Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 7743
Hei! Ble igår pågripet hjemme hos meg angående en pakke med 3.6 gram cannabis som ble stoppet i tollen med mitt navn og adresse på. Jeg nektet selvfølgelig dette, men siden dette var mitt første møte med Politiet innrømmet jeg bruk og kjøp, så dum som jeg var. Etter 4 timer i avhør har jeg en del spørsmål angående hele denne prosessen som jeg hadde håper på dere kunne ta en titt på og rette eventuelle feil??


Ble aldri fortalt at jeg kunne nekte ransakelse av rommet mitt

Ble aldri fortalt at jeg kunne si nei til urinprøve

Ble fortalt at politet beslagla pc og mobil, aldri blitt spurt eller blitt fortalt at de skulle sjekke facebook meldingenen mine og tekstmeldinger

Politet snakket om å ta med seg hunder inn på rommet mitt, men disse var ikke tilgjengelig for øyeblikket. Ble aldri fortalt at jeg, som mindreårig, må gi skriftlig signatur på at dette er greit for meg.

Sa meg med engang skyldig i bruk og kjøp av cannabis, men når hun ene kom tilbake etter å ha sjekket meldingene mine, sa hun at det klart var tydelig at dette gjalt flere ganger enn jeg hadde fortalt. Har antallet ganger kjøp og bruk noe å si for saken i det hele tatt? Hvorfor ble dette tatt opp ETTER jeg sa meg skyldig i dette?

Ble fortalt at mine forklaringer var lite troverdige. Benefit of the doubt anyone??? Politiet sitter med bevisbyrden, ikke jeg. Er dette overtramp, eller normalt for politi å fortelle en pågrepet?

Når politidamen snakket om innholdet i meldingene mine spurte jeg gjentatte ganger om jeg kunne se disse meldingene. Dette ble svart med ignorering. Jeg som mistenkt har krav på å se alle dokumenter i saken mot meg.

Ble aldri fortalt at jeg som mindreårig har krav på bistandsadvokat betalt av Staten, om jeg ønsker. Ble fortalt jeg hadde rett til en forsvarer, men aldri fortalt at dette ville være kostnadsfritt for meg.
Ikke så mye å gjøre om det dessverre, politiet i Norge hjelper deg ikke i det hele tatt om du blir siktet for noe. Du kan prøve å involvere en advokat for å få han til å se på saken. Men dette ender nok opp med å bli en lærepenge (ALDRI snakk med politiet uten advokat tilstede).

Signerte du under på et dokument som sa at du hadde rett til advokatbistand?
Det eneste du skal si til politiet i en slik situasjon er navn, født.+pers.nummer og bosted. Intet mer uten advokat.

Alt annet du sier vil kun bli brukt imot deg. Husk at det er en dommer som skal dømmer deg, ikke politiet.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Du skulle ikke sagt noe som helst. Hvorfor i ALLE dager skulle du innrømme bruk og kjøp når det ikke var det de var der for engang? Når du innrømte det så ble det jo også mye mer sannsynlig at det var du som faktisk bestilte cannabis i posten.
Så vidt jeg har forstått, driter politiet i norge egentlig ganske greit i dine rettigheter, så lenge du ikke gir uttrykk for å vite hva de er. De kan f.eks ta seg inn uten ransakelsesordre, uten at dette vil ha noen konsekvenser for de.
I praksis kan de bare si at de luktet marihuana (eller at de trodde de luktet det), og da har dem plutselig lov til å gjøre nesten hva som helst - med skjellig grunn til mistanke.

De er også veldig flinke til å bruke slibrige avhørsteknikker, og presse folk til si ting når dem egentlig har rett til å tie.
Ble du ikke opplyst om at du i avhør har rett til å ikke forklare deg? Du må kanskje møte opp i avhøret, men så snart formalia er unnagjort (navn, alder, bosted og yrke), så har du rett til å si når som helst at du vil avslutte avhøret og ikke avgi videre forklaring.
Det eneste du ikke har lov til i avhør, er å inkriminere andre med løgn. Du har altså lov til å ljuge - det er politiets oppgave å evt avsløre løgner og bevise din skyld i en sak.
Jeg ble hvertfall opplyst om alt dette, og avhøreren sa til og med rett ut at jeg var fritt frem å ljuge og bullshitte, så lenge jeg ikke inkriminerte andre.
Jeg valgte allikevel å gjennomføre avhør i håp om å renvaske meg og/eller villede politiet ved å fremstå som en grei og hyggelig gutt Fikk fortsatt bot, så fuck that shit. Neste gang gir jeg faen og bare nekter 110% - det har vel du også lært nå, eller hva?

De er også svært frekke når det gjelder å gå gjennom mobil tlf og facebook etter meldinger - dette bare gjør de rett som det er om de har muligheten til det. F.eks på razzia eller ved inndratt tlf.
Har de lov til det? Vet ikke, noe sier meg at dette egentlig er i gråsonen, men slik det er i Norge så har det ingenting å si - du får ikke gjort noe med det uansett.
Bare klag i vei, hvis du tror det hjelper. It won't.

Politiet operer veldig ofte ved å late som at alt er protokoll og vanlig prosedyre, så finner man ut senere at man kan nekte. Typisk.
Jeg ble også lurt av dette, og lot meg avfotografere i en såkalt mugshot. Først senere finner jeg ut at dette er noe man kan motstille seg - de ville forresten også ta DNA-prøve av meg, men dette droppa de pga tiden. Også dette er en prosedyre man ikke helt uten videre skal la seg gå med på.

Om mengden kjøp og salg har noe å si for straffen? Tja, de tar dette litt på skjønn, men som regel vil de gi deg strengere straff eller oppfølging hvis de ser at dette ikke bare er en førstegangs-greie.
Tror idéen liksom er å prøve å skremme deg til å slutte, ved å gi saftigere bot.
(men alle vet at politi egentlig gir faen, de vil bare bøtelegge deg og buste deg på nytt ved en senere anledning$$$)

Har egentlig ikke så mye mer å tilføye, anna enn at det var naivt og dumt av deg å innrømme noe som helst - trodde du at de skulle være ekstra snille med deg og gi deg mildere straff? Som regel er det ikke snakk om mer enn en strafferabatt på kanskje 3-400 kroner tatt av på bota - og who gives a shit about that anyways? Poenget er jo at du helst vil snike deg unna straff i det hele tatt.

Håper du har lært leksa om norsk politi - aldri innrøm noe som helst, nekt nekt og atter nekt.
Also, fuck tha police ha en så fin helg som mulig, peace!
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Er vel ikke så mye annet og gjøre nå enn å forsøke seg på:

- "Var i en presset situasjon"
- "Sa ting jeg ikke mente fordi jeg var redd"
- "Politiet på stedet presset meg til å si ting som egentlig ikke stemte"
- "Trekker forklaringen pga jeg ikke var meg selv"
Det Alzo88 forteller om politiet er helt riktig. De er en gjeng med drittsekker som ser helt bortifra skjønn og omstendighetene og jobber kun for å ta deg på det du er anmeldt for. Når jeg var involvert med dem (første og eneste gang jeg har vært involvert med politiet) så løy de til meg, fortalte meg ikke at jeg var anmeldt på flere ledd før en tilståelse, "rotet" bort dokumenter slik at vi ikke rakk diverse frister osv. Ingen jeg møtte i politiet utøvde noen som helst skjønn, så ikke tro at det redder deg at det er en førstegangs forbrytelse og at du er en snill gutt.

Til alle som leser dette: Ikke oppgi mer informasjon enn du må til politiet, og få en advokat til å være med på hvert eneste steg i prosessen.
Problemet med sånne små saker er vel at når du først innrømmer noe eller blir tatt med sikre bevis, stilles det ikke lengre spørsmål til fremgangsmåten til politiet, for de hadde jo rett!

Alle som blir tatt kommer med så masse "klager" på politiet for å bli mildere dømt at alle anmeldelser av politiet desverre drukner i støyen
Sist endret av plohg; 29. mai 2015 kl. 17:42.
Lurer på en ting her, har man rett på gratis advokat i avhør?
Jeg fikk vertfall beskjed om at jeg kunne ha med meg advokat, men måtte betale den selv når jeg var i avhør.
Trådstarter
2 0
Sitat av iColdman Vis innlegg
Lurer på en ting her, har man rett på gratis advokat i avhør?
Jeg fikk vertfall beskjed om at jeg kunne ha med meg advokat, men måtte betale den selv når jeg var i avhør.
Vis hele sitatet...
Du har rett til det om du enten er mindreårig eller har en årlig inntekt på mindre enn 220 000, eller noe rundt det tallet.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av MathHaug Vis innlegg
Du har rett til det om du enten er mindreårig eller har en årlig inntekt på mindre enn 220 000, eller noe rundt det tallet.
Vis hele sitatet...
Er du tiltalt i dei fleste typer straffesak handler det ikkje om fri rettshjelp, men rett til advokat. Det gjeld stortsett ikkje i saker der du ikkje vedtek eit forenkla forelegg og promillesaker. I andre saker har du rett på offentleg forsvarar uavhengig av inntekt.

http://www.domstol.no/no/Straffesak/...en/Forsvarere/
https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1...5#KAPITTEL_2-5
Sist endret av vidarlo; 29. mai 2015 kl. 20:39.
Beklager allerede til trådstarter for at jeg bruker hans tråd til å stille spørsmål, men:

Imorgen tidlig skal jeg til snuten for å kreve at de gir meg iPaden min som ble beslaglagt for to måneder siden under en razzia. Det jeg har tenkt å gjøre, er å gå inn på kontoret dems (altså snakke med ei i skranken, be henne om å få snakke med noen som faktisk har noe med razzia-saken min å gjøre), for så å kreve iPaden min tilbake, siden jeg hverken har fått noen som helst kontakt med politiet etter rassiaen.

Ga de også koden til iPaden min (fordi jeg VET at de ikke finner noe der, er ikke noen idiot), så derfor mener jeg at jeg kan gå inn hos de i morgen og kreve å få den tilbake på stedet, og om de prøver seg på noe sånt som "vi må snakke om noen bilder som har blitt tatt med ipaden din", så skal jeg svare "enten gir du meg iPaden, eller så gir du meg en advokat - her og nå".

Noen som helst som har noe input til dette? Dere vet selvsagt ikke hele storyen, men jeg har grovt sett gitt litt innblikk i situasjonen.

TL;DR: Rassia pga. mistanke om innføring av stoff til landet, fant ingenting i huset, avhør, nekt nekt nekt, inndragelse av telefon og ipad, nektet å gi koden på telefonen, noen uker senere dro jeg innom hos dem og ga dem koden til ipaden (telefonen hadde jeg allerede fått tilbake), og senere har jeg ikke hørt en dritt fra dem, og nå skal jeg kreve tilbake iPaden min.


Og Alzo88: DU forstår hvordan man skal forholde seg til snut. Creds, for det er det faen meg få som gjør.
Sist endret av instinktinnsikt; 3. juni 2015 kl. 00:54.
Sitat av instinktinnsikt Vis innlegg
Beklager allerede til trådstarter for at jeg bruker hans tråd til å stille spørsmål, men:

Imorgen tidlig skal jeg til snuten for å kreve at de gir meg iPaden min som ble beslaglagt for to måneder siden under en razzia. Det jeg har tenkt å gjøre, er å gå inn på kontoret dems (altså snakke med ei i skranken, be henne om å få snakke med noen som faktisk har noe med razzia-saken min å gjøre), for så å kreve iPaden min tilbake, siden jeg hverken har fått noen som helst kontakt med politiet etter rassiaen.

Ga de også koden til iPaden min (fordi jeg VET at de ikke finner noe der, er ikke noen idiot), så derfor mener jeg at jeg kan gå inn hos de i morgen og kreve å få den tilbake på stedet, og om de prøver seg på noe sånt som "vi må snakke om noen bilder som har blitt tatt med ipaden din", så skal jeg svare "enten gir du meg iPaden, eller så gir du meg en advokat - her og nå".

Noen som helst som har noe input til dette? Dere vet selvsagt ikke hele storyen, men jeg har grovt sett gitt litt innblikk i situasjonen.

TL;DR: Rassia pga. mistanke om innføring av stoff til landet, fant ingenting i huset, avhør, nekt nekt nekt, inndragelse av telefon og ipad, nektet å gi koden på telefonen, noen uker senere dro jeg innom hos dem og ga dem koden til ipaden (telefonen hadde jeg allerede fått tilbake), og senere har jeg ikke hørt en dritt fra dem, og nå skal jeg kreve tilbake iPaden min.


Og Alzo88: DU forstår hvordan man skal forholde seg til snut. Creds, for det er det faen meg få som gjør.
Vis hele sitatet...
...Sier han som ga passord til ipad med bilder det potensielt kreves advokathjelp for å forklare.

Sitat av Tøffetom Vis innlegg
...Sier han som ga passord til ipad med bilder det potensielt kreves advokathjelp for å forklare.

Vis hele sitatet...
Bildene er av den grad at jeg bare kan si "jeg testa ut kameraet på min nye iPad.", så jeg har ingenting å frykte. Bildene (15 bilder på rad, sikkert) er bilder av en stykk sløv SWIM, der bildeforholdene er dårlig, så man ser ikke særlig mye. Så å påstå at det potensielt kreves advokat på grunn av bildene, det er å ta ganske hardt i. Det jeg ønsker, om jeg må, kreve advokat til, er å få tilbake min iPad som de kunne ha gransket i flere måneder nå, uten å gi den tilbake til meg.

ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
instinktinnsikt:
§ 213. Viser det seg innen saken er endelig avgjort, at det ikke lenger er behov for beslaget, skal dette heves av påtalemyndigheten eller retten. Dersom det er fare for at en gjenstand som er beslaglagt med sikte på inndragning, raskt vil bli ødelagt, kan retten tillate politiet å avhende gjenstanden.
For øvrig faller beslaget bort når saken er endelig avgjort. Retten kan bestemme at beslag av bevismidler skal opprettholdes også etter at det foreligger rettskraftig dom i saken, såfremt og så lenge det er grunn til å regne med at saken kan bli begjært gjenåpnet eller andre særlige forhold tilsier det.
Vis hele sitatet...
https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1...ITTEL_4-6#§213
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Så det du skriver på enkelt, ikke-akademisk norsk, er at jeg må vente på brev om henleggelse, før jeg kan hente den? Selv om jeg vet at de ikke kommer til å finne noe som helst på den?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Hva du vet eller ikke vet er revnende likegyldig for politiet, de må gjøre seg ferdig med det beslaglagte utstyret og konkludere med om det er bevis eller ikke.
Så du må nok vente til saken er over ja.
Sist endret av Dodecha; 3. juni 2015 kl. 15:28.
Sitat av instinktinnsikt Vis innlegg
Så det du skriver på enkelt, ikke-akademisk norsk, er at jeg må vente på brev om henleggelse, før jeg kan hente den? Selv om jeg vet at de ikke kommer til å finne noe som helst på den?
Vis hele sitatet...
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Hva du vet eller ikke vet er revnende likegyldig for politiet, de må gjøre seg ferdig med det beslaglagte utstyret og konkludere med om det er bevis eller ikke.
Så du må nok vente til saken er over ja.
Vis hele sitatet...
Ikke helt enig.
Politiet har nylig tatt fra meg mobiltelefoner og datautstyr, deriblant en iPad.
Jeg ga ikke dem koden eller passordet til TrueCrypt-volumet på alle maskinene.

Saken pågår enda, og jeg ligger godt an til å få ca 1-2 år i fengsel. Kun vært i ett avhør.
Jeg fikk tilbake tingene mine for to uker siden, etter å ha pusha ganske hardt på.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Hva du vet eller ikke vet er revnende likegyldig for politiet, de må gjøre seg ferdig med det beslaglagte utstyret og konkludere med om det er bevis eller ikke.
Så du må nok vente til saken er over ja.
Vis hele sitatet...
Men saken er jo "over"... Hva annet skal de gjøre nå? De har vært på rassia, de fant ingenting, de avhørte meg (to ganger), jeg nekta, de tok telefonen min (ga ikke koden), fikk den tilbake to dager senere, og har ikke hørt en dritt fra dem siden. Og det er to måneder siden.

Lukter henlagt som bare faen. Særlig med tanke på at jeg aldri har brukt iPaden til noe som helst ulovlig, og jeg har ingen andre apple-produkter (altså ingen synkronisering).
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Rusmisbrukeren: Klart, det finnes vel unntak til det meste, det der er hva loven sier om beslaglagt utstyr, hva praksisen er noen steder kan jeg ikke uttale meg om.


instinktinnsikt: Det skader selvfølgelig ikke mase på politiet om det beslaglagte utstyret, gjerne i person hos skranken deres. Ta det hele med en høflig tone selvsagt.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Forventer besøk etter at de fant meldinger på telefonen til en kamerat ang. kjøp av weed. Hvilke tiltak burde en ta annet enn å kvitte seg med alt utstyr/meldinger?
Sitat av Dodecha Vis innlegg

instinktinnsikt: Det skader selvfølgelig ikke mase på politiet om det beslaglagte utstyret, gjerne i person hos skranken deres. Ta det hele med en høflig tone selvsagt.
Vis hele sitatet...
Det gikk veldig fint å få tilbake iPaden, forresten. Bare ville gi en update.
Siden jeg allerede hadde fått brev om at saken var henlagt grunnet manglende bevis, så gikk jeg bare i skranken og spurte om å få tilbake iPaden min. Måtte bare skrive under et papir, så fikk jeg den.

Sitat av wat Vis innlegg
Forventer besøk etter at de fant meldinger på telefonen til en kamerat ang. kjøp av weed. Hvilke tiltak burde en ta annet enn å kvitte seg med alt utstyr/meldinger?
Vis hele sitatet...
Clear alt av chat-logger med lugubre folk, slett bilder/filmer som er assosiert med bruk av narkotika, og nekt på alt. Ikke innrøm noe som helst.
Sist endret av instinktinnsikt; 24. juni 2015 kl. 01:48. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
kommer ikke bare politiet til å be om en sms utskrift fra Operatøren om de vil vite noe? å slette smser hjelper da heller lite.
Sitat av Mokkasinen Vis innlegg
kommer ikke bare politiet til å be om en sms utskrift fra Operatøren om de vil vite noe? å slette smser hjelper da heller lite.
Vis hele sitatet...
Jeg tror ikke det er like lett for dem å gjøre det. De kan handle på ferske spor og derfor kunne kreve og mobilen din om du har den på deg, eller bruke noen "smarte" metoder og si at de "vil se mobilen din" uten å faktisk fortelle at du "må vise dem mobilen din", som i møte med politiet for mange virker som akkurat det samme.

Når man skal til teleoperatøren og få en utskrift av sms-logger derimot, så kreves det kanskje mer lovlige fullmakter basert på konkrete bevis eller mistanker.

Jeg synser her, men det virker logisk.

Det er uansett idiotisk og bruke SMS. Hvem bruker uansett SMS lengre? Tekstmeldinger i seg selv er idiotisk, men om man først skal gjøre det bedre å bruke en whatsapp type plattform. Det å få ut meldinger der blir plutselig en ressurs og bevis-krevende oppgave politiet i de fleste tilfeller ikke har mulighet til pga mistanke om et par gram hasj eller noe slikt.
Sist endret av Picard; 24. juni 2015 kl. 02:44. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.