Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  62 6496
Jeg mener bestemt at ligninger med tre ukjente ikke ble introdusert før andre året på vgs allmenne. Noen oldinger som husker? -82 modell
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Radetzky Vis innlegg
Jeg mener bestemt at ligninger med tre ukjente ikke ble introdusert før andre året på vgs allmenne. Noen oldinger som husker? -82 modell
Vis hele sitatet...
Det er ingen vesentleg skilnad mellom likninger med tre ukjente og to ukjente. Det er mogeleg at det ikkje blir introdusert i ungdomsskulen, men prinsippa er identidsk, utover at du har tre ukjente istadenfor to.
Sitat av Sky Vis innlegg
Samtidig så ligger veldig mye av ansvaret på eleven selv også. Det er bare en person i verden som virkelig kan lære deg matematikk, og det er deg selv. Lærere og medelever kan hjelpe, undervise, løse oppgaver sammen med deg og bøker kan leses - men det er bare du som kan forvandle all denne informasjonen til et redskap for din egen tanke.

Der undervisningen er tynn, kan et våkent og rolig selvstudium av lærebøker fylle hullet, og der lærebøkene er tynne, kan undervisningen fylle hullet. Å lære seg matematikk krever deltagelse og selvstendighet. Jeg tror at mange er for raske til å peke fingeren på læreren og undervisningen, fremfor å være litt ærlig med seg selv og sjekke om noe av problemet faktisk ligger i sine egne studieteknikker. Med det sagt er det klart at mange lærere mangler kompetanse og evne til å formidle kunnskapen, men det er sannelig mange elever som også mangler evnen til å tilegne seg det som blir sagt.
Vis hele sitatet...
Åh, absolutt. Matematikk er mye arbeid (jeg er nå tross alt ferdig med siv.ing. matten nå, skulle tatt seg ut om jeg ikke hadde tatt det faktumet innover meg enda :P)! Men for å motivere eleven til å gjøre arbeidet som skal til, synes jeg det er viktig å strukturere undervisningen skikkelig, og forklare hvordan det kan benyttes i det virkelige liv. Derivasjon, integrasjon og logaritmer virker jo fullstendig tøvete hvis man ikke vet hva det kan brukes til, for matematikken bak det er relativt avansert, og svarene kan være vanskelige å tolke. Da synes jeg det er enkelt og lettvint å vise til f.eks akselerasjon og fart med en gang. Den sokratiske metoden er også sterkt undervurdert i matematikk, hva er vel bedre enn å få elevene til å forstå ting på egen hånd ?

Det som virkelig er gøy med matte er jo det at man opplever mange små seiere, hele tiden. Man får en utrolig mestringsfølelse!

Sitat av Radetzky Vis innlegg
Jeg mener bestemt at ligninger med tre ukjente ikke ble introdusert før andre året på vgs allmenne. Noen oldinger som husker? -82 modell
Vis hele sitatet...
Som andre her sier, likninger med tre ukjente er ikke forskjellig fra likninger med to ukjente. Man må bare ha en likning til. Det er faktisk ingen prinsipiell forskjell i løsningen av likninger med to ukjente, og likninger med tusen ukjente, man må bare ha flere likninger, og mer tid (her er en metode som kalles Gauss-Jordan eliminasjon veldig lettvint å bruke, men det er neppe noe man lærer på vgs.).
Sitat av Radetzky Vis innlegg
Jeg mener bestemt at ligninger med tre ukjente ikke ble introdusert før andre året på vgs allmenne. Noen oldinger som husker? -82 modell
Vis hele sitatet...
Dette mener jeg å huske også. Nekter å tro at jeg hadde likninger med 3 ukjente allerede på ungdomskolen. Prinsippet er det samme ja, men det lærer man ikke før på vgs. Såvidt jeg husker gikk man ikke spesielt dypt inn i likninger med 2 ukjente på ungdomskolen heller, men der kan jeg ta feil.

Er forøvrig 88 mod.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Trådstarter
Sitat av Sjølvaste Vis innlegg
Dette mener jeg å huske også. Nekter å tro at jeg hadde likninger med 3 ukjente allerede på ungdomskolen. Prinsippet er det samme ja, men det lærer man ikke før på vgs. Såvidt jeg husker gikk man ikke spesielt dypt inn i likninger med 2 ukjente på ungdomskolen heller, men der kan jeg ta feil.

Er forøvrig 88 mod.
Vis hele sitatet...
Når jeg tenker meg om, så har vi ikke hatt tre ukjente på forkurs til ingeniør heller. Kun to ukjente, men gjerne i flere grader.
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Når jeg tenker meg om, så har vi ikke hatt tre ukjente på forkurs til ingeniør heller. Kun to ukjente, men gjerne i flere grader.
Vis hele sitatet...
Poenget som mange vil fram til her er jo at så lenge man kan løse likninger med to ukjente, kan man løse likninger med 3, 10 eller 100 ukjente ved å bruke nøyaktig samme teknikk. Alt handler om steg for steg og innsetting etter innsetting.

Grunnen til at de ikke lærer deg det på forkurset er at de antar at du kan det. Iallefall antar de at du kan løse likninger med flere ukjente etter de har vist deg hvordan du løser likninger med to ukjente.

Igjen, likninger med flere ukjente er ungdomsskolepensum. Ingeniørnivået er langt, langt over. For å sette det litt på spissen, de lærer deg ikke gangetabellen på ingeniørforkurset nettopp fordi de regner med at du kan det.
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Når jeg tenker meg om, så har vi ikke hatt tre ukjente på forkurs til ingeniør heller. Kun to ukjente, men gjerne i flere grader.
Vis hele sitatet...
Igjen, prinsippet er det samme.

Man må ha to likninger for å løse likninger med to ukjente, tre likninger for tre ukjente, fire for fire ukjente osv.

Kan man løse likninger med en ukjent, kan man løse likninger med tusen ukjente, så fremt man har nok likninger.

Når man begynner med LaPlace begynner det dog å bli freaky, da projiserer man bare alle ukjente over på en akse, og så får man bare svaret magisk ut fra løse luften. Da jeg begynte med matte 4, og lærte Fourier og LaPlace, var faktisk første gang jeg måtte innse at man ikke kunne forstå alt (professoren nevnte at man omtrent må ha doktorgrad i matematikk for å forstå hva som foregår der), noen ting må man bare akseptere for å kunne gå videre. Det var kanskje litt forbi det vi diskuterte her, men likevel litt relevant, føler jeg.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Trådstarter
Sitat av Bartulf Vis innlegg
Poenget som mange vil fram til her er jo at så lenge man kan løse likninger med to ukjente, kan man løse likninger med 3, 10 eller 100 ukjente ved å bruke nøyaktig samme teknikk. Alt handler om steg for steg og innsetting etter innsetting.

Grunnen til at de ikke lærer deg det på forkurset er at de antar at du kan det. Iallefall antar de at du kan løse likninger med flere ukjente etter de har vist deg hvordan du løser likninger med to ukjente.

Igjen, likninger med flere ukjente er ungdomsskolepensum. Ingeniørnivået er langt, langt over. For å sette det litt på spissen, de lærer deg ikke gangetabellen på ingeniørforkurset nettopp fordi de regner med at du kan det.
Vis hele sitatet...
Vi startet på bunnen på forkurset. Var mye 10klasse matematikk den første tiden.. Tok seg fort opp tho.

Problemet er ikke at vi har vansklig matte på forkurset, men mengden. Vi går igjennom hele videregående pensum pluss litt ekstra på et skoleår.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Vi startet på bunnen på forkurset. Var mye 10klasse matematikk den første tiden.. Tok seg fort opp tho.

Problemet er ikke at vi har vansklig matte på forkurset, men mengden. Vi går igjennom hele videregående pensum pluss litt ekstra på et skoleår.
Vis hele sitatet...
Tja..

Er bare de fagene som er nødvendige for studiekompetanse - et par kapittel (slik at dere ikke får studiekompetanse) + et par ekstra kapittel (slik at dere har et bestått grunnkurs).

Så ille var det egentlig ikke, jeg hadde fått D i matte i høgskolen (fikk 2 på VGS og 3 på ungdomsskolen) hvis jeg ikke hadde funnet en 9TB FTP med daglige oppdateringer (relativt mye i 2003).
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Trådstarter
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Tja..

Er bare de fagene som er nødvendige for studiekompetanse - et par kapittel (slik at dere ikke får studiekompetanse) + et par ekstra kapittel (slik at dere har et bestått grunnkurs).

Så ille var det egentlig ikke, jeg hadde fått D i matte i høgskolen (fikk 2 på VGS og 3 på ungdomsskolen) hvis jeg ikke hadde funnet en 9TB FTP med daglige oppdateringer (relativt mye i 2003).
Vis hele sitatet...
Nå har forskursene den en av de høyeste strykprosentene i norge. Det er meget sjeldent at over 50% av alle som møter opp første dagen står i kurset.

Som sagt, ikke så tung matematikk, men noen jævlige mengder vi må pugge.
Sist endret av Bombasa; 2. august 2011 kl. 15:41.
Tror faktisk ikke dette her er pensum i P-matte @ VGS (letteste matten man KAN ta første året på VGS). Jeg har skumlest pensumet til P-matten(Praktisk) da jeg skal hjelpe en jente med det, og har ikke sett dette enda. Så er strengt talt VGS-stoff, for å legge diskusjonen om det død.
Sitat av nightLook Vis innlegg
Tror faktisk ikke dette her er pensum i P-matte @ VGS (letteste matten man KAN ta første året på VGS). Jeg har skumlest pensumet til P-matten(Praktisk) da jeg skal hjelpe en jente med det, og har ikke sett dette enda. Så er strengt talt VGS-stoff, for å legge diskusjonen om det død.
Vis hele sitatet...
Først tror du at det er VGS-pensum, så vil du legge diskusjonen død? Mange har jo sagt tidligere at dette er pensum i 10ende klasse. Ja, det er det. Diskusjonen er død, men ikke med din konklusjon.

Pensum 10-klasse fra utdanningsdirektoratet sine kompetansemål.
Løyse likningar og ulikskapar av første grad og enkle likningssystem med to ukjende.
Vis hele sitatet...
http://www.udir.no/grep/Lareplan/?la...&kmsid=1101842
Sitat av Matthiesen Vis innlegg
Pensum 10-klasse fra utdanningsdirektoratet sine kompetansemål.
http://www.udir.no/grep/Lareplan/?la...&kmsid=1101842
Vis hele sitatet...
Med to ukjente er vi alle enige om. Denne nøtten inneholder 3 ukjente, noe jeg mener ganske så bestemt ikke er pensum i 10. klasse.

Og igjen; ja jeg vet at prinsippet for likninger er det samme enten man har 2, 3 eller 500 ukjente. Men får man vite det på ungdomskolen? Nei. Man lærer helt grunnleggende likninger med 2 ukjente. Selv om prinsippet er det samme, er det ikke dermed sagt at det kreves at en 10. klassing skal klare/vite det.

De som mener at denne nøtten er noe gjennomsnittelige 10. klassinger burde klare easy peasy, burde jekke ned cockynessen sin betraktelig. Oppfatter en meget arrogant holdning fra enkelte, spesielt i starten av tråden.
Sist endret av Sjølvaste; 2. august 2011 kl. 16:32.