Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  29 2138
Vi fikk i oppgave om å skrive en stil eller tekst i en sjanger man ikke har skrivd før.
Hva ville du kalt sjangeren? Annen generell kritikk eller ros hadde vært flott!
Jeg vil kalle dette en tekst skrevet av en barneskoleelev. Begrunnelse: "og.. og så.. og.. og... og.. og da.. og så.."
SeNaH's Avatar
Trådstarter
Mhm? Det er slik teksten skal være!
Jeg mistet Fisken. Jeg skulle helle han fra den ene tanken til den andre, og så svømte han sånn, og hoppet vekk så han bommet på hullet. Og han falt hardt i bakken, traff de harde flisene under ovnen, og ble så skitten med sot og støv på seg. Og det gikk så lang tid før jeg fant han igjen, kanskje ti sekunder lå han der, for han hadde kommet seg så langt under ovnen når han sprelte, og når han sluttet å sprelle var det umulig å se han i mørket, og jeg tror ikke han hadde det noe bra. Han ga opp så fort å sprelle, han kan ikke ha hatt den noe bra. Og det ser ikke ut som om han har det noe bra.
Vis hele sitatet...
Ossen sjanger er dette?
SeNaH's Avatar
Trådstarter
Jeg vil tippe det er en novelle. Kanskje en blanding.
Sitat av Cartman Jr Vis innlegg
Ossen sjanger er dette?
Vis hele sitatet...
Vel, jeg tipper det skal være et barn i alderen 4-8 år som forteller om fisken h*n mistet på gulvet. Om det er målet, så er det bra gjort, selv om du kanskje har brukt litt for store ord til å være et lite barn. Usammenhengende og rørete. Passer helt klart best i muntlig form.
Naivrealistisk rasjonalisme?
Dette går etter min mening under sjangeren fortelling... slik man skriver i syvende klasse :P
Sist endret av Reply_to; 16. desember 2009 kl. 18:32.
SeNaH's Avatar
Trådstarter
Som sagt, har aldri prøvd meg på denne skrivemåten før. Skriver vanligvis artikler.
Menmen, får se hva karakteren blir imorra!
Lite kontroversiell
ticks's Avatar
Jeg tror du har misforstått betydningen av ordet sjanger. Det du har gjort der er å voldta det norske språk.
Du får beskjed om å skrive en sjanger du aldri har skrevet før, og så finner du på en? Neste gang bør du gjøre norskoppgaven skikkelig, og i hvert fall ikke legge den ut her, med mindre det er en tekst læreren din applauderer i timen.
SeNaH's Avatar
Trådstarter
Jeg finner ikke på en sjanger. Slike tekster har vi lest mye om i Norsken.

ticks: Subjektive ytringer, især av dette slaget, er klart lov!
Lær deg når du skal bruke å, når du skal bruke og, og lær deg når du skal bruke komma.
Komma er en fin ting, men det er få ting norsk-lærere liker mindre enn kommafeil.

Eneste jeg kan komme på i farten er hvis du stiller spørsmålet: "Kommer vi noen sinne til å få bruk for dette?", mens dere analyserer Norrøne sagaer.
Sitat av SeNaH Vis innlegg
Vi fikk i oppgave om å skrive en stil eller tekst i en sjanger man ikke har skrivd før.
Hva ville du kalt sjangeren? Annen generell kritikk eller ros hadde vært flott!
Vis hele sitatet...
Sitat av SeNaH Vis innlegg
Jeg finner ikke på en sjanger. Slike tekster har vi lest mye om i Norsken.

ticks: Subjektive ytringer, især av dette slaget, er klart lov!
Vis hele sitatet...
Hvis du har lest så mye om sjangeren, så ser jeg ingen grunn til å spørre hvilken sjanger det er. Du vet tydeligvis hva du driver med, men jeg er veldig interessert - hva kalles denne sjangeren?

Du bør i tillegg rettlese teksten din en gang eller to til. Det er flust med og/å feil og mye gir rett og slett ikke mening. På en måte kan det ligne essay, iom. at du plutselig avsporer, men allikevel er på samme tema. Men ettersom essay skal være reflekterende og ha en "åpen", reflekterende slutt så er det en skivebom av dimensjoner. Derimot har du en eventyrslutt, og det er mye som tyder på at det kan være et eventyr. Så det du har lagd er følgende: en blanding av essay og eventyr, ispedd utallige skriveleifer og enkle feil.
Sist endret av Xasma; 16. desember 2009 kl. 19:50.
Lite kontroversiell
ticks's Avatar
Jeg forstår hvilken skriveteknikk du sikter til. Mange veldig korte, nesten brutte setninger. Det kan uten tvil være effektfullt hvis gjort korrekt. Jeg vil dog ikke gå så langt å si at dette kan kalles en egen sjanger, og derfor mener jeg du har misforstått betydningen.

Dessuten, jeg synes ikke du klarte å utføre det særlig bra. Å starte alle setninger med ordet 'og' er, og vil for alltid være, voldtekt av det norske språk. 'Og' er en konjunksjon, altså et ord som brukes for å binde helsetninger sammen eller like ord (fugl og fisk), og skal ikke oppstå i begynnelsen av setninger i noe tilfelle.
Sist endret av ticks; 16. desember 2009 kl. 19:55.
Altså her er en Novelle fra 10 klasse.

http://dump.no/files/60a9b121bcc9/Alene.docx
Sist endret av Rallo Tubbs; 16. desember 2009 kl. 19:55.
SeNaH's Avatar
Trådstarter
Skal rette på små feil og forhåpentligivs få en grei karakter på dette.
Må seie at denne teksten var utruleg morosam. Kan desverre ikkje sette den inn i nokon sjanger. Genialt, men norsklæraren din kjem ikkje til å forstå dette.
Skal ikke bruke "og" etter punktum.
SeNaH's Avatar
Trådstarter
jarinalus: Var meningen og legge til litt humor også
Sitat av SeNaH Vis innlegg
jarinalus: Var meningen og legge til litt humor også
Vis hele sitatet...
Ikke ofte man ser gramatikkfeil og kommafeil som er humoristiske!
Sitat av SeNaH Vis innlegg
jarinalus: Var meningen og legge til litt humor også
Vis hele sitatet...
Ikkje for å kverulere, men er ikkje "å" det rette å bruke i denne setningen?;/
Sitat av SeNaH Vis innlegg
jarinalus: Var meningen og legge til litt humor også
Vis hele sitatet...
var meningen Å legge til litt humor
Sitat av Herakles Vis innlegg
var meningen Å legge til litt humor
Vis hele sitatet...
For å pirke litt mer på dine tre feil:

Var meningen å legge til litt humor.
Dette minnet meg om språket i Nemi. Det er naivt, barnslig og irriterende, men det er samtidig nytt og uvant. Det er en vanskelig tekst for læreren din å rette, fordi det setter visse krav til mottakeren. Jeg synes det er urettferdig hvis du stryker bare fordi det står i en lærebok at man ikke skal starte en setning med "og", fordi man selvsagt kan gjøre det hvis man vil få fram et poeng. Om du lykkes med det skal jeg ikke si noe om.
SeNaH's Avatar
Trådstarter
Jeg endret en del feil og fikk 5. Da er jeg sikret 5 til jul også!
Sitat av SeNaH Vis innlegg
Jeg endret en del feil og fikk 5. Da er jeg sikret 5 til jul også!
Vis hele sitatet...
Hvor mye er "en del"? Ser bare "[punktum]Og..." en hel haug av steder i teksten.
Dette var vanskelig å lese, og enda vanskeligere å forstå noe av.
Sist endret av Maol33t; 17. desember 2009 kl. 22:34.
Tar meg friheten til å spørre om du kan poste den reviderte utgaven?
Sitat av obskøn Vis innlegg
Tar meg friheten til å spørre om du kan poste den reviderte utgaven?
Vis hele sitatet...
Samme her
Har vanskelig med å forstå at den oppgaven fikk 5.
SeNaH's Avatar
Trådstarter
Kan se om jeg kan få skannet arket, siden den ble levert skriftlig.