Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  52 21592
Tja, Igår skulle jeg ut en snartur, låser døren som vanlig osv osv.. Men når jeg kommer hjem og skal låse opp så vil faen ikke låsen gå opp! heldigvis var han jeg bor sammen med hjemme så fikk han til å åpne vinduet..

Tenkte kanskje at den hadde frosset, iom at det nettopp var blitt mange -grader.. prøvde å varme den med hårføner, men hjalp ikke!

Har også prøvd å banke litt forsiktig(og et kraftig, ble forbanna), men hjalp heller ikke..

Og tror heller ikke det er noen låsesmed her i nærheten.. fant ikke noe på nettet hvertfall!

Så det jeg lurer på, er det noen som vet noen triks for å få opp døren?
Er vel umulig å få skrudd ut låsen mens døren er lukket?
Prøvd å "brekke" opp døra, men var sykt lang den låsepinnen.. fikk brekt døra ganske bra bak, men låsepinnen stikker ennå et stykke inn i karmen..

heeelp
Ta av hele dørkarmen - På innsiden. Lite praktisk om det er helvetes kaldt ute, men du får ihvertfall tatt ut låsen.
Trådstarter
hmm.. ser ikke ut som at det går.. ser ut som den er boltet fast med x antall bolter.. å for å komme skikkelig til boltene så må man åpne døra :S altså hele den ramma som er rundt døra..
Sist endret av ZeReX; 5. mars 2009 kl. 19:32.
Om du faktisk får brekkt døra såpass at du får sett låsepinnen, så kan du vel bare skaffe deg en jernsag å sage over driten?
Ellers kan du høre med politiet om dem har tid til å komme å hjelpe deg.
Sitat av ZeReX Vis innlegg
hmm.. ser ikke ut som at det går.. ser ut som den er boltet fast med x antall bolter.. å for å komme skikkelig til boltene så må man åpne døra :S altså hele den ramma som er rundt døra..
Vis hele sitatet...
Kan bekrefte at det stortsett er sånn rammene er skrudd ja. Du kan prøve å skru ut sylinderen, men ha for guds skyld nøkkelen stående i mens du gjør det. Ellers risikerer du at tapper og fjærer flyr alle veier når du trekker ut sylinderen.. Når du har den ute, hvis du får den ut, så kanskje du klarer å `jokke`til den vrange låsen din.. Alt på eget ansvar, men det er jo opplagt
Sist endret av pidget; 5. mars 2009 kl. 19:39. Grunn: hvis--
Trådstarter
Sylinderen, hele den runde driten som man putter nøkkelen i? altså hele den rundingen.. prøvde å løsne en liten umbrako skrue som er litt på siden, både ute og inne.. men den vrikket seg ikke.. hvordan får man evt ut sylinderen?
På jobben min er det en god del vrange låser. Pleier å hjelpe å sprute inn litt smøringsolje fra en boks med en sånt langt plastrør på tuten.
Men kanskje litt seint å prøve det nå som du har utøvet vold mot mekanismen..
Sist endret av mentalmelt; 5. mars 2009 kl. 19:47.
Trådstarter
nåja, vold å vold.. slo ikke såå hardt da. ble bare et bittelite hakk, som ikke skal ha noen betydning.. er helt i ytterkant..
Har du mye snø på taket? Det var tilfellet hos oss.. Fikk ikke opp dørene så måtte gå til skolen gjennom vinduet et par dager
Trådstarter
Sitat av yellowpillow Vis innlegg
Har du mye snø på taket? Det var tilfellet hos oss.. Fikk ikke opp dørene så måtte gå til skolen gjennom vinduet et par dager
Vis hele sitatet...
Mye snø på taket? Nei, er ikke noe.. Det er god klaring både i bunn å på toppen av døra..
Mitt råd da er å rett å slett ringe låsfirma.. Er vell verdt det hvis du tenker på den dagen du kommer hjem å må skikkelig på nr.2 og døra ikke går opp...
Trådstarter
Sitat av møkk Vis innlegg
Om du faktisk får brekkt døra såpass at du får sett låsepinnen, så kan du vel bare skaffe deg en jernsag å sage over driten?
Ellers kan du høre med politiet om dem har tid til å komme å hjelpe deg.
Vis hele sitatet...
Er jo en mulighet å sage, meen.. den låsepinnen ser SOLID ut, og det er ikke store plassen man har til å sage på.. altså å dra sagen inn og ut.. så tror det vil ta flere timer, da bruker jeg heller vinduet

Men politiet, hva kan dem gjøre? nytter vel ikke å dirke, iom at org.nøkkelen ikke får vridd låsen rundt!

Men hvordan får de folka som fikser sånt til vanlig det til? har de noe special tools eller?

Sitat av yellowpillow Vis innlegg
Mitt råd da er å rett å slett ringe låsfirma.. Er vell verdt det hvis du tenker på den dagen du kommer hjem å må skikkelig på nr.2 og døra ikke går opp...
Vis hele sitatet...
Ringte opplysningen i dag å hørte om det var noe sånt her.. nærmeste ligger i gravdal.. og det er laaaangt herifra! Men burde ikke de som kopierer nøkler og sånt ha litt peiling? iallefall om hvem som kan ordne sånt.. skal innom jernvarehandelen i morgen å høre..
Sist endret av ZeReX; 5. mars 2009 kl. 20:11. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av ZeReX Vis innlegg
Sylinderen, hele den runde driten som man putter nøkkelen i? altså hele den rundingen.. prøvde å løsne en liten umbrako skrue som er litt på siden, både ute og inne.. men den vrikket seg ikke.. hvordan får man evt ut sylinderen?
Vis hele sitatet...
Sylinderen er hele den "runde driten" ja, eller avlange. Typisk sitter det to skruer på hver side av denne, muligens under et flott messingdeksel, skrur du ut de boltene innenifra skal du kunne få ut sylinderen. Hvis ikke du har vrengt den og da.. Litt vanskelig å si uten å se døren/låsen din. Men kan det stemme at det ikke er helt nye saker du holder på med ?
Trådstarter
eneste jeg ser er 1 liten umbrakoskrue.. 1 inne og 1 ute..

Tror da det er rimelig nytt system.. er noe sånn her, ikke helt lik men nesten: http://www.laasservice.net/tilleggsl...r/image009.jpg
Hmm, samme systemet som her jo. Sånn 7-8 år gammelt, men på innsiden her sitter det to skruer ved siden av sylinderen horisontalt. Hadde jeg hatt mulighet skulle jeg hørt med låssmedkompis (har ikke tlf atm), for nå ble jeg litt nysgjerrig kjente jeg. På det bildet ser det jo ut som det sitter 4 skruer litt spredd istedet for de to jeg snakker om. Du har ikke mulighet å slenge opp bilder av problemet da ? Om ikke annet så kanskje jeg hadde fått til å sjekket det ut imorra
Trådstarter
skal ta bilder av den låsen det gjelder..
Hva med sånn vinkelsliper (tror det var det det het)?
Da ødelegger du jo låsen men du får nå døren opp
Ta låse olje/WD40 å sprut inn i nøkkel hullet det kan tenkes at det funker. Låsen på mopeden min hadde frysi fast fir litt siden og da hjalp det med WD40.
Trådstarter
Uten nøkkelen i..


Med Nøkkelen i..


Dårlig kvalitet men..
Orket ikke ta bilder utenifra!
Sitat av fomox Vis innlegg
Hva med sånn vinkelsliper (tror det var det det het)?
Da ødelegger du jo låsen men du får nå døren opp
Vis hele sitatet...
Om du bruker en vinkelsliper så kan det tenke seg at dørkarmen, døra og stort sett alt må byttes. En vinkelsliper er det såpass mye kraft i at det er ikke bare bare å kappe en lås med den.

Det er lov å prøve, men jeg fraråder deg på det sterkeste å prøve.
Trådstarter
Den ytterste rundingen, går den ann å ta av? der di 2 plomberte "hullene" er.. altså å ta av hele den driten.. får vridd nøkkelen ca 1 omdreining.. ca helt inn til der den er låst, og helt dit den tar tak når man skal låse opp..
Sitat av ZeReX Vis innlegg
Uten nøkkelen i..


Med Nøkkelen i..


Dårlig kvalitet men..
Orket ikke ta bilder utenifra!
Vis hele sitatet...
På den låsen så vil jeg anbefale deg å prøve WD40 eller låse olje.

For all del ikke begynn å mekk på den uten at du vet hva du gjør. Og med det så mener jeg at du ikke bør starte å demontere den.
ikke bruk vinkelsliper hver så snill.
Hvis du bare skal ha den opp kan du borre den opp. Da blir den selvfølgelig ødelagt.
Samme lås som her, men den umbrakoskruen min sitter rett over nøkkel. Men det ser ut som de to skruehullene mine er de samme som ser ut til å være fylt igjen/plombert hos deg.. Hmm - finner det litt merksnodig. Bor du i et borettslag, eller noe sted med systemnøkkel (K-xxxxnr) på baksiden ? Ser ikke ut som det er så enkelt som jeg vil det skal være uansett..
Trådstarter
Nei er eget hus.. nøkkelen passer kun til den låsen...

men skal dra på jobb å hente litt wd40 +++ og prøve å spraye inn.. men tviler på at det hjelper..
Sist endret av ZeReX; 5. mars 2009 kl. 21:07. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Kan jo prøve å skru av den yterste rundingen for å se om noe åpenbarer seg. Har ikke pillet på min, men på andre trio-ving har det vært unødvendig når jeg har skiftet sylinder. Nei jeg er ikke låssmed, bare en vennlig sjel
Sitat av ZeReX Vis innlegg
Uten nøkkelen i..


Med Nøkkelen i..


Dårlig kvalitet men..
Orket ikke ta bilder utenifra!
Vis hele sitatet...
pass på så du bruker riktig nøkkel på ut sia og innsia, det er ett sikkerhets system det der, så den nøkkelen som står på innsia funker ikke på utsia
Trådstarter
Hvordan får jeg av den ytterste rundingen? eneste logiske jeg ser er umbrakoskruen, og den har jeg prøvd å skru ut.. og kile noe imellom det lokket og resten.. men sitter som støpt
Sitat av utidetfri Vis innlegg
ikke bruk vinkelsliper hver så snill.
Vis hele sitatet...
Fint å lese at det er flere som tenker som meg når det gjelder vinkelsliper.
Trådstarter
Sitat av tribalgoth Vis innlegg
pass på så du bruker riktig nøkkel på ut sia og innsia, det er ett sikkerhets system det der, så den nøkkelen som står på innsia funker ikke på utsia
Vis hele sitatet...
Næææh har egen nøkkel til å bruke på utsia..
Min "runding" kom heller ikke av når jeg prøvde, men jeg har altså to stjerneskruer der du har plomber. Det eneste som skjedde når jeg løsnet umbracoen var at jeg kunne vri den rundingen. Googlet som en gris har jeg og, fant mange gøye, nye tøffe låser, men desverre ikke mye hjelp i meg her og nå. Prøvde å løsne umbraco både inn og utvendig her, uten resultat. Om du er såpass gal/tøff at du borrer opp plombene og får løsnet sylinderen er jeg ihvertfall 99.9% sikker på at den kommer ut, og det er på utsiden nøkkelen må stå i..
Sitat av pidget Vis innlegg
Om du er såpass gal/tøff at du borrer opp plombene og får løsnet sylinderen er jeg ihvertfall 99.9% sikker på at den kommer ut, og det er på utsiden nøkkelen må stå i..
Vis hele sitatet...
Den "rundingen" du ser er bare et deksel, for å få ut sylinderen må døren være opplåst og åpen.
Hvis man ikke vil rasere døren og låsen er låssmed desverre eneste alternativ.
Trådstarter
Okei.. Har prøvd å spraye wd40 og noe annet drit inn i låsen, uten resultat..
Skal høre med div sjapper som har med nøkler å gjøre i morgen, så hvis ikke dem vet om noen som fikser sånt så må jeg vel ta borremaskinen fatt å prøve meg på egenhånd

Men om man får ut sylinderen, går døren opp da? eller er det bare for å prøve å få den låst opp? kan vel tenkes at det er noe som har hoppet ut/kilt seg inni der.. kanskje snu den opp-ned hjelper, + litt risting.. eller ? hvis man får den ut da..

Sitat av Max_Uflax Vis innlegg
Den "rundingen" du ser er bare et deksel, for å få ut sylinderen må døren være opplåst og åpen.
Hvis man ikke vil rasere døren og låsen er låssmed desverre eneste alternativ.
Vis hele sitatet...
Vil jo helst ikke rasere døren og låsen da.. men hva kan en låssmed gjøre ?
Sist endret av ZeReX; 5. mars 2009 kl. 22:01. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Max_Uflax Vis innlegg
Den "rundingen" du ser er bare et deksel, for å få ut sylinderen må døren være opplåst og åpen.
Hvis man ikke vil rasere døren og låsen er låssmed desverre eneste alternativ.
Vis hele sitatet...
Pokker så teit jeg har svart i denne tråden. Har jo ikke tenkt på at jeg har hatt åpen dør når jeg har rota med det der og byttet sylindre. Bra du kom inn nå, før jeg ba han finne frem diamant-hilti og kjølevæske. Ja-ja
Sitat av ZeReX Vis innlegg
Men om man får ut sylinderen, går døren opp da? eller er det bare for å prøve å få den låst opp? kan vel tenkes at det er noe som har hoppet ut/kilt seg inni der.. kanskje snu den opp-ned hjelper, + litt risting.. eller ? hvis man får den ut da..



Vil jo helst ikke rasere døren og låsen da.. men hva kan en låssmed gjøre ?
Vis hele sitatet...
En låssmed har både rett verktøy og kunnskaper/erfaring til å åpne og fikse låsen på noen minutter.
Har sett tilfeller der man har brutt i stykker døren med meisel, kubein og spett.
Låsen forble like forbannet låst.
Få fatt i en låssmed du, det er billigst i det lange løp.
Trådstarter
Hehe, jaja.. tror nok det ender med en låssmed da.. men takk for hjelpen alle..
hva med falcken da? dem hjelper vel folk som har låst nøkkla inne i bilen?kanskje dem greier og dirke opp låsen?
Trådstarter
nja, men tror nok de sliter med å få opp denne låsen.. jeg får jo vridd nøkkelen litt, til der den skal ta tak å skyve låsen bak.. men der stopper det helt! så tror det er noe som har kilt seg fast en plass utenom "stikke-inn-nøkkel-plassen".. men hva vet vel jeg.. men skal høre etter låssmed i morgen..
Har du prøvd å løfte/dytte på døra mens du vrir?
Dama hadde en slik lås. Den gikk også i vranglås, men reservenøkkelen virket. Prøv den, om du har?
Spørsmål: Er håndtaket løst? Isåfall har du knekt sikkerhetsbolten som går mellom innehåndtaket og utehåndtaket. Da må du skru ut dørhåndtaket på innside og utside (få hjelp av vennen din), og så må du erstatte den med en ny (disse fås kjøpt hos dørforhandlere).

Hvem har produsert døren din?
Trådstarter
Håndtaket løst? hm..nei.. går ned på begge sider.. døren åpner seg litt når man tar i håndtaket å "åpner" døra.. er den låsepinnen som stikker ut av døra som er i veien... vet ikke hvem som har produsert døren, men låsen er trioving.. mener jeg..
Det er jo bare å sage ifiller hele døra og kjøpe ny :P
Sitat av Ziroh Vis innlegg
Det er jo bare å sage ifiller hele døra og kjøpe ny :P
Vis hele sitatet...
Støtter detta forslaget
Sitat av Nopros Vis innlegg
Støtter detta forslaget
Vis hele sitatet...
En ytterdør koster fort 4-5 ganger mer enn ny låskasse og eventuelt sylinder. Mener dette var det minst gjennomtenkte forslaget i tråden, men det er nå meg da..
Trådstarter
Har lite lyst å kjøpe ny dør da.. Tror nok ikke det er så billig, er sånn ganske solid dør, med vindu og greier..
Sett eit flattskrujern heilt inntil døra, skubb enden av jernet inn i deksele på låsesylinderen (Forsikti så du ikke riper opp døra).
Tre deksele av handtaket.
Skru opp 2-4 skruer bak dekselet (her kan de hende noen må holde at skruene fra andre siden).
Ta så og skubb sylinderen til sides.
Finn ut hvor det har kilt seg å vrikk løst. Som oftest er det noen som har kilt seg inn der låsepinnen skal trekkest tilbake.

Da skal du forsåvidt få opp døra igjenn. Etter so, se inn der låsepinnen skal være, der skal være 2 skruer som stiller høyde og senter plassering, skru til dei passer med pinnen
Trådstarter
Yess.. Fikk opp låsen! Fikk lånt varmepistol å varma låsen til den var vaaarm. Litt vrikking så gikk den opp, men er litt tregere enn vanlig. men funker greit.. takk for hjelpen!
Låsen på døra til uthuset mitt gikk også i vranglås. Jeg satte nøkkelen i døra for å få låse den opp, men da satt nøkkelen bom fast. Umulig å få den ut eller låse opp. endte med at en måtte Sette i ny lås. Den gamle var visst helt ødelagt. Aner ikke hvorfor den ble sånn.