Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 2426
Hallo..

Holder på med å kjøpe inn ganske stor sub og forsterker til bilen...

Men hva vil hjelpe best om jeg kjøper en Kondensator Eller ett extra Batteri?

hva er fordelene med de forskjellige?


eller vill det kanskje lønne seg å ha begge??
Trodde ikke at ekstra batteri var vanligt for å drive suben. For med mindre du kobler det til dynamoen så vil det jo bli utladet. Men er ikke sikker på om du får nok ladestrøm fra en dynamo til å lade to batterier.
Trådstarter
Ja er ganske masse Watt subben trenger. så tenkte viss jeg hadde 2 batterier at de kan holde på mere strøm ?!?!

Og ja må selfølgelig koble den andre batteriet også til Dynamoen, eller så ville det jo bli utladded ja...
Jeg har en god del erfaring med svære bilstereoer, og etter mye frem og tilbake har jeg funnet ut at løsningen er å ha begge deler egentlig, kommer jo selvfølgelig litt an på størrelsen på anlegget..
Men hos meg kjører jeg med to batterier samt 2 farad kondensator, kjørte ei god stund uten kondensator, men merka at bassen ble mye mer presis med en kondensator som leverer peakstrømmer mye kjappere enn batteriet, men man er jo avhengig av at det før kondensatoren klarer å gi etter nok også, for med annet du bytter til en større dynamo så vil du ha bruk for ekstra batteri i ett stort anlegg

Jeg kjører for øvrigt med ett rimelig lite stereoanlegg for tida, men med 65A dynamo blir det fort lite, har tilsammens en peakeffekt på rundt 8kW og rmseffekt på rundt 3kW, og allerede da merker jeg forskjellen på batterier og kondensator..
Sist endret av Popp; 13. mars 2009 kl. 16:07.
Trådstarter
ok, Men tror ikke du kan kalle det ett rimelig lite annlegg :P

hvordan høytalere/forterker er det du har?
Har to stk. JBL Decade 6x9 av den gode gamle sorten bak(eneste 6x9 som duger, hehe) som jeg kjører på en JBL 2x300WRMS forsterker, men er en Alpine digital 4x100WRMS på vei i posten for å få litt mer futt pluss at jeg kan oppgradere høytalerne forran.
Forran kjører jeg bare noe piss fra PowerAqoutstik som jeg kjøpte bare for å ha noe diskant forran også.
Subbene er to stk SS Tarantulla T5 som er prøvd ut i mange forskjellige kasser for å finne rett lyd, disse kjører jeg med to Alpine digitale monoblokker som jeg mener å huske at gir 1000WRMS hver.
Cd spilleren er en Pioneer Premier P9800BT, forøvrig den beste spilleren jeg har prøvd, iallefall med tanke på alle justeringsmulighetene den gir med subfilter, delefilter og mye mer lydjusteringer som funker, fikk den billig av den kompiss for at han ikke skjønte bære av alt det der:P hehe

Husker ikke alle peakeffektene i farta, men det er jo tross alt RMS som teller uansett
Tilogmed vindusviskerne rister når det spilles for fullt, skal bli morro å teste dritten til sommern for å se hvor høyt det faktisk spiller, han som hadde subbene før meg hadde klart 144db i en Honda Civic påsto han, men jeg valgte seff å ta det med en klype salt

Edit; Hva er det du skal drive forresten? Blir enklere å prøve å anbefale deg noe om du forteller litt mer..
Sist endret av Popp; 13. mars 2009 kl. 17:45.
Trådstarter
Åja såppass, hørte ut som et faen så bra annlegg det der...

nei jeg er enda under planleggingsfasen, men hadde veldig lyst å kjøpe en Kicker Solo X 12" (5000w/2500wRMS) dual 2 ohm VC...
Sitat av Doh! Vis innlegg
Åja såppass, hørte ut som et faen så bra annlegg det der...

nei jeg er enda under planleggingsfasen, men hadde veldig lyst å kjøpe en Kicker Solo X 12" (5000w/2500wRMS) dual 2 ohm VC...
Vis hele sitatet...
Har ikke vært borti akkurat disse subbene, men noe i samme skala, og da begynner det å bli viktig å tenke strøm, så vil anbefale at du kjøper deg to skikkelige batterier, ett for start og ett bilstereobatteri samt noen kondensatorer(kan godt kjøpe ett kondensatorbatteri egentlig)..
Brente selv av to ganske svære subber pga at jeg lot bilen stå å spille høyt med for lite strøm slik at forsterkerne mista kontrollen på dem og spolene brente seg, den ene subben brente seg faktisk helt fast slik at det ikke gikk å bevege på elementet lenger:P hehe

Har prøvd ut mye forskjellig i den klassen, det er faktisk mange forsterkere å velge imellom, ser du over dammen til USA så får du en del for penga også, jeg kjøper alt derifra faktisk

http://www.sonicelectronix.com/item_...+T40001bd.html Er en god forsterker i den klassen, så legger du opp 55mm2 eller 50mm2 kabel hele veien samt lager gode jordingspunkt med å slipe ned litt lakk og fester på en jordingsterminal med litt batteripolfett imellom, viktig å huske at batteriet forran også trenger god jording. Selv bruker jeg også å skru fast en sinkanode fra biltema av den minste typen for å hindre rust, for det vil begynne å ruste en del rundt jordinga når det går såppas med strøm der.

For å få litt bedre ytelse er det mange som har erfart at å oppgradere ledningene til dynamo kan hjelpe på ganske bra også, usikker på ledningsstørrelse folk bruker til det egentlig ettersom at jeg ikke har prøvd det selv ennå.

Så kjøper du ett Kinetik batteri forran i bilen som startbatteri, der velger du egentlig størrelse etter hva bilen din trenger, som regel holder HC1600/HC1800 i lange bananer, mens at bak bruker jeg å anbefale å slå på stortromma og kjøpe HC2400 som er ett digert bilstereobatteri, høres kanskje litt overdimensjonert ut når det gjelder i batteriveien, men det lønner seg om man tenker lydtrykk Blir det litt mye penger å spytte i batterier så holder det ei god stund med bare HC2400 eller HC2000 også..

Med disse batteriene så kan man faktisk begynne å si at kondensator er bortkasta penger, da disse batteriene er kjent for å være utrolig kjappe, leste på nettet en plass at HC2400 er batteriene som har blitt brukt i de fleste sammenhenger når det gjelder verdensrekorder i db-drag og lignende

Ble en litt lang post som jeg følte ble litt rotete, men satser på at du skjønner det uansett:P hehe