Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 1021
Tok en snartur opp til Trysilfjellet der jeg brukte 2 dager i bakken for og ta bilder.

De 2 første bildene er tatt ved den nederste Bigjumpen i snowboardparken,å det siste er tatt ved skiløypa.Valgte ut ett par av de beste (av 500) som jeg tenkte jeg skulle høre hva dere synes om.Skryt,kjeft og flame er tillatt.

Bigjump: Bildet tatt fra under hoppet


Bigjump: Snowboarder med filmcrew


Skiløypa om kvelden tatt med 20 sec lukkertid


Veit reglene sier 2 bilder med med godkjennelse av Ivi så la jeg de ut.Give it to me.
Jeg har ikke peiling på foto og slikt, men det siste bildet var helt sykt rått! Det var som å stå der in real life, ikke som å se et bilde!

Mvh.
Flotte bilder!

Bilde nr. 1 var god timing og jeg likte snøsprøyten og den fine indigo fargen på himmelen.
Nr. 2 var ikke like god timing - skibomsen ser ut som en kråke fra den vinkelen. Kreds for bra bra triks, men ikke optimal vinkel.
Nr. 3 var virkelig flott og stemningsfylt. Kanskje det beste bildet?

Alt i alt, gode bilder

Edit: nå kritiserer jeg fra en et brettfjøl/skiboms synspunkt og valgte derfor å fokusere ekstra mye på triksenes timing/vinkel.
Sist endret av Joachimsen; 23. mars 2008 kl. 01:09.
Det første er egentlig litt kjedelig, men snøføyken som ser ut som snø fra klar himmel gjorde det litt spennende. Toeren er best, og litt surrealistisk. Smart trekk å få med fotografen. Bilder av folk som tar bilder er et kjent triks som funker veldig ofte.

Treeren er veldig pent, med et nydelig månelys, men horisonten er såpakk skakk at jeg blir litt svimmel. Hvis du skal retusjere noe, ville jeg kanskje ha fjerna det grønne feltet i treet midt på (lensflare?)

Og: Grafittisignaturen din er stygg, og ødelegger veldig. Må du absolutt skrive navnet ditt bør du gjøre det med et bittelite, diskret vannmerke.
Likte best bilde nr 1. Det var fint. Resten var sånn passe. Litt skjevheter, stygge ledinger, utbrenthet, kjedelige motiver. Du har en gyllen sjanse nå. Vis bildene til FroskenFredrik, på samme rekke som deg. Han er uber på fotografering, og du kan sikkert få noe flotte tips fra han!
Det første bilde blir litt.. magert. Ja, det er en fin himmel. Oi, masse skyer. Å nei, hva er det.. Det er en.. en.. person? På snowboard?

Det andre bildet liker jeg jævla godt med personen som ligger under hoppet med kamera osv. Eneste jeg ikke likte der var han i blått som ser ut som han kommer til å tryne. Dere burde bedt han reise.

Siste bildet er stemningsfullt og fint og jeg får en IRL-følelse, en følelse av "der vil jeg være." Bare gå bortover snøen, sammen med noen og prate om.. noe.

Men det er bare det jeg føler. Når det gjelder lys, så er det sterke lyset fra sola i øvre venstre hjørne irriterende og du burde ha flyttet vinkelen litt mer til venstre. Første bildet er OK og på det tredje nesten klart å gjøre sola perfekt.
Sitat av eskilf
Eneste jeg ikke likte der var han i blått som ser ut som han kommer til å tryne. Dere burde bedt han reise.
Vis hele sitatet...
Håper du tuller nå. Personlig mener jeg han er med på å gjøre hele bilde bra.

Jeg likte alle bildene veldig godt. Men er litt enig med DonTomaso angående det nederste bilde som ser litt skevt ut, og det første bilde som er _litt_ kjedelig, men snøen gjør at det blir bra likevel.
Sitat av zipp
Håper du tuller nå. Personlig mener jeg han er med på å gjøre hele bilde bra.
Vis hele sitatet...
Nettopp, hele bildet er jo genialt. Selv om han blåkledde ikke faller i smak hos meg, gjør den det hos deg. Det er et interessant bilde, den forteller litt mer historie enn de andre.
frgz's Avatar
Trådstarter
Sitat av DonTomaso
Treeren er veldig pent, med et nydelig månelys, men horisonten er såpakk skakk at jeg blir litt svimmel. Hvis du skal retusjere noe, ville jeg kanskje ha fjerna det grønne feltet i treet midt på (lensflare?)

Og: Grafittisignaturen din er stygg, og ødelegger veldig. Må du absolutt skrive navnet ditt bør du gjøre det med et bittelite, diskret vannmerke.
Vis hele sitatet...
Jeg er litt usikker på om jeg skal fikse noe på det.Men skal se om jeg får fjernet det grønne.Var en IRL lenseflare.Bildet er btw tatt på svarteste natta.

Signaturen skal jeg vurdere og ta bort.

Sitat av max-mekka
Du har en gyllen sjanse nå. Vis bildene til FroskenFredrik, på samme rekke som deg. Han er uber på fotografering, og du kan sikkert få noe flotte tips fra han!
Vis hele sitatet...
Veit ikke om du tror jeg er på TG?men er desverre ikke det.Ja kan ta en irc samtale med han seinere

Sitat av eskilf
Eneste jeg ikke likte der var han i blått som ser ut som han kommer til å tryne. Dere burde bedt han reise.
Vis hele sitatet...
Han var skitypens filmer så han var litt vansklig og få bort men som dere nevnte så synes jeg personlig at bildet var bedre med en uten.

Takk for mye bra tilbakemeldinger alle sammen.
Sitat av frgz
Han var skitypens filmer så han var litt vansklig og få bort men som dere nevnte så synes jeg personlig at bildet var bedre med en uten.
Vis hele sitatet...
Ah, han filmer. Han skulle hatt et ordentlig sportskamera, hadde sett mye kulere ut. Du burde nevnt det for han. Nei, da jeg forstørra det ble bildet enda bedre.

Andrebildet mitt ble en liten favoritt : )
For det første: Signaturen må virkelig vekk. Må du ha signatur får du gjøre som DonT foreslår. Det samme gjelder rammen du har valgt. Rammer kan være ok i noen sammenhenger, men den du har valgt er helt forferdelig.

Bilde #1: Jeg liker det. Liker hvordan du tenker høyde i bildet. Men jeg ville nok beskåret litt tettere i underkant for å unngå at personen ble for midtstilt. Snøføyken gjør bildet, og det er i det hele tatt en fin feeling over det hele.
Det ville kanskje hatt godt av en litt klarere look. Regner med at du har Photoshop, så prøv Filter > Sharpen > Unsharp Mask med radius på 70 pixels og prøv deg frem med amount. Det klarner opp ganske bra.

Bilde #2: Upassende skjevt etter min mening. Ellers hadde du flaks med at en mørkkledd var mot himmelen og en lyskledd mot skogen samtidig. Fin timing. Skifolka på bakken er forstyrrende og kan med hell klones bort om du ikke er imot slikt. Dessverre er bildet litt overeksponert, det kommer spesielt til syne i han i luften foran sola. Blasse og utvaskede farger med lite markert kant. Snøen er også utbrent.

Bilde #3: Som Don sa, alt for skjevt. Det tjener ingen hensikt, det skaper ingen spesielle linjer. Spesielt på et rolig og statisk motiv som dette passer det dårlig inn.
Jeg synes du har truffet bra med eksponeringen her. Fanget det spesielle lyset bra. Ut over det kan jeg ikke si det er noe spesielt. Kjedelig motiv.

Forslag til bilde #1:
Det er litt overdrevet, men snowboardbilder har gjerne en look i den stilen.

Nå er ikke jeg en proff fotograf, men dette er det første bildet jeg liker med litt skjev horisontlinje.
Skikkelig stemningsbilde, forøvrig er jeg enig froskenfredriks forslag til #1
gj
Liker forslaget til froskenfredrik angående beskjæringen på bildet. Bildet blir på en måte mer estetisk å se på dersom du benytter deg av det gyldne snitt i komposisjonen din. Den måten som froskenfredrik har beskjært bildet ditt i eksemplet sitt bidrar også til å skape linjer i snekovet som på en måte drar oppmerksomheten til seeren fra himmelen til motivet i bildet. Knallbra forslag!

Min favoritt blir definitivt bilde nummer en. Liker spesielt godt at hopperen ikke er undereksponert mod den lyse bakgrunnen. Snekovet er også noe som jeg syns drar dette bilde en god del opp!
Nå prøver jeg å unngå å si noe som allerede har blitt sagt (?) og sier at jeg muligens savner en hoppkant på bilde 1, slik at man ser hvor han kommer fra. Bildet er kult slik det er, men lurer på hvordan det hadde blitt om du fikk med hoppkanten.

EDIT
Når jeg tenker meg om, hadde dette kanskje ikke passet inn i bildet allikevel.

Flotte bilder ihvertfall
Sist endret av Harp0; 23. mars 2008 kl. 14:13.
Kjenner du kjørerne ?
frgz's Avatar
Trådstarter
Takk for veldig mye bra tips froskenfredrik.Skal prøve meg frem utover kvelden angående både kloning på #2 å beskjering og Unsharp Mask på #1.Rammene skal jeg også fjerne.

Sitat av arrifroggi
Kjenner du kjørerne ?
Vis hele sitatet...
Nei siden alle mine venner lå fyllesyke i hyttene sine hang jeg kun ved bigjumpen.Hvis noen tilfeldigvis skulle vite hvem disse er så send meg gjerne en PM.
Sist endret av frgz; 23. mars 2008 kl. 17:21.