Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1106
Hei
For å gjøre det kort:
SiO (studentskipnaden i Oslo) hevder/krever at jeg må betale leie fra og med den datoen jeg har blitt tilbudt bolig. Altså ikke datoen jeg har skrevet under på noe som helst eller fått nøkler, men den datoen SiO har gitt meg tilbud over nett.

Jeg lurer på om dette er lovlig praksis? Jeg skjønner at freakforum ikke er et juridisk ekspertforum, men det hadde vært interessant å høre noen (forhåpentligvis) opplyste synsypunkter.

På forhånd takk
Nei de kan ikke kreve husleie fra deg før du har flyttet inn. § 2-11. Avslag i leie
Stilles ikke husrommet til leierens disposisjon til riktig tid, er ikke leieren forpliktet til å betale leie for den tid forsinkelsen varer.

Om de kaller det noe annet en husleie, som f.eks gebyr for å lokalisere boplass vil jeg derimot tro det er lovlig.
kjgbhcvnb
kyllingfisk's Avatar
Trådstarter
"Leien begynte å løpe fra den 16. oktober, fordi det var fra den datoen du fikk kontrakt."
Hva mener du egentlig? At du skal betale leie fra den datoen dere har avtalt at du skal overta hybelen eller fra den datoen du fikk tilbud om hybelen.

Dersom det er først nevnte skal du selvfølgelig betale leie fra datoen du kan overta, selvom du ikke har flyttet inn.
Sist endret av Pledrik; 19. oktober 2012 kl. 03:26.
kjgbhcvnb
kyllingfisk's Avatar
Trådstarter
Sitat av mr.kuchinawa Vis innlegg
"Leien begynte å løpe fra den 16. oktober, fordi det var fra den datoen du fikk kontrakt."
Vis hele sitatet...
Den er vel strengt tatt stilt til min disposisjon fra og med den tid, men jeg syntes likevel det høres særs urimelig ut, tatt i betrakning at jeg enda ikke har underskrevet.

Sitat av Pledrik Vis innlegg
Hva mener du egentlig? At du skal betale leie fra den datoen dere har avtalt at du skal overta hybelen eller fra den datoen du fikk tilbud om hybelen.

Dersom det er først nevnte skal du selvfølgelig betale leie fra datoen du kan overta, selvom du ikke har flyttet inn.
Vis hele sitatet...
Sistnevnte. Jeg har ikke underskrevet på noe som helst.
Sist endret av kyllingfisk; 19. oktober 2012 kl. 03:28.
Fikk du vite på forhånd at den ble stilt til disposisjon den 16? Er det lenge til du har tenkt å flytte inn?
Hørtes plutselig ikke så urimelig ut som det virket som i førsteposten.
Proff skeptiker.
Ganske så sikker på at det er du som har feil i denne saken mr.Kuchinawa.

Ganske enkelt pga:
Du får en dato som leiligheten er klar, Viss du vil ha leiligheten så må du betale fra den datoen, Viss ikke ville de fått noen andre, Desvererre så er leiemarkedet helt sjukt i Norge, Alt for mange så vil leie leilighet, og alt for lite leiligheter.

Jeg selv leier, og min historie går slik.
Jeg skulle begynne i nytt arbeid 1 september 2011.
Jeg måtte skaffe meg leilighet ASAP siden det var i en ny by.
Jeg fant den perfekte leiligheten (Som forøvrig koster skjorta)
Spurte om jeg kunne begynne å leie i midten av august.
Han lo av meg å sa. Skal du ha leiligheten så må du begynne å betale i dag, viss ikke så kan jeg ikke reservere den til deg. Dette var i midten av Juni...

Grunnen til dette er at de taper penger på å ikke ha folk som bur/betaler for leiligheten hver dag den ikke er bebodd.

Men for all del, begynn å klag, muligens de ikke fikser en dritt til deg den dagen du trenger hjelp fra de. Verste fall kaste deg ut allerede nå..

Lykke til, håper det ordner seg.
Du skal betale leie fra den dagen du kan hente nøklene, altså overtakelsestidspunktet. Kan du hente nøklene 28. okt så starter naturligvis leia 28. okt selv om du henter nøkkelen 5. nov.