Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 2613
Da prøver jeg meg igjen med ett bilde, nok en gang ett bilbilde..
Også kjøpt nytt objektiv for å ta bilde av det nye gliset mitt, ble ett Tamron AF55-200 med Hoya UV HMC filter.

Skal tilbake samme plass senere og ta bilder uten prøveskilta, samt rive vekk den busken nederst i høyre hjørne.

http://bildr.no/thumb/241514.jpeg

Exif data:
f4,0
Iso 200
1/320
55-200@135mm
RAW
Sist endret av Popp; 17. august 2008 kl. 20:16.
Jeg klarte ikke helt og fokusere på bilen. Ble distrahert av all grusen og det som lå på bakken.
Kanskje hvis fokuset hadde ene og alene på bilen, eller hvis du redigerte asfalten litt så ville det blitt enklere og finne et fokuspunkt\bilen.

Men jeg har ikke tatt mange slr bilder selv, har lite peiling på det. Så du får ta det jeg sier som amatør-tips.
Ålreit eksponert, men det at bildet er såpass i ubalanse som det er, og at det stikker opp to svarte remser med dekk bak bilen gjør at bildet blir veldig slitsomt, og at fokuset forsvinner fra bilen.
Men jeg tror bildet ville vært veldig tøft uten disse dekkremsene bak der!
Nydelig bil! Men over til bildet..
Bildet var veldig klart og fokusen var grei, men jeg vil ha mer luft i bilens retning.
Sånn er det med alle objekter. Skal alltid ha mere luft i den retningen personen ser, eller objektet er vendt mot. Bedre å se på.
Popp's Avatar
Trådstarter
Takk for konstruktive kritikker til nå, legger til enda ett bilde jeg fiksa i farta nå med samme exif data..

http://bildr.no/thumb/241543.jpeg
bra utgangspunkt dette her. dritfet bil, stilig location (litt synd med dekka i bakgrunnen og prøveskiltene som du selv nevner). busken i forgrunnen kan du enkelt clone bort.

alt som mangler er noen burnespor og litt røyk


edit: på det andre, har du ikke noe med bare vann i bakgrunnen? kunne vært kult, rygg den helt ned i vannkanten og ikke få med horisonten.
Sist endret av ErikH; 17. august 2008 kl. 21:16.
Syns det var tøfft med dekkene jeg. Men hvordan ville det blitt hvis bildet var litt mørkere?
Popp's Avatar
Trådstarter
Sitat av galningen
bra utgangspunkt dette her. dritfet bil, stilig location (litt synd med dekka i bakgrunnen og prøveskiltene som du selv nevner). busken i forgrunnen kan du enkelt clone bort.

alt som mangler er noen burnespor og litt røyk


edit: på det andre, har du ikke noe med bare vann i bakgrunnen? kunne vært kult, rygg den helt ned i vannkanten og ikke få med horisonten.
Vis hele sitatet...
Har noen bilder med kun vann også ja, kan prøve å få fiksa det imårra

Busken er nok enklere og fysisk rive opp fra bakken istede for å klone bort vil jeg tro
Sitat av galningen
Vis hele sitatet...
Less is more, hva angår vignetteringen
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Popp's Avatar
Trådstarter
Har lært meg litt mer om kameraet mitt nå, så prøver med enda ett bilde
Første gang jeg tester HDR...

http://bildr.no/thumb/454840.jpeg

1280x1120: http://lan.storform.net/mob/filer/skylark_wp7.jpg
detta der var ett kult bilde, kan ikke noe om fotografering elns men litt mer luft foran bilen og litt mer over tror jeg hadde gjort susen blei litt "klaustrofobisk" om du skjønner
Iiiih! Hva har du gjort med stakkars bilen??? En god gammel klassiker skal alltid, ALLTID bli fotografert litt på skrå oven fra!!! Du får det ut til å se ut som en stakkarslig Volvo eid av en liten gammel skallet mann med hatt!
Bare plastic fantastic biler kan bli fotografert i froskeperspektiv for å utheve de overdimensjonerte felgene og plastikkskjørtene.

Ellers så har du gjort det ganske bra på det siste du la ut, men skyene ser ut som vannmaling og du fikk ikke med hele dekket.
Sist endret av GothQueen; 24. juli 2009 kl. 10:26.
Fittesatananarkikommando
Cadex's Avatar
Donor
Sitat av GothQueen Vis innlegg
Iiiih! Hva har du gjort med stakkars bilen??? En god gammel klassiker skal alltid, ALLTID bli fotografert litt på skrå oven fra!!! Du får det ut til å se ut som en stakkarslig Volvo eid av en liten gammel skallet mann med hatt!
Bare plastic fantastic biler kan bli fotografert i froskeperspektiv for å utheve de overdimensjonerte felgene og plastikkskjørtene.
Vis hele sitatet...
Pisspreik. Forskjellige perspektiver forteller forskjellige historier, det er ikke alltid det man vil fortelle ligger i det utsnittet du beskriver. Å komme med utsagn som dette finnes ikke konstruktivt, og ikke bidrar det til å heve din egen troverdighet. Vennligst legg sånne fakter fra deg på Nettby eller andre steder hvor faglig tyngde bak bildene ikke har noe som helst å si.
Sitat av Cadex Vis innlegg
Pisspreik. Forskjellige perspektiver forteller forskjellige historier, det er ikke alltid det man vil fortelle ligger i det utsnittet du beskriver. Å komme med utsagn som dette finnes ikke konstruktivt, og ikke bidrar det til å heve din egen troverdighet. Vennligst legg sånne fakter fra deg på Nettby eller andre steder hvor faglig tyngde bak bildene ikke har noe som helst å si.
Vis hele sitatet...
Ja, det kan du få lov til å mene! Så kan jeg få lov til å mene at man skal fremheve de karakteristiske sidene ved en bil når man skal fotografere den.
Å eksperimentere er selvsagt bra det, men jeg syns ikke perspektiv/vinkel+++ på de to første funker, jeg får rett og slett følelsen av at både jeg og bilen holder på å dette ut i vannet. Syns heller ikke de yter bilen rettferdighet.
Fittesatananarkikommando
Cadex's Avatar
Donor
Sitat av GothQueen Vis innlegg
En god gammel klassiker skal alltid, ALLTID bli fotografert litt på skrå oven fra!!!
Vis hele sitatet...
Sitat av GothQueen Vis innlegg
Så kan jeg få lov til å mene at man skal fremheve de karakteristiske sidene ved en bil når man skal fotografere den.
Vis hele sitatet...
Det er jo ikke det du sier i det hele tatt! Du prøver å skape en oppskrift på å ta bilder av bil, som like så gjerne kan suge på å fremheve de karakteristiske sidene ved en bil, selv om de fungerer på mange andre. Nå er dette riktignok min mening helt uavhengig av bildene som finnes i tråden, og kun rettet mot din grove, dårlige, generalisering. STOP IT!
Sitat av Cadex Vis innlegg
Det er jo ikke det du sier i det hele tatt! Du prøver å skape en oppskrift på å ta bilder av bil, som like så gjerne kan suge på å fremheve de karakteristiske sidene ved en bil, selv om de fungerer på mange andre. Nå er dette riktignok min mening helt uavhengig av bildene som finnes i tråden, og kun rettet mot din grove, dårlige, generalisering. STOP IT!
Vis hele sitatet...
Nå tok han bilder for å vise frem gliset sitt, ikke for å fortelle en historie annet enn at han har en flott gammel bil, når man skal ta bilder av gamle biler med rette linjer skal man (i min mening alltid) ha med de karakteristiske rette linjene på panseret.
Det er regler for hvordan man helst skal fotografere de forskjellige bilene for å fremheve de pene sidene.
Vet ingenting
Sitat av GothQueen Vis innlegg
Iiiih! Hva har du gjort med stakkars bilen??? En god gammel klassiker skal alltid, ALLTID bli fotografert litt på skrå oven fra!!! Du får det ut til å se ut som en stakkarslig Volvo eid av en liten gammel skallet mann med hatt!
Bare plastic fantastic biler kan bli fotografert i froskeperspektiv for å utheve de overdimensjonerte felgene og plastikkskjørtene.

Ellers så har du gjort det ganske bra på det siste du la ut, men skyene ser ut som vannmaling og du fikk ikke med hele dekket.
Vis hele sitatet...
Eh, sammenligne en toførr med en buick utifra vinkel på et bilde? Pls... Hvis du ikke ser forskjell på en Buick og en Volvo ved hvilket perspektiv man har tatt bildet, så er det heller noe med deg

Bra det siste bildet.. nydelig bil, nydelig bilde
Sist endret av margido; 26. juli 2009 kl. 19:09.
Sitat av GothQueen Vis innlegg
Nå tok han bilder for å vise frem gliset sitt, ikke for å fortelle en historie annet enn at han har en flott gammel bil, når man skal ta bilder av gamle biler med rette linjer skal man (i min mening alltid) ha med de karakteristiske rette linjene på panseret.
Det er regler for hvordan man helst skal fotografere de forskjellige bilene for å fremheve de pene sidene.
Vis hele sitatet...
Jeg skulle likt å sett i denne regelboka di.
Digger det siste bildet ditt, digger det nye gliset ditt
Det nest siste og siste bilde var avsom.
Popp's Avatar
Trådstarter
Sitat av GothQueen Vis innlegg
Nå tok han bilder for å vise frem gliset sitt, ikke for å fortelle en historie annet enn at han har en flott gammel bil, når man skal ta bilder av gamle biler med rette linjer skal man (i min mening alltid) ha med de karakteristiske rette linjene på panseret.
Det er regler for hvordan man helst skal fotografere de forskjellige bilene for å fremheve de pene sidene.
Vis hele sitatet...
Ser ikke helt for meg hvilke pene linjer du ser med store metallflater som panser å tak på gamle amcars, linjene på en gammel amcar er for det meste langs sidene på disse bilene, ved å ta ovenfra blir det bare for mye bil egentlig i mange tilfeller..
Fant ikke en volvo uten "über bling bling" felger tatt litt mer fra siden i froskeperspektiv, men linjene langs sidene og den opphøyde rumpa er der likevel. Her

Og ikke kom her og si at formene på en Buick ligger langs siden på bilen! Panseret er sexy. Nå er rivieraen ganske ekstrem, men ideen er den samme.
Sitat av GothQueen Vis innlegg
Fant ikke en volvo uten "über bling bling" felger tatt litt mer fra siden i froskeperspektiv, men linjene langs sidene og den opphøyde rumpa er der likevel. Her

Og ikke kom her og si at formene på en Buick ligger langs siden på bilen! Panseret er sexy. Nå er rivieraen ganske ekstrem, men ideen er den samme.
Vis hele sitatet...
Du vet at ikke alle gamle amcars er like!
Og for det andre... Den du linker til er jo nesten en helt annen bil, og andre former!
Og kan ikke si at den er like sexy som gliset i denne tråden her heller...

Alle gamle biler tar seg ikke like godt ut i akkurat samme vinkler og perspektiv vettu, tro denne tar seg best ut sånn som på bildene her!
å begynne å sette grenser i fotografi er hvertfall helt meningsløst.
Sitat av GothQueen Vis innlegg
Ja, det kan du få lov til å mene! Så kan jeg få lov til å mene at man skal fremheve de karakteristiske sidene ved en bil når man skal fotografere den.
Vis hele sitatet...
Og nettopp det du mener skal fremheves, mener alle andre?

Det er vel en av de store gledene med fotografi, man har så mange muligheter