Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1441
Hei =)

Jeg har tenkt til å starte et nytt prosjekt til sommern, og idene flyr rundt.
i filmen har jeg tenkt at det er en som skal kræsje, det jeg da har tenkt hitill er noe i denne duren

"Mannen er ute å kjører, en øde vei. mobilen ringer, han skal ta den men glepper den og den faller under ved pedalene der. han strekker seg etter mobilen, Kræsj."

jeg har tenkt til å filme alt i real, altså ikke kræsjet, men at han kjører. I scenen før han kræsjer vil jeg prøve å filme "kræsjet" inne fra bilen.
og neste scene er bilen vræka i grøfta eller noe.

Noen som har noen tips på hvordan jeg kan gjøre dette? uten at det blir for dyrt.
Det jeg har tenkt på er om jeg kan filme ifra en vinkel der man ikke kan se ut av bil vinduet. også kjører man i kanskje 10km\t også bråbremser, skuespilleren "kaster" kroppen fremover og dunker i rattet.
Event sette opp hastigeten når han Kræsjer.
Har tenkt til at mannen kjører en gammel bil, slikt at jeg slipper å tenke på Airbag.

Neste scene skal bilen være vræka, prøver da å finne en lik bil hos skrapern.

Det jeg lurer på da er, hvordan får jeg dette til å se bra ut? og noen som vet om biler hos skrapern er dyrt? event. koster det noe å frakte? Varlse Ambulanse og politi om film innspilling
?


Takker for svar
1 -
Jeg trur ikke en dødelig bil hos skrapern er noe ektremt dyrt, men 1500,- må du iallefall regne med. Du får tho 1500,- igjenn for å levere den igjen. Så trur ikke det skal være noe problem om du dreier du om prosjektet ditt.
2 -
Du trenger nok ikke å bekymre deg om airbag; en bil som løser ut airbaggen ved bråbrems i 10 km/t ville jeg ALDRI ha rørt.
3-
For å få det til å se ekte ut må du gjøre noe lignende det du alleredet har kommet frem til; men beregn deg på å gjøre masse opptak, da dette krever noe timing og erfaring for å få til. Men det er absolutt ikke umulig selv med lavt budsjett. Bruk rask klipprytme og mye fart i bildene så er mye gjort.
jeg tenkte mere på når en bil kræsjer, vil ikke airbaggen utløses? i virkeligheten tenker jeg på. så for å få det realistisk med ny bil må vel airbaggen utløses? eller trur du dette ikke er noe å tenke på?

Takker for svar =)

Gjerne Flere
Sitat av Greendudeblue Vis innlegg
jeg tenkte mere på når en bil kræsjer, vil ikke airbaggen utløses? i virkeligheten tenker jeg på. så for å få det realistisk med ny bil må vel airbaggen utløses? eller trur du dette ikke er noe å tenke på?
Vis hele sitatet...
Det tenkte jeg faktisk ikke på, men når du sier det; så har du et poeng. For at filmene skal være så realistisk som mulig, så bør du vel kanskje bruke en eldre bil ja - ikke at du får en ny bil billig heller
Skal innrømme at jeg ikke er 100% sikker på når airbaggen slår ut, ei heller om det er likt på alle biler. Det kommer naturligvis ann på hvor hardt denne bilen skal kræsje. Om du f. eks får en frontkollisjon eller kræsjer i ett tre i 60 km/t er det klart airbaggen slår ut.

Fant noe raskt på google, gir iallefall noen enkle tips. Dette er riktignok for to biler som kræsjer sammen, men kamerateknikken blir i samme retning.
Film with hand-held from the back seat of the car, but make sure that you can see the car rapidly approaching the other car. (One of the cars has to be still)

Then, with a tri-pod located outside of the car (This should be during night as well) you need to show the moving car driving really fast until it almost hits the still car (do this with a slow pan that gradually shifts the focus from the moving car to the still car). Have some dramatic music build up during the hand held shot, then have the tri-pod shot silent. Right before the 2 cars crash, cut to black.

To avoid the cars actually colliding, you would have to do some rapid swerving out of the way, or do it slower then speed it up, since there's no sound anyways. But if you do that, then you would have to make sure that the car stays at a CONSISTENT SPEED or else it won't be believable.
Vis hele sitatet...
Edit: Nå som vi er inne på det, lydeffekter er et must! Og utgjør sikkert 50% for at en lavbudsjetts-faking skal være mulig.
Sist endret av Restyle; 25. februar 2009 kl. 23:22.
ja, lyd effekter+musikk tenker jeg veldig mye på, har sett endel filmer med elendig musikk bruk+lydeffekter det gjør hele filmen dårlig. synes jeg da .

Men det er vel bare å prøve seg fram tenker jeg da =) jeg legger nok ut det ferdige resultatet her, selvom det er en stund til xD.

men takk for svar =)

Flere kan hive seg innpå her
Sitat av Restyle Vis innlegg
1 -
Jeg trur ikke en dødelig bil hos skrapern er noe ektremt dyrt, men 1500,- må du iallefall regne med. Du får tho 1500,- igjenn for å levere den igjen. Så trur ikke det skal være noe problem om du dreier du om prosjektet ditt.
Vis hele sitatet...
Du får ikke ut en bil fra skraperen (som er levert til destruering/deleplukking).
Hvertfall ikke lovlig
Sitat av Grimdoc Vis innlegg
Du får ikke ut en bil fra skraperen (som er levert til destruering/deleplukking).
Hvertfall ikke lovlig
Vis hele sitatet...
Tror nok jeg kunne hentet et delvis vrak fra div. bilopphuggeri rundt Bergen den dag imorra, om jeg hadde trengt det. Forutsetter at man har bilhenger å hente med, må sannsynligvis ut med mer enn 1500.- om vraket skal ha motor og drivlinje inntakt ja. Men eller så ser jeg ikke problemet ?
Sist endret av pidget; 26. februar 2009 kl. 01:30. Grunn: jævla tastatur
han mener jo at dem ikke har lov til og gi ut bilene.. men kan dere ikke kontakte en stuntman/rallysjåfør somhar vært med i mye ulykker?
Airbagen skal slå ut i en frontkollisjon, men jeg har faktisk vært med på at det ikke har skjedd. Da satt jeg i en citroen type verktøyskasse med hjul. Vi frontkolliderte med en chevrolet astro i ganske lav fart, vil tippe begge hadde 30-40 km/t. Chevroleten fikk en bulk, citroengen ble kondemnert der og da. Ene motorfestet og sikkert litt til røk tvers av og vi måtte flytte bilen ut av krysset med håndemakt. Selv om begge hadde ganske lav fart så ble det en god smell, det var jo bråstopp.

Biler levert til destruering blir gjerne stående en stund til plukking og så lenge det ikke er skader på rammeverk/bærende konstruksjon så kan chassiet fint brukes. Var sikkert noen regler for det, og godt mulig det er kommet flere. Men når vrakpanten var 6000 kom det inn endel biler hos div. høggere som kanskje ble vasket og fikset litt på for å så selges, gjerne privat av en av de som jobbet der. Og etter det inntrykket jeg har av bilopphøggere, både de jeg kjenner og generelt, så er de ikke de som bryr seg mest om lover og regler.

Så jeg tror ikke trådstarter vil ha noe problem å skaffe seg en egnet bil. En kamerat av meg kjøpte seg en `95 fiesta her om dagen, prutet den ned i 2000, men han måtte legge ut 200 på den. Ja det er en liten bulk i ene siden, men eu godkjent i halvannet år, alufelger, gode dekk og bremser, hel og fin. Men han er et unikum når det gjelder å kjøpe bruktbil og å prute. Liten offtopic der, men nå er det jo og snakk om å heve vrakpanten igjen, kanskje til sommeren allerede.

Angående vraking og filming så hadde jeg filmet det live med en gammel billigbil. Det er ikke så ille å smelle hvis man vet om det eller ser det komme og holder seg godt fast, og har belte på. Men kanskje jeg er litt preget av litt mange kræsj jeg har vært med på i ungdomstiden. En som kjører rally eller bilcross ville nok kunne ta på seg oppgaven, enkelte jeg kjenner til muligens med et smil om munnen
hehe takker for svar=)

vi har tenkt ut en liten plan resultatet vil vel ligge ferdig her om noen månder mai-juni-juli?
så da får jo dere se hvordan det funket

Takker for svar ijgen =)
Om du ikke får det til som du har planlagt, så kan det også funke å rett å slett ikke vise kræsjet. Du lar seeren skjønne at han skal kræsje, filmer rett før, fader til sort og så lyden av kræsjet.

Tenkte bare jeg skulle nevne det =)