Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 857
Har et aldri så lite problem som jeg håper noen kan hjelpe meg med..
Saken er den at jeg prøver å koble laptop'en (Acer TravelMate 803LCi) til TV'n (Panasonic TX-28DK1F).. Problemet er det at jeg kun får svart/hvitt på tv'n uansett hva jeg prøver.. Bruker S-VHS kabel, men har også testet med en S-VHS til SCART adapter og med RCA kabel, men uten at dette har fungert.. Har også prøvd å endre instillinger på tv'n (PAL/NTSC/SECAM), samt å teste på en annen tv.. :/
Regner derfor med at feilen ligger på pc'n, men hvor? Finner ikke noen instillinger som omhandler dette.. Bruker original drivere fra ATI for tien..

______
shadow
Dette har vel blitt gjentatt til det kjedsommelige, men jeg tar sjansen: Last ned nyeste drivers og prøv TvTools.
for det første heter det ikke s-vhs men s-video, og det er denne jeg tror er problemet. vet ikke hvor gammel tv'en din er, men de fleste eldre tv'er støtter ikke denne standarden, selv ikke om du kobler over til scart. Du må da bruke composit til å koble til tv'en!

PC innstillingene skal være på PAL-B ettersom jeg regner med at du har en tv som er kjøpt i norge.
Trådstarter
35 0
Opprinnelig postet av kermit-
Dette har vel blitt gjentatt til det kjedsommelige, men jeg tar sjansen: Last ned nyeste drivers og prøv TvTools.
Vis hele sitatet...
Kjører med de nyeste driverene, la de inn for et par dager siden.. Når det gjelder TvTools så virker det som om siden deres ( www.tvtools.net ) er nede.. :/

Men tnx anyway
Trådstarter
35 0
Opprinnelig postet av devotio
for det første heter det ikke s-vhs men s-video, og det er denne jeg tror er problemet. vet ikke hvor gammel tv'en din er, men de fleste eldre tv'er støtter ikke denne standarden, selv ikke om du kobler over til scart. Du må da bruke composit til å koble til tv'en!

PC innstillingene skal være på PAL-B ettersom jeg regner med at du har en tv som er kjøpt i norge.
Vis hele sitatet...
Vel vel.. Det står s-vhs både i bruksanvisningen til tv'n og på kabelen jeg kjøpte, så navnet er nok ikke helt feil, men samme det TV'n kjøpte jeg for ei uke siden så tviler på at den er problemet, dessuten har jeg også testet med en annen ny TV (2-3 mnd gammel).. Samme resultat på begge: kun svart/hvitt

Har også prøvd med composit (eller RCA kabel som det også kalles ) Men dog samme resultat..

Kjører med PAL-B ja, men tv'n takler egentlig det meste (auto instillinger)..

"Litt" kjipt å se DivX og spille i svart/hvitt :/
en S-VHS plug til Scart er sikkert riktig.

From 4 pol S-VHS plug + 2 RCA to Scart

stereo
2 x 0.14mm2 shielded audio
2 x 75 Ohm coaxial video cable

Vist det kabelen som du bruker er med 2 lyd og en S-video plug.

Prøv en vanlig gul videokabel fra pcen til tven. det skal fungere. har hatt samme problem selv. vist tven ikke støtter s-video så kan bildet bli svart\hvit
Trådstarter
35 0
Opprinnelig postet av Magnus
en S-VHS plug til Scart er sikkert riktig.

From 4 pol S-VHS plug + 2 RCA to Scart

stereo
2 x 0.14mm2 shielded audio
2 x 75 Ohm coaxial video cable

Vist det kabelen som du bruker er med 2 lyd og en S-video plug.

Prøv en vanlig gul videokabel fra pcen til tven. det skal fungere. har hatt samme problem selv. vist tven ikke støtter s-video så kan bildet bli svart\hvit
Vis hele sitatet...
Takk for svar, men har prøvd det du sier her..
Både å koble s-video/s-vhs kabelen til en SCART adapter, og å koble en vanlig gul videokabel ( RCA-kabel/composit-kabel ) rett fra pc'n til tv'n..

BTW; TV'n støtter s-video/s-vhs.. Har tilkobling for dette i fronten (samt at bruksamvisningen viser hvordan man kobler til pc, kamera etc. til denne)..
står instillingene på PALB på pcen?
Trådstarter
35 0
Opprinnelig postet av Magnus
står instillingene på PALB på pcen?
Vis hele sitatet...
Jupp! PAL-B ja..
Har også testet med NTSC og mange av de andre PAL standardene, da TV'n uansett støtter disse..
Uansett samme resultat
hm, muligens at kontakten ut fra pcen er dåli kontakt i.
Tven min oppe kan jeg ikke bruke s-video kontakt på fordi kontakten i tven er dårlig, bildet blir forresten svart\hvit der.
Men det har seg jo sånn at der er det kontakten i tven som er dårlig og og ikke i pcen. så det kan jo hende det samme har skjedd på kontakten i pcen din.
jeg vet ikke helt. har du muligheter til å testen denne kontakten på en eller annen måte så gjør det ivertfall
tvtool: http://tvtool.info/ (første treff på Google)
Trådstarter
35 0
Opprinnelig postet av Magnus
hm, muligens at kontakten ut fra pcen er dåli kontakt i.
Tven min oppe kan jeg ikke bruke s-video kontakt på fordi kontakten i tven er dårlig, bildet blir forresten svart\hvit der.
Men det har seg jo sånn at der er det kontakten i tven som er dårlig og og ikke i pcen. så det kan jo hende det samme har skjedd på kontakten i pcen din.
jeg vet ikke helt. har du muligheter til å testen denne kontakten på en eller annen måte så gjør det ivertfall
Vis hele sitatet...
Tviler på at kontakten i tv'n er dårlig a allefall.. Har jo prøvd å koble til 4 forskjellige kontakter der (2xSCART, S-VHS og Composite).. Er som du også sier en mulighet for at kontakten i pc'n er dårlig, men tror egentlig ikke det.. pc'n er kun 5 mnd gammel, og "pent brukt".. Har btw fått det til å fungere fint med tv tidligere en gang, men da med en eldgammel tv som jeg ikke har lenger.. Har lagt inn windows på nytt siden den gang, men det skal ikke bety noe da jeg har lagt inn stort sett de samme programmene..
Trådstarter
35 0
Opprinnelig postet av ninja5000
tvtool: http://tvtool.info/ (første treff på Google)
Vis hele sitatet...
Er det jeg som tar helt feil eller er TvTools kun for nVidia kort? Har seg jo sånn at laptopen (Acer TM 803LCi) min har et ATI Mobility Radeon 9000 kort.. :/
TvTool er kun for nVidia som jeg har forstått. en kamerat hadde samme problem med et likt ATI kort, skal snakke med han å se hva han gjorde...
Jeg hadde samme problemet en gang, og da synes jeg å huske at det var 2 scart-innganger i tv'en og at jeg bare fikk farger på den ene. (Brukte en overgang fra s-video til scart)
Trådstarter
35 0
Hehe.. Nesten flaut, men jeg fant i allefall feilen!
Var så enkelt at man måtte trykke TO ganger på knappen for AV-inngang på fjernkontrollen... Først en gang for svart/hvitt, så en gang til for farger.. Vet ikke om det bare er Panasonic som har dette, nå fungerer det i allefall

Takk for alle svar
Ministry of Love
sptz's Avatar
S-VHS er navnet på et filmformat som ble utviklet i 1985. Poenget mitt er at det ikke er navnet på en kabel. vis det står i manualen så les en gang til. vis det fortsatt står der så er manualen din feil.

så til poenget er det en S-video inngang på tven? bruk den, ikke noe som helst vits i å legge til flere variabler en nødvendig

for alt jeg vet så kan S-video kablelen din være ødelagt (skjedde akkurat med meg da det ble kjøpt nytt DV kamera til heimen...)

Men ATI har jo eget verktøy for tilkobling til tven, du kan sikkert laste ned fra ATI sine hjemmesider. Er ikke noe stress i det hele tatt, veldig selvforklarende. Det stemmer som folk har sagt her at TvTools ikke funker til ATI..


for at vi skal være helt sikker på at vi snakker om samme plugg så legger jeg med et vedlegg med bilde av en S-video plugg. (kunne jo henne at S-VHS var et bittelite format som aldri har vært brukt før )

å der hadde du fikset det..
Trådstarter
35 0
Opprinnelig postet av spetznaz
S-VHS er navnet på et filmformat som ble utviklet i 1985. Poenget mitt er at det ikke er navnet på en kabel. vis det står i manualen så les en gang til. vis det fortsatt står der så er manualen din feil.

så til poenget er det en S-video inngang på tven? bruk den, ikke noe som helst vits i å legge til flere variabler en nødvendig

for alt jeg vet så kan S-video kablelen din være ødelagt (skjedde akkurat med meg da det ble kjøpt nytt DV kamera til heimen...)

Men ATI har jo eget verktøy for tilkobling til tven, du kan sikkert laste ned fra ATI sine hjemmesider. Er ikke noe stress i det hele tatt, veldig selvforklarende. Det stemmer som folk har sagt her at TvTools ikke funker til ATI..


for at vi skal være helt sikker på at vi snakker om samme plugg så legger jeg med et vedlegg med bilde av en S-video plugg. (kunne jo henne at S-VHS var et bittelite format som aldri har vært brukt før )

å der hadde du fikset det..
Vis hele sitatet...
Tviler ikke på at du har rett ang. det navnet på kabelen, men da er et skrivefeil i manualen til TV'n ja.. Så også at det står S-video på manualen til PC'n Tyder vel bare på at det er en del missforståelser blant produsentene også

Kabelen var som du sikkert ser av min forrige post i skjønneste orden den (skulle bare mangle da jeg kjøpte den i dag), men problemet lå rett og slett i "brukerfeil" Måtte trykke TO ganger på fjernkontrollen for å få farge..

Programvaren som fulgte med driveren fungerer fint til å få bilet over på TV-skjermen. Bare å legge inn en hurtigtast for det

Takk igjen!
▼ ... over en uke senere ... ▼
Hei!
kan noen hjelpe meg ?
jeg får svart/hvitt bilde, bruker scart inngang til tven og det andre som kobles på skjermkortet er en liten gul dings (vetta faen hva det heter) jeg har prøvd tv tool men forstår ikke så mye av det, jeg har forresten denne tven her Samsung CW - 28D83N hvis det er til noen hjelp..