Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  76 6285
Vurderer å bytte til Dvorak tastaturoppsett. Lurte bare på om det faktisk er noen som bruker det? Er det lettere en standaren?

for de som ikke vet hva dvorak er så er det at tastene er byttet på slik at det er lettere å skrive. Før i tiden, når folk hadde skrivemaskiner brukte de dvorak oppsettet. De skrev så sykt fort på det at skrivemaskinen hang seg opp. Derfor fant folk opp det oppsettet vi har i dag som betyr at tastene flyttes slik at det er vanskeligere å skrive fort.. Visstnok, det jeg har hørt iallefall.

hadde vært litt morro å prøvd..
Jeg testet det for noen måneder siden. Jeg spiste pizza kvelden jeg testet det, og kan bare s at det var kjipt å spise kald pizza.
Dvorak er konge. Tar en uke for å bli vant til det, men etter det er det helt fantastisk.
har en venn av meg som har blitt helt i hundre av dvorak-greiene, og han har byttet om knappene på tastaturet. ser ut til at det funker bra, skriver fort gjør han...
Opprinnelig postet av trusk
Dvorak er konge. Tar en uke for å bli vant til det, men etter det er det helt fantastisk.
Vis hele sitatet...
Vurderer å bytte til det selv, men hvordan er det å skrive på vanlige qwerty-tastatur når du er vant til dvorak? Bruker endel forskjellige maskiner...
Jeg har litt lyst å prøve å bytte over, men det blir litt problematisk med tanke på at jeg benytter qwerty på iBook'en, og på mac'en på skola.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Såvidt jeg vet kom ikke skrivemaksiner med dvorak, de ble utviklet med QWERTY med tanke på hvilke taster som ble brukt mest i det engelske språket. Skrivemaskiner er jo som de fleste vet mekaniske, og hvis du plukker i fra hverdandre en slik gammel sak så ser du hvordan og hvorfor det er slik

Når datamaskinene kom var det ikke lengre så nødvendig med skrivemaskiner, og derfor utviklet noen et tastaturoppsett kjent som DVORAK. DVORAK er designet med tanke på hvilke taster som er mest brukt i det engleske språket og hvordan man bør plassere de på et tastatur for å få mest mulig effektivitet, men uten hennsyn til skrivearmene som tastene på en skrivemaskin står på.

Hvis ikke hodet mitt lurer meg nå da, dette er slik jeg mener å huske det uten at jeg vil banne på at alt er rett.
Jeg ble opplært til den historien jeg skrev ovenfor, at dvorak var det de begynte med på skrivemaskiner, og de ble så drevne på dette at de skrev og de dingsene hang seg opp.. derfor måtte de finne opp noe, qwerty slik at de skrev saktere.. men man kan vel ikke alltid stole på læreren!
ex-crew uten solbriller
SharQ's Avatar
Det er jo ikke noe problem å bruke dvorak på ibooks! Du kan til og med ha hurtigtast for å bytte mellom dvorak og qwerty!

Jeg flørtet med dvorak en stund, men fant ut at det ville ta for lang tid å u-lære qwerty-touch til at jeg gadd. På den annen side har de av vennene mine som bruker dvorak noe helt SINNSYKT høye hastigheter på tastinga si.

h
Kanskje jeg må kjøpe meg enda ett tastatur, så jeg kan bruke det til Dvorak. Ser ut som et helvete å måtte lære seg ett nytt tastaturoppsett igrunn, men sikkert morsomt. Skulle bare ønske jeg hadde begynt med dette før


Edit: Hvor kommer æøå da?
Sist endret av P4un; 7. september 2004 kl. 17:23.
du trenger ikke kjøpe nytt tastatur, bare bytte om på tastene og installere denne driveren -> http://www.stenling.no/dvorak/Drivere.htm
raymond: Når et nytt tastatur koster 79 kroner, så kan jeg like gjerne kjøpe ett nytt ett slik at jeg slipper å bytte så mye på tastene, da dette er slitsomt
Hvordan blir det å bruke begge delene da? Klarere jo ikke unnslippe qwerty da.
Jeg skriver ihvertfall helt fint på både dvorak og qwerty
Så du anbefaler det? Blir jo litt arbeid å config'e controls på alle spillene
Ja jeg vil anbefale det til alle som liker å bruke tastaturet til det meste og holder seg mest mulig unda musa.
Gaming tør jeg ikke uttale meg om ettersom jeg ikke er noen gamer.
trusk, hvordan er det med ÆØÅ da?
Sist endret av P4un; 7. september 2004 kl. 18:16.
Opprinnelig postet av P4un
trusk, hvordan er det med ÆØÅ da?
Vis hele sitatet...
http://www.stenling.no/dvorak/images/PCTastatur.gif
http://www.tele.ntnu.no/users/randeber/Dvorak.gif
Slik ser den "offisielle" norske dvorak-standarden ut, som du ser har ÆØÅ fått sin plass her også.
For mer informasjon om norsk dvorak se her; http://www.tele.ntnu.no/users/randeb...fesdvorak.html

Windows-drivere finnes her: http://www.stenling.no/dvorak/
Sist endret av trusk; 7. september 2004 kl. 18:25.
Hmm, interessant. Kanskje jeg skal prøve å bytte. Kunne vært morsomt å øke farta på skrivinga enda noen hakk
jeg leste det at å lære seg dvorak blir som å lære seg et nytt språk, altså når du kan det, kan du fortsatt snakke norsk..
ergo når du kan dvorak kan du fortsatt skrive med qwerty.. og gaming er jo ingen problem, tar jo ikke lange tiden å stille inn kontrollene! og det er vel verdt det om det stemmer det skrytet dvorak får!
jeg syns dvorak virket veldig tøft og ville prøve dette på min fujitsu simens laptop.
leste mye om det.
instalerte driverne og fikk det til å funke.
så rev jeg opp hele tastaturet og begynte å sette de på de nye plassene sine ( mens jeg gledet meg til å prøve et nytt tastatur ).
når jeg da kom til den siste raden tenkte jeg " her må det være noe feil?"
og ja da.
jeg manglet en tast på tastaturet
fujitsju har lagd den ene shift knappen så stor og plasert "<>" ved siden av "space".

ble ganske deppa og måtte rive opp tastaturet på nytt og sette de på sine gamle plasser.

syns det er dårlig av fujitsu å låse brukerne til et oppsett som de har lagd, og ikke følge alle andre.
Opprinnelig postet av LilleGutt
jeg syns dvorak virket veldig tøft og ville prøve dette på min fujitsu simens laptop.
leste mye om det.
instalerte driverne og fikk det til å funke.
så rev jeg opp hele tastaturet og begynte å sette de på de nye plassene sine ( mens jeg gledet meg til å prøve et nytt tastatur ).
når jeg da kom til den siste raden tenkte jeg " her må det være noe feil?"
og ja da.
jeg manglet en tast på tastaturet
fujitsju har lagd den ene shift knappen så stor og plasert "<>" ved siden av "space".

ble ganske deppa og måtte rive opp tastaturet på nytt og sette de på sine gamle plasser.

syns det er dårlig av fujitsu å låse brukerne til et oppsett som de har lagd, og ikke følge alle andre.
Vis hele sitatet...
Jeg føler med deg. Jeg hadde noe tilsvarende opplevelse.

Hittil har jeg nå tatt ifra 2 tastatur fra hverandre. På det første tastaturet, så hadde jeg mistet en gummiknott, en gummiknott som dytter opp tasten ettersom du trykker på den. Så da tok jeg bort det tastaturet, og dro frem et annet et. Så tok jeg det ifra hverandre, og begynte å fjerne tastene, så når jeg var kommet halveis, så sa en kamerat som var hos meg; "Skal du ikke prøve å se om de passer først før du drar av alle tastene?". Så gjorde jeg det, og så kom det til min store overaskelse at det ikke passet. Og det var jo selvfølgelig et Dell tastatur. Monopolistiske Dell ...
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Bump.

Jeg har nå byttet til DVORAK. Det tok ca. 2-3 uker før jeg kunne skrive med grei hastighet, dvs. kjapt nok til at det er verdt å bruke for meg. Jeg byttet slik: Først fant jeg en periode med mye ledig tid uten kritisk arbeid å gjøre (juleferien). Byttet tastatur-layouten i mac os x, laget en sticky med bildet av layouten (en boks som alltid er over de andre vinduene). Så tastet jeg i vei. Tok ca. 2 timer før jeg kunne fjerne stickyen. Jeg skjønner ikke helt greia med å fysisk bytte om på tastene, når man egentlig ikke skal se ned i det heletatt, og hvis andre skal bruke maskinen tar det to sekunder å bytte til qwerty (man kan til og med bruke en hurtigtast for det). Dette var en ypperlig måte å lære touch også, ettersom jeg hadde lært meg å skrive evig fort med to fingre med qwerty. Å lære touch med qwerty ville blitt omtrent like mye arbeid som å lære dvorak slik jeg så det, men vanskeligere pga . fristelsen å speedtype en og annen setning med to fingre.

Det jeg merker nå er at fingrene ikke beveger seg så mye rundt på tastaturet. Mens man før holdt fingrene på "asdf jklø" holder man dem nå på "aoeu htns", bokstaver som er langt mer brukt, samt at man etter min mening har komma og punktum der w og e var med qwerty, på et mer behagelig sted. Med dette håper jeg å ha oppnådd bedre ergonomi.

Var det verdt det? Definitivt. Jeg har jo ikke mistet evnen til å bruke qwerty heller, og hvis jeg lurer på hvor en tast er på et qwerty-tastatur på et qwerty-oppsett kan jeg jo alltids se ned.
Prøv selv, men ikke gi opp, for som sagt merker man ikke resultatene med en gang.
Sist endret av Nichotin; 9. januar 2005 kl. 02:30.
Onion Bhaji Master Mason
Kakcoo's Avatar
Donor
Byttet til dvorak nå i kveld. Virker rimelig greit.
Kunne tenkt meg og prøve det, men det virker litt skummelt og kombinere dvorak og vim..
Sist endret av RoadKill; 10. januar 2005 kl. 02:56.
Hmm, dette skal jeg ordne på min pc så snart jeg finner en lomme med en del tid! Virker veldig moro.
Men jeg tror også på den med at man skal kunne begge deler, har man brukt ett oppsett i en del år, glemmer man det ikke med det første vil jeg tro? Hvis noen har motsatt erfaring, si gjerne fra!
Jeg føler meg selvdestruktiv. Bring it on, dvorak.
Noen som kan poste en eventuel nettbutikk som selger slike klistremerger og/eller dvorak tastatur.
Helt greit at det finne andre "billigere" alternativ, men jeg kunne tenkt meg en link til den eventuelle web-shoppen
Opprinnelig postet av mrvangen
Noen som kan poste en eventuel nettbutikk som selger slike klistremerger og/eller dvorak tastatur.
Helt greit at det finne andre "billigere" alternativ, men jeg kunne tenkt meg en link til den eventuelle web-shoppen
Vis hele sitatet...
Hva skal du med det? Du skal jo ikke se ned på tastaturet uansett.

Opprinnelig postet av RoadKill
Kunne tenkt meg og prøve det, men det irker litt skumelt og kombinere dworak og vim..
Vis hele sitatet...
Funker helt fett det. Finnes også eget oppsett for dvorak til vim, men det har jeg ikke giddet å bruke.
hmm, begynte å prøve dette. går ganske bra!
Har brukt Dvorak et par måneder. I Windows er Dvorak helt dust (i hvertfall norsk oppsett), men fungerer bra i *nix. Gamere må nok bli vant til å rote i Options->Controls-menyene, men de fleste apps er lett å vende seg til.

Bruker emerge og skriver ofte "--preteni" istedenfor "--pretend". Noen andre Gentoo-brukere som har samme uvane? :P
▼ ... noen uker senere ... ▼
det burde nå ikke være noe problem, i og d skrives tross allt med forskjellige hender :P

uansett, følte at jeg måtte få uttrykkt min begeistring over dvorak. nå har jeg brukt dvoraklayout på desktop maskinen, samt laptop og skolemaskiner i ca en måned, og føler nå at jeg skriver helt flytende. minst like fort som før og mye mer avslappet. Har naturlig nokk også lert meg å skrive tutsj.

Heldigvis har jeg ingen problemer med qwerty tastaturer heller, selv om det kan ta noen sekunder før ting faller på plass. uansett er jeg meget fornøyd og vil annbefale det til alle som vil prøve noe nytt. å bytte rundt på tastene er forresten bare noe tøv, ikke kast bort tiden på det, du ser ikke på de uansett.
Sitat av minno
Bruker emerge og skriver ofte "--preteni" istedenfor "--pretend". Noen andre Gentoo-brukere som har samme uvane? :P
Vis hele sitatet...
Bruker -pv for min del..

Høres interessant ut, skal prøves.
Byttet til Dvorak for ca. et år siden, syntes det virker veldig bra jeg. Også litt digg at andre folk da kan ikke sitte på din PC . Men det som er litt kjipt med det er at noen spill ikke takler det så bra, f.eks. EQ2
Blir vel å lære meg Dvorak jeg også, så kan jeg benytte sjansen til å lære meg touch samtidig.
Noen som vet om dette oppsettet noen gang kommer til å bli standard, eller om det bare blir et oppsett for spesielt interesserte?

[off topic]

Sitat:
Opprinnelig skrevet av minno
Bruker emerge og skriver ofte "--preteni" istedenfor "--pretend". Noen andre Gentoo-brukere som har samme uvane? :P

Bruker -pv for min del..
Vis hele sitatet...
Istedenfor --pretend eller -p så er --ask eller -a mye bedre. Da trenger den bare å regne dependeciene en gang, du får liste over hva som skal installeres, og velger enten yes eller no.
[off topic]
Tror det er et fåtall mennesker som bruker det, så tviler på at det kommer til å bli noen standard, i såfall kommer det til å bli standard i *nix først kan jeg tenke meg.
Har prøvd Dvorak i ca. en uke, men ga opp pga. utålmodigheten min.

Men jeg kjenner noen som har det, og de skriver jævlig fort.
Sitat av fourpack
Byttet til Dvorak for ca. et år siden, syntes det virker veldig bra jeg. Også litt digg at andre folk da kan ikke sitte på din PC . Men det som er litt kjipt med det er at noen spill ikke takler det så bra, f.eks. EQ2
Vis hele sitatet...
I spill mappet jeg rett og slett om knappene slik som dem ville vært med qwerty.


yaman: du er for utålmodig ja. man må nok holdo ut i minst tre uker.


Kan forsåvidt legge til en liten oppdatering: Byttet før jul, og skriver nå ganske fort uten å måtte se på tastene. Merker også at jeg ikke har vondt i fingre/armer lenger.
Går det greit å både bruke dvorak og qwerty, når du f.eks bruker dvorak hjemme og qwerty på skolen?
Sitat av The Lama
Går det greit å både bruke dvorak og qwerty, når du f.eks bruker dvorak hjemme og qwerty på skolen?
Vis hele sitatet...
Ja. Jeg bruker begge deler. I starten ble jeg tregere og tregere i qwerty, samtidig som jeg ble raskere i dvorak, men naa takler jeg begge deler like bra. Er ikke like rask i qwerty som jeg var foer, men overlever.
har brukt dvorak siden 1994 og jeg kan ikke tenke meg aa bruke noe annet. jeg fikser riktignok qwerty ganske greit og.
Men noen som vet den riktige historien til oppsette? Det synes jeg var litt intressant
Sitat av The Lama
Går det greit å både bruke dvorak og qwerty, når du f.eks bruker dvorak hjemme og qwerty på skolen?
Vis hele sitatet...
Jeg har min kjære iBook både hjemme og på skolen. Steder der det ikke er dvorak legger jeg det inn ved første anledning. Det går riktignok greit å skrive på et qwerty-tastatur, men jeg vil ikke si jeg har blitt noe bedre etter snart to måneder med dvorak.
www.analbros.info
TurboAciid's Avatar
Jeg har nå installert dvorak selv. Det går litt seint, men det regnet jeg med, så jeg overlever. Eneste problemet jeg hadde var at på mitt Microsoft Digital Media Pro Keyboard, så hadde MS-idiotene konstruert tastaturet slik at F og J passet KUN på F og J plassen. Samtidig var tastene utformet etter hvilken rekke de sto på i QWERTY, slik at det ble litt ujevnt. Men F og J fikset jeg fort med litt papir og teip, så nå går det fint(Ok, nesten, siden teipen på J'en lager en stygg lyd hver gang jeg trykker den ned).
Hvor vanskelig er det å skjønne at du ikke trenger å flytte om på knappa? Meninga er jo at du ikke skal se ned i det heletatt.
www.analbros.info
TurboAciid's Avatar
Jeg har alltid sett litt ned mens jeg skriver. Klarer ikke å unngå det. Akkuratt som å spille piano: Du kan ikke kun se på notene. Derfor blir jeg forvirret hvis jeg ser andre bokstaver enn de jeg faktisk skriver. Jeg prøvde litt i går kveld, men det gikk ikke. Da jeg så ned, byttet jeg automatisk over til qwerty.
Sitat av Nichotin
Hvor vanskelig er det å skjønne at du ikke trenger å flytte om på knappa? Meninga er jo at du ikke skal se ned i det heletatt.
Vis hele sitatet...
Er vel litt greit i begynnelsen så du vet hvor tastene er.
Det er ikke sånn man skal finne ut hvor de er.

Slik bør det gjøres: http://dump.doomtech.net/dvorak.pdf