Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  27 4977
Selverklært noob
Apter_2416's Avatar
Hei.

Lurer på en ting:

Hvorfor er det slik at noen hackere blir tatt mens noen blir aldri det? Disse hører vi heller aldri noe om?

Hva er det hackere slik som lulzsec jeg har lest litt om nå klarer og skjule seg?

Rein nygjerringhet.
Uforsiktighet, tips o.l.
Nå må folk begynne å forstå at DDOS ikke er hacking!
LulzSec driver med et større DDOSnettverk (sannsynligvis via LOIC).
Jeg leser at media skriver at "Hackere angrep regjeringen".
De HACKET ikke regjerningen, de DDOSET nettsidene slik at serverne ble overbelastet og gikk NED.



HACKERE blir tatt fordi de etterlater seg spor som i form av cookies, ipadresser i logger og kanskje noe programvare de selv har laget som blir reverse engineeret slik at man får se kildekoden (folk liker å skryte av seg selv i kildekode!)

DDOSERE slik som LulzSec er ikke annet en pøbler med et godt skrevet program.

http://www.abcnyheter.no/nyheter/110...wis-hjemmeside <- Hacking.
Sist endret av RandomiZed; 15. juni 2011 kl. 11:45.
Sitat av RandomiZed Vis innlegg
Nå må folk begynne å forstå at DDOS ikke er hacking!
LulzSec driver med et større DDOSnettverk (sannsynligvis via LOIC).
Jeg leser at media skriver at "Hackere angrep regjeringen".
De HACKET ikke regjerningen, de DDOSET nettsidene slik at serverne ble overbelastet og gikk NED.



HACKERE blir tatt fordi de etterlater seg spor som i form av cookies, ipadresser i logger og kanskje noe programvare de selv har laget som blir reverse engineeret slik at man får se kildekoden (folk liker å skryte av seg selv i kildekode!)

DDOSERE slik som LulzSec er ikke annet en pøbler med et godt skrevet program.

http://www.abcnyheter.no/nyheter/110...wis-hjemmeside <- Hacking.
Vis hele sitatet...
Hvordan fikk de da hentet ut masse informasjon ved DDOS? Fra blant annet Sony, bethesda etc.
Selverklært noob
Apter_2416's Avatar
Trådstarter
Sitat av RandomiZed Vis innlegg
Nå må folk begynne å forstå at DDOS ikke er hacking!
LulzSec driver med et større DDOSnettverk (sannsynligvis via LOIC).
Jeg leser at media skriver at "Hackere angrep regjeringen".
De HACKET ikke regjerningen, de DDOSET nettsidene slik at serverne ble overbelastet og gikk NED.



HACKERE blir tatt fordi de etterlater seg spor som i form av cookies, ipadresser i logger og kanskje noe programvare de selv har laget som blir reverse engineeret slik at man får se kildekoden (folk liker å skryte av seg selv i kildekode!)

DDOSERE slik som LulzSec er ikke annet en pøbler med et godt skrevet program.

http://www.abcnyheter.no/nyheter/110...wis-hjemmeside <- Hacking.
Vis hele sitatet...
Vet godt hva om er forskjellen! Men leste et sted her at Lulzsec hadde fått tak i mye informasjon og fått blant annet epost adresser, derfor brukte jeg det som et eksempel.

Men lurer fortsatt på det samme, uansett hva du bruker som eksempel

Sitat av nikons Vis innlegg
Hvordan fikk de da hentet ut masse informasjon ved DDOS? Fra blant annet Sony, bethesda etc.
Vis hele sitatet...
Slått på sekundet
DDoS er så lite hacking som man får det... Er jo bare overbelastning.
LulzSec skrev jo at de tok ned bla.a. Minecraft ved hjelp av et simpelt DDos-angrep..
Er selvfølgelig noe annet når de klarte å hente ut informasjon fra PS3-nettverket, men angrepet igår er simpelt. SIMPELT.

Ontopic:
Grunnene er egentlig nevnt allerede. Uforsiktighet, tips, cookies, IP-adresser og andre spor som fører til at de blir tatt.
Sitat av RandomiZed Vis innlegg
Nå må folk begynne å forstå at DDOS ikke er hacking!
LulzSec driver med et større DDOSnettverk (sannsynligvis via LOIC).
Jeg leser at media skriver at "Hackere angrep regjeringen".
De HACKET ikke regjerningen, de DDOSET nettsidene slik at serverne ble overbelastet og gikk NED.



HACKERE blir tatt fordi de etterlater seg spor som i form av cookies, ipadresser i logger og kanskje noe programvare de selv har laget som blir reverse engineeret slik at man får se kildekoden (folk liker å skryte av seg selv i kildekode!)

DDOSERE slik som LulzSec er ikke annet en pøbler med et godt skrevet program.

http://www.abcnyheter.no/nyheter/110...wis-hjemmeside <- Hacking.
Vis hele sitatet...
Senate.gov internal data -> http://lulzsecurity.com/releases/senate.gov.txt
Pron.com user database -> http://lulzsecurity.com/releases/pronz.txt
Infragard Atlanta users database -> http://lulzsecurity.com/releases/Inf...ta%20Users.txt
Osv osv -> http://lulzsecurity.com/releases/

Så de DDoS'er ikke bare. De bruker for det meste SQLi svakheter til å komme seg inn på systemer. Samt andre svakheter systemet måtte ha (0day exploits osv.).

Det LulzSec gjør er at de er skjult bak blant annet VPN og Tor. De kobler seg opp mot andre for å gjøre det vanskeligere for feks. FBI å spore dem.
Nesten alle (Værtfall media) har missforstått definisjonen av ordet "hacking".

Det de fleste tenker på er enten ddossing eller cracking. Det er ganske trist.


Hacking = Modifisering for å oppnå en effekt / funksjon man ellers ikke ville fått. (Chippe en playstation = hacking, bruteforce et passord = cracking).
Sist endret av Bruskork1; 15. juni 2011 kl. 14:26.
Det skal sies at om man klarer å DOSe en server til restart så åpner det for en del exploits under rekonfigurasjonsperioden, og dette kan brukes til å utføre et annet angrep senere.

LulzSec har vel egentlig kjørt ganske barnslige angrepsmetoder. Klarer de ikke å finne noen enkle svakheter så DDOSer de i stedet. De eneste tingene de har utgitt er brukerinformasjonen til titusenvis av uskyldige personer, som ikke har noe å gjøre med noe som helst.

La oss se på en oversikt over hvem de har angrepet:
* Pron.com. Titusenvis av brukerkontoer og personlig identifiserbar informasjon om helt vanlige folk.
* Minecraft, League of legends, The Escapist, EVE Online. DDOSet uten grunn.
* Bethesda (Brink), truer i dette øyeblikk med å lekke 200k+ brukerkontoer om ikke de implementerer en flosshatt i spillet.
* Fox.com, kontaktinformasjonen til tusenvis av påmeldte til X-factor.
* PBS, fordi de kjørte en historie som snakket negativt om Wikileaks. (Denne hadde i alle fall en grunn).
* Sony har sagt at de har stjålet tusenvis av personers personinformasjon.

Hvorfor gjør de alt dette, når de ikke har noen grunn? "For the lulz"? Høres mer ut som PR-kåte unger med litt for mange 0days og fritid. De bruker SQLi, LFI og enkle exploits på utdatert programvare, og får de det ikke til så DDOSer de, som sagt. Det er, som flere diskusjoner sier, på lik linje med hva tyrkiske hackergrupper får til. De som defacer nettsider med et tyrkisk flagg og en eller annen tullemelding.

Hadde de enda bare oppdaget korrupsjon eller andre ulovligheter - ikke bare sett etter oppmerksomhet - så skulle jeg med glede sett en annen vei.
Sist endret av Dyret; 16. juni 2011 kl. 05:09.
Sitat av Dyret Vis innlegg
Det skal sies at om man klarer å DOSe en server til restart så åpner det for en del exploits under rekonfigurasjonsperioden, og dette kan brukes til å utføre et annet angrep senere.

LulzSec har vel egentlig kjørt ganske barnslige angrepsmetoder. Klarer de ikke å finne noen enkle svakheter så DDOSer de i stedet. De eneste tingene de har utgitt er brukerinformasjonen til titusenvis av uskyldige personer, som ikke har noe å gjøre med noe som helst.

La oss se på en oversikt over hvem de har angrepet:
* Pron.com. Titusenvis av brukerkontoer og personlig identifiserbar informasjon om helt vanlige folk.
* Minecraft, League of legends, The Escapist, EVE Online. DDOSet uten grunn.
* Bethesda (Brink), truer i dette øyeblikk med å lekke 200k+ brukerkontoer om ikke de implementerer en flosshatt i spillet.
* Fox.com, kontaktinformasjonen til tusenvis av påmeldte til X-factor.
* PBS, fordi de kjørte en historie som snakket negativt om Wikileaks. (Denne hadde i alle fall en grunn).
* Sony har sagt at de har stjålet tusenvis av personers personinformasjon.

Hvorfor gjør de alt dette, når de ikke har noen grunn? "For the lulz"? Høres mer ut som PR-kåte unger med litt for mange 0days og fritid. De bruker SQLi, LFI og enkle exploits på utdatert programvare, og får de det ikke til så DDOSer de, som sagt. Det er, som flere diskusjoner sier, på lik linje med hva tyrkiske hackergrupper får til. De som defacer nettsider med et tyrkisk flagg og en eller annen tullemelding.

Hadde de enda bare oppdaget korrupsjon eller andre ulovligheter - ikke bare sett etter oppmerksomhet - så skulle jeg med glede sett en annen vei.
Vis hele sitatet...
Jeg tror de gjør det for å vise at de har makt, å mannskap til å gi en trussel.
Jeg mener, hvem liker ikke å ha makt over så store selskaper?

Vet hvertfall jeg hadde likt det.

Men skal si meg enig i at de ikke bidrar til noe spesielt nyttig..
Lulzsec ble ddoset selv nå Man sår hva man høster.
Sist endret av lillekrek; 16. juni 2011 kl. 10:24.
Sitat av lillekrek Vis innlegg
Man sår hva man høster.
Vis hele sitatet...
Er vel heller omvendt, men jeg tar poenget
Sist endret av Dyret; 16. juni 2011 kl. 10:36.
Før denne debatten blåses opp til massehysteri vil jeg be dere lese denne tråden fra reddit.
HAHA! Er for trøtt nå om morningen, du har absolutt rett Skal la den skriveleifen stå, spesielt mht at lulzsec ble ddoset, gruppen frigjorde også all informasjonen om de forskjellige medlemmene
Sitat av Apter_2416 Vis innlegg
Hva er det hackere slik som lulzsec jeg har lest litt om nå klarer og skjule seg?
Vis hele sitatet...
Hackere og hacktivists er ikke det samme.
Tilbake til tema?

Det er vel som med alle andre forbrytelser... Noen klarer å skjule sine spor, andre gjør det ikke. Hva var det som gjorde at David Toska ble tatt, mens andre ranere har sluppet unna?
Det er flere som stiller dataene sine til disposisjon for hackere, videre legger de ut programmet over torrents som er infisert med deres programvare slikt at de bygger seg opp et "zombienett", så bruker de disse til bla å utføre angrep, slikt at det er svært vanskelig å få spor tilbake til dem. Men som regel er det en-gangs uforsiktighet som fører til at man blir tatt, glemme å slette logg, gjør en feil på handshaken osv.
Sitat av waf Vis innlegg
Før denne debatten blåses opp til massehysteri vil jeg be dere lese denne tråden fra reddit.
Vis hele sitatet...

Pinlig for Dyret at du posta den artikkelen han har oversatt fra
Sitat av G4ndj1 Vis innlegg
Pinlig for Dyret at du posta den artikkelen han har oversatt fra
Vis hele sitatet...
Ja, kjempepinlig å kopiere et informativt innlegg og koke det sammen med andre interessante diskusjoner jeg har lest. Spesielt når det innlegget ble postet spesifikt for å roe ned all lovprisingen Reddit har stått bak når det kommer til gruppen, noe som ikke er relevant nok for nFF at jeg gadd å kopiere hele sulamitten da få/ingen ville lest den.

Hvis du er ute etter mer informasjon om angrepene står det for øvrig en del på /r/netsec også, men de har vært svært strenge med å slette lite reflekterte og diskusjonsgivende innlegg. Slik som ditt bidrag her.
Du kan forresten legge til Cia på listen, de ddoset dem ned med botnettet for noen timer siden.
Superlurker
merulz's Avatar
DDoS-er vel først for å skakkjøre tjenester slik at sikkerhetshull blir tilgjengelig. Men å DDoSe i seg selv er .. teit (i mangel på et bedre ord)
Jeg lurer på hvordan det å Ddose noen kan gjøre sikkerhetshull tilgjengelige?
Fatter det slik at dersom en server rebooter på grunn av loaden, og nett-tjenestene går online før hele systemet er oppe å går igjen, så vil det være mulig å kunne utnytte hull i programvare som enda konfigureres.

Men utover dette lurer jeg virkelig litt på hvordan DDOS kan åpne hull? (Når serveren IKKE rebooter)
For å være ærlig begynner jeg å lure på om ikke det er noen som har interesse av strengere kontroll over internett som lusker i skyggene når idiotiske "hacker-angrep" som det LulzSec til dels driver med, jeg ser ikke hvordan det tjener noen å gjøre de ingorante politikerne og businessfolka vi har i verden fly forbanna slik at de begynner å skrike etter økt kontroll og regulering av internett. Dette her er bare bensin på bålet for alle som for en eller annen grunn ønsker mer kontroll, eller med andro ord, mindre frihet for oss. For ikke å snakke om at folk flest bare blir irritert av at populære nettjenester går ned, som jeg tror betyr mindre støtte fra folket, og mindre motstand mot regulative inngrep fra politikernes side.
▼ ... over en uke senere ... ▼
IRC LOG: http://pastebin.com/iVujX4TR
- On 24 June 2011, The Guardian published a leaked logs from the one of the group's IRC channels
- The logs were supposedly leaked by a disgruntled former member of the group who goes by m_nerva.

http://en.wikipedia.org/wiki/Lulzsec
Sist endret av Neh; 28. juni 2011 kl. 00:00.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Happy Buddha
Sitat av Bruskork1 Vis innlegg
Nesten alle (Værtfall media) har missforstått definisjonen av ordet "hacking".

Det de fleste tenker på er enten ddossing eller cracking. Det er ganske trist.


Hacking = Modifisering for å oppnå en effekt / funksjon man ellers ikke ville fått. (Chippe en playstation = hacking, bruteforce et passord = cracking).
Vis hele sitatet...
Og når det skal sies er ikke en hacker kun en som stjeler info, cracker, programerer egene virus, osv osv.
En hacker er en som liker å utforske data, gjerne teste sikkerhet osv.
Det å være en hacker behøver ikke å være ulovelig.
Sitat av doseren Vis innlegg
Hva var det som gjorde at David Toska ble tatt, mens andre ranere har sluppet unna?
Vis hele sitatet...
Det som gjorde at NOKAS ranerene ble tatt var vell helst på grunn av at dem drepte en politimann.
Noe som gjorde at det ble lagt mye mer arbeid i etterforskningen enn hva det ville blitt gjort om det "bare" hadde vært et væpnet ran.

Beklager OT.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Mange blir tatt fordi de begynner å skryte. "Mafiaboy" som forøvrig startet hele dDos-bevegelsen ble tatt fordi han pratet med div. folk om at det var han som sto bak : )
Noen hackere blir tatt fordi de rett og slett trår over en grense. For eksempel er det en veldig dårlig ide å angripe sider med høy profil som f.eks. Microsoft, eller Ebay. Hvis du gjør det kan du vedde på at noen er villige til å gå langt for å få tak i deg. Lulzsec gikk rett og slett for langt, og de ble etter hvert utsatt for skikkelig etterforskning av FBI. Hvis myndighetene faktisk bruker ressurser på å ta deg skal du ikke se bort fra at de til slutt klarer det. Er veldig lett å legge igjen spor som faktisk kan føres tilbake til deg selv. Et unikt alias kan f.eks. være nok. Finnes også tekniske måter å få tak i deg på, er jo bare å nevne ip-adresser, divers logger av nettaktivetert, webserverlogger osv som kan sammenlignes med hverandre. Hvis du er medlem av en gruppe er sjansen enda større for at du til slutt blir tatt. Er selvsagt mulig å skjule seg selv såpass godt at det blir omtrent umulig å spore deg, men da må du ta alle forholdsregler, og være ekstremt forsiktig med alt du foretar deg, samt sørge for at eventuelle bevis kan raskt elimineres eller skjules om du skulle bli tatt.