Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  31 5610
Jeg røyker ikke tobakk til vanlig, men i enkelte perioder kan det bli en haug med bong røyking hvor jeg bruker omtrent 2 cig til et halvt gram i mekk, noe som kan vare meg et par dager med masse røyking, men som sagt, det kan bli mye i perioder. Vil også nevne at jeg sitter med en veldig svær glassbong, rundt 70 cm høy, - noe som resulterer i svært heftige trekk.

Det fikk meg til å tenke på hvor skadelig dette egentlig er for lungene? Av og til bruker jeg isbiter, og det kjøler ned røyken og gjør at trekkene føles mye mer smooth, men har det noe og si for helsa at røyken ikke er fullt så varm? Har holdt det gående sånn som nå periodevis et par år nå, har ennå ikke opplevd å plages med røyk-hoste, men jeg sitter å lurer på om jeg burde finne noe å erstatte tobakken med..

Noen som har litt meir peiling?
Du trenger iallefall ikke å bruke 2 sigg per halve gram. Det er nesten ikke nødvending med så mye tobakk på bong, blir bare sterkt.
Kan ikke se for meg at det er så mye farligere enn å ta noen skikkelige "magadrag" av en sigarett i ny og ne. Men som Kramer sier så er det vel ikke vits i å bruk så mye tobakk? THCen får du i deg uansett?
kjøle ned røyken på en så svær bong ville jeg ha vært forsiktig med, såvidt jeg vet så utvider lungene seg når den kalde røyken treffer varmen i lungene dine. Ellers holder det med halv sigg til et godt bong hit, kan forsåvidt røyke det rent, da slipper du den ekle tobakken.
2 sigg per halve gram er altfor mye. hvis du absolutt skal røyke med tobakk så mekk i alle fall 1 gram per sigg
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
De fleste bruker vel 1 sigarett pr gram hasj.

Vannbonger ser ut å filtrere bort noen karsinogener i røyken (kreftfremkallende stoffer), men det ser også ut til å filtrere ut endel THC, MAPS er de eneste jeg vet av som har foretatt seriøse studier på dette området:
http://en.wikipedia.org/wiki/Bong#Co...moking_methods
http://www.maps.org/news-letters/v04n2/04204mwp.html

Konklusjonen er: Vann filtrerer bort endel THC, men luftposene i lungene ser ut til å miste endel av sin evne til å forsvare seg mot bakterier når man røyker ufiltrert røyk, så vannfiltreringen har sine positive sider helsemessig i forhold til f.eks tørrbonger. Men vaporizers er klart mye, mye mindre helseskadelig.
prøv heller 1 sigg på et halvt gram,funker fett
Sitat av nekroh Vis innlegg
kjøle ned røyken på en så svær bong ville jeg ha vært forsiktig med, såvidt jeg vet så utvider lungene seg når den kalde røyken treffer varmen i lungene dine. Ellers holder det med halv sigg til et godt bong hit, kan forsåvidt røyke det rent, da slipper du den ekle tobakken.
Vis hele sitatet...
Røyken blir vel ikke kjølt ned så betraktelig at temperaturavhengig gassvolum kommer inn i bildet, så dette lukter det urban legend lang vei av.
Jeg bruker ca 1sigg pr 5g hasj.
Noen jeg kjenner bruker 1sigg pr 100000kg hasj.

Man trenger ikke blande hasj med tobakk når man røyker i bong, med mindre du har lyst til å røyke tobakk da selvsagt.

Isbiter i bongen er bra for å få bedre trekk. Det gjør også at man unngår eventuelle branskader på lunger/hals (om det kjøler nok selvsagt), men det hindrer ikke den kreftfremkallende effekten tobakksrøyken har på lungene.
Det er ihvertfall ikke farlig å ha isbiter i bongen slik jeg ser det blir anntydet tidligere her.
Sist endret av snixz; 26. april 2009 kl. 22:24.
Stjeler topicen pittelitt, men følte det var litt relevant

Har selv røkt "bøtte" i 2år nå ca vær dag ;/ tilsammen nesten 4år med hasjrøyking.
I går når jeg fikk smake på et rimelig hissi mekk fikk jeg hostekick, og spyttet blod.
Gikk over til idag, men når jeg keik på de to "kulene" bak i halsen, (mandlene?) så det ikke serlig bra ut, så ut som de hadde fått noe form for blemmer/inskrumpninger/små hull.
Var hos bedriftshelsetjenesten på mandag og fikk tatt en lungesjekk, og alt virket som det skulle være.. legen keik aldri ned i halsen på meg så fikk vell ikke se hvordan det så ut.
Men noen som har hatt lignende symptomer? er dette noe jeg burde kontakte lege med? hvor lenge burde jeg vente før jeg snakker med en lege?
Jeg vurderer sterkt og endre røykevanene mine, men rart jeg ikke har svekket lungekapasitet iforhold til hvordan jeg var før jeg røkte.
Skal også sies at tidligere i uken Jobbet jeg ute i regn/fuktig vær og monterte hukestillas, (den stål tunge typen) følte jeg fikk en liten begynnelse på noe med halsen de.,
Ingenting har blitt verken verre eller bedre, blør ikke å har ikke smerter :P

Sitat av snixz Vis innlegg
Jeg bruker ca 1sigg pr 5g hasj.
Noen jeg kjenner bruker 1sigg pr 100000kg hasj.

Man trenger ikke blande hasj med tobakk når man røyker i bong, med mindre du har lyst til å røyke tobakk da selvsagt.

Isbiter i bongen er bra for å få bedre trekk. Det gjør også at man unngår eventuelle branskader på lunger/hals (om det kjøler nok selvsagt), men det hindrer ikke den kreftfremkallende effekten tobakksrøyken har på lungene.
Det er ihvertfall ikke farlig å ha isbiter i bongen slik jeg ser det blir anntydet tidligere her.
Vis hele sitatet...

Du kan jo ikke bekrefte noe med tanke på hva andre har sagt i posten... en som sier isbiter kan ha effekt på røyken i lungene.
Slik JEG ser det er vanndamp noe jeg ikke vill ha i lungene, noe jeg har fått tilført kroppen min rimelig hissig de siste 2 årene....
Veldig unødvendig av deg og poste slikt.

Stjeler topicen pittelitt, men følte det var litt relevant

Har selv røkt "bøtte" i 2år nå ca vær dag ;/ tilsammen nesten 4år med hasjrøyking.
I går når jeg fikk smake på et rimelig hissi mekk fikk jeg hostekick, og spyttet blod.
Gikk over til idag, men når jeg keik på de to "kulene" bak i halsen, (mandlene?) så det ikke serlig bra ut, så ut som de hadde fått noe form for blemmer/inskrumpninger/små hull.
Var hos bedriftshelsetjenesten på mandag og fikk tatt en lungesjekk, og alt virket som det skulle være.. legen keik aldri ned i halsen på meg så fikk vell ikke se hvordan det så ut.
Men noen som har hatt lignende symptomer? er dette noe jeg burde kontakte lege med? hvor lenge burde jeg vente før jeg snakker med en lege?
Jeg vurderer sterkt og endre røykevanene mine, men rart jeg ikke har svekket lungekapasitet iforhold til hvordan jeg var før jeg røkte.
Skal også sies at tidligere i uken Jobbet jeg ute i regn/fuktig vær og monterte hukestillas, (den stål tunge typen) følte jeg fikk en liten begynnelse på noe med halsen de.,
Ingenting har blitt verken verre eller bedre, blør ikke å har ikke smerter :P
Sist endret av fez240; 26. april 2009 kl. 22:45. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Toast siggen!

YouTube - Toasting a cig

Det hjelper på en del. Og, som alle andre sier, bruk mindre sigg. En kvart til en halv sigg på halvgrammet holder da i massevis på bong.

70cm høres forøvrig ganske svært ut til hverdags. Skaff deg noe litt mer moderat, og bruk densvære til "fest" Sjekk link i signaturen min for noe fornuftig prisa.
Sist endret av Norsmurf; 27. april 2009 kl. 00:48.
har røyka 6 år, mest jonas, god bong koster penger. men hender stadig vekk,3 ganger uka kanskje .jeg bruker halvbombe ca på en røyk, litt mer med "rullings" syns den smaker bedre, og etter min smak er ikke krutt mekk så godt, om det ikke er noe god rev.brukt kun papfilter til jonas, siden vanli ikke egner seg til rev bruk.
selv har ikke merket noe ubehag/sykdom/plage i sammenheng med røyking. men regner med mais pipa i flaske som gir grønn sjukk røyk farger lungene fortere en en prince mild bare eksempel. en del raskere en vanlig røyk, siden det er my sterke og kompakt røyk med mer avfall i.
er noe jeg regna ut sjøl så er ikke sikkert det det nøyaktige fakt
Sist endret av MissJosse; 27. april 2009 kl. 05:23.
Hjerneskadet Shitkid
CHillZoNE's Avatar
unnsykld, mye mulig jeg er stuka, men er det ikke ganske vanlig med 1 røyk pr gram, og "toaste" røyken a? :P
Chikara's Avatar
Trådstarter
Ja jeg toaster jo siggen og føler jeg får en ratio på 50\50 med gall og tobakk. Det er kanskje litt mer enn nødvendig, men det har seg faktisk slik at jeg liker masse røyk, og nikotinsmellet man får som følge av det.. Noe som kanskje ikke er fullt så sundt men... kanskje kutt ned litt ja
Prøv å pulvermekk, brenn tobakken til det bare er pulver igjen av den så gnir du inn litt gall;-)
er enig med chikara, litt mye tobakk, fylle lumen , blir en haug med gode trekk, smaker godt med rullings og så blir mer kos, men tror dette er mye en smak og behag ting, skal man røyke det sunest tror jeg at jonas, rent i bong eller minst mulig tobakk i trekka reduserer, blir ikke sunt av den grunn men reduserer skaden litt vil jeg da tro
Synes dere har fått med det meste her, bra at så mange backer oppp om sånne spørsmål

I forhold til om man skal ha mye eller lite tobakk er det en fordel å tenke over hva slags røyke-kultur man har. Jeg selv tar ofte trekk på grunn av den psykiske kosen ved pipa, så hvis jeg skulle mekke ett g per sigg hver gang ville jeg fort kommet opp i 4-5 g om dagen. Dette blir både jævli dyrt og heavy etterhvert.

Jeg har røyka daglig i ca fem år og prøver å passe litt på så jeg ikke overskrider 0.5-0.7 på siggen avhengig av kvaliteten. Synes det funker fett. (røyker også sigg da så tar vel ofte heller ett trekk enn en sigg når jeg kan...)

For de som klarer å bare ta to KONGE trekk om dagen så ville jeg nok anbefale det
Hvis du ikke røyker tobakk til vanlig foreslår jeg at du slutter å mekke hasj med tobakk. Det er både en lei og dyr vane ( tilegg til den du allerede har).
Sist endret av STUKETRYNE; 27. april 2009 kl. 21:14.
Man får 7 ganger mer tjære i seg forhold til å røyke joint.
Hvorvidt om dette stemmer vet jeg ikke, men har lest det mer enn en gang.

Kjenner at bonge ikke er bra, selv om jeg ikke har problemer med hoste. Men viss man dropper bonga og bare røyker sigg\joint så kjenner jeg det på kondis.
1 sig = minimum 5g bønner
bruker bare bittelitt tobakk så bønnene har noe og feste seg på...

Anbefaller Mashcum-lum og halvltr flaske
1sig til 5g er jo waste til tusen, om ikke du fyrer lenge, som medfører STERK smak av aske. Æsj.
Selv brukte jeg 0.5-1g på en toastet sig Må ha litt nikotinsjokk og..

Det trådstarter sier om isbiter har jeg hørt av flere at kan være rimelig farlig, har ingen kilder men er nok flere her som har hørt det? Noen som vet noe om det?
Sitat av Prophet. Vis innlegg
1sig til 5g er jo waste til tusen, om ikke du fyrer lenge, som medfører STERK smak av aske. Æsj.
Selv brukte jeg 0.5-1g på en toastet sig Må ha litt nikotinsjokk og..

Det trådstarter sier om isbiter har jeg hørt av flere at kan være rimelig farlig, har ingen kilder men er nok flere her som har hørt det? Noen som vet noe om det?
Vis hele sitatet...
Har du hørt at det "kan være rimelig farlig"? Hadde de noen argumenter eller kilder på hvorfor dette kan være rimelig farlig? Hvorfor har du ikke skrevet noe om hvorfor du mener det kan være farlig?

Personlig tror jeg ikke vann som har nådd frysepunktet kan være noe mer eller mindre skadelig enn vann som er i sin flytendes form.
Selv bruker jeg vanligvis å mekke opp 2cigg (visst jeg skal røyke alene), og har i ca rundt en grammer, eventuelt overdriver litt om jeg ikke er fjern allerede (og det er bare negativt). og jeg får aldri nikotinsjokk ut av mitt eget mekk, bare andres, og det er åpenbart deres skyld.

Når jeg "toaster" ciggene, gir jeg ciggene en god liten orgasme i munnen min, menst den blir klissvåt av alt mitt lekre spytt, og så TØRKER jeg den godt med lightern, i motsetning til de fleste andre jeg kjenner som ikke vet bedre enn å sette fyr på ciggen. også gjør jeg det evt. en gang til om jeg føler for det.

Og det viktigste for meg er å få BRENT tobakken skikkelig, du kan evt. pulverisere den menst du mekker, men jeg bruker å bare brenne tobakken til den er tørr nokk uten å pulverisere den (det gjør jeg etterpå, når det er meningen), nikotinen og tjæra vil for det meste forsvinne ut over hendene dine.

Etter jeg er ferdig med tobakken sender jeg en melding til lomma mi om at det trengs flis, og da er det å mekke den skikkelig inn, varme opp klumpen sakte og skikkelig uten av den tar får og får svarte kanter, for det er så mye bedre å bare ende opp med at du bare trenger å blande det sammen en gang, for visst du bare varmer opp klumpen raskt ( / til den tar fyr ) så blir ikke kjærnen varm nokk, og da ender du opp med solide klumper som du bare må mekke inn igjen, mer pes enn det er verdt. så da er det jo bare å gjemme klumpen under tobakken slik og blande den skikkelig godt sammen, såpass at den NESTEN blir pulverisert, lager du pulvermekk har du det samme som for mye shit, det vil ikke fyrest, der blir ikke nokk luftrom til å få skikkelig fyr, og da ender du bare opp med et skikkelig dårlig trekk.
Men dog, jeg bruker hjemmelagd bong med en maglite og ei cola som oftest, og der er pipa mye bredere enn på en vanlig bong, så smaken blir mye renere.

Jeg har røyket bong nå nesten hver dag i snart ett år, tanken på 3g i 1cigg, huff, det blir bare en grotesk olje-sky som man nesten er garantert man kommer til å hoste opp igjen før den engang har blitt trøkket skikkelig.
Tar du 5g i 1cigg vil klumpen være over dobbelt så stor som mekket, i tilegg til at den utvider seg enda mer etter du begynner å blande sammen
for bra Joint mekk er 0,7g pr sigg bra=) ikke "Toast" siggen når du ruller joint.
På bong bruker man langt mere Hasj noen røyker hasjen reint. selv foretrekker jeg og blande inn litt tobakk.. men bruk like stor klump som det er tobakk.. hvertfall=)
Sitat av Clr Vis innlegg
Har du hørt at det "kan være rimelig farlig"? Hadde de noen argumenter eller kilder på hvorfor dette kan være rimelig farlig? Hvorfor har du ikke skrevet noe om hvorfor du mener det kan være farlig?

Personlig tror jeg ikke vann som har nådd frysepunktet kan være noe mer eller mindre skadelig enn vann som er i sin flytendes form.
Vis hele sitatet...
Grunnen til at det visstnok kan være farlig er at kald luft komprimerer røyken så du får større trekk. Kan ikke tenke meg at det skulle være farlig på en liten 30 cm bong.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av fez240 Vis innlegg
Du kan jo ikke bekrefte noe med tanke på hva andre har sagt i posten... en som sier isbiter kan ha effekt på røyken i lungene.
Slik JEG ser det er vanndamp noe jeg ikke vill ha i lungene, noe jeg har fått tilført kroppen min rimelig hissig de siste 2 årene....
Veldig unødvendig av deg og poste slikt.
Vis hele sitatet...
Lungene dine bearbeider daglig masse vanndamp. Det er rundt oss i lufta hele tida. Dusjer du aldri?
Mengden vanndamp du puster inn når du dusjer må være mange ganger større enn den du får i deg ved å trekke inn noen få drag av ei pipe.
Har du vært ute når det er kaldt før? Frostrøyk? Det er vanndamp ja.

Og å puste inn kald luft er heller ikke farlig. Da hadde ikke folk her i landet levd spesielt lenge.

Vanndamp er ikke farlig.
Sitat av Norsmurf Vis innlegg
Toast siggen!

YouTube - Toasting a cig

Det hjelper på en del. Og, som alle andre sier, bruk mindre sigg. En kvart til en halv sigg på halvgrammet holder da i massevis på bong.

70cm høres forøvrig ganske svært ut til hverdags. Skaff deg noe litt mer moderat, og bruk densvære til "fest" Sjekk link i signaturen min for noe fornuftig prisa.
Vis hele sitatet...

Å toaste siggen er helt unødvendig, det er fortsatt like farlig. Skal du rulle joint er det enda mer unødvenig med å toaste fordi du får mer pulver aktig tobakk. Dette gjør det vanskeligere å blande hasjen på en god måte og jointen vil trekke dårligere pga det blir dårlig med luft inne i selve jointen. Mitt tips iforhold til bong og sigg, er å kjøpe såkalt manitou tobakk som er ren tobakk uten giftstoffer som feks: blåsyre og parfyme, ta heller mer hasj en tobakk. Av en hel sigg så trenger du ikke mer enn 1/3 og da mekker du opp 0,5g. Husk at du mister bare 20-25% røyk av bong, men med joint mister du opptil 75%, så det er ikke nødvendig med mye hasj, med mindre dere er over 2-3 personer, da kan dere heller lage flere runder.

Uansett så er det ikke bra for lungene dine, invester heller litt penger i en Vaporizer så får både du og lungene dine det mye bedre.
Sitat av Clr Vis innlegg
Har du hørt at det "kan være rimelig farlig"? Hadde de noen argumenter eller kilder på hvorfor dette kan være rimelig farlig? Hvorfor har du ikke skrevet noe om hvorfor du mener det kan være farlig?

Personlig tror jeg ikke vann som har nådd frysepunktet kan være noe mer eller mindre skadelig enn vann som er i sin flytendes form.
Vis hele sitatet...

Isbiter er ikke farlig i det hele tatt, men hvis du har en såkalt "Frost-is", en bong som er fylt med frostvæske som gjerne oppbevares i fryseren og er kald hele tiden så kan det være farlig å trekke av denne, pga det blir lettere å trekke så du kan trekke ned et større volum av røyk ned i lungene dine og hvis man tar for mye så kan man faktisk sprenge lungene sine. Det går vel også forsåvidt ann på "Icolator" og.
Sitat av Wodin Vis innlegg
Å toaste siggen er helt unødvendig, det er fortsatt like farlig. Skal du rulle joint er det enda mer unødvenig med å toaste fordi du får mer pulver aktig tobakk. Dette gjør det vanskeligere å blande hasjen på en god måte og jointen vil trekke dårligere pga det blir dårlig med luft inne i selve jointen. Mitt tips iforhold til bong og sigg, er å kjøpe såkalt manitou tobakk som er ren tobakk uten giftstoffer som feks: blåsyre og parfyme, ta heller mer hasj en tobakk. Av en hel sigg så trenger du ikke mer enn 1/3 og da mekker du opp 0,5g. Husk at du mister bare 20-25% røyk av bong, men med joint mister du opptil 75%, så det er ikke nødvendig med mye hasj, med mindre dere er over 2-3 personer, da kan dere heller lage flere runder.

Uansett så er det ikke bra for lungene dine, invester heller litt penger i en Vaporizer så får både du og lungene dine det mye bedre.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig er det ikke like farlig etter å ha toastet siggen. Har du noengang toasta en sigg, og følt/lukta røyken man blåser ut på andre-tredje gjennomblåsning. Det er shit du ikke vil ha i lungene, ihvertfall.

Å anbefale manitou fremfor toastet tobakk blir feil imho. Manitou er naturlig, og den er uten tilsetningsstoffer. Men, den er LANGT fra uten giftstoffer, og jeg vil nok tro skikkelig toasta tobakk inneholder mindre giftstoffer enn ubehandlet manitou.
Sitat av Norsmurf Vis innlegg
Selvfølgelig er det ikke like farlig etter å ha toastet siggen. Har du noengang toasta en sigg, og følt/lukta røyken man blåser ut på andre-tredje gjennomblåsning. Det er shit du ikke vil ha i lungene, ihvertfall.

Å anbefale manitou fremfor toastet tobakk blir feil imho. Manitou er naturlig, og den er uten tilsetningsstoffer. Men, den er LANGT fra uten giftstoffer, og jeg vil nok tro skikkelig toasta tobakk inneholder mindre giftstoffer enn ubehandlet manitou.
Vis hele sitatet...

Fortell meg da, hva er det du "brenner" bort ved å toaste siggen? Jeg bruker heller Manitou ovenfor andre typer tobakk. For å brenne bort giftstoffer/tilsetningsstoffer så må du brenne bort hele siggen, alt sammen ligger blanda inn i tobakken, ergo for å brenne det bort så må du brenne hele siggen, Manitou er et mye bedre alternativ fordi den er uten tilsetningsstoffer, men det er fortsatt ikke "sunt".
Sitat av Wodin Vis innlegg
Fortell meg da, hva er det du "brenner" bort ved å toaste siggen? Jeg bruker heller Manitou ovenfor andre typer tobakk. For å brenne bort giftstoffer/tilsetningsstoffer så må du brenne bort hele siggen, alt sammen ligger blanda inn i tobakken, ergo for å brenne det bort så må du brenne hele siggen, Manitou er et mye bedre alternativ fordi den er uten tilsetningsstoffer, men det er fortsatt ikke "sunt".
Vis hele sitatet...
For å fordampe noe må det varmes opp til temperaturen det trenger for å endres til gassform, slik at det kan blåses ut av røyken sammen med lufta du sender igjennom. Når det gjøres inni papiret, er ikke flammen i kontakt med tobakken, og dermed blir den ikke brent.

Uansett er det ikke noe problem å røyke rent i bong, så om man klarer å la tobakken ligge er jo det det beste
Sist endret av Norsmurf; 15. mai 2009 kl. 00:19.
Nikotin fordamper ved ca 193 grader celcius. Dvs. hvis man varmer opp en vanlige plate på en ovn med (helst manitou ) tobakk på til det begynner å ryke og dampe litt, så er man nok i overkant av 200 grader. Da burde man bli kvitt en del tjære og mesteparten av nikotinen også. Problemet med å toaste sigg med lighter er at det skal godt gjøres å gjennomvarme den til nesten 200 grader, uten å sette fyr på den, så jeg har selv konkludert med at plate er enklest, og også kjappest.

Ellers, så er det snakk om hva man toaster ut av tobakken. Det er nevnt parfyme og blåsyre, men det er et utall av stoffer som i løpet av de siste 50 årene er blitt tilsatt tobakken for at den skal brenne fortere (=mer profitt), stikke på "riktig" måte (i asia er sigarettene som luft å røyke, det er kultur her for at det skal stikke og være skarpt) og gjøre en fortere og mer avhengig av nikotin (=gjentagende inntekt).

I EU opererer man med 600 tilsetningsstoffer (http://old.ash.org.uk/html/regulatio...additives.html), og marlboro sies å ha opp til 4000 tilsetningsstoffer. Sammenlign en joint med ferdigsigg med en med eventyrtobakk eller manitou og se hvor mye langsommere den brenner. Det er snakk om at de varer 2-3 ganger lengre, alt etter hvordan man røyker. Det igjen gir mer THC i lungene hver gang man trekker inn, og lite som brenner opp mellom trekkene.

Alt i alt har jeg funnet Manitou som den beste tobakken, og er ganske overbevist om at hvordan man lever livet _utenom_ det at man røyker har mer å si for sykdom og f.eks. kreft, enn hvorvidt man fyrer seg noen fete om dagen. Det viktigste er å finne en måte å leve som som er behagelig og avstressende, så unngår man 80% av vårt samfunn sine sykdommer