Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  50 4605
Tenkte litt i går under "The Truemanshow".

Kjempesjokk for Trueman å vite at alt rundt han er konstruert og bygget på løgner.
Dette fikk meg til å tenke på hva det største sjokket på menneskeheten har vært? At jorden var rund?
Jeg tror ikke det var en sjokk, fordi folk flest neppe trodde på det med det første, og fordi kommunikasjonsflyten på 1500-tallet var liten. Et sjokk må være noe som skjedde plutselig, og som kom overraskende på folk. Månelandinga gjorde enormt inntrykk på folk i 1969, og det var noe som hele verden snakka om, men på den annen side var det planlagt i årevis. Jeg kan også tenke meg at første gangen man opplevde elektrisitet var magisk.

Jeg tror faktisk at 9/11 er det største "sjokket" som har skjedd i nyere tid, kanskje noensinne. Døden til Diana er også på topp fem.
9/11 og Diana er nok kandidater, som DonTomaso sier. Atombombene i Japan også, som noen nevner. Det er et bra spørsmål egentlig. Jeg tenker på Jesus, men de fleste historiene fra Bibelen er jo oppspinn, eller i beste fall overdrevet. Kan også tenke meg første gangen de opplevde store kometer, eller store kometnedslag i tiden der kommunikasjon fantes, men ikke astronomi i stor nok grad. De gamle romerske, greske, frankiske og mongolske hærene, sjokkerte nok noen og enhver ved å plutselig dukke opp rundt omkring. Hva med å oppdage et nytt kontinent, bare for å merke at det allerede er befolket? At noen plutselig fant ut om de farlige hullene i ozonlaget kom nok som en liten vekker på folk flest. I tillegg er det vel flere store frontfigurer gjennom tidene som har skapt sjokk ved sin død. De beste forslagene er nok allerede nevnt. ;-)
Tror evolusjonsteorien var blant de store sjokkene (ihvertfall blant de lærde i vesten), siden det strider så i mot det etablerte synet så og si alle religioner har på hvordan verden er skapt. Det er jo ganske sjokkerende for mange enda.
USA ble nok pissredde da de under den kalde krigen fant ut at det oppstod terrorbalanse mellom dem og soviet.
Terrorbalanse, ikke overlegenhet. Den var nok tung å svelge.
Sist endret av Joachimsen; 21. mars 2008 kl. 00:56.
Pearl Harbour, hvert fall for amerikanerne.
vil nok si at 9/11 var ett større sjokk en Pearl Habour
Som DonTomaso sier, er 9/11 sannsynlivis det største som har skjedd i nyere historie. Vil også si at tsunamien som fant sted 26. Desember 2004 utenfor øya Sumatra i Indonesia uten tvil er blandt de aller største.
Sist endret av ^ProXo^; 21. mars 2008 kl. 02:37.
synest nok at tsunamien er større enn 911 og at amrikanerne gikk inn i irak for å sikre oljen til saddam....
Chernobyl må nok også regnes med. Stort sjokk for soviet iallefall.
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Hmm.. Ja, samtidig er det jo litt.. påfallende at vi selv mener at de aller fleste av de mest sjokkerende hendelsene i menneskets 70-80.000 år lange historie har skjedd i løpet av de siste 50 årene. Det sier noe om hvor innsnevret vårt eget syn på historien er :-)

Men: DonTomaso har et godt poeng når han sier at kommunikasjonsflyten er bedre nå, enn før.. For at noe skal være sjokkerende, i hvert fall sjokkerende samtidig, så må jo alle bli sjokkert samtidig. Og det var ikke mulig før radio/TV/internett sin tid - hvis ikke det var en global greie, som f.eks meteornedslag eller lignende.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Mulig amerikanere syns 911 er stort og skummelt, men i moderne krigføring så er det en bagatell.
Jeg lurer på hvordan verden mottok meldinga om at Tyskland hadde tatt livet av X millioner mennesker under 2. verdenskrig. Folk flest, inkludert mange tyskere, visste ikke hva som egentlig skjedde, og det måtte ha vært et slags sjokk.

Tias: Historia har vist at 9/11 relativt sett var en ubetydelighet med tanke på tap av menneskeliv der og da, men da det skjedde var sjokket enormt for hele verden. Jeg var oppriktig rysta den dagen, og trodde at 3. verdenskrig starta i samme øyeblikk, og på en måte gjorde det jo det.
Enig med DonTomaso, 9/11 rystet meg kraftig. Selv om det ikke var så store tap av menneskeliv og slikt, hadde det likevell en effekt på meg, og resten av det amerikanske folk. Nok til og gå i krig på falsk grunnlag altså.

Eller så vil jeg si Tsunamien som herjet etter jul(husker ikke hvilket årstall) satt spor, og selv om det var et år før jeg ble født var bildene av "tank man" eller "the unknown rebell" noe som satt spor i meg.

Tank Man: http://www.youtube.com/watch?v=t959SEpUaEw

Ellers så tror jeg noen av de virkelige store hendelsene som rystet menneskeheten skjedde før vår tid, hendelser som når Tyskerne trakk seg ut, når USA bruke atomvåpen, når andre verdens krig sluttet(!!) eller når Tyskerne fant ut hva som faktisk skjedde i konsentrasjonsleierene og hva de hadde kriget for.

Er det ingen som har besteforeldre eller noe sånt som bor hjemme, hadde vært morro og hørt hva de hadde og si om hva som var det største sjokket på menneskeheten
Sist endret av torsken; 21. mars 2008 kl. 14:55.
Mja, tank man og hele den greia der var helt klart noe som gjorde utrolig sterkt inntrykk, jeg husker det helt klart fremdeles, men vet ikke om akkurat "sjokk" er rett ord. Samme med hele greia når muren gikk ned i berlin. Noe av det spesielle med Tank Man er jo at ingen vet hva som skjedde med han.

For amerikanere, og sikkert ganske store deler av verden tror jeg nok 911 kommer høyt, nettopp pga den følelsen av usårbarhet usa hadde lullet seg inn i. Selv om antall døde ikke i det hele tatt er sammenliknbart med hvor mange som har blitt drept i terrorkrigen i etterkant, så tror jeg det sinnsyke sjokket ved å se begge de to ENORME tårnene rase sammen, PÅ TV, mer eller mindre LIVE, gjør at det kommer høyt opp samme hva. Selv Pearl Harbour tror jeg ikke scorer like høyt, da var det tross alt allerede krig, og amerikanere hadde allerede blitt drept, selv om usa ikke var virkelig involvert i krigen enda.

Konsentrasjonsleirene i andre verdenskrig kan nok også ha kommet høyt opp, men atombombene tror jeg nok var enda større.

Tsunamien kan være en god kandidat, den traff vesten veldig sterkt pga turistene "våre" som var der, og den enorme skalaen den etterhvert viste seg å ha, selv om dette ikke gikk opp for verden før litt etterhvert. Turistene som ble rammet gjorde at dette faktisk kom inn på livet på "oss" i en helt annen grad enn en katastrofe i et lite land langt borte vanligvis gjør. Bare se - ingen har f.ex. i det hele tatt nevnt det enorme jordskjelvet i ... pakistan? litt senere (jeg husker det tydeligvis knapt selv engang) der det ble drept hva? 100.000? Ok, det var flere i tsunamien, men grunnen til at den huskes så godt var bare fordi vi her hjemme plutselig fikk det inn på livet i en helt annen grad.
Sist endret av atomet; 21. mars 2008 kl. 16:55.
Det største sjokket er utvilsomt den dagen du blir født. Er ikke rart at alle har fortrengt minnene fra den dagen. Største sjokket i nyere tid må være Hitler. Det var faktisk mange den gang som delte hannes synspunkter og "verdier" . må ha vert et sjokk for dem å se hvor feil de tok da det smalt.

Sitat av DonTomaso
Jeg tror ikke det var en sjokk, fordi folk flest neppe trodde på det med det første, og fordi kommunikasjonsflyten på 1500-tallet var liten. Et sjokk må være noe som skjedde plutselig, og som kom overraskende på folk. Månelandinga gjorde enormt inntrykk på folk i 1969, og det var noe som hele verden snakka om, men på den annen side var det planlagt i årevis. Jeg kan også tenke meg at første gangen man opplevde elektrisitet var magisk.

Jeg tror faktisk at 9/11 er det største "sjokket" som har skjedd i nyere tid, kanskje noensinne. Døden til Diana er også på topp fem.
Vis hele sitatet...

Jeg ble ikke sjokka over 9/11 eller Dianas død. Har alltid forundra meg at folk ikke kunne skjønne at slikt kunne skje
For meg er det helt fordømt utrolig at noen kan nevne 9/11 før holocaust.. Større sjokk enn det tror jeg ikke jeg klarer å komme på.
Sitat av Matthiesen
For meg er det helt fordømt utrolig at noen kan nevne 9/11 før holocaust.. Større sjokk enn det tror jeg ikke jeg klarer å komme på.
Vis hele sitatet...
Det spørs hvordan man definerer sjokk. Holocaust var utvilsomt en viktigere historisk hendelse enn 11/9-01 (som er en bagatell, relativt sett), men jeg tror ikke holocaust rystet menneskeheten i like stor grad der og da, enn det som skjedde i NY.
Mye av det som blir ramset opp her er fra 1900 og oppover. Det er klart at når slike sjokk har skjedd i nyere tider så blir nyheten spredt, dermed er det kanskje ikke så rart at det er så mye å ramse opp fra nyere tider.

Men hvis jeg tenker litt lenger tilbake, kommer jeg på hendelsen med pompeii som ble smeltet ned av vulkanen vesuv(ius). Som sagt ble jo sjokket ikke like stort som om det hadde skjedd nå, men jeg tenker mer på at dette var så uforhåndsigbart at folkene som bodde der ikke trodde på det når de så asken fløy ned fra vulkanen.
Tror at DonTomaso har rett her..

Tenk media på 1940-tallet kontra media 2001.
Det var ikke slik at folk fikk se holocaust på nyhetene. Kanskje litt på radio, men ikke i samme grad som 9/11.
Når folk får se mennesker kaste seg ut av bygningene på live tv, da snakker vi om ganske sjokkerende greier.
Sist endret av Joachimsen; 22. mars 2008 kl. 16:09.
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Sitat av Joachimsen
USA ble nok pissredde da de under den kalde krigen fant ut at det oppstod terrorbalanse mellom dem og soviet.
Terrorbalanse, ikke overlegenhet. Den var nok tung å svelge.
Vis hele sitatet...
Du tenker kanskje på MAD? I så tilfelle så har dette fenomentet holdt på en god stund. Er blant annet en av grunnene til at man er så skeptiske til at Nord-Korea og Iran skal få seg atomvåpen.
Sitat av Deezire
Du tenker kanskje på MAD? I så tilfelle så har dette fenomentet holdt på en god stund. Er blant annet en av grunnene til at man er så skeptiske til at Nord-Korea og Iran skal få seg atomvåpen.
Vis hele sitatet...
Snakker om det ja. Tenkte spessielt på den kalde krigen, da dette sikkert var ganske nytt for folk, da spessielt amerikanerene som var så redd kommunistene at noen nesten tok selvmord da de fant ut at soviet hadde kontakter(og raketter) på Cuba.
Hva med atentatet på John F Kennedy?
Å myrde en Amerikansk president er vel ikke "bare bare"
Få timer etter at hendelsen ble gjort i USA, var det på norske fjernsyn. Dette var ganneske uveligt at det ble spredt utover verden så raskt. (Ifølge Medie læreren min.)
Tror Tsjernobylulykken sjokket veldig stort. Ihvertfall i det området siden litt over 100 000 innbyggere ble evakuert iløpet av 4 timer.
Hva med når rocken kom?
Det berørte hvertfall flere enn kun ett land som det ofte gjør i krig eller andre katastrofer.
Forresten må den store pesten ha hvert ganske så sjokkerende. Men dette var for det meste europa.
Sist endret av Joachimsen; 22. mars 2008 kl. 20:23.
må nokk si at det største sjokket er at det kansje ikke blir TG-09,
hadde ekstremt store planer om å ta meg en tur dit=P
Sitat av DonTomaso
Det spørs hvordan man definerer sjokk. Holocaust var utvilsomt en viktigere historisk hendelse enn 11/9-01 (som er en bagatell, relativt sett), men jeg tror ikke holocaust rystet menneskeheten i like stor grad der og da, enn det som skjedde i NY.
Vis hele sitatet...
Helt enig, vi må også huske på at når verden virkelig fikk høre om holocaust, så var man allerede litt avstumpet etter 5-6 år med verdenshistoriens mest omfattende og brutale krig. For all del, holocaust var jævelig det, men selv 6 millioner døde der er "bare" en tidel av alle som ble drept i krigen. Holocaust ble nok dessuten kjent litt mer i rykk og napp, spesielt hvor omfattende det faktisk hadde vært. Hadde nyheten derimot blitt sluppet like brått og overraskende som 911 ville den helt klart ha stått sterkere, men nå tror jeg nok 911 leder klart. Blant annet nettopp fordi det da gikk opp for USA at de ikke var like usårbare som de innbilte seg, og til en viss grad for resten av verden også. WTC er vel også sannsynligvis de største enkeltobjektene som har blitt ødelagt noensinne, og voldsomt spektakulært. Bare det i seg selv gjør jo naturligvis et sterkt inntrykk. Til å begynne med trodde man jo også at tapstallene var i en helt annen størrelsesorden, og dermed fikk nyheten en enda større trøkk.
Hva men når elvis døde da?men det største var nok 911 eller tsunamien eller åsen det skrives..
www.analbros.info
TurboAciid's Avatar
Mordet på John Lennon.

Men hva er amerikanernes tap under 9/11 når de snart har drept en million irakere som følge av deres eget tap?
Big bang.

Tror nok det kom som et relativt stort sjokk.
Sikkert er dumt spørsmål, men hva var det med han mr. Tank Man? Så filmen på YouTube, men fikk ikke helt med meg hvorfor han stoppet tanksene.
Snikmordet på John F. Kennedy, 9/11, Hiroshima/Nagasaki, Diana, Tsunami som jeg kan komme på har sjokkert menneskeheten heftig..
Joachimsen: Når folk får se mennesker kaste seg ut av bygningene på live tv, da snakker vi om ganske sjokkerende greier.
Vis hele sitatet...
Dagens entertainment det...
Men så kommer det store spørsmålet: Hva tror dere vil bli det neste store sjokket? Jeg har tenkt på ulike scenarioer:
- Invasjon av Iran innen 4 år(hvis John McCain vinner valget)
- Nytt terronangrep mot USA
- Ny stor naturkatastrofe grunnet klimaendring(type asia-tsunami, mega-jordskjelv osv.)

Sorry hvis jeg prøver å spore av topic, men det passet bare så bra å spørre dere om det
Sitat av Jack Dalton
Men så kommer det store spørsmålet: Hva tror dere vil bli det neste store sjokket? Jeg har tenkt på ulike scenarioer:
- Invasjon av Iran innen 4 år(hvis John McCain vinner valget)
- Nytt terronangrep mot USA
- Ny stor naturkatastrofe grunnet klimaendring(type asia-tsunami, mega-jordskjelv osv.)

Sorry hvis jeg prøver å spore av topic, men det passet bare så bra å spørre dere om det
Vis hele sitatet...
Invasjon av Iran ville vært litt sjokkerende, men ikke sjokkerende nok for å kvalifisere til det NESTE STORE.

Terrorangrep mot USA er ikke det minste sjokkerende.

Stor naturkatastrofe ville dog være ganske sjokkerende


Kan hende det bare er jeg som setter en veldig streng grense for hva som er sjokkerende eller ikke.
Et av de største sjokkene her i Europa kan vel regnes som Svartedauen. Ikke det at det var så "SJOKK" på ett øyeblikk, men det ga sjokkbølger gjennom hele Europa i flere år.

Ellers tror jeg at nyheten om at jorda er rund kom som et stort sjokk på mange. De innfødte i Amerika fikk seg garantert et sjokk da europeerne kom. Og ikke minst, the great "SJOKK" of all time:

Bibelen.
Sitat av nidhogg
Invasjon av Iran ville vært litt sjokkerende, men ikke sjokkerende nok for å kvalifisere til det NESTE STORE.

Terrorangrep mot USA er ikke det minste sjokkerende.

Stor naturkatastrofe ville dog være ganske sjokkerende


Kan hende det bare er jeg som setter en veldig streng grense for hva som er sjokkerende eller ikke.
Vis hele sitatet...
Jeg får være litt selvkritisk å si at sjokkerende ikke er det rette ordet, men slike ting vil i allefall få store konsekvenser.
Sitat av Jack Dalton
Men så kommer det store spørsmålet: Hva tror dere vil bli det neste store sjokket? Jeg har tenkt på ulike scenarioer:
- Invasjon av Iran innen 4 år(hvis John McCain vinner valget)
- Nytt terronangrep mot USA
- Ny stor naturkatastrofe grunnet klimaendring(type asia-tsunami, mega-jordskjelv osv.)

Sorry hvis jeg prøver å spore av topic, men det passet bare så bra å spørre dere om det
Vis hele sitatet...
Ikke bli for sjokkert(haha..) om det neste store sjokket blir at vi alle dør, enten pga. av verdensomspennende atomkrig, menneskeskapt global oppvarming, sola sprenges eller sender ut store bølger av stråling mot jorda, og ikke minst: At en eller annen stjerne i nærhet av jorda kollapser og tar oss med.
Er en del folk som nevner atombombene i Japan, men er egentlig ikke så sikker på om dette var et så enormt sjokk i den form av at folk ble rystet på tidspunktet det skjedde.
Må huske på at stort sett hele kloden var i krig, Tyskland var slått, og eneste landet som egentlig var igjen av de "onde" var Japan.
De hadde et folk som var villig til å dø for sin keiser, dvs. x-antall millioner mennesker som var klar til å dø skulle en invasjon av Japan skje.
For at de allierte skulle klare å ta Japan uten å massebombe hele landet, så ble det anslått på tidspunktet at ca 1 million allierte soldater kom til å dø, det er dog flere som mener at tapet av menneskeliv ville vært mye høyere, for ikke å snakke om hva Japanerne kom til å miste, rundt 20 millioner. Å nuke 2 byer for å skremme Japan til å gi seg, var egentlig den, skal vi si, enkleste måte å stoppe andre verdenskrig på.
For ikke å nevne at verden hadde aldri før sett hva et atomvåpen ville gjøre mot en befolket by.
En eksplosjon ute i ørkenen kan på ingen måte sammenligne den ødeleggelsen en by ville bli påført.

Det skal også sies at atombombene over Japan, ikke var av samme kaliber, som de i senere tid, som virkelig skulle skremme verdenen under den kalde krigen.

Det sjokket som kanskje kom av atomvåpnene var at vi faktisk hadde laget et slikt ødeleggende våpen. Og kanskje enda værre, hadde vist oss i stand til å bruke de. Menneskers evne til å ødelegge inntok en ny høyde den dagen, det vil jeg kanskje si sjokkerte mest. Tror ikke verden helt skjønte konsekvensene av bombene og hvordan de kom til å prege de neste 50 årene av verdenshistorien, jeg tror det største sjokket utav dem alle var at krigen plutselig var over så fort.
Sitat av Jack Dalton
Jeg får være litt selvkritisk å si at sjokkerende ikke er det rette ordet, men slike ting vil i allefall få store konsekvenser.
Vis hele sitatet...
Det har du rett i, i hvertfall.
Sitat av SalkiN
Det sjokket som kanskje kom av atomvåpnene var at vi faktisk hadde laget et slikt ødeleggende våpen. Og kanskje enda værre, hadde vist oss i stand til å bruke de. Menneskers evne til å ødelegge inntok en ny høyde den dagen, det vil jeg kanskje si sjokkerte mest.
Vis hele sitatet...
Ja, det er akkurat det der - atombomben var rett og slett ødeleggelse på en helt ny skala, og derfor tror jeg nok mange ble sjokkerte. Her er det plutselig snakk om EN bombe som ødelegger EN BY. Ellers er jeg ganske enig - folk var nok litt "numne"/avstumpede etter 5-6 år med den mest ødeleggende krigen verden noensinne har sett, og derfor tror jeg ikke sjokket ble like stort som det ellers ville ha blitt, men jeg tror nok folk ble ganske sjokka når de forstod hvor kraftige disse bombene faktisk var. Samtidig så er det informasjons-faktoren (tregere/dårligere kommunikasjon enn i dag) som virker mot det også, og gir folk mer tid til å absorbere informasjonen litt etter litt, så jeg tror ikke den kommer på topp, selv om den kommer høyt opp.
største sjokket for menneskeheten må ha vært når folk fant ut at man kunne dø og aldri komme tilbake
Satser på terrorisme.
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Sitat av Knowledge
Satser på terrorisme.
Vis hele sitatet...
Terrorisme har bestått så lenge vi har hatt okkupasjonsmakter tilstede i et land.
Jeg satser som mangen andre på WTC-Hendelsen.

De viste at en relativt liten gruppe uten serlig støtte fra myndigheter hadde makt, vilje og middler til og sette frykt i den mektigste av de megtige stormaktene.

At en gruppe de ikke en gang vet hvor er (Gjør de egentlig det?) Kunne fucke opp USA for all framtid.

Enten det ellers så heller jeg litt mot Kennedy-attentatet som en verdig andreplass.
Hver gang en mindre litt usynlig gruppe klarer og skade en gigant av en slik proposjon virker det som at hele verden holder pusten.
Jeg er verken historiker eller filosof, men det må da ha skjedd noe leeeenge før Jesu fødsel som har sjokkert menneskeheten, tror dere ikke?
Det virker som om «alle» prøver å dra fram noe så nært sin egen fødsel som mulig.

Det er mange interessante teorier her også, men jeg tror at WTC, terrorisme, attentat mot kjente personligheter o.l. ikke har noe her å gjøre.

Selv tror jeg evolusjonsteorien og viten om vårt solsystem sjokkerte.
Sist endret av Marjo; 28. mars 2008 kl. 22:23.
Hadde vært litt morro om usa hadde blitt slått igjen, de har så høye tanker om seg selv...
De ble slått av Vietnam kanskje et annet land kan slå dem ned fra sin "trone" over de mektigste landene.
Noen ganger virker det som de liker å vise at de har best teknologi. Men en annen ting som også plager meg er at de har nok atomvåpen til å utslette kloden men de går til krig når andre land prøver å utvikle sine egne våpen så de kan forsvare seg.

Dette er bare mine tanker...

Og sorry for offtopic
Sitat av Marjo
Jeg er verken historiker eller filosof, men det må da ha skjedd noe leeeenge før Jesu fødsel som har sjokkert menneskeheten, tror dere ikke?
Det virker som om «alle» prøver å dra fram noe så nært sin egen fødsel som mulig.

Det er mange interessante teorier her også, men jeg tror at WTC, terrorisme, attentat mot kjente personligheter o.l. ikke har noe her å gjøre.

Selv tror jeg evolusjonsteorien og viten om vårt solsystem sjokkerte.
Vis hele sitatet...
Som DonTomaso var først med å poengtere, og som Stormen etterpå påpekte med flere detaljer, and I quote;

Et sjokk må være noe som skjedde plutselig, og som kom overraskende på folk.
Vis hele sitatet...
DonTomaso har et godt poeng når han sier at kommunikasjonsflyten er bedre nå, enn før.. For at noe skal være sjokkerende, i hvert fall sjokkerende samtidig, så må jo alle bli sjokkert samtidig. Og det var ikke mulig før radio/TV/internett sin tid - hvis ikke det var en global greie, som f.eks meteornedslag eller lignende.
Vis hele sitatet...
Det er snakk om hva som var det største sjokket for menneskeheten, altså hva som påvirket nesten et hvert menneske på jorden samtidig, og som skapte et sjokk.

Evolusjonsteorien er det enda folk som ikke tror på, og den ble vel ikke akseptert med det første, ganske sikker på at det var et emne som forskere grublet på over en stund før det ble sluppet for massene. Det kom ikke plutselig. Og jeg tviler på at det var en nyhet som alle plukket opp på en dag, uansett hvor du var i verden.
Det samme kan sies om "viten om vårt solsystem", dette er også et emne som er betraktelig mer dynamisk enn hva 9/11 og Dianas død var.
Sussenusselig
CaptainP's Avatar
Jeg tror de gangene vi opplevede solformørkelse, i oldtiden var ganske sjokkerende.