Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 863
Jeg driver nå å lager meg ett aldrig så lite bildegalleri for web, og har blitt ferdig med indexen. Nå skal jeg lage sida som viser bildene i stort format.
Finnes det noen enklere og mer logisk måte å gjøre saken på, enn å lage en egen html fil for hvert eneste bilde? Jeg tenkte jeg skulle ha en framover og bakoverpil, og kansje noe annet dekor rundt om kring...
Går det kansje ann å løse det med php? Der er jeg så å si helt blank...
The Rhymenocerous
polle's Avatar
ja, det er meget mulig med php, men mye av min php kunskap har gått i glemmeboka. så andre får svare på akkurat det.
ASP og PHP er det du leter etter. Da gir du alle bildene en id, og lar de åpnes i samme tide bare den velger ut et bestemt bilde med en spesiell id.

Forenklet:
Du har en HTML side bestående av tekst og bilde de skal se og frem/ilbake knapper
Først viser den vilde med ID=1. Trykker du neste, åpner den samme side, men den får beskjed om å legge ved bilde du i stede for bilde en. =) Men finnes allerede veldig mange gode ferdige album
Du kan også eventuelt bruke Javascript, det finnes en rekke applets der ute. Søk f.eks på "photo gallery javascript" i Google, så finner du nok det du leter etter. Men det beste ville nok være å lage det i php, ja...
▼ ... noen uker senere ... ▼
kan bruke ferdig galleri i photoshop.
går på fil->automatics->gallery eller webgallery.
Eventuelt kan du lage et galleri i Flash? Bruke Loader...?

Lett å få tak i tutorial til det også... www.tutorialized.com
Sist endret av marfo; 27. mars 2007 kl. 11:03.
ouh, den kan jeg få bruk for.
Lager en nettside og kunne ikke bruke photoshop galleri fordi jeg må ha en viss størrelse.
Brukte imageready og laget ett galleri med javascript.
En veldig enkel og grei løsning heter thickbox, null ekstra dill som må innstalleres, kun en css-fil og et par .js-filer som må lastes opp, en linje eller to med kode på siden med bildene så css-fila og .js-filene blir inkludert der, og å sette riktig klasse på bildene som skal vises. Vips.

Husker ikke adressen nå, men den som googler finner.
Sist endret av atomet; 27. mars 2007 kl. 19:37.