Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  45 23870
Jeg tenkte litt på å prøve en offisiel Mensa-test en gang i nær framtid. Jeg lurer på om det er noen her som faktisk er medlem av Mensa og har litt kunnskap om det?

Jeg har prøvd IQ-testen på mensa.no og fikk ett resultat på 128 i IQ. Jeg så at kravet for å kunne bli medlem av Mensa var en IQ på 130, det jeg da lurer på er hvor mye vanskeligere den offisielle testen er i forhold til hjemmetesten på mensa.no
Testen på hjemmesiden er ikke en IQ test, men svaret du får skal allikevel ikke ha så stort sprik fra din egen IQ. Jeg er ikke Mensa medlem selv men jeg scorte ca 140 på den hjemmetesten. Mensa.no har egne forumer der du kan lese om folk som har så å si akkurat det samme spørsmålet som du stilte over.
Jeg er medlem av mensa. Den offesielle testen er omtrent helt lik de du finner på nett. Det er de 10 siste oppgavene som er litt forskjellig fra de du finner på nett.

Mitt tips er: Ta alle IQ tester på nettet du kan finne. Øving gjør mester.
Sitat av jegermeg Vis innlegg
Mitt tips er: Ta alle IQ tester på nettet du kan finne. Øving gjør mester.
Vis hele sitatet...
Så du sier at man kan bli bedre på IQ-tester av å øve? Da kan jo ikke IQ-tester være nøyaktige. Jeg trodde IQ-tester skulle vise hva din naturlige IQ er, ikke noe du kan øve deg til å bli god på. Kanskje jeg skal prøve å komme inn i Mensa også. Klarer det ikke på første forsøk, eller andre, men kanskje tredje eller fjerde - for da er jeg blitt så mye smartere.
Sitat av Boo-Boo Vis innlegg
Så du sier at man kan bli bedre på IQ-tester av å øve? Da kan jo ikke IQ-tester være nøyaktige. Jeg trodde IQ-tester skulle vise hva din naturlige IQ er, ikke noe du kan øve deg til å bli god på. Kanskje jeg skal prøve å komme inn i Mensa også. Klarer det ikke på første forsøk, eller andre, men kanskje tredje eller fjerde - for da er jeg blitt så mye smartere.
Vis hele sitatet...
Hvordan skal man bli god i noe uten å øve?
Haha, jeg ler godt nå morsomt at folk tror at repetisjon har med intelligens å gjøre. Enhver tosk kan gå ut med høye karakterer hvis man bare står på og pugger mye...
Sist endret av JustAnotherNick; 30. september 2011 kl. 02:03.
Sitat av JustAnotherNick Vis innlegg
Haha, jeg ler godt nå morsomt at folk tror at repetisjon har med intelligens å gjøre. Enhver tosk kan gå ut med høye karakterer hvis man bare står på og pugger mye...
Vis hele sitatet...
Tror folk mener at man kan lure intelligenstesten med å komme forberedt.

Intelligens er vell hvor raskt man oppfatter og forstår ting, ofte samt med generell kunnskap.
Sitat av Boo-Boo Vis innlegg
Så du sier at man kan bli bedre på IQ-tester av å øve? Da kan jo ikke IQ-tester være nøyaktige. Jeg trodde IQ-tester skulle vise hva din naturlige IQ er, ikke noe du kan øve deg til å bli god på. Kanskje jeg skal prøve å komme inn i Mensa også. Klarer det ikke på første forsøk, eller andre, men kanskje tredje eller fjerde - for da er jeg blitt så mye smartere.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig hjelper det å øve på IQ relaterte oppgaver i forkant. Når du har gjort en del oppgaver blir du flinkere til å se mønstre, du blir også flinkere til å tenke ut mønstrene hurtigere, sånn at du får mer tid på å tenke på de siste oppgavene, som er veldig vanskelig.

Du må selvfølgelig være naturlig anlagt for det også, men IQ er som alt annet. Det hjelper å øve, eller, være forberedt, hvis det er ett mer akseptabelt ord for deg.
Men du kan jo ikke måle IQ'en helt nøyaktig med å kun analysere å løse diverse mønstre..?
Poenget var at det å øve på IQ-tester ikke gjør deg "verdig" til Mensa. I og med at folk bare kan ta tester om igjen for å få bedre score betyr ikke det at du har høy IQ. Så sånn sett burde det egentlig bare vært den første testen som teller for IQen din. Det at jeg tar en haug med IQ tester og klarer å få høy score på de betyr for all del ikke at jeg er smart, eller klarer å se "mønstre" lettere, det betyr kun at jeg har lært meg å repetere ting. Jeg klarer fortsatt ikke å løse enkle ligninger eller forstå meg på rakettforskning.

Jeg ser at det å øve på ting kan gjøre deg bedre på den ene tingen du øver deg på. Men jeg har alltid trodd at det å være medlem i Mensa faktisk betydde at du var smart, ikke at du klarte å øve deg frem til å løse diverse oppgaver som er så og si ganske like. Så nå vet jeg det også, man trenger ikke å være smart for å være medlem i Mensa. Tror jeg og joiner sånn at jeg har noe å skryte av.
Visdomsord fra en bekjent av meg som er psykolog:

[CENTER]En IQ-test måler hvor god du er til å måle en IQ-test...[/CENTER]
Sitat av Boo-Boo Vis innlegg
Poenget var at det å øve på IQ-tester ikke gjør deg "verdig" til Mensa. I og med at folk bare kan ta tester om igjen for å få bedre score betyr ikke det at du har høy IQ. Så sånn sett burde det egentlig bare vært den første testen som teller for IQen din. Det at jeg tar en haug med IQ tester og klarer å få høy score på de betyr for all del ikke at jeg er smart, eller klarer å se "mønstre" lettere, det betyr kun at jeg har lært meg å repetere ting. Jeg klarer fortsatt ikke å løse enkle ligninger eller forstå meg på rakettforskning.

Jeg ser at det å øve på ting kan gjøre deg bedre på den ene tingen du øver deg på. Men jeg har alltid trodd at det å være medlem i Mensa faktisk betydde at du var smart, ikke at du klarte å øve deg frem til å løse diverse oppgaver som er så og si ganske like. Så nå vet jeg det også, man trenger ikke å være smart for å være medlem i Mensa. Tror jeg og joiner sånn at jeg har noe å skryte av.
Vis hele sitatet...
Smart og intelligent er ikke samme ting, smartn. Og jo, du må være relativt intelligent for å bli medlem av Mensa. Om du har et kromosom for mye og en IQ på 75, skal det mye til for at du kan komme deg inn på Mensa. Øving eller ikke.
Sitat av Boo-Boo Vis innlegg
Poenget var at det å øve på IQ-tester ikke gjør deg "verdig" til Mensa. I og med at folk bare kan ta tester om igjen for å få bedre score betyr ikke det at du har høy IQ. Så sånn sett burde det egentlig bare vært den første testen som teller for IQen din. Det at jeg tar en haug med IQ tester og klarer å få høy score på de betyr for all del ikke at jeg er smart, eller klarer å se "mønstre" lettere, det betyr kun at jeg har lært meg å repetere ting. Jeg klarer fortsatt ikke å løse enkle ligninger eller forstå meg på rakettforskning.

Jeg ser at det å øve på ting kan gjøre deg bedre på den ene tingen du øver deg på. Men jeg har alltid trodd at det å være medlem i Mensa faktisk betydde at du var smart, ikke at du klarte å øve deg frem til å løse diverse oppgaver som er så og si ganske like. Så nå vet jeg det også, man trenger ikke å være smart for å være medlem i Mensa. Tror jeg og joiner sånn at jeg har noe å skryte av.
Vis hele sitatet...
Du kan øke scoren din på IQ-tester ved å øve, men du må fortsatt ha et ganske godt utgangspunkt for å score høyt nok. Matematikk er mye det samme; jo flere oppgaver du regner, jo flinkere blir du. Det er likevel ikke alle som får 6 i matte, uansett hvor mange oppgaver de gjør.

En annen sak er at innlegget ditt antyder at IQ er konstant, noe som også blir galt. IQ brukes som et mål på evnen til logisk tenkning, en evne som kan øves opp og som blir bedre jo mer man bruker den. Et barn med høy IQ som ikke stimuleres vil få lavere IQ i voksen alder.

Og på den annen side, det kan jo anses som et tegn på intelligens at man stiller så forberedt man kan....
IQ testing og mensa er en snål greie, mange tror IQ = Intelligens, men det eneste en IQ test viser er at du er flink til å løse IQ tester, ergo høy IQ.
Intelligens er noe helt annet, du har flytende intelligens, krystalisert intelligens, kreativ intelligens og mange andre typer.
Logisk tenkning, eller IQ er vel omtrent den minst viktige av alle og fortsatt så blir det forbundet med intelligens generelt.
De som er medlem av Mensa har høy IQ, wow, hva skal man med det?
IQ og logisk tenkining har jo en forbindelse med matte, men det er jo et lite felt hvis du ser på helheten, syns bare det er merkelig at mange forbinder IQ med intelligens ennå, selv om det er gjort så mye forskning på det.
Mensa har en medlemsavgift på nesten 500kr (om jeg husker rett).
Jeg pleier å si jeg er smartere enn det
Sitat av Cheese Vis innlegg
IQ testing og mensa er en snål greie, mange tror IQ = Intelligens, men det eneste en IQ test viser er at du er flink til å løse IQ tester, ergo høy IQ.
Intelligens er noe helt annet, du har flytende intelligens, krystalisert intelligens, kreativ intelligens og mange andre typer.
Logisk tenkning, eller IQ er vel omtrent den minst viktige av alle og fortsatt så blir det forbundet med intelligens generelt.
De som er medlem av Mensa har høy IQ, wow, hva skal man med det?
IQ og logisk tenkining har jo en forbindelse med matte, men det er jo et lite felt hvis du ser på helheten, syns bare det er merkelig at mange forbinder IQ med intelligens ennå, selv om det er gjort så mye forskning på det.
Vis hele sitatet...
Må si jeg ble litt interessert i den krystalliserte og den flytende intelligensen. Er det disse som renner ut når noen blir skutt i hodet?
BTW Jeg så på to venner ta en IQ test en gang (illustrert vitenskap sin) og når jeg tok den til slutt scora jeg mye høyere :P Bare at du har sett oppgavene gjør det mye enklere..Jeg scora forsåvidt 130, mens jeg vet med meg selv at jeg egentlig er på 117-120 :P
Sitat av Drachir Vis innlegg
Visdomsord fra en bekjent av meg som er psykolog:

[CENTER]En IQ-test måler hvor god du er til å måle en IQ-test...[/CENTER]
Vis hele sitatet...
Tror du var ute etter:

[CENTER]En IQ-test måler hvor god du er til å ta IQ-tester....

[LEFT]Med mindre du har en meta-IQ-test hvor man får poeng for å rette andres svar besvarelser korrekt.
[/LEFT]
[/CENTER]
Sitat av UncleSam Vis innlegg
BTW Jeg så på to venner ta en IQ test en gang (illustrert vitenskap sin) og når jeg tok den til slutt scora jeg mye høyere :P Bare at du har sett oppgavene gjør det mye enklere..Jeg scora forsåvidt 130, mens jeg vet med meg selv at jeg egentlig er på 117-120 :P
Vis hele sitatet...
Vel, hvis du så at de gjorde oppgavene og deretter gjorde de samme oppgavene så har du endret forutsetningene vesentlig i forhold til bare å ha sett oppgavene på forhånd. Også tidsbegrensningen i IQ-tester er en vesentlig faktor, det er mange som klarer oppgavene hvis de bare får nok tid. I en "reell" test mener jeg å huske at du får et snaut minutt per oppgave.

Sitat av Boo-Boo Vis innlegg
Så du sier at man kan bli bedre på IQ-tester av å øve? Da kan jo ikke IQ-tester være nøyaktige. Jeg trodde IQ-tester skulle vise hva din naturlige IQ er, ikke noe du kan øve deg til å bli god på. Kanskje jeg skal prøve å komme inn i Mensa også. Klarer det ikke på første forsøk, eller andre, men kanskje tredje eller fjerde - for da er jeg blitt så mye smartere.
Vis hele sitatet...
Det eneste problemet ditt er at om du ikke klarer det på tredje forsøk så er toget gått...
Sitat av doseren Vis innlegg
Må si jeg ble litt interessert i den krystalliserte og den flytende intelligensen. Er det disse som renner ut når noen blir skutt i hodet?
Vis hele sitatet...
Krystallisert intelligenser hvor du bruker eksisterende ferdigheter, kunnskap og erfaringer med probremløsing, slik at hjernen setter langtidsminnet i sving.
Med andre ord, hukommelse og erfaringer.

Flytende intelligens henger sammen med evnen til å forstå forhold mellom ulike konsepter, uavhengig av tidligere kunnskaper eller evner, for å løse nye problemer. Ergo, kreativitet og det å være ''smart i nuet''
Jeg tok mensatesten på nett og fikk en score over grensen til å komme inn. Vurderte å joine, men fant ut at medlemsavgiften var sur. Det verste derimot var folkene på mensa forumet.
Fy faen man skal lete lenge for å finne en gjeng bedrevitere enn den gjengen der!

Trådene var somregel noe alla dette:

''Hvordan kan jeg gjøre verden bedre med min iq? (136) ''
''Hvorfor er ikke skolen tilpasset smarte folk som oss?''

etc... Da forlot jeg tanken om å bli medlem med en gang.

Sitat av Boo-Boo Vis innlegg
Så du sier at man kan bli bedre på IQ-tester av å øve? Da kan jo ikke IQ-tester være nøyaktige. Jeg trodde IQ-tester skulle vise hva din naturlige IQ er, ikke noe du kan øve deg til å bli god på. Kanskje jeg skal prøve å komme inn i Mensa også. Klarer det ikke på første forsøk, eller andre, men kanskje tredje eller fjerde - for da er jeg blitt så mye smartere.
Vis hele sitatet...
En iq-test måler kun din evne din evne til å tenke logisk. Det å tenke logisk kan man øve seg god i.
Sist endret av Bombasa; 30. september 2011 kl. 18:30.
Asosial sosialist
Cheroxx's Avatar
En IQ test er ikke en måling på intelligens, da den kun måler enkelte sider av intelligens som nevnt tidligere her, hvor mye går på logikk. Kreativitet er for eksempel en type intelligens som ikke går inn under her.

Og selv om man kanskje kan si at man er så og så "smart" (ref IQ nivå), støtter jeg det å øve seg. For man kan vel bli flinkere til å tenke logisk.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Tror du var ute etter:

[CENTER]En IQ-test måler hvor god du er til å ta IQ-tester....

[LEFT]Med mindre du har en meta-IQ-test hvor man får poeng for å rette andres svar besvarelser korrekt.
[/LEFT]
[/CENTER]
Vis hele sitatet...
Se der ja. Slikt skjer ved 48 timer uten søvn

Du har selvsagt helt rett. Takk
Mennesker har 7 intelligenser, feks språklig, musikalsk, emosjonell og logisk intelligens. Mensatesten måler bare logisk intelligens, ved bruk av figurer og mønstre.
Tok selv testen nylig og ble medlem. Har sett litt på det åpne forumet til mensa, og skulle tro noen av medlemmene tror at hvis man har høy logisk intelligens, så er man smart og overlegen. Har ikke fått noen kode enda så har ikke vært på det lukkede forumet.

Selv syns jeg det er morsomt å vite at man har noe i skallen. Også syns jeg personlig det høres bedre ut å ha høy logisk intelligens enn feks språklig intelligens. Kan ha noe med at jeg utdanner meg som ingeniør.


Edit: hvilke intelligenser syns dere bør bli/er mest verdsatt?

Litt info:

http://home.online.no/~steinny/Kap1/7intelligenser.htm
Sist endret av Ferner-Jensen; 30. september 2011 kl. 22:04.
Forskning viser at representative utvalg kun kan "øve" seg opp i snitt 6 IQ-poeng. Sett at du ikke bare kan svaret på oppgavene fra før av. Jo nærmere snittet man er, jo mer kan man øve seg opp. Etter ca et halvt år kan man bli vist visse deler av testene igjen uten at det har noen læringseffekt (gjelder ikke verbal intelligens).

Om du virkelig vil finne ut hvor du ligger, tar du en av de mest reliable og valide testene uten å ha lest deg opp på noe på forhånd. Etter å ha tatt deler av WAIS og Raven's advanced, vet jeg i allefall at min flytende intelligens ligger på litt over 130. Mtp hva flytende intelligens er, er det essensielt at man ikke har løst problemene før. Enda et protip: det blir ikke det samme å ta de nettbaserte testene; de ekte testene er relativt hemmelige.

EDIT: Det er ingen konsensus om intelligens blant psykologer. Spearman's teori om domenegenerell intelligens har vært størst i mange år, men det er nå ingen tvil om at hjernen også har tilpassede moduler og mer spesialiserte funksjoner.
Sist endret av Lootfisk; 30. september 2011 kl. 22:09.
Har tatt diverse uoffisielle tester gjennom tidene, og vil tro jeg ligger mellom 115-120 en plass. Ikke noe supergeni med andre ord, men er det ikke egentlig viktigst at man ligger over snittet?
Sitat av homoludens Vis innlegg
Ikke noe supergeni med andre ord, men er det ikke egentlig viktigst at man ligger over snittet?
Vis hele sitatet...
Halvparten har tross alt over snittet iq...
Befolkningsgruppen med lavest iq er australske aboriginals. Den som føler seg veldig smart etter å ha tatt en iq-test burde ta seg en tur til den australske bushen barbent og i bare shortsen og virkelig vise disse menneskene hvordan de best skal klare seg.
Meld tilbake om du føler deg smartere enn dem etterpå.
En ting til angående mensatesten. Jeg tok den og fikk 133, noe jeg syntes var litt rart med tanke på at kun 2% burde klare den testen, og at jeg var en av dem hadde jeg vansklig for å tro.

Fikk til slutt endel venner til å ta den, pluss et par i familen også. Rundt 6 stykker tilsammen.
Var kun en som fikk under 110. Resten lå på 115 - 139. Enten er mine venner og jeg usedvanelig høy iq, eller så er mensatesten rett og slett for enkel.

Jeg opprettet bruker på mensaforumet og fortalte mensafolkene dette.
'Like barn leker best'' fikk jeg til svar. At jeg hadde fått de vennene jeg har fordi vi var smarte. wtf?
Jeg fikk de vennene fordi de bor i samme gate som meg, og fordi tilfeldighetene plasserte oss i samme klasse på ungdomsskolen og videregående. Faen ingenting med iq å gjøre iallefall.

Det at testen var for enkel skulle dem uansett ikke høre mye av.


Jeg sier ikke at testen er enkel, men mensamedlemskap har vært å være blandt de 2% beste på mensatesten deres. Nå har jeg hørt om 7 personer som har prøvd seg på den, og 3stk fikk over 130 i iq. Det skurrer litt.
Sitat av 1337Wince Vis innlegg
Mensa forumet minnet igrunn litt om http://www.landoverbaptist.net/
Vis hele sitatet...
Sorry offtopic, men det må nesten kommenteres.

How the King James Bible saved me from anal sex!

For hvis han ikke hadde hatt en bibel i lomma og tro på gud så hadde han latt en homofil mann ha analsex med seg
Sitat av Elemental Vis innlegg
Sorry offtopic, men det må nesten kommenteres.

How the King James Bible saved me from anal sex!

For hvis han ikke hadde hatt en bibel i lomma og tro på gud så hadde han latt en homofil mann ha analsex med seg
Vis hele sitatet...
Interessant forum ...

Atheism is nothing but an excuse for anal sex. There is no reason for anal sex other than atheism, and no reason for atheism other than anal sex.
Vis hele sitatet...
Post forumet på 4chan.
Da blir det liv da.
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Nå har jeg hørt om 7 personer som har prøvd seg på den, og 3stk fikk over 130 i iq. Det skurrer litt.
Vis hele sitatet...
egentlig ikke. det er jo ikke "bare" 2% som klarer det uansett hvor stor eller liten testgruppen er. 7 personer er en liten gruppe. man må ha en veldig stor testgruppe for å komme nærme disse 2 prosentene. sånn er det med alle normalfordelinger, enten det er logikk eller andre sider ved mennesker.
Sitat av Mith Vis innlegg
Halvparten har tross alt over snittet iq...
Vis hele sitatet...
Du blander nok sammen gjennomsnitt, som er det du sannsynligvis refererer til, og median, som er middelverdien. Halvparten har ikke over gjennomsnittlig IQ.
Sitat av Drachir Vis innlegg
Du blander nok sammen gjennomsnitt, som er det du sannsynligvis refererer til, og median, som er middelverdien. Halvparten har ikke over gjennomsnittlig IQ.
Vis hele sitatet...
Generelt sett gjelder påstanden din, men IQ er laget for å være normalfordelt for store tall. Normalfordelingen er selvsagt symmetrisk, og dermed blir påstanden korrekt.
Tok denne testen en gang i tiden http://illvit.no/iqtest. Artige greier.
Jeg har tatt mange IQ tester og ligger normalt på 135-140.
Gjør det meg til utrolig smart? Selvfølgelig ikke!
Jeg arbeider til daglig som sjef over 15 andre personer. Noen av disse personene er ikke av de skarpeste for å si det sånn, men likevel er det ofte de som kommer med ideer du selv ikke har tenkt på (gjøre produksjonen bedre o.l).
For meg bety IQ ikke en damn shit, når jeg er full er likevel på under 80 :P
Det er faktisk sånn at mennesker blir "smartere". Leste en artikkel som påsto at hvis man tok en gjennomsnittlig mann i året 1900 ville han "score" 70-80 på dagens IQ tester. De mente det hadde med at vi har mye mer protein- og fettholdig mat.

Også igjen vil jeg bare si at det er ikke en IQ test som er på hjemmesiden til mensa. De fleste får faktisk lavere IQ når de er på en ekte IQ test.
Sitat av Saimhann Vis innlegg
Det er faktisk sånn at mennesker blir "smartere". Leste en artikkel som påsto at hvis man tok en gjennomsnittlig mann i året 1900 ville han "score" 70-80 på dagens IQ tester. De mente det hadde med at vi har mye mer protein- og fettholdig mat.
Vis hele sitatet...
Denne økningen i gjennomsnittlig IQ i befolkningen kalles Flynn-effekten. Ernæring er nevnt som én mulig årsak, men bedre skolegang, mindre sykdom og mer stimulerende omgivelser er også foreslått.
Ufrivillig filosof
Kusetjuv's Avatar
Jeg har aldri likt IQ tester. Når det kommer opp et bilde hvor man skal fullføre en figur, og jeg aldri har sett en slik oppgave før, vil jeg så og si aldri klare oppgaven. Det er fordi jeg ikke vet hvordan oppgaven skal løses. Hadde jeg visst hvordan jeg skulle gå fram hadde jeg nok løst alt, så det blir feil å si at man har lav intelligens hvis man failer på slike oppgaver. Man kan være et geni i kunnskap/allmennvitenhet og vite hvordan ting fungerer til det ytterste, men man kan samtidig faile på IQ tester. En suksessfull advokat eller en ingeniør med bachelorgrad kan suge på en IQ test.

Jeg har scort 5-6'ere gjennom hele skoletida(og det kommer ikke bare av pugging), men IQ tester har jeg alltid slitt med. Syns IQ tester er en latterlig måte å finne ut om noen er "smart" eller ikke. Heldigvis er det en veldig grov pekepinn da IQ tester er beregnet på en større gruppe mennesker.
Sist endret av Kusetjuv; 2. oktober 2011 kl. 10:43.
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Jeg sier ikke at testen er enkel, men mensamedlemskap har vært å være blandt de 2% beste på mensatesten deres. Nå har jeg hørt om 7 personer som har prøvd seg på den, og 3stk fikk over 130 i iq. Det skurrer litt.
Vis hele sitatet...
Om jeg ikke har misforstått, er det vel slik at det er 2 prosent av verdens befolkning som vil score høyt nok til å kvalifisere for Mensa opptak. Nå er det vel også slik at de aller fleste som faktisk prøver seg på denne testen, er av den gruppen som ligger over gjennomsnittlig IQ. Det er derfor naturlig at du ser en høyere prosentandel enn 2, av de som tar testen, som kvalifiserer.
3 av 7 er nok noe ekstremt, men dette er en meget liten gruppe mennesker, og det vil gjenspeile seg i statistikken.
Sitat av Kusetjuv Vis innlegg
En suksessfull advokat eller en ingeniør med bachelorgrad kan suge på en IQ test.
Vis hele sitatet...
Det kan forekomme, men svært usannsynlig. Det er ingen tvil om at høyt utdannede mennesker generelt scorer i det høyere sjiktet når det kommer til IQ-tester. En høy IQ-score kan predikere hvor godt tilpasset du er det vestlige samfunnet, og det er tvilsomt at en med flytende intelligens på under to standardavvik, 70, vil kunne komme seg gjennom en tyngre universitetsgrad og være konkurransedyktig med mer fungerende individer.

Hadde jeg visst hvordan jeg skulle gå fram hadde jeg nok løst alt, så det blir feil å si at man har lav intelligens hvis man failer på slike oppgaver.
Vis hele sitatet...
Hele poenget med visse typer intelligenstester (flytende) er at du ikke skal ha løst lignende problemer før. Man tester da dine evner til abstraktiv tenkning, dekontekstualisering, ikke-verbal begrepsdannelse og resonnering, osv. Prøvene starter med svært enkle oppgaver, slik at alle kognitivt funksjonelle mennesker skjønner hva de ser etter. Din evne til å utvikle strategier on-the-fly er da også tenkt som en del av din IQ-score.

Syns IQ tester er en latterlig måte å finne ut om noen er "smart" eller ikke.
Vis hele sitatet...
Jeg har tatt mange IQ tester og ligger normalt på 135-140.
Gjør det meg til utrolig smart? Selvfølgelig ikke!
Vis hele sitatet...
Begrepet "smart" er gjerne annerledes på folkemunne enn blant psykologer. Det er også viktig å påpeke at det fortsatt er store kontroverser innen psykologien om hva intellekt egentlig er. Det man kan si helt sikkert, er at det eksisterer individuelle forskjeller, og at man har instrumenter til å normalfordele problemløsningsevnen til større populasjoner.

Om du går gjennom WAIS med en profesjonell psykolog, så vil han i tillegg ha visse retningslinjer før han setter din score. Det er altså ikke så statisk under en ordentlig test som det er på en internett-test.
Sitat av Cheese Vis innlegg
IQ testing og mensa er en snål greie, mange tror IQ = Intelligens, men det eneste en IQ test viser er at du er flink til å løse IQ tester, ergo høy IQ.
Intelligens er noe helt annet, du har flytende intelligens, krystalisert intelligens, kreativ intelligens og mange andre typer.
Logisk tenkning, eller IQ er vel omtrent den minst viktige av alle og fortsatt så blir det forbundet med intelligens generelt.
De som er medlem av Mensa har høy IQ, wow, hva skal man med det?
IQ og logisk tenkining har jo en forbindelse med matte, men det er jo et lite felt hvis du ser på helheten, syns bare det er merkelig at mange forbinder IQ med intelligens ennå, selv om det er gjort så mye forskning på det.
Vis hele sitatet...
Logisk tenkning er temmelig vesentlig for intelligens. Problemet er at IQ-tester går ut på at du skal se et mønster på en temmelig lik måte hele veien. Det er ikke spesielt realistisk.. Du trenger ikke forstå mer enn et par tre mønstre som gjentar seg før du scorer ganske bra.

Så vidt jeg forstår er logisk intelligens en blanding av:
- eksekutiv hukommelse (hvor lenge du f. eks. kan gjengi ordrett hva noen har sagt)
- prosseseringshastighet(hvor lang tid det tar før alle underbevissthetens signaler kokes sammen til et resultat)
- visualisering (så man får sett for seg resultater)
- kaos (lateral prob. løsning)
- innsats
- Kunnskap

Hvis man vil trene opp sin generelle problemløsningsevne bør man vel heller satse på å trene opp disse, men satse litt mer generelt på kunnskapsdelen Hvor ofte har du behov for å vite at det er stor sjanse for at bitene i en iq-test snurrer, inverterer hverandre, etc?

Scorte nettop 138 på hjemmetesten, so I'm trustworthy!
Sist endret av pontius-pilates; 3. oktober 2011 kl. 17:10.
faen a, tok illustrert vitenskap iq testen, og når jeg var ferdig, står det på siden ''Illustreret Videnskab is currently under maintenance. We should be back shortly. Thank you for your patience.'' Faen så stygt!
Sitat av Peeinmyurin Vis innlegg
faen a, tok illustrert vitenskap iq testen, og når jeg var ferdig, står det på siden ''Illustreret Videnskab is currently under maintenance. We should be back shortly. Thank you for your patience.'' Faen så stygt!
Vis hele sitatet...
Kanskje de skjønte at du ikke ville bli spesielt glad over resultatet