger på dette?

Det at folk blir undertrykket er et faktum, men når slutter undertrykkelsen og vere "For the greater good" og rett og slett bare trakasering av et folkeslag?

Hva gjør vi med denne situasjonen? Og hva kan vi gjøre?
Du kan jo spre det rundt til folk å opplyse om det viss du føler veldig sterkt for saken.
Hvorfor kan ikke utenriksdepartementet rett og slett forby innvestering i vest-sahara,
så lenge utbyttet fra naturressursene ikke kommer sahwrabiene (les, de rettmessige eierne av de okkuperte områdene) til gode?

Og hvordan i helvete er det egentlig mulig å nærmest totalt utestenge journalister og hjelpeorganisasjoner fra ett ulovlig okkupert område?
Sitat av miles
Og hvordan i helvete er det egentlig mulig å nærmest totalt utestenge journalister og hjelpeorganisasjoner fra ett ulovlig okkupert område?
Vis hele sitatet...
Makt kalles det, og det går altid på ræv for noen når den blir missbrukt.
Dette er det fullt mulig å gjøre noe med, blant annet ved å gjøre flere menneker oppmerksomme på dette. Dersom USA klarer å innvadere Irak uten grunn, klarer de sikkert å innvadere Marokko på et grunnlag. FN og USA, som ser ut til å ville være World Police utenom filmsammenheng, får se til å gjøre noe konsturktivt og ikke bare kaste bort tid og ressurser der de ikke hører hjemme.

Og innen dette skjer støtter jeg fullt ut en boikott av varer fra vest-sahara, så lenge det ikke kommer sahwrabiene til gode. Du burde gjøre det samme.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Kan dere se å kartet også lese om marokkansk historie? alt tyder på at vest sahara er marokkansk.hvordan kan en befolkning på 300 000 oprette sitt land??dette er ussig.
Trangsynt visjonær
Polar-'s Avatar
Vi kunne jo fått USA til å invadere dem og opprette et demokrati... hvis de hadde hatt olje.
Sitat av sweet girl
Kan dere se å kartet også lese om marokkansk historie? alt tyder på at vest sahara er marokkansk.hvordan kan en befolkning på 300 000 oprette sitt land??dette er ussig.
Vis hele sitatet...
Hvordan kan ett land invadere ett område, drive befolkningen ut i ørkenen, dele området ved hjelp av landminer,
utnytte alle ressursene og innføre en absurd politistat, og allikevel få sympati?
Den internasjonale retten i Haag har klart og tydelig uttalt at Marokko ikke har rett til områdene,
om du vil si dem imot foreslår jeg at du legger fram noen bevis for å bygge opp under påstanden din.
Velkommen til verden - Den suger!
Det må jeg si... Det så ikke så greit ut det der nei :S
PM meg hvis det evt. blir en demonstrasjon her i norge da!
Sitat av miles
Hvordan kan ett land invadere ett område, drive befolkningen ut i ørkenen, dele området ved hjelp av landminer,
utnytte alle ressursene og innføre en absurd politistat, og allikevel få sympati?
Den internasjonale retten i Haag har klart og tydelig uttalt at Marokko ikke har rett til områdene,
om du vil si dem imot foreslår jeg at du legger fram noen bevis for å bygge opp under påstanden din.
Vis hele sitatet...
okey,, alla ser nå på Vest Sahara, og har glemt Palestine,Irak og og....
Det går ikke å opprette ett land i vest sahara.det er helt utenkelig.

Sitat av Polar-
Vi kunne jo fått USA til å invadere dem og opprette et demokrati... hvis de hadde hatt olje.
Vis hele sitatet...
tror du at når USA invadere ,så blir det et dimokrati der??se hva som skjer i Irak så får du svar.
Sitat av sweet girl
okey,, alla ser nå på Vest Sahara, og har glemt Palestine,Irak og og....
Det går ikke å opprette ett land i vest sahara.det er helt utenkelig.
Vis hele sitatet...
Hva i all verden har Palestina og Irak med saken å gjøre?
Litt merkelig at du skal bestemme at ett område skal tilhøre Marokko.
Hvorfor er det utenkelig? Er det ikke ett bedre alternativ enn situasjonen slik den er nå?

Sitat av sweet girl
tror du at når USA invadere ,så blir det et dimokrati der??se hva som skjer i Irak så får du svar.
Vis hele sitatet...
inori rioni oirni noiri IRONI
Jeg er helt enig med deg, sweet girl. Amerika bør absolutt ikke blande seg inn og det går jo ikke an å lage et land i ørkenen, det sier jo seg selv. Herregud, alle dere andre her er jo stokk dumme.

KP til sweet girl for opplysthet og bred horisont.
[quote=miles]Hva i all verden har Palestina og Irak med saken å gjøre?
Litt merkelig at du skal bestemme at ett område skal tilhøre Marokko.
Hvorfor er det utenkelig? Er det ikke ett bedre alternativ enn situasjonen slik den er nå?


fordi det går ikke å opprette ett land med 300.000 befolkning.
eller jeg anbefaler deg å lese om marokkansk historie.

Sitat av dexter
Jeg er helt enig med deg, sweet girl. Amerika bør absolutt ikke blande seg inn og det går jo ikke an å lage et land i ørkenen, det sier jo seg selv. Herregud, alle dere andre her er jo stokk dumme.

KP til sweet girl for opplysthet og bred horisont.
Vis hele sitatet...
endelig har noen forstått mg takk for forståelsen.
Sitat av sweet girl
endelig har noen forstått mg takk for forståelsen.
Vis hele sitatet...
Forståelse, ett nøkkelmoment for å føre ett noenlunde meningsfullt liv.
Altså, ikke å motta det, men det å selv faktisk forstå.
Internett kommer til å sluke deg hel.
(og ja, jeg vet at du er en 12 år gammel kvisete gutt, og slettes ingen søt jente).

Bah.

Hadde vært fortreffelig om vi her etter kunne forsøke å holde denne tråden on topic.
Om man vil slenge påstander ut i lufta så trengs det faktisk argumenter/kilder eller lignende
for at påstanden skal lande på bena.

Påstand.
Nei, det er slettes ikke utenkelig at Vest-Sahara kan (og i min mening bør) bli en selvstendig stat.
Marokko har ikke noe rettmessig krav over disse områdene, de driver rett og slett med grov utnyttelse av
urbefolkningen. Hvordan kan det være bedre at urinvånerne drives vekk fra landet sitt inn i ørkenen slik at Marokko kan fråtse i naturressurser de ikke har noen rett til, enn at det avholdes en rettferdig avstemming?

Mennesker som rettferdiggjør at ett folkeslag blir fratatt sine menneskerettigheter bør åpne øynene sine.
Sist endret av miles; 28. november 2007 kl. 01:53. Grunn: ,>.
Trangsynt visjonær
Polar-'s Avatar
Man bør (eller skal) ha ganske god kjennskap til sakens bakgrunn før man kan komme med de helt store meningene/påstandene, noe som ikke er en selvfølge. Sannsynligvis har de færreste satt seg inn i denne saken, den er nok mer komplisert enn at "marokkanerne utnytter vest-sahara det må de slutte med!". Og komme med bombastiske meninger på grunnlag av hva man har fått høre av en person er nok litt naivt spør du meg. Det er nok litt optimistisk å få igang en saklig diskusjon på et emne så krever såpass mye innsikt, men for all del, lykke til!
Sist endret av Polar-; 28. november 2007 kl. 04:07.
Sitat av miles
Forståelse, ett nøkkelmoment for å føre ett noenlunde meningsfullt liv.
Altså, ikke å motta det, men det å selv faktisk forstå.
Internett kommer til å sluke deg hel.
(og ja, jeg vet at du er en 12 år gammel kvisete gutt, og slettes ingen søt jente).

Bah.

Hadde vært fortreffelig om vi her etter kunne forsøke å holde denne tråden on topic.
Om man vil slenge påstander ut i lufta så trengs det faktisk argumenter/kilder eller lignende
for at påstanden skal lande på bena.

Påstand.
Nei, det er slettes ikke utenkelig at Vest-Sahara kan (og i min mening bør) bli en selvstendig stat.
Marokko har ikke noe rettmessig krav over disse områdene, de driver rett og slett med grov utnyttelse av
urbefolkningen. Hvordan kan det være bedre at urinvånerne drives vekk fra landet sitt inn i ørkenen slik at Marokko kan fråtse i naturressurser de ikke har noen rett til, enn at det avholdes en rettferdig avstemming?

Mennesker som rettferdiggjør at ett folkeslag blir fratatt sine menneskerettigheter bør åpne øynene sine.
Vis hele sitatet...
ja ja,jeg er 12 år gammel.stemmer det.hvis du mener at jeg er en gutt, greit det også.
jeg sier det en gang til: les om marokkansk historie før du snakker
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av sweet girl
tror du at når USA invadere ,så blir det et dimokrati der??se hva som skjer i Irak så får du svar.
Vis hele sitatet...
Det er stor forskjell på å invadere et godt utviklet land med allierte naboer og invadere en sone som vil blir frigitt men som er okkupert av et annet land. Når Amerikanerene invaderte Iraq hadde de stort sett store deler av de gærne muslimene i ryggen. Men det er ekstremt mange som mener at Vest-Sahara skal bli en selvstendig stat. Og jeg bil gjette på at de er mye mer opplyst rundt dette emne i den muslimske verden. Spessielt i nord-afrika.

Så spørsmålet er ikke om USA kan, men om USA vil. USA er ikke et land som invaderer land for morroskyld. Eller fordi landet driver å undertrykker sin egen befolkning. Skulle USA drivi å innvadert alle land som gjør noe galt, hadde USA hatt en jævli jobb på nakken. De som sier at USA invaderte Iraq bare på grunn av oljen tar svingende feil. USA innvaderte også Iraq på grunn av at USA liker ikke sterke nasjoner som ikke er selværlerte løpebikjer av statene. I og med at jeg ikke har hørt noe om USA sitt forhold til Marokko, gikk jeg ut ifra at det var et godt et. Wikipedia bekreftet dette sterkt. De er en av de sterke USA allierte som ikke er med i NATO og har tegna en Frihandelsavtale med statene. Også en med EU som trer i kraft i 2010.

Så nei, jeg ser ingen grunn til at USA skal invadere Marokko. De hadde ikke fått noen økonomiske seier. Eneste som hadde skjedd var at det blei en enorm eksport av Cannabis til statene, og det er vell kanskje ikke noe menn i dress i DC hadde jubla over. De hadde heller ikke fått en diplomatisk seier, Marokko er allerede en nær venn av statene. Ok, de hadde fått Vest-Sahara som alliert, men who cares? Marokko er den femte største økonomiske makten i Afrika. Dessuten hadde USA bevist at det nytter ikke å late som du slikker dem på ryggen. Land i Asia og Afrika hadde blitt mer skeptiske til å bli venner med statene. Mener de virkelig hva de sier eller er vi bare et nytt Marokko?

Så jeg trur at hvis USA hadde vilt innvadere Vest-Sahara kunne de fint etablere et relativt fungerende demokrati i USA målestokk. Men slapp av, det skjer ikke
Sist endret av Propaganda; 9. desember 2007 kl. 11:43.
Viktig fakta! Sahwrabiene er i mindretall i landet. Det er ikke over 300.00 av dem, det er 341 000 totalt innbyggere i landet, antall sahwrabier er av FN estimert til 90.000 - et tall marrokanske myndigheter mener er for høyt. Uansett så er det store flertallet av befolkningen marokkansk så for å gjøre landet uavhengig må 250.000 marokkanere av en befolkning på 341.000 hives ut av landes :P

Vi hadde også et innslag for en del år tilbake da jeg gikk på ungdomsskolen om dette her. Og ingen kan si at de er imponert over sahwrabiene. De virker vanvittig tiltaksløse, lever generasjon etter generasjon i "flyktningleirer" - som egentlig bare er marokkansk bygde sosialboliger med matutdeling. Det er ingen som hindrer sahwrabiene å fiske eller whatnot, så da jeg spurte henne hvorfor de ikke bare gjorde det kom det noen sære forklaringer om rettferdighet m.v.

Denne saken er helt klart ikke så ensidig som du har blitt fortalt trådstarter. En ting Sahwrabiene har stablet på bena er en terroristorganisasjon som blant annet kidnapper og tortuerer marokkanske sivile.

Til sist vil jeg nevne at nå i 2007 har Morokkanske myndigheter lagt frem et forslag som innebærer selvstyre for sahwrabiene. Tar de i mot dette vil de ikke lenger ha tilgang til marokkanske midler og vil nok bli enda fattigere enn de er i dag.

Plukket opp et par ting på http://en.wikipedia.org/wiki/Western_Sahara

Eksempelvis etter et oljefunn hvor bl.a. Total og Kerr-McGee gikk inn for oljeleting så trakk begge seg ut etter press fra frivillige organisasjoner og at det norske oljefondet og andre aksjonærer solgte seg ut av selskapet. Så vi bidrar altså litt - hvorvidt det blir bedre for dem at det ikke er en oljeindustri utenfor kysten vites ikke.
propaganda:
alt det du sa høres logisk og fornuftig ut.
jeg er helt uenig med hvis vest sahara skal bli et stat ,fordi situasjoen der kommer til å bli ende verre enn det det er nå.
Sist endret av sweet girl; 10. desember 2007 kl. 19:44.
Dette er bare historien som repeterer seg for n-te gang. Vi var ikke noe bedre selv mot samene. Australia og aboriginerne er et annet eksempel. Hver gang en større nasjon omslutter en mindre befolkning går det til helvete. Når befolkningen er så liten er det ikke noe god løsning å la dem danne sin egen nasjon heller, men man burde da ihvertfall kunne gi dem de samme rettighetene som resten av folket, gi dem en skikkelig utdannelse, jobb og integrere dem i samfundet i den grad det er nødvendig.

Ellers er vel det eneste Norge kan gjøre å sette press på Marokko til den grad vi kan.

Sitat av dexter
Jeg er helt enig med deg, sweet girl. Amerika bør absolutt ikke blande seg inn og det går jo ikke an å lage et land i ørkenen, det sier jo seg selv. Herregud, alle dere andre her er jo stokk dumme.
Vis hele sitatet...
Det var da ingen som alvorlig sa at USA burde invadere Marokko.
1. Vest-sahara var ikke en særlig velutviklet stat nåt marokko okuperte landet
2. det hart alltid vert uenigheter og er forstat mye uenigheter om grensene i afrika. de ble ikke akkurat opprettet med hensyn til folkeslag osv.
3.Det har imigrert utrolig mange marokanere som jobber og bor i Vest-sahara så å la det bli en selvstendig stat ville vert vanskelig.
jeg er halvt Marokansk født i norge men vert der i ca 1 måndte hver sommer siden jeg ble født og aldri merka at det marokanske politiet er så brutale som det blir fremstilt her, selv i demonstrasjoner jeg har sett på. sellom er det mulig at det kan forekomme. marokko er et av de bedere afrikanske landene å bo i!

Berebere en ting jeg glemte å tilføye. Berbere er et urfolk og etstort folkeslag som mye er i slekt med de i vest-sahara og er bosatt også utenfor Marokkos grenser?! skal det også kreve å oprette en egen stat mellom marokko å algeri?
Sitat av wicked700
1. Vest-sahara var ikke en særlig velutviklet stat nåt marokko okuperte landet
2. det hart alltid vert uenigheter og er forstat mye uenigheter om grensene i afrika. de ble ikke akkurat opprettet med hensyn til folkeslag osv.
3.Det har imigrert utrolig mange marokanere som jobber og bor i Vest-sahara så å la det bli en selvstendig stat ville vert vanskelig.
jeg er halvt Marokansk født i norge men vert der i ca 1 måndte hver sommer siden jeg ble født og aldri merka at det marokanske politiet er så brutale som det blir fremstilt her, selv i demonstrasjoner jeg har sett på. sellom er det mulig at det kan forekomme. marokko er et av de bedere afrikanske landene å bo i!

Berebere en ting jeg glemte å tilføye. Berbere er et urfolk og etstort folkeslag som mye er i slekt med de i vest-sahara og er bosatt også utenfor Marokkos grenser?! skal det også kreve å oprette en egen stat mellom marokko å algeri?
Vis hele sitatet...
jeg har aldri vært der selvom jeg er marokkaner.men jeg trodde aldri at marokkanke myndigheter er brutale.jeg fikk sjokk ,men det du sa om berbere er helt sant.og det er jo samme situasjon.hvis de skal opprette sin egen nasjon da blir det ikke noe marokko.fordi ddet er utrolig mange folkeslag i marokko.
Hvis du ikke har vert der ... buuuurde du reise dit !