Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 1309
God dag.

Jeg har en god del erfaring med Photoshop, og føler at jeg kjenner det ganske ut og inn, i alle fall nok til å kunne sette opp helt fine websider med det. Nå har det seg slik at jeg kikket litt på 2advanced.com, og ble veldig inspirert til å lage websider i Flash (selvfølgelig større sider med litt substans, for små websider, f.eks. blogger, er jo dette bortkastet). Tenkte det kunne være greit å stille et par spørsmål før jeg setter i gang.

Et av argumentene jeg har hørt mot Flash er at man trenger Flash Player for å kunne bruke det i det hele tatt. Hvor stort problem er egentlig dette, med tanke på at omtrent alle maskiner i dag har dette installert?

Er det veldig tungvindt å bruke Flash frontend og php backend, evt. å hente ut informasjon fra et php-script ved bruk av ActionScript?

Finnes det noen gode alternativer til Flash man kan oppnå nesten like gode resultater med? (Tenker da noe som jQuery, altså noe som er basert på dagens webstandarder).


På forhånd takk for svar.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Personlig liker jeg flash-sider dårlig, og det er jo ikke dette flash egentlig er beregnet på. Det er heller ikke den "skikkelige" måten å lage ei webside på, og den funksjonaliteten flash tilbyr blir ALTFOR ofte brukt til irriterende og trege animasjoner og effekter. Og hvis ikke du skal bruke denne funksjonaliteten kan du like gjerne holde deg til HTML, PHP eller liknende?
Poenget var å lære seg Flash for større sider. Jeg er enig med deg i at Flash kan være utrolig plagsomt og i veien, men sånn som 2advanced beviser, kan det også utføres nydelig og funksjonelt (til en viss grad).

Jeg hadde nok begrenset meg til å bruke Flash på porteføljer og lignende, da disse gjerne skal være så prangende og flashy (no pun intended) som overhodet mulig, for å tiltrekke seg oppmerksomhet. Men for all del, hvis det er flere innspill på temaet, tar jeg imot med åpne armer.
Det at folk kansje ikke kan oppleve siden pga av at dem mangler flash er nesten utelukket, alle har flash i dag. Uten det så mister du nesten en del av all internett underholdningen. Det er heller ikke vanskelig å lære seg det.
Sitat av FrostSwirl Vis innlegg
Et av argumentene jeg har hørt mot Flash er at man trenger Flash Player for å kunne bruke det i det hele tatt. Hvor stort problem er egentlig dette, med tanke på at omtrent alle maskiner i dag har dette installert?
Vis hele sitatet...
http://www.adobe.com/products/player...netration.html

Er Flash player 9 som er nødvendig.

Så over 99% altså.
Hadde vært moro å kunne flash på en måte, for noen flash sider er jo utrolig fine.

Et skrekkeksempel er vel:

http://www.arne.no
kanskje bedre å lære seg javascript og jquery? kan gjøre mye triks da ^^
Har kikket litt på jQuery, men har enda ikke klart å finne en side med et like bra resultat som en del flashsider har. Jeg er av den oppfatning at hvis ingen andre har laget noe bra med et system, er det ingen god grunn til at jeg skal kunne klare det.
hva med silverlight? microsoft-flash :P
SilverLight er uaktuelt. Det er omtrent som Flash, bortsett fra at det er mange færre personer som har installert plug-inen, og en av hovedbekymringene mine angående Flash er at det krever en plug-in (noe som førte til at jeg spurte hvor mange som faktisk hadde denne installert).
Men jeg skal ta en ny runde og se om jeg kan finne noe bra og funksjonelt laget i jQuery. Det bør forøvrig også nevnes at jeg allerede har begynt å kikke litt på ActionScript og Flash, for å se hvordan det er å jobbe med i forhold til Photoshop og så HTML/CSS og PHP, som var den tidligere måten jeg gjorde ting på.
Jeg vil kalle meg selv relativt godt kjent med flash, og må si at den største fordelen etter mine erfaringer er de dynamiske reklameannonsene man kan lage. Færre og færre legger merke til ikke-interaktive og ubevegelige jpg-annonser. Grunnen til dette er at reklameplasseringen er rimelig lik på de fleste sider, og underbevisstheten blokkerer dette synsfeltet dersom det ikke dras dit av bevegeligheten i flash-annonser.

Jeg kan ca. null om Javascript o.l., så jeg aner ikke hva man kan gjøre med det, men begrensninger finnes ikke i Flash, selv for en som er langt fra utlært. Du kommer langt med basicen hvis du har god forståelse for Flash.
Jeg driver å lærer meg flash og AS3, og vil si at det er ganske lett. Det er også ganske lett å lage flotte og funksjonelle sider og animasjoner selv om man ikke kan så mye.

Uansett hva du gjør så er flash et av programmene som er ganske greit å kunne, man kan lage uendelig mye rart. Du kan få bruk for det til alt mulig.

Best av alt er at det skikkelig morsomt
Sist endret av Gunnar Gul; 10. desember 2009 kl. 23:46.
Jeg vil tørre å påstå at Flash bør brukes til reklame og andre effekter, ikke hele nettsider.
Helst skal en nettside fungere fint uten Javascript, uten Flash eller noe annet..

Jeg sier ikke at man derfor ikke bør bruke jQuery eller Flash, eller lignende.. Men man bør unngå å basere hele nettsider på teknologi som kan bety at en bruker ikke får sett innholdet.
Personlig digger jeg å lage ting med flash. ActionScritp er det språket folk uten peiling, burde begynne med spør du meg. Eller om du har lyst til å prøve deg på animasjoner. Lyd kan du også ha det mye morro med.
Men for komplette websider einer det seg ikke.

Men jeg tror også at flash kommer til å forsvinne etter hvert. Bedre og bedre sammensmeltning mellom html css og javaScript som jQuery er et eksempel på kommer til å ta over.

Kaizen