Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  703 242854
Sitat av k4113 Vis innlegg
- TP-Link TL-SM321B SFP transceievermod
..
Jeg forstår ikke helt hvordan fiberkabelen som går inn i FMG-en skal kobles på denne SFP modulen. Har jeg riktig? Trenger jeg en annen kabel?
Vis hele sitatet...
Det ville hjulpet med bilde/link for å eliminere usikkerhet, men jeg antar det er en slik du har?: https://www.dustin.no/product/501102...=specification

Det ser i så fall riktig ut. Men du trenger en ny kabel, ja. Det du har er en kabel med SC-kontakter i begge ender. Mens SFPen har LC-tilkobling. Dermed trenger du en kabel med SC i den ene enden og LC i den andre.

Her er ett tilfeldig ekempel: https://www.dustin.no/product/501067...eroptisk-kabel

Du finenr sikkert noe billigere hvis det er viktig og du leter litt. Du trenger "single mode" fiber og "UPC"-plugger i begge ender. Heldigvis er plugger og kontakter fargekodet, så bare pass på at de er blå. Og altså SC i en ende og LC i den andre.

Dvs, jeg forutsetter at du har en løs patchesnor fra innendørs koblingsboks til FMGen fra før. Da er det altså enklest og best å bare erstatte den. Men om du har noe annet så kan jo den beste løsningen også være noe annet. Igjen hadde det hjulpet med et bilde av hva du har
Sist endret av bmork; 12. august 2023 kl. 13:36. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av bmork Vis innlegg
Her er ett tilfeldig ekempel: https://www.dustin.no/product/501067...eroptisk-kabel

Du finenr sikkert noe billigere hvis det er viktig og du leter litt. Du trenger "single mode" fiber og "UPC"-plugger i begge ender. Heldigvis er plugger og kontakter fargekodet, så bare pass på at de er blå. Og altså SC i en ende og LC i den andre.
Vis hele sitatet...
Mange takk for hjelpen. Du har rett, det er den SFP modulen jeg har, og jeg har en los fiber mellom SC kontakten bak et deksel/boks og FMGen min.

Av en eller annen grunn var den du lenket til host dustin kun tilgjengelig for bedrift. Men jeg tror denne er tilsvarende.
▼ ... over en måned senere ... ▼
For en stund tilbake siden fikk jeg ganske god hjelp her inne da jeg skulle kjøre fiberen (Altibox) rett i Edgerouter 6.

Her er det jeg bestilte dengang da;

Ja, tok med to forskjellige lengder på fiber.

Saken er nå at jeg skal bytte ut edgerouter’en med UDM pro. I den forbindelse hadde jeg satt stor pris på litt hjelp her igjen Jeg trenger vel ny sfp+ modul regner jeg med? I så tilfelle kunne noen linket til hvilken jeg skal ha?

Eller kan jeg bruke samme sfp modulen som jeg har?
Sist endret av Jens1; 13. september 2023 kl. 00:04. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
du trenger nok ikke en sfp+ nei. Mest sannsynlig kan du bare flytte optikken ifra ER-6 over i um-pro
Sitat av Trrunde Vis innlegg
du trenger nok ikke en sfp+ nei. Mest sannsynlig kan du bare flytte optikken ifra ER-6 over i um-pro
Vis hele sitatet...
Takker, da forsøker jeg det
Trodde kanskje det var fysisk forskjell på sfp og sfp+. Som en skjønner så har en ikke vært borti dette noe særlig så da er det veldig greit å kunne spørre litt
fysisk så er sfp og sfp+ like. Men sfp er gig og sfp+ er 10G
Du vil ikke få link dersom du har en sfp+ i din ende og det står en sfp i altibox sin ende.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Hei!

Jeg prøver å finne et kostnadseffektivt men fremtidsrettet valg som ikke må byttes på noen år for å sette opp nett i huset.
Skal trekke kabler til tre etasjer samt en hybel, kan likegodt gå for kat6a med 10gb/s, til noen uttak til TV benker og rom, samt et par WiFi 6 eller 6E APs.

Det skal dekke to voksne,4 barn og en hybel, med alt faenskap som de alle kan finne på.

Sitter å glaner på Zyxel sin Nebula XS1930-10 8G 2SFP+ Svitsj )

Kan denne fungere alene som erstatning for FMG3542 hjemmesentral?
(Andre alternativer jeg har sett på er Ubiquiti Dream Machine Pro + en switch, men det er dyrere og kun 1gb/s.)

Hvis noen har noen enda bedre alternativer mottas det med takk også.

PS: Er SFP modul riktig av hva jeg satte opp i bildet?
Sist endret av Murimaru; 14. oktober 2023 kl. 21:25.
Sitat av Murimaru Vis innlegg
Kan denne fungere alene som erstatning for FMG3542 hjemmesentral?
Vis hele sitatet...
Nei. Du trenger en Ruter

PS: Er SFP modul riktig av hva jeg satte opp i bildet?
Vis hele sitatet...
Nei. Fargene er byttet om
Sitat av bmork Vis innlegg
Nei. Du trenger en Ruter
Vis hele sitatet...
Det hadde jeg helt oversett at den ikke hadde router funksjonalitet, takk

Ganske fersk på dybdekunnskap om nettverksutstyr, men spennende å lære.
Tanken nå er å dra cat6a kabler, benytte denne som den er alene nå samt sette opp noen enklere APs mot den, eller bare sette eksisterende Asus AIMesh ruterne i AP mode med denne som backhaul vei?

Senere utvide med en 10gb/s LAN switch, når WiFi 7 kommer med nye APs, uten å bytte router og kabling.
Har ikke behov for POE atm, men kan ha POE APs med POE injector av hva jeg forstår.

TP-Link - Omada ER8411 VPN Router

Ville denne være et mer reelt alternativ, eller må jeg fremdeles ha noe foran?

Hvis denne kan gjøre nytten, kunne jeg gjerne trengt en link til riktig SFP modul da jeg ikke forstår helt forskjellen enda
Jeg bruker en Netgate 2100 Som kjører Pfsense. Funka dønn stabilt i flere år
Sitat av Murimaru Vis innlegg
Hvis denne kan gjøre nytten, kunne jeg gjerne trengt en link til riktig SFP modul da jeg ikke forstår helt forskjellen enda
Vis hele sitatet...
Det er jo egentlig hva som helst med bølgelengdene 1310 (TX) / 1550 (RX) nm ("BX-U"), og en kontakt som passer til fiberen du har tenkt å plugge inn der.

Har ikke testet denne selv, men den ser praktisk ut mht at den har SC kontakt slik Altibox bruker på alt sitt utstyr (det vanligste er LC på SFPer):
https://www.dustinhome.no/product/50...x-u-1315-20-sc

Når det gjelder resten av nettet er jo det håpløst å si noe om. Det er smak og behag. Og jeg forstår egentlig ikke hvorfor du vil bytte ut hjemmesentralen når du ikke har noe tydeligere mål med det. Fungerer den ikke? Du kan lett utvide antall porter med en switch eller to, og samtidig få PoE til f.eks AP.

10gig og multigig er morsomt, men det koster nå stort sett mer enn det smaker for de fleste formål. Det er aldri lønnsomt å kjøpe utstyr for fremtidige behov. Det er dagens behov som bør definere det. Det er lett å oppgradere en switch senere. Og da har den mest sannsynlig blitt mye billigere (om vi ser bort fra de siste 3 årenes prisutviklig ihvertfall)

Jada, jeg er vanskelig :-) Men det er greit å tenke litt gjennom hva du vil oppnå. Leke med unødvendig dyrt utstyr er forsåvidt en helt akseptabel grunn, så lenge det er det du vil.

Trekke kat6a rundtomkring høres uansett fornuftig ut for meg. Forutsatt at du trenger å trekke ny kabel.
Takk for svar.

Sitat av bmork Vis innlegg
Det er jo egentlig hva som helst med bølgelengdene 1310 (TX) / 1550 (RX) nm ("BX-U"), og en kontakt som passer til fiberen du har tenkt å plugge inn der.

Har ikke testet denne selv, men den ser praktisk ut mht at den har SC kontakt slik Altibox bruker på alt sitt utstyr (det vanligste er LC på SFPer):
https://www.dustinhome.no/product/50...x-u-1315-20-sc
Vis hele sitatet...
Var veldig skeptisk til å finne riktig da jeg hadde lest at noen leverandører har type koder/oppsett og enkelte ikke fungerer med hverandre. Fikk derimot bekreftet av tech support at TP-Link ikke benytter slike og at man kan benytte det meste av SFP-er med deres produkter.

Sitat av bmork Vis innlegg
Når det gjelder resten av nettet er jo det håpløst å si noe om. Det er smak og behag. Og jeg forstår egentlig ikke hvorfor du vil bytte ut hjemmesentralen når du ikke har noe tydeligere mål med det. Fungerer den ikke? Du kan lett utvide antall porter med en switch eller to, og samtidig få PoE til f.eks AP.
Vis hele sitatet...
Hovedmål 1: Ethernet backhaul. WiFI signalene i dagens mesh nettverket er triste greier. Må hoppe gjennom flere noder pga. betong og mur i gulv og vegger mellom etasjer, spesielt ned i kjelleren gir det tragisk dårlig hastighet.

Hovedmål 2: Sikre nettet mot skadevare ved potensielt utbrudd på en av enhetene, spesielt fra barna som er har null kontroll og laster ned all dritt de ser.
Planen er å separere brukernes egne enheter i egne VLAN. Videre sette opp SSID-er for hvert av barna knyttet til samme VLAN så deres telefon og pc/mac og iPad fungerer sammen, og bruke QoS til å kontrollere når og hvor mye internett hver av de får konsumere, spesielt etter leggetid...

Hovedmål 3: Skille ut hybelen helt fra "mitt" nett, i eget VLAN som ikke når annet utstyr enn hva de setter opp selv og internett, mulig det vil være nødvendig med QoS mot den delen også.

Hovedmål 4: er å få kablet nett for fast utstyr, men spesielt mellom min Gaming-PC og kontoret, samt begge TV-stuene for å streame Moonlight/Steam til TV-ene. Tenker å sette den i kjelleren så den kan stå der med resten av utstyret.

Og ja, når man har blitt eldre og lommeboken ikke lenger har de samme begrensningene er det jo gøy å leke litt med nytt og kult utstyr
▼ ... over en uke senere ... ▼
Hei fra Danmark!
Jeg har oversatt fra Dansk til Norsk for å unngå å virke frekk og skrive på Dansk. Jeg vil gjerne bruke en Cisco-router 891FW for å erstatte min Alitbox P281AC fra ZyXel. Jeg prøvde å ringe til kundesupport, men de vil ikke hjelpe. Kan noen guide meg for å få det til å virke? Jeg studerer for å bli it-support, og jeg vil gjerne ha et "Home Lab". Jeg synes ZyXel var ustabil. All hjelp vil være svært verdsatt.

Sitat av VincentRegios Vis innlegg
Hei fra Danmark!
Jeg har oversatt fra Dansk til Norsk for å unngå å virke frekk og skrive på Dansk. Jeg vil gjerne bruke en Cisco-router 891FW for å erstatte min Alitbox P281AC fra ZyXel. Jeg prøvde å ringe til kundesupport, men de vil ikke hjelpe. Kan noen guide meg for å få det til å virke? Jeg studerer for å bli it-support, og jeg vil gjerne ha et "Home Lab". Jeg synes ZyXel var ustabil. All hjelp vil være svært verdsatt.
Vis hele sitatet...

For klarhetens skyld: Jeg vet hvordan jeg skal sette opp Cisco-ruteren, jeg vet bare ikke hva Altibox bruker for kommunikasjon, som hvilken protokoll (BGP eller OSPF?), og inkapsling, osv.

Den nåværende ZyXel-ruteren er satt i bridge-modus, og jeg bruker en Google Nest-ruter for WiFi og portvideresending, men jeg er ikke helt fornøyd med stabiliteten, og jeg kan ikke kontrollere hvilken kanal WiFi-en sendes
Jeg bruker ikke TV eller telefonen i den nåværende ZyXel-ruteren. Romkameraten min og jeg bruker bare internettforbindelsen til å spille spill og for det fremtidige "Home Lab". Stabilitet og hastighet er vårt hovedfokus.
Sist endret av VincentRegios; 28. oktober 2023 kl. 13:10. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av VincentRegios Vis innlegg
Hei fra Danmark!
Jeg har oversatt fra Dansk til Norsk for å unngå å virke frekk og skrive på Dansk. Jeg vil gjerne bruke en Cisco-router 891FW for å erstatte min Alitbox P281AC fra ZyXel. Jeg prøvde å ringe til kundesupport, men de vil ikke hjelpe. Kan noen guide meg for å få det til å virke? Jeg studerer for å bli it-support, og jeg vil gjerne ha et "Home Lab". Jeg synes ZyXel var ustabil. All hjelp vil være svært verdsatt.




For klarhetens skyld: Jeg vet hvordan jeg skal sette opp Cisco-ruteren, jeg vet bare ikke hva Altibox bruker for kommunikasjon, som hvilken protokoll (BGP eller OSPF?), og inkapsling, osv.

Den nåværende ZyXel-ruteren er satt i bridge-modus, og jeg bruker en Google Nest-ruter for WiFi og portvideresending, men jeg er ikke helt fornøyd med stabiliteten, og jeg kan ikke kontrollere hvilken kanal WiFi-en sendes
Jeg bruker ikke TV eller telefonen i den nåværende ZyXel-ruteren. Romkameraten min og jeg bruker bare internettforbindelsen til å spille spill og for det fremtidige "Home Lab". Stabilitet og hastighet er vårt hovedfokus.
Vis hele sitatet...
Du kan fint skrive på dansk her.
Sitat av VincentRegios Vis innlegg
Hei fra Danmark!
Jeg har oversatt fra Dansk til Norsk for å unngå å virke frekk og skrive på Dansk. Jeg vil gjerne bruke en Cisco-router 891FW for å erstatte min Alitbox P281AC fra ZyXel. Jeg prøvde å ringe til kundesupport, men de vil ikke hjelpe. Kan noen guide meg for å få det til å virke? Jeg studerer for å bli it-support, og jeg vil gjerne ha et "Home Lab". Jeg synes ZyXel var ustabil. All hjelp vil være svært verdsatt.




For klarhetens skyld: Jeg vet hvordan jeg skal sette opp Cisco-ruteren, jeg vet bare ikke hva Altibox bruker for kommunikasjon, som hvilken protokoll (BGP eller OSPF?), og inkapsling, osv.

Den nåværende ZyXel-ruteren er satt i bridge-modus, og jeg bruker en Google Nest-ruter for WiFi og portvideresending, men jeg er ikke helt fornøyd med stabiliteten, og jeg kan ikke kontrollere hvilken kanal WiFi-en sendes
Jeg bruker ikke TV eller telefonen i den nåværende ZyXel-ruteren. Romkameraten min og jeg bruker bare internettforbindelsen til å spille spill og for det fremtidige "Home Lab". Stabilitet og hastighet er vårt hovedfokus.
Vis hele sitatet...

burde holde å sette opp vlan 102 på sfp interfacet, sett den opp til å motta ip via dhcp.
Sitat av Trrunde Vis innlegg
burde holde å sette opp vlan 102 på sfp interfacet, sett den opp til å motta ip via dhcp.
Vis hele sitatet...
Burde jeg ændre den port's mac adresse til den samme som ZyXel ? Og Er det okay at jeg bruger GE WAN porten og ikke sfp ? fordi der er ikke monteret noget i den port lige nu
Sist endret av VincentRegios; 29. oktober 2023 kl. 14:49. Grunn: Jeg glemte noget :)
Er det enna vlan 101 for tv? Hadde nylig abonnementoppgradering og mistenker at de nye dekoderne (de som er nyere huawei dekoderen) har et annet setup.... får ikke dhcp lease på vlan 101...
Sitat av KrølleBølleBrur Vis innlegg
Er det enna vlan 101 for tv? Hadde nylig abonnementoppgradering og mistenker at de nye dekoderne (de som er nyere huawei dekoderen) har et annet setup.... får ikke dhcp lease på vlan 101...
Vis hele sitatet...
modell A vil ikke fungere om du setter den rett i vlan 101, den er avhengig av internett tilkobling.
Sett den på ditt eget lan.
Sitat av Trrunde Vis innlegg
modell A vil ikke fungere om du setter den rett i vlan 101, den er avhengig av internett tilkobling.
Sett den på ditt eget lan.
Vis hele sitatet...
Har beklager, ser jeg har skrevet det litt uryddig. Jeg har Q22 dekoder hjemme, men tror muligens at fellesavtalen er oppgradert?

Uansett, kjører pfsense, har klona MACen til hjemmesentralen min. Får lease på 102, men ikke 101, og heller ikke 100 (bare for å teste)

Har hatt det fungerende før på samme setup (for et år siden), men ikke nå lengre, når jeg enablet 101 interfacet på nytt igjen.....

Glemte å so at jeg har EX5401-B0 ruteren.

Er noen andre faktorer som kan forårsake at jeg ikke får napp på dhcp? Er det noen flere sjekker utenom mac-adresse som gjøres for whitelisting av dhcp klienter?
Sist endret av KrølleBølleBrur; 3. november 2023 kl. 00:18. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
du kan sette dhcp opsjon 60 på wan interfacet, send denne her så bør du få lease på vlan 101

På mikrotik angir jeg hex verdi:
0x46542D503334313042

usikker på om pfsense angir i hex, men sett verdien til dette:
FT-P3410B
▼ ... noen uker senere ... ▼
Jeg prøver å kople til Altibox (Viken) kablet via en Asus RT-AC66U ruter. Men bildet fryser etter noen sekunder og skjermen går i svart. Noen tips til innstillinger å endre? Når jeg bruker en annen ruter fungerer det bra, men denne fryser. Ønsker å bruke denne på grunn av 4 porter.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Har hatt oppgradering av Alitibox i dag og nå fungerer ikke dekoder lenger, får meldingen "TV-tjenesten er for tiden utilgjengelig". Ser at jeg har fått ny IP-adresse eksternt (51.175.72.xxx/20), usikker på om IPTV har ny adresse (10.206.225.xxx/23). Noen som har eller har hatt tilsvarende utfordringer og evt. har noen løsning? Bruker Mikrotik RB3011 router som har vært stabil i mange år.
Sist endret av HarryK; 1. desember 2023 kl. 20:26.
Sitat av HarryK Vis innlegg
Har hatt oppgradering av Alitibox i dag og nå fungerer ikke dekoder lenger, får meldingen "TV-tjenesten er for tiden utilgjengelig". Ser at jeg har fått ny IP-adresse eksternt (51.175.72.xxx/20), usikker på om IPTV har ny adresse (10.206.225.xxx/23). Noen som har eller har hatt tilsvarende utfordringer og evt. har noen løsning? Bruker Mikrotik RB3011 router som har vært stabil i mange år.
Vis hele sitatet...
Hvordan har du satt de statiske routene? Dersom du hadde dem statisk og nå har fått nytt subnet på vlan101 så må du peke om til ny gw. (10.206.224.1 )

ble klønete formulert og får tydeligvis ikke lov å editere forrige innlegg.
Men kjør /ip/route/print
Her ønsker du å se at følgende subnet ligger inne med gateway 10.206.224.1

10.133.0.0/16
172.21.0.0/16

Dersom du henter routing informasjon via dhcp så bør dette gå automatisk, dersom du har satt det statisk så må du selv oppdatere routene til å gå mot korrekt gateway for ditt nye nett på vlan 101
Sist endret av Trrunde; 1. desember 2023 kl. 21:43. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hei, og takk for hjelp @Trrunde. Endret statisk routing og nå fungerer det igjen.
Jeg har følgende liggend inne nå, kan den gjøres bedre (automatisk)?
/ip route
add disabled=no distance=1 dst-address=0.0.0.0/0 gateway=10.206.224.1 pref-src="" routing-table=IPTV-Mark scope=30 suppress-hw-offload=no \
target-scope=10
Sitat av HarryK Vis innlegg
Hei, og takk for hjelp @Trrunde. Endret statisk routing og nå fungerer det igjen.
Jeg har følgende liggend inne nå, kan den gjøres bedre (automatisk)?
/ip route
add disabled=no distance=1 dst-address=0.0.0.0/0 gateway=10.206.224.1 pref-src="" routing-table=IPTV-Mark scope=30 suppress-hw-offload=no \
target-scope=10
Vis hele sitatet...


ja, det kan automatiseres ved å sette opp routeren til å be om opsjon 121 på dhcp.

https://github.com/trrunde/routercon...rb4011-altibox
▼ ... over en uke senere ... ▼
Huff, har fjernet hjemmesentralen fra Altibox og kjører fiber direkte i egen router. Nå har Altibox bestemt seg for at vi skal/burde ha ny hjemmesentral… Må vi takke ja til dette eller kan vi avstå? Hvis vi ikke kan avstå, må vi sette opp igjen hjemmesentralen samt koverteren før de kommer?
Sitat av FranZe Vis innlegg
Hvis vi ikke kan avstå, må vi sette opp igjen hjemmesentralen samt koverteren før de kommer?
Vis hele sitatet...
Jeg droppet det i tilsvarende situasjon for en del år siden. Det gikk forsåvidt greit å levere fra seg den gamle mediakonverteren og hjemmesentralen selv om montøren ble litt overrasket. Men han måtte montere og koble opp den nye hjemmesentralen for å få godkjent oppdraget. Så det ble jo litt unødvendig hassle med å skru den ned igjen etterpå og koble alt tilbake igjen.

Om du kan nekte? Kanskje. Men om dette er en fellesavtale i borettslag så får du vel fort trøbbel ifm salg. Og det er uansett greit å ha utstyr Altibox vil gi deg support på i bakhånd i tilfelle trøbbel på linja.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Hei.
Takk for mye god info i denne tråden. Her er det betydlig mengde info å sette seg inn i. Jeg prøver også å minimere antall komponenter på mitt nett, og ønsker å gå rundt altbox sin hjemmesentral. Jeg har gjort dette tidligere med å konfigurere VLAN, noe som var veldig enkelt når Altibox hadde en mediakonverter som gav RJ45 connector ut ( Fiber til cobber konvertering antar jeg ). Dette er nå blitt erstattet av en ny box, som tar fiber rett inn via en SC-SC fiber patch kabel ( SC connector, type blå plugg i begge ender ).
Nå har jeg derimot en ny ruter som støtter SFP tranciever, så da tenker jeg å prøve på nytt. Om jeg hadde måtte vedde på en løsning, sp ville jeg ha gått for noe sånt.

https://www.fs.com/de-en/products/40...e=943&id=19417
[IMG][/IMG]

https://www.fs.com/de-en/products/75...213&id=3386218
[IMG][/IMG]

Er det noen som basert på erfaring/kunskap kunne hjelpe meg å bekrefte/avkrefte fremgangen her. For eksempel er kabel med optisk støtter for 20 KM for mye/for lite ? Jeg har skjønt at farge på plugg skal være til "hjelp".. så blå til blå virker å være viktig. Hva med TX/RX params. Fra tråden over så virker det som 1330 TX/ 1550 RX er det som gjelder ?
Sitat av OAS Vis innlegg
For eksempel er kabel med optisk støtter for 20 KM for mye/for lite ? Jeg har skjønt at farge på plugg skal være til "hjelp".. så blå til blå virker å være viktig. Hva med TX/RX params. Fra tråden over så virker det som 1330 TX/ 1550 RX er det som gjelder ?
Vis hele sitatet...
20km er fint.

Pluggene skal være blå (det forteller at det er en single mode fiber og at kontaktflaten er slipt uten vinkel - UPC).

1310 TX/ 1550 RX som vist på bildet ditt er riktig (antar 1330 var en typo).

Ellers er det litt smak og behag om du vil ha LC eller SC kontakt i SFPen. LC som du viser er mest vanlig, men ikke eneste mulighet. SC er et alternativ. En mulig grunn til å velge SC er at du kan gjenbruke patchesnorene fra Altibox. De bruker nokså konsekvent SC, også i SFPene de leverer sammen med "VMG" hjemmesentralen.

Men for å få SFP med SC fra Fiberstore må du antageligvis velge "custom", og det kan jo være en god nok grunn til å la være hvis det forsinker eller fordyrer ordren. LC funker jo fint det så lenge du kjøper en patchesnor som den du linker til.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av bmork Vis innlegg
Jeg droppet det i tilsvarende situasjon for en del år siden. Det gikk forsåvidt greit å levere fra seg den gamle mediakonverteren og hjemmesentralen selv om montøren ble litt overrasket. Men han måtte montere og koble opp den nye hjemmesentralen for å få godkjent oppdraget. Så det ble jo litt unødvendig hassle med å skru den ned igjen etterpå og koble alt tilbake igjen.

Om du kan nekte? Kanskje. Men om dette er en fellesavtale i borettslag så får du vel fort trøbbel ifm salg. Og det er uansett greit å ha utstyr Altibox vil gi deg support på i bakhånd i tilfelle trøbbel på linja.
Vis hele sitatet...
Montøren var innom her i går. Hadde med seg en ny skinnende hjemmesentral. Han så på det, snakket med Altibox og dro avgårdet med både den gamle og den nye hjemmesentralen. Så nå står vi her uten hjemmesentral.

Den store årsaken til at den ikke ble satt opp var vel i utgangspunktet fordi montør ikke hadde med det utstyret som krevdes, da hjemmesentralen måtte monteres i et annet skap enn det den opprinnelig stod i pga plassmangel. Kunne kommet tilbake i dag sa han og jeg sa da at det egentlig kom på det samme for oss for vi har jo egentlig ikke behov for den uansett, så..

Var nå slik det ble her, skal jo ikke klage over det.
▼ ... noen uker senere ... ▼
For en fantastisk tråd Takk! Jeg skal koble opp nettverk i et nytt hus med Altibox/Viken Fiber hjemmesentral (VMG). Prøvde å kontakte support for å spørre om spesifikasjonene på SFP modulen, men de henviste til henholdsvis punkt 9.1 og 10.4 i (vilkårene) og sa at den informasjonen ikke var noe kundene hadde rett på å få fra dem. Med så fantastisk kundeservice er det bra man har slike fora som dette, med medlemmer som er så villige til å hjelpe Jeg fikk dratt innom huset og kunne se spesifikasjonene på SFP-modulen der. Skuffende, da det burde jo tatt dem kortere tid å gi spesifikasjonene en å bla frem informasjon om at det har jeg ikke rett på å få.

Denne satt i sentralen: CTST THMPRS-351110A - SFP BiDi 100M/1.25G Tx1310nm/Rx1550nm 10km - så tenkte å teste den i ruteren først, men om den ikke fungerer ble jeg noe usikker på hvilken jeg skal bestille. Denne har SC kontakt, men jeg antar at jeg kan bytte ut patch-edningen der inne med en som gjør om fra SC til LC da jeg ikke fant en SFP modul med SC kontakt som stemmer overens med denne på FS.com (brukt FS mye før, så liker dem).

Men spørsmålet blir om det er noen som har fått problemer med Altibox i forbindelse med kobling direkte på eget utstyr? Vilkårene de henviste til får det til å virke som de anser hjemmesentralen som fastmontert utstyr, og at kunder ikke har lov til å røre denne. Humoristisk nok at de anser det plastrukkelet som fastmontert utstyrt i seg selv, når det faller ned fra opphenget sitt inne i skapet bare man ser skjevt på den. Har fått den i fanget fler ganger allerede, bare av å åpne sikringsskapet (delt med svakstrømskap). Hvis jeg ikke har lov til å røre den burde jeg vel bare la den henge etter ledningene og be dem sende tekniker for å henge den opp igjen. Ikke vet jeg hvordan det tenkes at man skal klare å koble til noe som helst på baksiden av denne uten å flytte på den heller :P

Stusser også ved monteringen, hvis man skal bruke denne som tiltenkt. Den er hengt opp inne i svakstrøm/sikringsskapet, noe jeg vil tro påvirker WiFi dekningen ganske mye. Metallskap med masse strømførende ledninger.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Kan bekrefte at SFP modulen som satt i hjemmesentralen fungerte fint i en Ubiquiti edgerouter 4, satte internet til å bli levert på vlan 102. Har ikke noe behov for tv på denne adressen, så har ikke testet det, men det burde jo fungere fint med riktig vlan konfig for det.

SFP modulen: CTST THMPRS-351110A - SFP BiDi 100M/1.25G Tx1310nm/Rx1550nm 10km

Jeg har ikke fått testet SFP-modulen i UniFi utstyr, men skulle gjerne visst at det fungerer til senere. Er det noen som har prøvd standard SFP fra Altiboks i Ubiquiti utstyr fra UniFi serien? Jeg vil anta at det fungerer med det samme som fungerer i Edge-serien.
Sist endret av Thawi; 19. februar 2024 kl. 13:08. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Er det brudd på vilkårene til Altibox å bruke andre routere enn hjemmesentralen deres? Får besøk av en montør om noen dager som skal skifte hjemmesentral. Måtte takke ja til dette for å fortsatt være kunde, selv om jeg presiserte at jeg ikke var interessert.

Den gamle routeren har jeg kastet for mange år siden, så montøren møter en Asus rett på linjen. Lurer på om jeg skal gjemme Asusen og si jeg kastet den gamle da jeg hørte de skulle komme. #angst
Sitat av reklame Vis innlegg
Er det brudd på vilkårene til Altibox å bruke andre routere enn hjemmesentralen deres? Får besøk av en montør om noen dager som skal skifte hjemmesentral. Måtte takke ja til dette for å fortsatt være kunde, selv om jeg presiserte at jeg ikke var interessert.

Den gamle routeren har jeg kastet for mange år siden, så montøren møter en Asus rett på linjen. Lurer på om jeg skal gjemme Asusen og si jeg kastet den gamle da jeg hørte de skulle komme. #angst
Vis hele sitatet...
Det var dette jeg var nysgjerrig på også. Velger å tro at de formulerer seg som de gjør fordi de bare er så fryktelig redde for å måtte yte litt service til kundene sine, og at de er fornøyde så lenge de kan si "ditt problem, ikke vårt!". Men jeg sa til de jeg hjalp med dette utstyret at de skulle ta vare på hjemmesentralen i tilfelle de skulle ha behov for å kontakte AltiBoks sin kundeservice, det blir vel via meg uansett, da de sikkert vil nekte å vurdere noe som helst så lenge det ikke er en sånn plastboks i enden av fiberen ... Den er vel forsåvidt AltiBoks sin uansett, så de kan finne på at de vil ha den tilbake en eller annen gang og.
Ser jeg etter dette skiftet må over på andre løsninger, routere og bokser.

Hva er egentlig den store bakdelen med å sette den nye routeren i bridge mode og fortsette å bruke Asusen på den porten - gitt at man kun har internett ut av den og ikke TV?

For min del nå blir det akkurat like mange bokser med bridge mode som evt å unngå hjemmesentralen, og jeg nytter akkurat de samme funksjonene i Asusen.
Sitat av reklame Vis innlegg
Ser jeg etter dette skiftet må over på andre løsninger, routere og bokser.

Hva er egentlig den store bakdelen med å sette den nye routeren i bridge mode og fortsette å bruke Asusen på den porten - gitt at man kun har internett ut av den og ikke TV?

For min del nå blir det akkurat like mange bokser med bridge mode som evt å unngå hjemmesentralen, og jeg nytter akkurat de samme funksjonene i Asusen.
Vis hele sitatet...
Om man har eget utstyr man ønsker å bruke er det i utgangspunktet bridge mode man må bruke, så blir forsåvidt bare hjemmesentralen en overkomplisert media-converter og et unødvendig ekstra ledd "kjeden". I mitt tilfelle tok den også opp så og si all plassen i svakstrømskapet og gjorde det veldig vanskelig å få plass til resten av utstyret. Skal man kjøpe noe nytt uansett så gir det veldig mening for meg å kjøpe noe som gjør at man slipper den ekstra boksen, et mindre "point of failure".

Jeg synes heller ikke den Zyxel-routeren man påtvinges er noe bra utstyr, men skjønner at leverandører i dag havner i en skvis mellom kunder som skal betale absolut minst mulig og det å levere utstyr med god kvalitet samt god kundeservice. Vi har vel bare oss selv å takke.

Om man har eget utstyr er det ingen bakdeler ved å sette hjemmesentralen i bridge modus, slik jeg ser det
Sist endret av Thawi; 23. februar 2024 kl. 12:37.
2pac alive in serbia
Noen som har klart å låse opp de nyere boksene, som VMG v2? Har allerede eget nettverk hjemme, men skulle likt å benytte vmg v2 en min som et aksesspunkt med wifi 6.
Lurker since -05/04
Nemizz's Avatar
Hadde frem til for en uke siden (tilsynelatende)fast offentlig ipv4.
Nå ser det ut til at jeg har havnet bak et cg nat.(?) IP adressen på WAN på altibox sine sider, er ikke den samme IP adressen som kommer opp på whatismyipaddress.com. Ikke en gang for ipv6.

Resultatet er at ddns peker til feil addresse. Port forwarding har ingen ting og si lenger. Ingen av tjenestene jeg kjører hjemme fungerer.
Burde jeg ikke i det minste ha en offentlig tilgjengelig ipv6 adresse? Er det dette man kaller native ipv6?
Sitat av Nemizz Vis innlegg
Hadde frem til for en uke siden (tilsynelatende)fast offentlig ipv4.
Nå ser det ut til at jeg har havnet bak et cg nat.(?) IP adressen på WAN på altibox sine sider, er ikke den samme IP adressen som kommer opp på whatismyipaddress.com. Ikke en gang for ipv6.

Resultatet er at ddns peker til feil addresse. Port forwarding har ingen ting og si lenger. Ingen av tjenestene jeg kjører hjemme fungerer.
Burde jeg ikke i det minste ha en offentlig tilgjengelig ipv6 adresse? Er det dette man kaller native ipv6?
Vis hele sitatet...
jo, du burde ha en offentlig ipv6 adresse.
http://test-ipv6.com burde vise 10/10

dersom http://ip.altibox.no og http://ipadresse.no viser to forskjellige ipadresser så er du på cgnat.
ip.altibox.no vil vise deg den faktiske ipadressen som hjemmesentralen din får på vlan 102, ipadresse.no vil vise deg en ipadresse du blir nated bak når du skal nå ting på internett.

Dersom du trenger offentlig ipv4 adresse men ikke bryr deg om at den må være fast så kan du ringe inn og be om cgnat opt-out, dette er kostnadsfritt.
Dersom du vil ha en fast offentlig ipv4 adresse så koster det penger.
Lurker since -05/04
Nemizz's Avatar
Takk for tips! Skal ringe kundeservice i morgen.

http://ip.altibox.no og http://ipadresse.no viser to forskjellige ipadresser, så har blitt flyttet over på cgnat etter 1.5år.
http://test-ipv6.com viser 10/10 men adressen der, og adressen jeg finner på altibox->min side->internet-instillinger->nettverk, er to forskjellige adresser. Innser at jeg ikke helt forstår forskjellen på ipv4 og ipv6, trodde det var samme opplegget, bare det var flere tall. Ser ut til at alle enheter har "ekstern ip". Jeg er offisielt forvirret
tracert viser bare 1 route med 1ms på begge ipv6 adressene. Antar den ene er PC'n min og den andre er routeren sin adresse..

Fikk ddns og reverse proxy opplegget til å fungere nå som jeg enablet ipv6 på serveren.
Hmm, hvordan fungerer det med portforwarding nå? Har kun satt opp portforwarding på mine sider hos altiboks, og det peker til ipv4 og portnummer.
Sist endret av Nemizz; 23. februar 2024 kl. 23:59.
ipv4 portforwarding funker ikke når du har cgnat.
Du kan kjøre tjenestene over ipv6 ved å åpne opp for trafikken i brannmuren, men jeg mistenker at hjemmesentral ifra Altibox ikke lar deg åpne noe i ipv6 brannmuren, så da må du eventuellt bruke egen router som tillater at du legger åpninger i ipv6 brannmuren.
Lurker since -05/04
Nemizz's Avatar
Nei, det er akuratt det, fant ingen mulighet for og åpne porter på ipv6.
Trodde docker kontainere fungerte et øyeblikk, siden jeg fikk tilgang via domene, men det er kun her på lokalnettet.
Brikkene begyner og falle på plass nå
cg-nat opt-out eller ny router blir nok løsningen, muligens begge deler. Har lyst på en ordentlig router uansett.
2pac alive in serbia
Sitat av Trrunde Vis innlegg
ipv4 portforwarding funker ikke når du har cgnat.
Du kan kjøre tjenestene over ipv6 ved å åpne opp for trafikken i brannmuren, men jeg mistenker at hjemmesentral ifra Altibox ikke lar deg åpne noe i ipv6 brannmuren, så da må du eventuellt bruke egen router som tillater at du legger åpninger i ipv6 brannmuren.
Vis hele sitatet...
Har fast ip produkt enda, men snart skal de kreve 79 kr i måneden av meg for å beholde dette.....

Er man bare fucked hvis man ikke har fast ip produktet lengre? Synes det er helt på tryne at man må betale for å ha egen ip adresse i det hele tatt. Høres slik ut ihvertfall, at flere og flere begynner å få CGNAT nå.
Jeg har koblet opp med egen Ubiquiti router, og det fungerer utmerket, men jeg ønsker å gå over til fiber. Så må jeg må ha en lengre fibersnor. Er det noen som vet hvor man kan få tak i en fibersnor som er 5mm tykk som er singlemode simplex LC/SC ?
Er det mulig hvis man har QNAP QSW-2104-2S Unmanaged Switch 2x 10GbE SFP+ / 4x 2.5GbE RJ45 eller Asus 88u eller AX3200 ruter å få IPTV eller fiber å fungere? sies man må ha igmp proxy også på switchen?
2pac alive in serbia
Sitat av lmh1 Vis innlegg
Er det mulig hvis man har QNAP QSW-2104-2S Unmanaged Switch 2x 10GbE SFP+ / 4x 2.5GbE RJ45 eller Asus 88u eller AX3200 ruter å få IPTV eller fiber å fungere? sies man må ha igmp proxy også på switchen?
Vis hele sitatet...
Ja, man kan få det til å funke.

Du trenger IGMP proxy på ruteren, men ikke på switchen. IGMP snooping (som er det som er aktuelt for switchene) er greit å ha, men ikke strengt nødvendig.
Sitat av Xian Vis innlegg
Er det noen som vet hvor man kan få tak i en fibersnor som er 5mm tykk som er singlemode simplex LC/SC ?
Vis hele sitatet...
Hvorfor vil du ha en så tykk kabel? Antar det er "villa patch" du tenker på da (samme som den korte stubben Altibox gjerne bruker mellom hjemmesentral og veggboks).

Direktronik har et bra utvalg. Her er f.eks. SC/UPC til LC/UPC i forskjellige lengder: https://www.direktronik.no/direktron...-yd-40mm--vit/

Vanlige patchesnorer er billigere om du ikke absolutt må ha en tykk og hvit.
Har lest litt i tråden, men er litt newbie på dette. Jeg forstår at det er minimalt med utstyr som trengs, men er det vanskelig å konfigurere dette opp til å virke for en delvis newbie? Jeg har nettopp fått en OPNsense-maskin som jeg skal konfigurere opp som ny router, og skulle gjerne hatt bedre plass i skapet hvor denne hjemmesentralen står.

Sitat av reklame Vis innlegg
Er det brudd på vilkårene til Altibox å bruke andre routere enn hjemmesentralen deres? Får besøk av en montør om noen dager som skal skifte hjemmesentral. Måtte takke ja til dette for å fortsatt være kunde, selv om jeg presiserte at jeg ikke var interessert.

Den gamle routeren har jeg kastet for mange år siden, så montøren møter en Asus rett på linjen. Lurer på om jeg skal gjemme Asusen og si jeg kastet den gamle da jeg hørte de skulle komme. #angst
Vis hele sitatet...
Hvordan gikk dette?
Er en bloggpost her som viser hvordan de har satt opp opnsense mot Altibox.
https://blog.cavelab.dev/2019/09/opnsense-altibox-6rd/
Hopp over biten som går på 6RD, sjekk heller om det er et valg for dhcpv6-pd under "ipv6 configuration type" og sett prefix størrelse til 56 dersom det kommer som om det.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Altibox har lagt fiber til området, men kundeservice hadde fått beskjed om å ikke selge enkelt abonnement, eneste måten om å få koblet seg på var om borettslaget tegnet fellesavtale. Noen som har vært borti denne problemstillingen? Nylig flyttet hit, og det virket ikke som styret ønsker å sette opp noe fellesavtale med det første.