Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 2555
Jeg var i Gudbrandsdalen sammen med min familie der vi besøkte mine besteforeldre,tanter og onkler. Underveis i uken var vi på besøk på en gammel gård der vi skulle hilse på noen eldre folk som var venner med mine besteforeldre.

De som leide gården av disse eldre folkene var akkuratt ferdig med den årlige elg slakta og deler lå og slag.Jeg fikk en virklig "saw" følelse og tenkte jeg skulle lage en bilde serie.

Siden serien havnet på 6 bilder legger jeg kun ut 4 av de her men se gjerne igjenom hele bilde serien før dere gir feedback. http://frgz.deviantart.com/gallery/#...aughter-series

Elghode


Kjeve på vegg


Avkuttet hode


Slakteren selv


Alle bildene er brukt ett Canon 400d med Sigma 50mm f1.4 uten om det siste i serien "som ikke ligger på nFF som er brukt ett Sigma 10-20mm"
Ser bra ut, med untak av nr3, lit vanskelig og se hva det er.
frgz's Avatar
Trådstarter
Sitat av Evelen2
Ser bra ut, med untak av nr3, lit vanskelig og se hva det er.
Vis hele sitatet...
Bare til info: Det er ett elghode som de har kuttet av "nesen" på dyret.
Sist endret av frgz; 26. oktober 2008 kl. 16:29.
synes nr4 var jævelig bra :-)
Kjeve på vegg, var fetest syns jeg.
siste bildet av elgskrotten hengene var sykt makabert. ble faktisk satt ut da jeg så det. kudos for å klare og gjøre det!
selektiv desaturering er fy-fy.

til å være en serie savner jeg en del bilder om selve prossessen. detaljbilder og oversiktsbilder er vel og bra det altså, men det mangler det vesentlige. altså, hva har skjedd her? og hvordan skjedde det.

sluttbildet er jo finfin dokumentasjon!
Hva er selektiv desaturering og hvorfor er det fy-fy? (regner med det er å la elementer i bildet forbli i farge og gjøre resten sort hvitt, done to death?)
korrekt og korrekt.

ser sjelden bra ut, og er waaaaaaay overdone.
Nå kommer jeg så langt unna fotograf som du får det, men i disse bildene syntes jeg "selektiv desaturering" som dere så pent kalte det, var dritfett! Enkelt og greit veldig kult, "gøy" å se på etc.
Sist endret av Butchern; 26. oktober 2008 kl. 23:45.
Må si at jeg likte bildet med slakteren på best Ellers var det gode bilder, kanskje du skulle tatt bildet av hodet som er kappet på nesen fra en annen vinkel?
Sitat av Butcher'n
Nå kommer jeg så langt unna fotograf som du får det, men i disse bildene syntes jeg "selektiv desaturering" som dere så pent kalte det, var dritfett! Enkelt og greit veldig kult, "gøy" å se på etc.
Vis hele sitatet...
Jeg synes det fjerner for mye av miljøet rundt her. Jeg vil gjerne se disse i farger, godt etterarbeidet - det vil gjøre seg mye bedre. At noe er i farge er bare merkelig og forstyrrende. Og hva angår dokumentarfotografering, som jeg regner dette som, er vel det det man kaller manipulasjon, og ikke "tillatt".
Jeg likte virkelig godt hvordan "slakteren selv" kom på slutten der, det tilføyde en helt ny stemning over hele serien.
frgz's Avatar
Trådstarter
Sitat av galningen
selektiv desaturering er fy-fy.

til å være en serie savner jeg en del bilder om selve prossessen. detaljbilder og oversiktsbilder er vel og bra det altså, men det mangler det vesentlige. altså, hva har skjedd her? og hvordan skjedde det.

sluttbildet er jo finfin dokumentasjon!
Vis hele sitatet...
Desverre kom jeg når "prosessen" var ferdig.Eneste som var igjen var skrotter som lå rundt omkring og dyret inne i garasjen. Derfor ble det mest oversiktsbilder.

Hvorfor er selektiv desaturering er fy-fy.? Fordi det er en bilde serie som mushy sier eller manipulasjon eller fordi du synes det er generelt "stygt"? At det er overdrevent som du sier kan jeg ta men gi meg gjerne en grunn til at det er fy fy. Men takk for konstruktiv kritikk.

Sitat av Mushy
Jeg synes det fjerner for mye av miljøet rundt her. Jeg vil gjerne se disse i farger, godt etterarbeidet - det vil gjøre seg mye bedre. At noe er i farge er bare merkelig og forstyrrende. Og hva angår dokumentarfotografering, som jeg regner dette som, er vel det det man kaller manipulasjon, og ikke "tillatt".
Vis hele sitatet...
Hvilken sjanger det "gikk" under var ikke noe jeg tenkte på når jeg tok og redigerte serien jeg fikk feelingen at bildene ble ekstra "groteske" når jeg uthevet det røde blodet og kjøttet. at dette var lov var ikke noe jeg tenkte på.At du synes det så rart ut er greit og skal ta det til etter tanke og gjør muligens noe anderledes neste gang.

Stedet var veldig rotete og ting lå strødd rundt deler,verktøy gamle dekk også videre.Jeg hadde også bare en halvtime på meg ca så jeg fikk ikke så god tid til og rydde når jeg tok bildene.Derfor ble det mest close ups av delene.Takk for god kritikk veldig mulig jeg gjør ting anderledes neste gang.

Til resten takk for bra kritikk.
Bildene var teknisk sett veldig tøffe, men hvorfor skal du fremvise det så følelsesfullt? Det er et elgslakt, ikke noe disneyshow? Jeg personlig syns det hadde vært mye tøffere hvis du hadde vist selve slaktet, og ikke følelsene rundt å drepe en elg.
Sitat av frgz
Hvorfor er selektiv desaturering er fy-fy.? Fordi det er en bilde serie som mushy sier eller manipulasjon eller fordi du synes det er generelt "stygt"? At det er overdrevent som du sier kan jeg ta men gi meg gjerne en grunn til at det er fy fy. Men takk for konstruktiv kritikk.
Vis hele sitatet...
Det er brukt for mye til at det kan være pent. Det er ikke en subtil effekt ala blur eller kontrast, og når et bilde baseres på en effekt blir den veldig tydelig, og det er nesten bare det man ser.

Det er på en måte som om alle skulle begynne å ta bilde av sko. Plootselig hootselig er sko ut.
unz hva de andre mener med fy-fy og sånt så syns jeg dissa bildene er utrolig kule.. men er litt enig med at det avkutta hodet kunne vært tatt litt annerledes.. kanskje oppå en "fjell-knaust" med ufokusert baggrund..? men syns de var bra.. :P
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Hvordan tar man type "sort/hvitt" bilder,mens enkelte deler av bildet innehar sin orginale farge,som i bilde 2 & 3?
Trodde ikke dette var mulig med SPR?
Sitat av esbens Vis innlegg
Hvordan tar man type "sort/hvitt" bilder,mens enkelte deler av bildet innehar sin orginale farge,som i bilde 2 & 3?
Trodde ikke dette var mulig med SPR?
Vis hele sitatet...
Man tar bildet i farger og etterbehandler det i redigeringsprogram etterpå?
Se der ja.det kan være en mulighet.:P