Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  35 2045
bare lurer på hvilken dato de begynner å selge fyrverkeri i Bergen?
har søkt over alt, men finner det ikke..
I Tr.Heim er det den 27 vertfall.

Tipper det er det samme i Bergen
27.des som resten av landet?
Hm. Stemmer det at det er en del fyrverkeri som var lovlig i fjor som ikke er lovlig i år?
Sitat av potatogun
Hm. Stemmer det at det er en del fyrverkeri som var lovlig i fjor som ikke er lovlig i år?
Vis hele sitatet...
Er det ikke en del som er lovelig i år, men ikke neste år? Har hørt at slikt fyrverkeri som forlater bakken vil bli forbudt. Noen som vet sikkert?
Trådstarter
25 0
takker og bukker

raketter med styrepinne blir forbudt til neste år.
FIkk svar på spørsmålet
Sist endret av potatogun; 26. desember 2007 kl. 23:33. Grunn: Fikk svar
Sitat av potatogun
FIkk svar på spørsmålet
Vis hele sitatet...
Totalforbud mot raketter med styrepinne fra neste år av.
Altså alt annet er lovlig så vidt jeg vet.

Men kan da ha like morsomme bakkebatterier

Så dette på vg:
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...p?artid=191890
Sist endret av Stigern; 26. desember 2007 kl. 23:39.
Mener det samme som C.Hendrix085.

Startet ikke salget av fyrverkeri i rogaland 30.des ifjor? blir det samme leksa i år eller har dere vært snille og får lov å handle fyrverkeri samtidig som resten av landet?
De har vel kjørt en greie i hordaland og rogaland de siste årene hvor man bare får kjøpe fyrverkeri to dager (altså 30/31 desember.) Hvorvidt denne ordningen er videreført eller gjort permanent vet jeg ikke, men det har vært slik et par år...

Crusty, det forbudet kommer som nevnt eventuelt neste år...

Svea om rakettforbudet

DSB sin FAQ om fyrverkeri 2007, hvor det står om salgstid:

Når er det tillatt å selge fyrverkeri?
Salg direkte til forbruker er tillatt i perioden 27.-
31. desember. (I Rogaland og Hordaland pågår
det et prøveprosjekt der antall salgsdager blir
redusert til to dager).
Vis hele sitatet...
Sist endret av Cikey; 27. desember 2007 kl. 00:47.
Her i Ålesund er det 27. desember.
Hvor spennende er det egentlig at det starter 27.desember i ålesund når det starter den 27.desember i HELE Norge, forutenom de to nevnte unntakene (altså: Rogaland og Hordaland)
Får ikkje håpe dem selger bare 2 dager før nyttersaften som i fjor, (Rogaland)
Var jo ikkje mulig og få tak i noe da, faens regelverk dem har her XD
Sitat av Skall35
Får ikkje håpe dem selger bare 2 dager før nyttersaften som i fjor, (Rogaland)
Var jo ikkje mulig og få tak i noe da, faens regelverk dem har her XD
Vis hele sitatet...
-------------


Sitat av Cikey @ tre poster tidligere!
De har vel kjørt en greie i hordaland og rogaland de siste årene hvor man bare får kjøpe fyrverkeri to dager (altså 30/31 desember.) Hvorvidt denne ordningen er videreført eller gjort permanent vet jeg ikke, men det har vært slik et par år...

Crusty, det forbudet kommer som nevnt eventuelt neste år...

Svea om rakettforbudet

DSB sin FAQ om fyrverkeri 2007, hvor det står om salgstid:

Når er det tillatt å selge fyrverkeri?
Salg direkte til forbruker er tillatt i perioden 27.-
31. desember. (I Rogaland og Hordaland pågår
det et prøveprosjekt der antall salgsdager blir
redusert til to dager).

Vis hele sitatet...
Sist endret av Cikey; 27. desember 2007 kl. 02:18.
dem kunne vell valgt ett annet fylke enn Rogaland -.-
men mener og huske det stod 27 desember i en europris butikk her. At det var salg fra den 27 demsember.
Håper det.
Hva oppnår de med det prøveprosjektet sitt egentlig? Bare å selgefyrverkeri 2 dager..
Det er den mest elementære kontrollmekanismen i forbruksbransjen...

Mindre tilgjengelighet fører til mindre forbruk, og i dette tilfellet forhåpentligvis også mindre skader...
I bergen er det 30-31.
Eller slik er det i Hordaland og Rogaland, i resten av landet er det 27-31.
Sjekk her:
http://www.bt.no/lokalt/article228231.ece
Jeg synes ddet er stusselig og vurderer så dra ut av hordaland for å kjøpe
Gji meg navnet på den fyren som har bestemt dette og han skal halshogges og sent av gåre med en rakett!
makan til møkk.
De sier at år 08/09 skal bli det siste året med fyrverkeri, og da skal de kutte alle raketter, kun rør.
Noen skal dø før det skjer.
Det er problemet dagens samfunn, for mange gamlinger som heller er sikker enn at de skal ha det gøy, til en hver pris.
http://www.nettby.no/community/artic...nity_id=432985
Sist endret av Pyro_Killer; 27. desember 2007 kl. 03:01.
Det som står i nettby innlegget er vel feil. Er vel bare rakettene som skal forsvinne etter det jeg har hørt. Blir kjedelig uten raketter!
Men får se om jeg klarer å skaffe raketter fra feks Sverige til neste år da.
Det er du nok ikke alene om.
Men mangge lager egne av grisehyl som motor og greier fra kulebatteri som sprengstoff.
Og så lenge vi har kulebatteri, kanskje vi får noen sinsvake en-kules-batteri med noe sinsvakt med greier i. Det hadde oså vært stilig. Kloakkrø-store kuler som fly 100 meter opp i luften med et gigantisk smell, det hadde vært stilig.
http://youtube.com/watch?v=KVXkDiWQRdo
Sist endret av Pyro_Killer; 27. desember 2007 kl. 03:35.
Sitat av Cikey
Det er den mest elementære kontrollmekanismen i forbruksbransjen...

Mindre tilgjengelighet fører til mindre forbruk, og i dette tilfellet forhåpentligvis også mindre skader...
Vis hele sitatet...
Og politiet slipper å stresse med mye fyrverkeri dagene før nyttårsaften..
Det kommer ikkje til å bli nokre store effektrør her i Noreg.
Det blei alerede ulovlig for ei stund sida (Veit ikkje kortid).
Det største lovlige effektøret i noreg har ein indre diameter på 0.35cm.
Men du kan jo altids reise en tur til sverige, der selger dei jo raketter sjølv om det blir slutt på her i noreg.
I sverige finn du også større effektrør enn her i Noreg.

Døme: http://www.sveafireworks.com/se/prod...onstbomber.asp der har dei opp til 4". Det kan kven som helst kjøpe.

Greit nok, du kan få tak i større effektrør her i Noreg og, men då treng du å fullføre eit kurs og noko greier. Etter det kurset, får du eit bevis på at du er kvalifisert til å skyte opp t.d klasse 4 fyrverkeri.
Trur det kurset koster rundt 3000,-

correct me if i'm wrong.
Hvilke dager de skal selge fyrverkeri er opp til hver enkel kommune å bestemme. .
Sitat av atmatm
takker og bukker

raketter med styrepinne blir forbudt til neste år.
Vis hele sitatet...
[kverulere]
om man fjerner styrepinnen, blir det ikke da enda mer farlig? :-)
[/kverulere]


Man burde heller hatt et helt sykt antall politikontroller og evt bøtelagt mennesker som ikke viser aktsomhet samt gjør det i beruset tilstand. Det burde virkelig være mere straffbart og leke med explosiver, uansett mengde.
Seier meg einig med MagicalTrevor.
Uhm... Naboen her hang opp "fyrverkeri til salgs" plakaten lille julaften, eller noe slikt.
Og dette er Rogaland, men det sto ikke noe dato på plakaten, og jeg skal være full på nyttårsaften, så jeg skal verken kjøpe eller skyte.
KP til MagicalTrevor. Jeg blir glad når jeg leser slikt Queeny: ....og jeg skal være full på nyttårsaften, så jeg skal verken kjøpe eller skyte... Folk med fornuft, samme her. Europrice åpnet for salg i dag mener jeg, fikk reklame i posten.

Men kan ikke butikkene avgjøre selv når de vil starte å selge?
i haugesund er det 29 des.
http://www.lidl.no/no/home.nsf/pages...ger_fyrverkeri
Sist endret av kjetiltheman; 27. desember 2007 kl. 19:16.
Sitat av psilocybin
KP til MagicalTrevor. Jeg blir glad når jeg leser slikt Queeny: ....og jeg skal være full på nyttårsaften, så jeg skal verken kjøpe eller skyte... Folk med fornuft, samme her. Europrice åpnet for salg i dag mener jeg, fikk reklame i posten.

Men kan ikke butikkene avgjøre selv når de vil starte å selge?
Vis hele sitatet...
De kan selvsagt velge å starte salget senere men det ville jo være idiotisk. Så nei, de kan ikke starte salget tidligere enn det myndighetene fastsetter...
Sist endret av Cikey; 27. desember 2007 kl. 19:43.
Jeg synes at det burde bli mer "statelig" fyrverkeri slik at færre gidder å kjøpe fyrverkeri til eget bruk.
Når det gjelder skader forårsaket av fyrverkeri, er dette skader som oftest oppstår når alkohol er med i bildet...
Kanskje man skulle begynne med promillekontroller på nyttårsaften?

[EDIT:]

Sitat av psilocybin sin signatur
nFF er backlife
Turbolego irriterer meg.
Turbolego knows everything
He knowes too mutch, and I will kikk hiss ass one day, with a nife:O
Vis hele sitatet...
Kjenner jeg deg?
Sist endret av Turbolego; 27. desember 2007 kl. 20:03.
Nå er det slik at det ikke er lov og hente fyrverkeri i sverige.
Privat import av fyrverkeri er strengt forbudt.
Ifjor på nyttårsaften var jeg på en fest og han som hadde den festen kjente en som dreiv med salg av rakketter.De hadde blitt enige om at alt det han ikke fikk solgt skulle de fyre opp på lokalet der vi var.Var en heftig kveld med raketter for 70k.

Med andre ord bedre at komunen stiller opp og sprenger litt penger en at folk sprenger kroppsdeler.
Sist endret av frgz; 27. desember 2007 kl. 22:47.
Frykter hamstring av fyrverkeri

Personlig mener jeg det er helt idiotisk og gå ut med informasjon om et slikt forbud mens de selges for siste gang.
Selfølgelig medfører det hamstring!
Sist endret av MagicalTrevor; 29. desember 2007 kl. 15:41.
Fra Svea sin hjemmeside om den nye loven som kanskje trer i kraft en gang
I forbindelse med import og salg av fyrverkeriartikler er det et regelverk for produktgodkjenning. Dette regelverket sier at dersom et produkt blir ilagt importforbud, eller på annen måte fases ut av sortimentet, vil importøren få 3 år på å tømme sine lager for den aktuelle varen. Videre har utsalgsstedet ytterligere 2 år til å selge seg tom for det aktuelle produktet. Det vil si at overgangstiden er hele 5 år.
Vis hele sitatet...