Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  35 2325
Jeg har nettop oppgradert computeren min med ny RAM, hovedkort og prosessor, og etter jeg gjorde dette så har grafikk kortet mitt begynt å kræsje (og blitt gjenoprettet etter ca. 30 sekunder) ganske ofte.
Jeg har

Hovedkort : Asus Crosshair IV Formula
Prosessor : AMD Phenom II X6 1055T @ 2400MHz
Minne : 4096MB

Jeg har prøvd å reinstallere, avinstallere og installere drivere på nytt, jeg har til og med oppgradert til Windows 7 for å prøve å forbedre problemet... Men jeg har fortsatt problemer med at den kræsjer. Det blir ikke for varmt heller.

Det skjer nå hver gang jeg skrur på min sekundære skjerm (TV) og noen ganger når jeg bruker Skype, har ikke fått testet noen spill enda, ettersom jeg holder på å laste ned på Steam nå, men får nok samme problemer der. Kan det være hardware feil eller er det bare problemer med driveren?
Oppgradert? Du kjørte ikke helt ny installasjon? Ville prøvd det i så fall. Oppgradering av hovedkort uten reinstallasjon er ikke alltid så vellykket, og oppgradering fra en Windows-versjon til en annen medfører også ofte problemer.
Nei, jeg kjørte en clean install, sorry.. mente bare oppgradert som i gått fra windows vista til windows 7 :P
Lyst til å ramse opp resten av komponentene dine og navnet på dine nye RAM-brikker?

Link også gjerne til (eller fortell) hvor du laster ned skjermkortdriverne dine fra.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Prøv å bytt om på kontaktene på skjermkortet ditt du

OM du nedlastet driveren automatisk fra Windows Update, så er det sikkert feilen, ligger mange GAMLE drivere der, last heller ned fra Ati's offisielle side.
Hmm, ok, si ifra hvis det er noe jeg glemmer:

Hard Disk : SAMSUNG HD103UJ ATA Device (1000GB)
Hard Disk : SAMSUNG HD501LJ ATA Device (500GB)
PSU : mist500bhe12v3
Et par Corsair minnebrikker, 99% sikker på at det er Corsair XMS3 DHX

Laster ned fra Ati.com

@Fleff da mener du strøm kontaktene? (bedre å spørre dumme spørsmål og gjøre ting riktig:P)
Bytt PCI Express-spor.. Du skal ha 3 x PCI Express 2.0 x16 på hovedkortet ditt, så du kan teste å flytte skjemkortet til en annen av disse sporene. Strømkontaktene er det nok ikke farlig med.

EDIT: Skjønner godt at du spør en gang ekstra
Sist endret av httpwhat; 19. september 2010 kl. 21:25.
Ok, da prøver jeg det, la oss håpe på det beste
Hva mener du med at grafikk kortet kræsjer egentlig?
Hvorfor er du sikker på at problemet ligger på grafikk kortet og ikke noe av det du byttet ut?
Sist endret av HabbaLaBiba; 19. september 2010 kl. 21:30.
Jeg er ikke sikker på noe som helst, men det at skjermene mister kontakt, og så får det tilbake igjenn, plus meldingen som sier at "ATI driver stopped responding and has been restored" (Noe i den duren) Indikerer på at det kan være ett problem med det.

Ok, nå har jeg byttet PCI-port, innstallert drivere, og foreløpig har det å skru av og på skjerm nr. 2 vært knirkefritt. Det kan godt hende at problemet ble fikset, så takk for hjelpen så langt
BÅT BÅT BÅT BÅT BÅT
CakeZ's Avatar
Jeg opplevde det samme med mitt 5870. Kjørte upgrade jeg også, men etter en clean install så var problemet borte. Har en sterk følelse på driverne jeg altså..

Bra det løste seg for deg
Greit, det har ikke fikset seg, jeg tror det har blitt bedre, men ikke fikset. Jeg får fortsatt problemer når TVen skrur seg på, og prøvde også å minimere Left 4 Dead 2 for så å gjenopprette det. Første gangen kræsja driveren 2 ganger før jeg kunne fortsette, prøvde en gang til, så kræsjet hele spillet, sammen med driveren...

Nå kræsjet kortet bare fordi jeg brukte "aero peek"... gud dette begynner å bli irriterende
BÅT BÅT BÅT BÅT BÅT
CakeZ's Avatar
Du har installert 10.9 pakken fra ATI eller? Husker da jeg var nede mot 10.5 og lignende at jeg hadde det samme problemet med crackede spill.. De kunne krasje i introen eller under loading og gi den samme feilen. Har du prøvd å reinstallere spillet?
Altså L4D2 kræsjet bare når jeg åpnet vinduet etter å ha lagt det ned på taskbaren. Fallout 3 vil ikke starte engang. Begge er nettop installert gjennom Steam ettersom jeg nettop har installert windows på nytt... jæjæ får vel prøve installere det på nytt... Men jeg har fortsatt problemer med standard ting i Windows...
BÅT BÅT BÅT BÅT BÅT
CakeZ's Avatar
Da begynner jeg å lure litt. Du har installert alle drivere for hovedkort og lignende også, right? Videre så kan du kjøre en memory test for å utelukke RAM. Synes det lukter problemer med noe annet enn skjermkort i dette tilfelle da du akkurat har byttet HK,RAM og CPU..
Ok, tok en test av RAMen, det funka ikke med den nyeste versjonen, da starta testen, og så reboota den, men når jeg valgte forrige versjon (3.4...?) så gikk det, ingen feil. Tenker jeg skal prøve å få testa kortet mitt i en annen pc en eller annen dag. Har dere noen flere tips?

Og ja, alt av drivere er installert
BÅT BÅT BÅT BÅT BÅT
CakeZ's Avatar
Prøv å gå inn i BIOS og disable alt som er av lydkort, USB, Firewire, og whatever. Se om problemet blir bedre. Koble også vekk alt som ikke brukes av enheter.
hmm, jeg har noe av det samme problemet... jeg får bluescreen hver gang jeg prøver å installere alle nyere drivere fra ati enn 10.5
BÅT BÅT BÅT BÅT BÅT
CakeZ's Avatar
Sitat av Greendudeblue Vis innlegg
hmm, jeg har noe av det samme problemet... jeg får bluescreen hver gang jeg prøver å installere alle nyere drivere fra ati enn 10.5
Vis hele sitatet...
Avinstaller driveren ordentlig. Fjern absolutt alle filer som må bort.

Ta en titt på denne linken her LINK
Sitat av T.J. Vis innlegg
Prøv å gå inn i BIOS og disable alt som er av lydkort, USB, Firewire, og whatever. Se om problemet blir bedre. Koble også vekk alt som ikke brukes av enheter.
Vis hele sitatet...
Ok det funka ikke. Ga meg bare noen problemer meed BIOS som ikke ville komme opp sånn at jeg ikke fikk aktivert greiene Igjenn. Fikk det til til slutt men så funka ikke internettet. Tok en system restore til sånn det var I går, og sist gang jeg prøvde nå så fikk jeg ikke windows til å starte. Fikk bare svart skjerm med pil. Men det tar jeg meg av I morgen. Hvis noen kommer på noe flere ideer er det bare å si ifra. Tusen takk så langt T. J.
BÅT BÅT BÅT BÅT BÅT
CakeZ's Avatar
Da kan du bare gå inn i BIOS og kjøre restore to default settings eller noe sånt.

Men sånn som maskinen er nå. Er den blitt kjørt upgrade på? Sånn fra Vista til Windows 7?
Nei. Clean install
BÅT BÅT BÅT BÅT BÅT
CakeZ's Avatar
Ser at å installere nyeste chipsetdrivere har hjulpet mange. Ser også at folk har flashet BIOSen på ATIkortet med stort hell. Håper du får ordnet det på sett og vis
ARGH... jeg får prøve det. Å oppdatere chipsetdrivere er vel ikke så mye annerledes fra andre drivere...? Hva vil flashe BIOSen gjøre? (Ja... jeg kan søke på Google, men dette er da så mye lettere for meg )
BÅT BÅT BÅT BÅT BÅT
CakeZ's Avatar
Å oppdatere chipsetdriver er enkelt ja. Bare gå på Asus sine hjemmesider og velg hovedkort og OS så laster du ned den ene driveren som ligger under kategorien chipset. Oppdater de andre også når du holder på :P

Å oppdatere BIOS _KAN_ løse mange problemer relatert til ustabilitet og krasjer/BSOD osv..
Chipset driverene var allerede den nyeste versjonen på disken. Akkuart nå har jeg ikke hatt noen video kort kræsj i dag, men hvis det skjer så blir vel det neste å prøve å flashe BIOS?
BÅT BÅT BÅT BÅT BÅT
CakeZ's Avatar
Vi kunne vel kanskje ventet på noen andre forslag. Selv mener jeg at å flashe BIOS er siste utvei med et slikt problem.
Ja, etter det jeg har hørt så er vel mentaliteten "If it ain't broke, don't try to fix it"... Så kom godtfolk, bli med oss i denne utfordringen "Hva er galt med driveren"

Ok, nå gikk jeg inn i event viewer for å sjekke litt, etter at både Photoshop og Fallout 3 kræsjer (Photoshop mens jeg gjør relativt enkle ting som quick selection, og fallout 3 bare jeg prøver å starte spillet) Og fikk opp disse feilmeldingene som de nyeste (Det var mye annt og, men det var disse som var merket som error innenfor de siste timene)

HTML-kode

Faulting application name: Fallout3.exe, version: 1.7.0.3, time stamp: 0x4a40f18b
Faulting module name: KERNELBASE.dll, version: 6.1.7600.16385, time stamp: 0x4a5bdbdf
Exception code: 0xc06d007e
Fault offset: 0x0000b727
Faulting process id: 0x1248
Faulting application start time: 0x01cb59b349e3c19b
Faulting application path: n:\spill\steam\steamapps\common\fallout 3\Fallout3.exe
Faulting module path: C:\Windows\syswow64\KERNELBASE.dll
Report Id: 8ac183cb-c5a6-11df-a646-485b395d1b32

HTML-kode

Title Fallout3.exe (1.7.0.3) XLive 3.1.0099.0 (WGX_XLIVE_V3.01_RTM.091106-1035) C:\Windows\system32\xlive.dll  
0x8007007f

Error loading 'd3dx9_42.dll':126

Games for Windows - LIVE DLL

HTML-kode

Faulting application name: Photoshop.exe, version: 12.0.0.0, time stamp: 0x4bbc5b10
Faulting module name: MSVCR90.dll, version: 9.0.30729.4926, time stamp: 0x4a1750b0
Exception code: 0xc0000005
Fault offset: 0x000000000001e310
Faulting process id: 0x1318
Faulting application start time: 0x01cb59b0adc6c078
Faulting application path: C:\Program Files\Adobe\Adobe Photoshop CS5 (64 Bit)\Photoshop.exe
Faulting module path: C:\Windows\WinSxS\amd64_microsoft.vc90.crt_1fc8b3b9a1e18e3b_9.0.30729.4926_none_08e1a05ba83fe554\MSVCR90.dll
Report Id: 0ee694e3-c5a4-11df-a646-485b395d1b32

HTML-kode

Faulting application name: AvastUI.exe, version: 5.0.677.0, time stamp: 0x4c8652f2
Faulting module name: ntdll.dll, version: 6.1.7600.16385, time stamp: 0x4a5bdb3b
Exception code: 0xc0150010
Fault offset: 0x000845bb
Faulting process id: 0xc90
Faulting application start time: 0x01cb5999a48bd84d
Faulting application path: C:\Program Files\Alwil Software\Avast5\AvastUI.exe
Faulting module path: C:\Windows\SysWOW64\ntdll.dll
Report Id: 62754e60-c59b-11df-a646-485b395d1b32
Det er nå en ting at Fallout og Photoshop kræsjer... Men det jeg la merke til var at Avast er der også, uten at jeg har lagt merke til at den har kræsjet eller noe, kan dette ha noe med alle videodriver problemene? Eller er det noe helt annet?

Hmm, dette er det som kommer opp i event viewer når skjermkortet kræsjer: Display driver amdkmdap stopped responding and has successfully recovered. Det står ikke noe mer informasjon enn det... Får se om jeg finner ut noe om amdkmdap
Det ser ut som at det å ta ut en minnebrikke fungerer... Men jeg kan ikke akkurat fly rundt med 2 GB ram... noen som skjønner noe mer utifra denne informasjonen?
Jeg klarer ikke tolke disse tingene, men avinstaller Avast og bruk Microsoft Security Essentials. Har opplevd mye merkelige problemer på maskiner jeg har hatt, som simpelthen forsvinner når man fjerner Avast.
BÅT BÅT BÅT BÅT BÅT
CakeZ's Avatar
Hva skjer hvis du bytter om de 2 minnebrikkene? Du kan prøve å bytte spor på hovedkortet.. Sånn at hvis du har hatt RAMen i de røde slottene så kan du bytte til de svarte..
Prøvde det også, men det hjalp ikke, har derimot ikke prøvd å bytte om på selve brikkene, altså hvis jeg flytter nr. 1 til der nr. 2 var, og vice versa... Kan sjekke det i morgen. Skal også prøve å fjerne Avast

Var forsåvidt innom Digital Impuls, og de sa at det KAN være ett hardware problem, og i det minste kan jeg ta den med til dem sånn at de kan få testa det... Me får sjå
Aaaand we're back...

Det å sette inn minnebrikken igjenn, og bytte om plaseringen til de to som var der hjalp ikke. Jeg har også kjørt en linpack/IntelBurn test som viste at CPU og RAM kjørte stabilt.

Hva i alle dager er grunnen til at det kjører stabilt med en minnebrikke og ikke 2? Tror dere det er sannsynelig at det blir stabilt hvis jeg kjører 4?

Skal få låne minnebrikkene (Skal kjøre hans 2 istedenfor mine 2, ikke alle 4 ) og grafikk kortet (Han har samme 5870) og se om det hjelper noe... Hvis ikke så vet jeg ikke hva jeg kan gjøre... Jo... underclocke kortet og prøve å holde det på en stabil clock...

As always, noen andre tips?

Edit: Innså at jeg skal la linpack kjøre i mellom 8 og 10 timer for å få ordentlige resultater... gjør det i løpet av natta
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Prøv å kjør memtest86 heller, 5-6 passes(8-10 timer)

Evt prøv noen minutter med prime95 bare for å se.
Har kjørt memtest86 og... men bare 1 pass... får ta den ene i natt og den andre mens jeg er på skolen... Får prøve noen minutter med Prime95 og... mener du da bare vanlig eller torture test?

Utvikling! på en måte... Jeg har prøvd å kjøre Dead Rising 2 i dag, men det har kræsja... får opp de to første splash screens, og så henger driveren seg opp. MEN! så prøvde jeg å sette opp Fan speed til 100%... Og da kjørte den uten problemer. Varmen på kortet mens jeg hadde på 100% var ca. 45 grader... mens når jeg kjører den vanlig, med vifta på 22% (auto) så ligger temperaturen fast på 55 grader... selv når jeg ikke bruker pcen... og GPU usage stiger ikke mens jeg prøver å spille... Så dette er vel ganske klare tegn på at fy faen her er det noe galt med grafikk kortet/driver og ikke noe annet i pcen?

Ok... Dead Rising 2 fixen funka forsåvidt. Kom meg gjennom splashen, inn i første cut-scene, men når gameplay startet så kom de samme driverproblemene tilbake -.-
Jeg har postet på AMD sine forumer, og der fik jeg beskjed om at PSUen min var for dårlig.

Mist 500 W

Det gir mening... skal prøve å skrape sammen penger til å få kjøpt en ny så snart som mulig. Burde ha sett dette selv før -.-