Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  38 3880
Etter å ha lest VG sin artikkel om en indianerstamme som aldri har sett andre mennesker, begynte jeg å tenkte. http://www.vg.no/nyheter/utenriks/ar...p?artid=195707

Det hadde vært utrolig kult å besøke en slik stamme!


Så mitt spørsmål til dere.. Hvis dere hadde hatt muligheten til å besøke en slik stamme.
Hva ville du tatt med til stammen? Hvordan ville dere dratt dit? Man må jo komme dit på en måte, slik at man slipper å bli drept med pil og bue..

Hva ville dere vist frem av moderne ting? Hva ville dere gjort av rare ritualer de ba deg om? Hadde dere røyket fredspipe og drukket hedersdrikk av gjetemelk og gjeiteblod?

Jeg ville tatt med et speil og en lighter!! Det ville skapt mye gøy, og de ville tro jeg var en "gud" fordi jeg kunne lage ild. Polaroidkamera hadde også vært kult, men tror ikke jeg ville etterlatt meg for mye moderne ting der, så kanskje ikke
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
IMO bør de få holde på akkurat som de gjør. Ingen skal trenge å buse inn i deres områder og forandre dem, de har klart seg fint i tusenvis av år, hvorfor komme bort og plage dem nå?
Synes de så ganske sinte ut, ser ikke ut som de vil ha besøk av blekansikter med diverse utøy som de aldri ha truffet på.
Hadde heller brukt pengene på og besøke folk som ikke sikter på deg med pil og bue.
Synes de bør få være i fred så lenge det er mulig, de vet at det er folk rundt dem så de har nok tatt det valget og bo i fred, vi skal respektere det.
Hvis de vil ha besøk/besøke så gir de nok beskjed
Sist endret av eL Bohondo; 30. mai 2008 kl. 11:11.
Er enig med de som har skrevet før meg her. Når de har det så bra som de sanssynligvis har det. Hvorfor komme å ødelegge det? Ser ikke noen grunn til det akuratt.
Ville du virkelig ødelagt et ærlig folk med dritt fra vår egen verden?
Nei, ikke faen(!) om jeg skulle dratt dit med noen ting! Om det så måtte skje var det i så fall fordi jeg er strandet i jungelen med kun et lendeklede og trengte hjelp. Hadde de tatt meg inn og hjulpet meg hadde jeg vært evig takknemlig og lagt meg til deres skikker og regler.

Ha respekt!
Trådstarter
23 4
Jada, bla bla. Jeg forstår også at det ikke hadde vært kult å gitt dem våpen og sykdommer. Men nå mener jeg dette litt mer hypotetisk. HVIS man skulle gjort det. Hvordan ville dere gjort det?

Jeg kommer ikke til å reise dit med det første...
Jeg ville tatt med demokratiet
Jeg ville tatt med meg noe som de aldri har sett :P (Som er vel mer eller mindre alt av moderne teknologi).. Jeg tror jeg ville tatt med meg en lighter. Regner med at de ikke har så mye og si om eg lager flammer med hena
Sitat av snegler
Jeg ville tatt med demokratiet
Vis hele sitatet...
Det er da godt mulig at deres styreform virker mye bedre enn demokratiet vårt.
slike stammer er beviset på at mennesket kan overleve i samfunn som ikke er styrt av griske politikere og industrielle kriminelle.
Sitat av snegler
Jeg ville tatt med demokratiet
Vis hele sitatet...
Hvilket demokrati?
Jeg ville tatt med meg lærebøker å historiebøker. Slik at først lærer jeg dem språket så de kan lese historiebøkene for så å finne ut av hvor rævva det går med verden, slik at de innser at de har det bedre ute i bushen...

...og en kvikk-lunsj!
Sist endret av Butchern; 30. mai 2008 kl. 13:42.
Jeg ønsker ikke at disse indianerne skal bli traumatisert av vår verden.
La dem være, med mindre det er en naturkatastrofe, brann eller lignende i området, skal vi holde oss utenfor.

[EDIT:]

Jeg hadde gitt dem et solur.
Sist endret av Turbolego; 30. mai 2008 kl. 13:53.
Sitat av Turbolego
Jeg ønsker ikke at disse indianerne skal bli traumatisert av vår verden.
La dem være, med mindre det er en naturkatastrofe, brann eller lignende i området, skal vi holde oss utenfor.
Vis hele sitatet...
Som han sa, bare gøy å se hva folk ville tatt med seg...

Sitat av Banne
Men nå mener jeg dette litt mer hypotetisk.
Vis hele sitatet...
ingenting. Ville heller funnet ut om de har et liv de koser seg med, for så å prøvd å lære av de. Heller det enn å leke gud.
Merklig hvor mange noble og godhjertede mennesker det finnes på internett og hvor få det er i den virkelige verden.

Jeg hadde tatt med meg en rifle til å jakte med og så hadde jeg sitti med indianerne å røykt DMT resten av livet.

EDIT: haha, indianere, hva faen snakker jeg om. Mente stammefolket.
Sist endret av Elefanten; 30. mai 2008 kl. 14:11.
For gudsskyld, la nå folk være i fred. Du ser jo hvor fin verden vi har laget er. Alt for å ødelegge noe som enda er urørt.
HVIS jeg skulle dratt inn dit så hadde jeg tatt med soveposer til de! sikkert jævlig kaldt om natta! og myggspray!
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Å besøke en slik stamme er i utgangspunktet ikke noe problem. Det som ofte skjer er vel at idiotene fra vesten ikke klarer å forstå at det fins kulturer her i verden som har det helt fint uten at vi skal presse på dem enten høyere teknologi og/eller vår forståelse for menneskeverdet og kultur. Jeg ville vært jævlig ydmyk og heller prøvd å absorbere noen av deres kulturelle verdier, heller enn å tatt med meg mye dritt de ikke vet hva er og aldri har hørt om. Prøv å høre på dem, fremfor at de må høre på deg. Vær forståelsesfull og diplomatisk, og ikke minst forsiktig. Tror det har skjedd alt for mange ganger at noen freaker ut og går bananas når det oppstår kulturkrasj.

Sjansen for at en slik stamme har verdier eller religiøse syn som du aldri har hørt om før, er stor, så det er absolutt noen av tingene jeg ville prøvd å fått med meg. Når det angår moderne ting, ville jeg ikke vist frem noe som er mer sofistikert enn en lommekniv.

Med rett innstilling og med en vilje til å lære av andre, tror jeg et slikt besøk kunne gjort underverker for sjelen til mange av oss!

Obs: Det kan være de har en kill on sight-policy på white peeps! Bring negro friend plx.
Sist endret av thomasf; 30. mai 2008 kl. 14:48.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Jeg ville sagt at jeg kom igjennom ringen av sten, Chapa´ai, og at jeg var deres nye gud.
Sakte men sikkert hadde jeg reist pyramider til ære for meg og mitt nye folk, og når tallene våre er sterke nok ville jeg ha gått for verdensherredømme.
de så skumle ut
om jeg skulle dratt dit noe som jeg ikke ville gjort for min del eller deres skyld så hadde jeg sikkert tatt med meg noe de kan få bruk for f.eks lighter, øks/sag .
men siden de aldri har sett folk med hvit hud så tror jeg ikke de ville omfavna deg med det samme så glhf til de som har planer om det!
var lit teit av VG og skrive hvor de befinner seg osv da, sikkert en psycho som drar med seg en del folk og leter de opp
Jeg hadde tatt med meg lighter, sigaretter, alkohol, hasjisj, CD-spiller med Cd'er og god gammal dags Coca cola .. Jeg tror vi kunne hatt det gøy sammen!
[quote=eL Bohondo]Synes de så ganske sinte ut, ser ikke ut som de vil ha besøk av blekansikter med diverse utøy som de aldri ha truffet på. QUOTE]

Tviler sterkt på at de visste det var mennesker i den enorme og bråkete kjempefuglen som fløy rett over dem. De antakeligvis så redde at de hadde fått infarkt om de hadde vært som mennesker i den vestlige verden. (Altså ganske usunt)

Jeg tror jeg ville prøvd å holde meg unna og bare følge med på ting de gjør. I realiteten hadde jeg fått lyst til å være gud og drepe med å peke.
WIlibad: Tror du ikke at de visste at det var fremmede mennesker i den "kjempefuglen" jeg tror de vet at det finnes mennesker utenfor deres område men de er kansje veldig skeptisk til andre folk.
Dette blr jo bare spekulasjoner fra min side.
Sitat av eL Bohondo
WIlibad: Tror du ikke at de visste at det var fremmede mennesker i den "kjempefuglen" jeg tror de vet at det finnes mennesker utenfor deres område men de er kansje veldig skeptisk til andre folk.
Dette blr jo bare spekulasjoner fra min side.
Vis hele sitatet...
Slike steinalderstammer har som oftest sporadisk kontakt med andre stammer i samme område, som igjen har kontakt med andre stammer etc. Så det er godt mulig de vet at "sivilisasjonen" finnes.
jeg ville ganske enkelt tatt med meg selv, og kanskje litt godt humør!
Sitat av christian.!.!
de så skumle ut
om jeg skulle dratt dit noe som jeg ikke ville gjort for min del eller deres skyld så hadde jeg sikkert tatt med meg noe de kan få bruk for f.eks lighter, øks/sag .
men siden de aldri har sett folk med hvit hud så tror jeg ikke de ville omfavna deg med det samme så glhf til de som har planer om det!
var lit teit av VG og skrive hvor de befinner seg osv da, sikkert en psycho som drar med seg en del folk og leter de opp
Vis hele sitatet...
Grensen mellom Peru og Brasil er ikke en videre nøyaktig beskrivelse.

Jeg skulle tatt med meg utskrifter av listetråder.
Sist endret av St.Vitus; 31. mai 2008 kl. 00:09.
Siden ontopic-diskusjonen ikke går noen vei slenger jeg inn et nytt spørsmål som jeg fant litt interesant.

Hva er den prinsipielle forsjellen som gjør at folk synes det er greit å stoppe kristenfundamentalistiske sekter (som denne fra texas), mens man lar disse indianerstammene leve videre selv om det gjerne er like mye incest, pedofili og tortur der?

ontopic: Jeg hadde ikke tatt med noe spesielt siden de klarer seg helt fint allerede. Hadde jeg først besøkt dem hadde det vært for å leve som dem i en periode.
Sitat av Laurentius
Siden ontopic-diskusjonen ikke går noen vei slenger jeg inn et nytt spørsmål som jeg fant litt interesant.

Hva er den prinsipielle forsjellen som gjør at folk synes det er greit å stoppe kristenfundamentalistiske sekter (som denne fra texas), mens man lar disse indianerstammene leve videre selv om det gjerne er like mye incest, pedofili og tortur der?
Vis hele sitatet...
Jeg tror forskjellen ligger delvis i at disse typiske sektene deltar sammen med resten av verden i større eller mindre grad. De prøver ofte å omvende folk og bruker vel tvang og lignende. (enkelte sekter)
Stammene er på den andre siden helt isolert fra resten av verden. De prøver nok heller ikke å kapre folk for å få fordeler selv - de prøver istedet å ha null kontakt med omverdenen.
Ikke-sektmennesker kan bli sektmennesker, men ikke-stammemennesker blir nok heller drept hvis de prøver å smyge seg inn i stammene.
Stammene er dessuten stort sett veldig gamle samfunn, mens sektene har kommet de siste åra. (sett i stort perspektiv)
Var kjekt å se den artikkelen, at folk overlever slik enda, iom. at det er slik vi kommer til å ende opp om(/når) Frp kommer til makten...
Det er fint, har masse rødmaling til overs, kanskje jeg kan starte butikk og ødelegge FRP's planer om å trekke oss ned til steinaldern? Uansett, jeg blir jo kanskje rik da, så dette er en fremtids-orakel jeg kunne like

(makten bak makten - det er meg, det! derfor bærer det lukt til helvete..)
Sist endret av paranoy; 31. mai 2008 kl. 02:04.
Sitat av Laurentius
Siden ontopic-diskusjonen ikke går noen vei slenger jeg inn et nytt spørsmål som jeg fant litt interesant.

Hva er den prinsipielle forsjellen som gjør at folk synes det er greit å stoppe kristenfundamentalistiske sekter (som denne fra texas), mens man lar disse indianerstammene leve videre selv om det gjerne er like mye incest, pedofili og tortur der?

ontopic: Jeg hadde ikke tatt med noe spesielt siden de klarer seg helt fint allerede. Hadde jeg først besøkt dem hadde det vært for å leve som dem i en periode.
Vis hele sitatet...
Konge problemstilling.

Det jeg dog tror er mye av svaret er at incest og pedofili først og fremst er så gale innenfor samfunnets rammer. I et vanlig samfunn er incest og pedofili indoktrinerte "fyfy-emner", og har man sex med barnet sitt får man verdensspennende mediadekning om forholdene tilsier det. Det er først og fremst den psykologiske reaksjonen på hvor galt offeret "vet at det er" som gjør det så ekstremt alvorlig.

Sånn i seg selv, fysisk sett, er det jo fult mulig for familiemedlemmer å ha sex med hverandre og tilogmed nyte det. Nei, jeg kunne aldri i verden tenkt tanken, og jeg er ikke syk i hodet. Men det gjelder å kunne se ting fra et eksentrisk perspektiv. Det er opplærte verdier som forteller oss hvor utrolig galt det er.

Ser man derimot på eldre kulturer, egypterne eller inkane f.eks, ser vi plutselig at inavl var helt normalt. At vidt forskjellige kulturer preges av disse tendensene viser tross alt det ikke er noe i menneskets natur som stopper oss fra å ha sex med mindreårige eller nevøen sin.

Når det gjelder vold derimot har jeg vanskeligere for å se et valid argument, men så har vi vel heller ikke noe særlig grunnlag for å tro at de misshandler hverandre? (har forsåvidt ikek grunn til å beskylde dem for inavl heller, men nå har jeg alt skrevet det :P). Hadde vi derimot hatt håndfaste bevis på at de drev med tortur hadde problemstillingen blitt vanskeligere.
Sitat av ZionRoad
Jeg hadde tatt med meg lighter, sigaretter, alkohol, hasjisj, CD-spiller med Cd'er og god gammal dags Coca cola .. Jeg tror vi kunne hatt det gøy sammen!
Vis hele sitatet...
Skål! Er med på den! Når reiser vi?

Tror jeg hadde tatt med meg en pose sørlands chips jeg.. Det må de jo like =)
Sussenusselig
CaptainP's Avatar
Jeg hadde kommet om natten, iført sort dress og flosshatt. Jeg hadde selsagt kommet i bil, og jeg hadde spilt rammstein på full guffe. Deretter hadde jeg tent en lighter og bedt dem finne frem de sprekeste geitene de kunne, men helst flere enn tre. Disse hadde jeg så hatt sex med, lagt med ned på marken og grått i fem minutter, deretter hadde jeg dratt igjen.

Nå det er en myte fremtidige sosialantropologer kunne hatt mye glede og forundring av...
▼ ... noen uker senere ... ▼
Nå viser det seg at «Ukjent» indianerstamme var ikke ukjent, men et politisk stunt i et forsøk på ulovlig tømmerhogst.
De var kjent for oss, og omvendt.
Jeg ville tatt med en bibel.
Sitat av Saape
Jeg ville tatt med en bibel.
Vis hele sitatet...
For at de også skulle irritere seg over at den ligger og støver ned/bruker plass?
Sitat av Popp
For at de også skulle irritere seg over at den ligger og støver ned/bruker plass?
Vis hele sitatet...
En hel regnskog, og du tenker på plass?


Men siden de er kjent, og vil jo tydeligvis ikke ha kontakt med oss, kan vi la dem være i fred uansett.
ville tatt med meg gorgoroth og vader og spillt høy musikk. hadde lekt gud og bygd et samfunn med soldater . gorgoroth er for å skremme dem.(Gaahl). hadde vist dem noen av våre våpen, men ikke så mye at de mister sine egene kunster. når samfunnet og soldater var skikkelig bygget opp hadde jeg gått til krig mot alle potentielle trussler. ettervert som hæren min vokser ville jeg begynnt å erobre land. intill jeg kontrollerte hele sør-amerika.

må seff ikke glemme vaksiner og div. ting. min ustoppelige hær. hadde gitt folk noe å tenke på.
sammarbeide med de som kjemper med oss. og russerne.

hadde introdusert satan og hans makt. skremt folk og fe.

vi har jo det taktiske overtaket ved at ingen kjønner hva vi sier.
Sist endret av sixfeetunder; 23. juni 2008 kl. 02:20.